اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

مدرس خیابانی: 4 هزار پروژه تولیدی بالای 80 درصد تکمیل در کشور داریم

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت گفت: ۴ هزار پروژه تولید بالای ۸۰ درصد تکمیل داریم که تا پایان دولت افتتاح خواهند شد.

مدرس خیابانی: 4 هزار پروژه تولیدی بالای 80 درصد تکمیل در کشور داریم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسین مدرس‌خیابانی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش از ظهر امروز(چهارشنبه ۱۵ مرداد) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال مبارزه با جنگ اقتصادی با چاشنی رسانه‌ای هستیم، گفت: ما هم از همه ابزارها استفاده می‌کنیم تا در این جنگ اقتصادی پیروز باشیم.

وی با بیان اینکه ۴ هزار پروژه تولید بالای ۸۰ درصد تکمیل در کشور داریم، گفت: تا پایان دولت این پروژه‌ها افتتاح خواهند شد. در زمینه توسعه صادرات و کنترل واردات جدی هستیم و در زمینه محدود کردن واردات اقدام خواهیم کرد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه روزی که کرونا شروع شد تنها ۲۰۰ هزار ماسک در روز تولید می‌شد، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۱۱ میلیون ماسک تولید می‌شود و تقریباً همه ماسک دارند. حتی به سمتی میرویم که درخواست صادرات ماسک داریم.

وی اضافه کرد:  مهمترین برنامه ما برای وزارت صمت بحث تقویت بخش تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید چه در بحث کمی و کیفی است و بیشتر از آن، اتکا به توان تولید داخل است. در حوزه معیشت مردم بحث کالاهای اساسی و حفظ معیشت مردم و توجه به سفره مردم مهم است.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: ما در حال مبارزه و در یک جنگ تمام عیار اقتصادی با چاشنی غلظت رسانه‌ای هستیم و در این راستا نقش رسانه خیلی مهم است. وقتی باور به یک جنگ اقتصادی داشته باشیم، باید از همه داشته‌ها و ابزارهایمان برای مقابله با دشمن استفاده کنیم و اجازه نخواهیم داد نقشه‌های دشمن اجرا شود و همه حربه‌هایش را خنثی می‌کنیم.

وی افزود: از مهمترین برنامه‌های ما تحقق اهداف جهش تولید و اتکا به توان تولید داخل و قطع وابستگی‌هایی که بخش‌های مختلف صنعت به خارج و بحث ارز دارند، است. محور دوم تکمیل و اتمام پروژه های نیمه‌تمام است.

مدرس خیابانی خاطر نشان کرد: ۲۰۰ طرح صنعتی معدنی انتخاب کردیم با سرمایه‌گذاری با حجم ۱۷۰ هزار میلیارد تومان. محور سوم بحث توسعه صادرات و کنترل واردات است، ما مصمم هستیم نسبت به کنترل واردات و محدودیت آن فقط به اقلام اساسی اقدام کنیم.

وی بیان داشت: جلوی حدود ۲۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای وارداتی را بستیم و این به آن معناست که جلوی واردات کالاهای غیرضرور را می‌بندیم. محور چهارم مدیریت و کنترل بازار است. در بخش جهش تولید از چند مسیر آن را محقق می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات، احیا و راه اندازی طرح‌های نیمه‌تمام و دستیابی به فناوری نوین مهم است.

مدرس خیابانی در خصوص بورس کالا گفت: ساز و کار بورس برای قانون ماده ۹۶ برنامه سوم توسعه است. امروز نزدیک ۱۵ تا ۲۰ سال است که فولاد در بورس عرضه می‌شود و دولت قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شرکت‌های دولتی واگذار شده است گفت: دولت در خودرو سازی ۱۳ درصد سهام دارد اما به دلیل ارتباط کاری رسیدگی به واحدهای صنعتی ماموریت این نهاد است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از واحدهای صنعتی متولی نهادهای عمومی یا دیگر وزارتخانه هستند خاطرنشان کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا واحدهای مانده را برای عمق بخشی به بازار بورس اوراق بهادار واگذاری کنیم کارها آن انجام شده است که در صورت واگذاری به عمق بخشی بورس کمک می‌کند. واگذاری ایمیدرو در اولویت اول سهام باقی مانده شرکت‌های تابعه است

مدرس خیابانی در مورد وضعیت نابسامان عرضه خودرو در کشور گفت: دو سال از تَرک خودروسازهای فرانسوی و کره ای از ایران می‌گذرد. امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برنامه تولید خودرو داریم که در چهار ماهه نخست امسال بعد از دو سال رشد منفی در عرضه نزدیک ۲۰ درصد رشد تولید خودرو داشتیم و بر همین اساس۵۰ درصد تحویل را نسبت به گذشته اضافه کردیم.

وی با اشاره به کاهش ۷۱ درصدی تعهدات خودرویی خاطرنشان کرد: سایپا تا آخر شهریور و ایران خودرو تا آخر همین ماه هیچ تعهدی معوقی نخواهد داشت و به همین دلیل مجوز فروش فوق العاده صادر می شود زیرا به خودروسازان با معوقه تحویل مجوزی داده نمی‌شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه تمام خودروهای ناقص پارکینگ جمع‌آوری شده است تاکید کرد: در حال حاضر تامین قطعات می‌کنیم و در بخش عرضه نیز مشکلی نداریم اما قیمت خودرو تابع عوامل تولید، مواد اولیه تابع بورس و بورس نیز تابع ارز است که با توجه به افزایش هزینه خودرو سازان در حاشیه زیان هستند.

وی تاکید کرد: هر دو خودرو ساز قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده می دهند. نهادهای مربوطه و صورت‌های مالی آنها در بورس زیان انباشته آن‌ها را تایید می‌کنند.

مدرس خیابانی گفت: زمانی که فاصله قیمت بازار و کارخانه زیاد می شود عده ای به دنبال کاسبی می روند و ما تلاش می کنیم خودرو را به متقاضیان واقعی بدهیم برای همین سخت گیری هایی کردیم تا رانت بازار و کارخانه از بین برود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول