اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

نگاهی به واکنش‌ها به انفجار مهیب بیروت

وقوع انفجار در بندر بیروت که کشته و زخمی‌های زیادی را به جا گذاشت، واکنش‌هایی را به همراه داشت و مقامات بسیاری از کشورها با ارسال پیام یا از طریق تماس تلفنی با دولت و ملت لبنان ابراز همبستگی کردند.

نگاهی به واکنش‌ها به انفجار مهیب بیروت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عصر یکشنبه انفجاری شدید در بندر بیروت رخ داد که بر اثر آن، تاکنون یکصد نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر زخمی شده‌اند.

 

 

در همین خصوص روزنامه «الجمهوریه» در سرمقاله خود درباره انفجار شدید دیروز (سه‌شنبه) بندر بیروت دو فرضیه را مطرح کرد و نوشت، آیا این حادثه، [ناشی از] اهمال بود تا بیروت را در «دریایی از خون و ویرانی» غرق کند یا اینکه اقدامی نظامی بود که رژیم اسرائیل با خونسردی انجام داد تا لبنان را به فروپاشی بیشتر اقتصادی بکشاند؟

در ادامه این گزارش آمده است دو روایت درباره انفجار شدید بیروت وجود دارد که اولی می‌گوید علت آن ۲۷۰۰ تن ماده نیترات آمونیوم مصادره شده از یک کشتی است که از شش سال قبل در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌‎شده است. روایت دوم می‌گوید که رژیم صهیونیستی این انبار را هدف گرفته بویژه اینکه شاهدان عینی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند.

سید رضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: علت حادثه هر چه بوده قطعا از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی آنچه مهم است ذینفعان این حادثه است که با توجه به تحولاتی که در یک سال گذشته در لبنان مشاهده می‌کنیم، برای به هم ریختگی و ایجاد آشوب در این کشور، توسط مثلث عبری، عربی و آمریکایی، در حال حاضر هم بیشترین ذینفعان آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی هستند، به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر یکی از ماموران حزب الله لبنان در سوریه به‌واسطه بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و موضوع انتقام سخت حزب‌الله از رژیم صهیونیستی مطرح شد. 

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت رژیم صهیونیستی این منفعت را می‌برد که این انتقام به تعویق می‌افتد و به همین خاطر سود خواهد برد. (بیشتر بخوانید)

 

 

به گزارش فارس، در پی این انفجار مهیب، مقامات تعدادی از کشورها طی تماس تلفنی با مقامات لبنان ضمن تسلیت به مردم و دولت این کشور، با بازماندگان قربانیان انفجار بیروت ابراز همدردی کردند.

*آمادگی ایران برای ارسال کمک به لبنان

در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شب گذشته در پیامی توئیتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.

وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.»

 

 

وزیر امور خارجه همچنین صبح امروز (چهارشنبه) در گفت‌و‌گوی تلفنی با «شربل وهبه» همتای لبنانی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک به لبنان در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی در پی انفجار بیروت را اعلام کرد.

 

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سه‌شنبه شب انفجار بیروت را تأسف آور و نگران کننده خواند و گفت: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم. موسوی همچنین بر همبستگی باب دولت و ملت لبنان در این شرایط سخت و طاقت فرسا تأکید کرد.(اینجا بخوانید)

 

 

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز با تسلیت به دولت و ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بیروت، گفت: در کنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده‌ایم.

 

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز امروز گفت: ایران مثل همیشه آماده هر گونه همکاری و کمک‌های انسان‌دوستانه به حادثه دیدگان انفجار بیروت است و بنده برای تسریع این امر با مقامات ذیربط ایرانی و لبنانی همراه خواهم بود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی به همتای لبنانی خود با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در نامه‌ای به وزیر کشور لبنان تاکید کرد: وزارت کشور در چارچوب سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان آمادگی کامل دارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز گفت: دولت و مردم ایران در کنار دولت و مردم لبنان هستند و حتما کمک های مورد نیاز برای این کشور ارسال خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز‌ با صدور پیامی ضمن اعلام همدردی با مردم لبنان، جان‌باختن شماری از شهروندان لبنانی در حادثه انفجار بندر بیروت را به ملت و دولت این کشور تسلیت گفت.

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به انفجار روز گذشته بیروت گفت: کشور‌های اسلامی با همکاری هم، نیاز‌های فوری و بلند مدت مردم و دولت لبنان را بر طرف کنند.

*واکنش‌های منطقه

حزب‌الله لبنان نیز بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست تا با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند.

جنبش حزب‌الله لبنان همچنین در راستای همدردی با مجروحان حادثه روز گذشته در بیروت در تمام مراکز بهداشتی لبنان پویش اهدای خون راه اندازی کرد.

بشار الاسد رئیس جمهور سوریه طی پیامی به رئیس جمهور لبنان،‌ حادثه انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت را تسلیت گفت. 

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، همدردی کشورش با دولت و ملت لبنان در پی انفجار بندر بیروت را اعلام کرد.

 

 

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر سه‌شنبه شب (دیشب) در تماس تلفنی با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، قربانی شدن تعدادی از شهروندان در حادثه انفجار بندر بیروت را به وی تسلیت گفت.

مقامات مختلف دولت نجات ملی یمن کشته شدن تعدادی از مردم لبنان در انفجار بیروت را تسلیت گفتند و با این کشور ابراز همدردی کردند.

نخست وزیر و رئیس جمهور عراق نیز در پی انفجار عصر روز سه شنبه بندر بیروت با دولت و ملت لبنان اعلام همبستگی کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق امروز چهارشنبه در تماس تلفنی با «حسان دیاب» همتای لبنانی خود همدردی عمیق خود با ملت لبنان در این حادثه دردناک را اعلام کرد.نخست‌وزیر عراق در این گفت‌وگو اعلام کرد که این کشور برای ابراز همدردی و همبستگی، یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به بیروت ارسال می‌کند.

«نواف الاحمد الجابر الصباح» ولی‌عهد کویت هم با ارسال تلگرافی به «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، انفجار در بندر بیروت و قربانی شدن شماری از شهروندان لبنانی را تسلیت گفت.

«هیثم بن طارق» سلطان عمان نیز تلگرافی به میشل عون ارسال و قربانی شدن تعدادی از شهروندان لبنانی در این انفجار را تسلیت گفت.

وزارت خارجه امارات عربی متحده نیز در بیانیه‌ای بر همبستگی و ایستادگی در کنار ملت لبنان در این مصیبت بزرگ را اعلام کرد.

وزارت خارجه بحرین و عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف و نگرانی از پیآمدهای این انفجار، بر همبستگی با ملت لبنان تأکید کردند.

همچنین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در حساب توئیتری خود این حادثه دردناک را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفت.

«عبدالله دوم» شاه اردن نیز با ارسال تلگرافی به میشل عون رئیس‌جمهور لبنان این حادثه و قربانی شدن تعداد زیادی از شهروندان لبنانی را تسلیت گفت.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان با همتای لبنانی درباره انفجار مهیب در پایتخت این کشور و اعلام آمادگی آنکارا برای کمک به بیروت خبر داد.(جزییات بیشتر)

*واکنش آمریکا به این انفجار

در پی وقوع این انفجار، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار مهیب در بندر بیروت را به دقت رصد می‌کند. وزارت خارجه این کشور نیز از اتباع خود خواست از محل حادثه دور شوند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که وزارت خارجه آمریکا با دقت گزارش‌ها در زمینه انفجار در بیروت را دنبال می‌کند و آماده ارائه هرگونه کمک است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که اطلاعاتی در زمینه علت وقوع این انفجار  در دست ندارد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای در واکنش به انفجار بیروت اعلام کرد که واشنگتن اوضاع را زیر نظر دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انفجارهای مهیب عصر سه‌شنبه در بیروت مدعی شد که این انفجارها ممکن است حاصل یک حمله وحشتناک باشد.

 

 

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد ضمن ابراز آمادگی واشنگتن برای کمک به دولت لبنان گفت: «به نظر می‌رسد که انفجار بیروت یک حمله وحشتناک باشد.»

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در واکنش به انفجار مهیب روز سه شنبه در بیروت ضمن اعلام همبستگی با مردم لبنان، از دولت ترامپ و جامعه بین‌المللی کمک فوری به این کشور را خواستار شد.(جزییات بیشتر)

* روسیه و چین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود درباره انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت گفت‌وگو کرد.

 

 

از دیگر سو، روسیه برای کمک به آواربرداری ناشی از انفجار در بیروت، پنج هواپیما به همراه برخی تجهیزات حفاظتی به لبنان اعزام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام هم‌دردی با خانواده‌های قربانیان انفجار روز سه‌شنبه در بیروت گفت، پکن آماده کمک‌رسانی به لبنان است.

* فرانسه و انگلیس

فرانسه نیز اعلام کرد که آماده کمک به لبنان است. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه  در توئیتی در این زمینه اعلام کرد: «فرانسه همیشه حامی لبنان  ومردم این کشور بوده است. فرانسه آماده کمک رسانی به لبنان  در صورت نیاز مقامات این کشور است.»

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز گفت که دولت  این کشور آماده است به هر شکلی که ممکن است از لبنان حمایت کند. جانسون در توئیتی نوشت که تصاویر و فیلم‌های بیروت تکان دهنده بود.  «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که لندن کنار  لبنان ایستاده است.

 

 

وزیر آموزش انگلیس هم در اظهاراتی بیان کرد که هنوز زود است درباره علت این انفجار گمانه‌زنی کنیم.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز ضمن ابراز ناراحتی از انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بیروت، تأکید کرد که اتاوا آمادگی ارائه هرگونه کمک ضروری به لبنان را دارد.(اینجا بخوانید)

اشرف غنی رئیس ‌جمهور افغانستان در پیامی با ابراز همدردی از انفجار مهیب روز گذشته لبنان، ابراز امیدواری کرد دولت و مردم لبنان بتوانند این حالت «دشوار و غم‌انگیز» را مدیریت و از آن موفقیت‌آمیز عبور کنند.

جنبش فلسطینی حماس تیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با لبنان، اعلام کرد، بیروت این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه خود ضمن ابراز همبستگی با لبنان، اعلام کرد، ملت لبنان با بیداری خود این مصیبت سخت را پشت سر خواهد گذاشت.

معاون دبیرکل جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض سیاسی در بحرین بر همبستگی با ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بندر بیروت، تأکید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول