اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

سرمایه گذاری کاذب در بورس تهدیدی برای اقتصاد و امنیت است

نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: درآمدهای نفتی در بودجه در حد صفر است و مالیات هم با توجه به شرایط اقتصادی متأثر از کرونا و رکود و تحریم کمک گذشته را به بودجه کشور نمی‌کند.

سرمایه گذاری کاذب در بورس تهدیدی برای اقتصاد و امنیت است

 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز (چهارشنبه 15 مرداد  99) مجلس گفت: مردم امروز در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند. از یک سو با ویروس نحس کرونا مواجهند که جان حدود 17 هزار نفر از هموطنانمان را گرفته است.

نماینده مردم اردستان در مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر شرایط سخت اقتصادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جامعه داریم که سفره مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کوچک کرده، در بازار مسکن جهش شدید قیمت هم خرید و هم اجاره مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مشکل مواجه کرده است. بازار خودرو، ارز، سکه و دیگر اجناس نیز دچار تلاطم است.

وی افزود: آنچه که آزاردهنده است برخی گزارش‌هاست که در آنها عنوان می‌شود برخی کالاهای اساسی که با ارز دولتی تأمین می‌شود، تورم بیشتری نسبت به بقیه کالاها دارد. رئیس اسبق دیوان محاسبات گزارش داد که بودجه 98-97 نزدیک 60 درصد انحراف از بودجه و 90 درصد انحراف از برنامه ششم داشته است. این بدان معناست که بخش اجرا و نظارت دچار کم‌کاری و نقص است.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شرایط بودجه کشور هم بسیار ویژه است. درآمد نفتی در حد صفر است و مالیات هم با توجه به شرایط اقتصادی متاثر از کرونا و رکود تحریم کمک گذشته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بودجه کشور نمی‌کند.

نماینده مردم اردستان در مجلس اظهار داشت: بازار بورس و سرمایه هم در حال تحول است، بسیاری از مردم اموال خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بانک‌ها خارج می‌کنند و در بازار بوس سرمایه‌گذاری می‌کنند. این موضوع هم فرصت و هم تهدید است. اگر این سرمایه‌گذاری حقیقی شود و به تولید و ارزش افزوده تبدیل شود بهترین فرصت برای تحول اقتصادی است و خدای ناکرده اگر به صورت کاذب و غیرواقعی رشد کند، می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد و حتی امنیت کشور باشد.

وی افزود: در چنین شرایطی مهم‌ترین کار توجه به منافع مردم و مشی حکیمانه و عاقلانه است. در این روزها که دولت سال آخر کاری هر ساله خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری می‌کند و کرونا و تحریم و وضعیت بودجه حساسیت‌های ویژه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده است، باید هر گونه سؤال یا استیضاح یا تذکر به نفع مردم تمام شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: گمان من این است که برخی از تغییرات و اصلاحات باید از مجلس شروع شود و در اینجا از تغییر ساعت کار صحن و افزایش ساعت کار کمیسیون تشکر می‌کنم که این تغییر، تغییر مثبت و صحیحی است. ابزارهای نظارتی مجلس باید تقویت و اصلاح شود و ساختار تحقیق و تفحص باید تغییر کند.

نماینده مردم اردستان در مجلس اظهار داشت: از حدود 200 تحقیق و تفحص حدود 10 مورد آن در صحن قرائت شد و این نشان‌دهنده ضعف این ابزار است. سؤال‌ها نتیجه کافی برای تغییر وضع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد. شاید قوی‌ترین ابزار نظارتی مجلس حکم قضایی دادستان دیوان محاسبات باشد که تغییر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد می‌کند و به آن هم توجه کافی وجود ندارد.

وی افزود: در این روزهای شروع مجلس یازدهم و پایان دولت دوازدهم اولویت اصلاحات ساختاری در درون مجلس برای تقویت هرچه بیشتر جایگاه مجلس است.

طباطبایی نژاد در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسؤولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول