اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

تاکید رهبر انقلاب بر رشد علم و فناوری/ ایران قوی با اقتصاد دیجیتال محقق می‌شود

فناوری اطلاعات در راستای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال از موضوعات مهمی است که باید با قدرت و سرعت زیادی برای رساندن ایران به پرچم‌داری علمی جهان پیش رود؛ این اتفاق با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات در مجلس سرعت می‌گیرد.

تاکید رهبر انقلاب بر رشد علم و فناوری/ ایران قوی با اقتصاد دیجیتال محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تاکنون به دلیل نبود زیر ساخت و مسیر و چشم انداز مشخص آنطور که باید نتوانستیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم البته باید به این نکته اشاره شود که در حوزه‌های مختلفی مثل فضای مجازی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی با کمبود قانون مواجه هستیم این در حالی است که مقام معظم رهبری بر حوزه فناوری اطلاعات در قالب فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تاکید داشته اند. در واقع با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات دولت الکترونیک با سرعت بیشتری رشد خواهد داشت.

امروز تمرکز مجلس در راستای حمایت از شبکه ملی اطلاعات  توسعه، معیشت و اقتصاد بر بستر فضای مجازی است چراکه در حکمرانی و سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات کشور  ما نسبت به دنیا پیشرفت کمتری داشته ایم و همچنین در فضای اقتصادی کمترین استفاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فناوری اطلاعات در افزایش و رشد اقتصادی تجربه کرده ایم البته باید بگوئیم در حوزه‌های مختلفی مثل فضای مجازی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی با کمبود قانون مواجه هستیم که با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات مشکلات و موانع پیشرفت رفع می شود.

برای آشنایی با  ضرورت وجود کمیسیون فناوری اطلاعات با تعدادی از نمایندگان مجلس در ارتباط با این حوزه گفت وگو کردیم که شنیدن نظرات آنها خالی از لطف نیست.

سکانس اول ، تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری است

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی ویژگی ها و ابعاد مختلفی برای رسیدگی دارد گفت: یکی از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات است چرا که این موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و ما نیز باید هر چه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی این کمیسیون اقدام کنیم.

* رسیدگی به موضوعات فناوری اطلاعات باید در یک کمیسیون ویژه باشد

وی افزود: کمیسیون‌های ویژه برای موضوعاتی تشکیل می‌شوند که دارای ابعاد مختلف و اساساً از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.در این میان کمیسیون فناوری اطلاعات از مواردی است که باید رسیدگی به موضوعات آن در قالب تشکیل کمیسیون ویژه باشد. 

* تاکید رهبر مقام معظم رهبری بر حوزه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال

طغیانی تصریح کرد: حوزه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال دارای ویژگی‌ها و ابعاد مختلفی هستند که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که این موضوع را بارها مقام معظم رهبری اشاره فرمودند و مجلس نیز نسبت به تشکیل کمیسیون فناوری و رسیدگی به موضوعات مربوط به این حوزه متناسب با ارزش آنها وظیفه دارد. 

* باید هر چه سریع‌تر کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات تشکیل شود

وی در پایان گفت: با توجه به وجود اسناد بالادستی و شورایی به نام شورای عالی مجازی باید هر چه سریع‌تر کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات تشکیل شود تا بسیاری از موضوعات و حوزه‌هایی که در این حوزه مغفول مانده است رسیدگی شود و فاصله طولانی که از اقتصاد دیجیتال گرفته‌ایم جبران شود.

سکانس دوم ، کمیسیون دائم فناوری اطلاعات مشکل اقتصاد دیجیتال را حل می‌کند

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تاکنون در قانونگذاری حوزه فناوری اطلاعات ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد این است که نظارت جدی برای رشد فناوری اطلاعات وفضای مجازی در دولت‌ها نبوده است. از طرفی در حال حاضر کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال دچار عقب‌افتادگی است. 

* تاکنون آنطور که باید نتوانستیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم

وی افزود: علی‌رغم وجود شورای عالی مجازی و همچنین داشتن اسناد بالادستی اما کم‌کاری‌ها زیادی از سوی دولت‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات وجود داشته است که البته این موضوع به خاطر بروکراسی اداری بوده و آنطور که باید نتوانستیم تاکنون از فناوری اطلاعات استفاده کنیم. این درحالی است که اگر استفاده‌ای هم از فناوری اطلاعات شده به صورت کاملا ظاهری بوده است.

* با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات دولت الکترونیک با سرعت بیشتری رشد خواهد داشت

ایزدخواه تصریح کرد: با تشکیل کمیسیون دائم فناوری اطلاعات موضوع مربوط به فضای مجازی و دیجیتال به صورت تخصصی پیگیری و رسیدگی می‌شود حتی موضوع دولت الکترونیک با سرعت بیشتری رشد خواهد داشت و در مدت زمان کوتاهی ما شاهد پیشرفت و رشد قابل توجه در این حوزه خواهیم بود.

* پیشنهاد تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات در مجلس مخالفی نخواهد داشت

وی گفت:‌ تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات به دلیل اینکه تقاضای کمیسیون ویژه برای این موضوع در مدتی قبل داده شده بود توسط نمایندگان رأی نیاورد اما با توجه به پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم اگر تشکیل کمیسیون به صورت دائم پیشنهاد شود در مجلس مخالفی نخواهد داشت و همه نمایندگان موافق آن هستند. در واقع باید بگویم کمیسیون ویژه برای فناوری اطلاعات اعتبار کمیسیون دائم را ندارد.

سکانس سوم ، ماموریت جدی مجلس یازدهم تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات است

احمد راستینه عضو ناظر مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پیگیری‌های مجلس مربوط به شبکه ملی اطلاعات است، گفت: در حال حاضر تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم مجلس شورای اسلامی است اما اختلافی که وجود دارد بر سر پیگیری  موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات توسط کمیسیون فرهنگی است، باید مشخص شود که کدام اقدام می‌تواند نیاز کشور را در این حوزه برآورده کند.

* کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای به نام فضای مجازی دارد

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای به نام فضای مجازی دارد که نمایندگان یا باید به تقویت این کمیته برای امور مربوط به فناوری اطلاعات بپردازند یا اینکه اگر قرار است کمیسیون دیگری تشکیل شود باید به همه زوایای مجازی پرداخته شود.

* ماموریت‌های جدی مجلس یازدهم  تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات

این عضو ناظر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ابتدای پیشنهاد تشکیل کمیته فناوری اطلاعات موضوع اقتصاد دیجیتال یکی از بحث‌های اصلی در این کمیسیون بود که در این رابطه باید بگویم یکی از ماموریت‌های جدی مجلس یازدهم در قالب تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات یا تقویت کمیته فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی پرداختن به موضوع اقتصاد دیجیتال و توسعه،‌معیشت و اقتصاد بر بستر فضای مجازی در کشور است.

* تمرکز مجلس در راستای حمایت از شبکه ملی اطلاعات  توسعه، معیشت و اقتصاد بر بستر فضای مجازی است

راستینه با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی مجلس شورای اسلامی پرداختن به موضوع شبکه ملی اطلاعات است، ‌اضافه کرد: در حال حاضر تمرکز مجلس در راستای تکمیل و حمایت از شبکه ملی اطلاعات در قالب توسعه، معیشت و اقتصاد بر بستر فضای مجازی است که در واقع باید اقتصاد دیجیتال هر چه سریع‌تر گسترش یابد که برای این کار مجلس با حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی زیرساخت‌های لازم را برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم خواهد کرد.

سکانس چهارم ، مدیریت راهبردی «فناوری اطلاعات» درشرایط فعلی کشور ضرورت دارد

 سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ، تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات را از نیازهای اساسی امروز کشور دانست و گفت: در حال حاضر  کشور نیازمند شرایطی است تا بتوان با استفاده از ابزارهای جدیدفناوری اطلاعات در بستر حکمرانی، اتفاقات متحولانه و مثبتی که راهگشای برون رفت از مشکلات همیشگی باشد، دیده شود اما متأسفانه کمترین بهره را می بریم. امروز کشور با مسائلی مواجه است در عصر فناوری و ارتباطات که کاملا بدیع و نو بوده و نیازمند مدیریت و ارائه راهبرد نوین است. مسائلی در حوزه تولید محتوا، it،ICT و حتی بعضی سخت افزارها که پیشتر تجربه ای بابت آنها نداشته و باید برای آنها حتما تدبیر ویژه ای داشت.

* در حکمرانی و سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات کشور  ما نسبت به دنیا پیشرفت کمتری داشته   است

وی افزود: تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات باید مدت ها قبل راه اندازی می‌شد اما اکنون باید بگویم این کمیسیون نیاز و ضرورت محسوب می‌شود؛ چراکه در حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور ما نسبت به دنیا عقب است. فناوری اطلاعات امروز در رشد اقتصاد در دنیا و افزایش بهره وری پیش رو است اما به جهت نبود نگاه جامع به این حوزه در کشور، کمترین بهره را از فناوری اطلاعات در رشد اقتصادی کشور و یا حتی حل مشکلات اقتصادی کشور می بریم. همینطور در سایر ابعاد اعم از اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی کمتر توانسته ایم بهره برداری درست کنیم  و  باید هرچه سریعتر باید برای آن فکر درستی کرد. 

* در فضای اقتصادی کمترین استفاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فناوری اطلاعات در افزایش و رشد اقتصادی داشته‌ایم

رفیعی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های کشور بابت این موضوع درست دیده می شد حتما می‌توانستیم در ایام کرونا، مدیریت بهتری در اجرا و مدیریت امورات جاری کشور داشته باشیم. در حال حاضر برای برخی موضوعات و پدیده های تازه در عرصه فناوری اطلاعات و رشد روز افزون آن پاسخ روشنی نداریم و با تاخیر با این پدیده ها مواجه می شویم. که این تاخیرها به سود کشور و مردم نخواهد بود. 

*  باید در فضای حکمرانی برای فناوری اطلاعات تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود

وی گفت: باید در فضای حکمرانی برای فناوری اطلاعات تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود و مجلس می تواند با تأسیس کمیسیون اولین قدم مثبت را بردارد زیرا زندگی امروزی با  فناوری اطلاعات عجین شده  و از بدیهیات  است و حتما برای مدیریت کلان و جامع آن برنامه  درستی داشت. بطوریکه با کمترین آسیب، بیشترین بهره برده شود چراکه فناوری اطلاعات در بسیاری موارد به کمک محیط زیست آمده و می تواند پاسخ روشنی به خیلی از مسائل و مشکلات در حوزه محیط زیست بدهد.

سکانس پنجم ، در حوزه فضای مجازی کمبود قانون داریم

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر حریم شخصی افراد نقض شود قانون مشخصی وجود ندارد، گفت: تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات ۱۰ روز پیش در مجلس مطرح شد که متاسفانه به دلیل اینکه در زمان مناسبی عنوان نشد، رای نیاورد. اما مجددا تشکیل این کمیسیون را در زمان مناسب مطرح خواهیم کرد.

*  همه نمایندگان مجلس موافق تشکیل این کمیسیون هستند

وی افزود: همه نمایندگان مجلس موافق تشکیل این کمیسیون هستند اما اتفاق نظری که وجود دارد مربوط به این است که این کمیسیون به صورت ویژه تشکیل شود یا دائم باشد که در این رابطه باید بگویم یکی از علت‌های مهمی که تاکنون این کمیسیون تشکیل نشده به خاطر همین اختلاف نظر نمایندگان است.

* با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات مشکلات در حوزه قوانین و مقررات برطرف خواهد شد

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد:‌ من معتقدم با توجه به اهمیت تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات و اینکه برخی از نمایندگان باید به صورت دائم در این کمیسیون در زمینه پیش‌نویس قانون فعالیت کنند، بسیاری از مشکلات در حوزه قوانین و مقررات برطرف خواهد شد.

* در حوزه‌های مختلفی مثل فضای مجازی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی با کمبود قانون مواجه هستیم

رضاه خواه ادامه داد:‌ در حال حاضر در حوزه‌های مختلفی مثل فضای مجازی، فرهنگی، اقتصادی و قضایی با کمبود قانون مواجه هستیم به طوری که اگر حریم شخصی یک نفر نقض شود هیچ قانون مشخصی وجود ندارد.

* هیچ ممنوعیتی برای حضور نمایندگان در کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات وجود ندارد

وی اضافه کرد: ایجاد کمیسیون فناوری اطلاعات به صورت دائم بسیار سخت است چرا که لازمه آن تغییر آئین‌نامه مجلس و اینکه دو سوم از نمایندگان باید به تشکیل آن رای موافق دهند. از طرفی نمایندگانی که می‌خواهند در این کمیسیون حضور داشته باشند باید دیگر عضویت خود را در سایر کمیسیون‌ها حذف کنند. اما با تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات به صورت ویژه هیچ ممنوعیتی برای حضور افراد وجود ندارد.

* افراد عضو کمیسیون باید در حوزه‌های فضای مجازی و فناوری اطلاعات دارای تخصص باشند

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس افزود: این درست نیست که نماینده‌ای عضو هیچ کمیسیونی در مجلس نباشد تا بتواند وارد کمیسیون فناوری اطلاعات شود چون افراد عضو این کمیسیون باید در حوزه‌های فضای مجازی و فناوری اطلاعات دارای تخصص بوده و بتوانند قوانین و مقررات مناسبی را تعیین کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول