اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کرونا کلید خورد/ مهلت ارسال آثار تا 5 شهریور

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان از برگزاری جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کرونا ویژه فرهنگیان، دانشگاهیان و دانش‌آموزان سراسر کشور خبر داد.

جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کرونا کلید خورد/ مهلت ارسال آثار تا 5 شهریور

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: از اول اسفند سال گذشته، مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد و آموزش‌ها به صورت تلویزیونی، مجازی و در مناطق سفید به صورت حضوری برگزار شد. 

در این مدت اکثر فرهنگیان هم به موضوع آموزش اهمیت دادند و تلاش کردند تا دانش‌آموزان از درس و مشق عقب نیفتند و هم اینکه در جبهه‌های دیگر به صورت خودجوش حضور پیدا کردند یعنی هم به تولید ماسک و گان پرداختند و هم در کمک‌‌های مؤمنانه شرکت کردند.

فرهنگیان بسیجی در شرایط جدیدی که ویروس کرونا بر اوضاع جامعه حاکم کرده است، در دو قالب کلی تخصصی و عمومی فعالیت کردند؛ در بُعد تخصصی علاوه بر آموزش در فضای مجازی، ابتکار جدیدی را نیز به خرج دادند و اینکه، آنها از طریق بسیج جامعه پزشکی با کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران و کارمندان وزارت بهداشت که در تلاش مضاعف قرار دارند و نمی‌توانند به خانه‌هایشان بروند و دور از فرزندانشان هستند، ارتباط گرفته و به آموزش فرزندان آنها پرداختند تا حداقل کمی از دغدغه‌های این قشر بکاهند.

در بُعد عمومی، در فضای مجازی، به خاطر مرجعیت و فعالیت‌های گسترده معلمان، شاهد هستیم که فرهنگیان بسیجی با تولید محتوا، جهت‌دهی به این حرکت جهادی را به خوبی انجام دادند و در فضای حقیقی نیز از کمک‌های مالی و یَدی دریغ نکردند و در پویش‌های جهادی کشور نقش داشتند. این اقدامات شامل مواردی مانند غربالگری در ورودی شهرها، تشکیل تیم‌های جهادی برای سمپاشی و گندزدایی اماکن مختلف، کمک‌رسانی در تهیه بسته‌های غذایی و اهداء به نیازمندان، تأمین نیازمندی‌های افراد کهنسال که در معرض آسیب هستند، تولید ماسک در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای، مدارس، مساجد یا مکان‌های تعبیه شده از سوی بسیج و سپاه و اهدای خون است.

اما امسال بسیج فرهنگیان در راستای جمع آوری تجارب و ایده‌های معلمان، اساتید و متخصصان، اقدام جالبی نیز دارد که در این خصوص با عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان به گفت‌وگو نشستیم؛ بنا بر گفته مطهری، بسیج فرهنگیان تشکّلی فراگیر است که همه پیکره آن را خود فرهنگیان تشکیل می‌دهند و چیزی جدا از آموزش و پرورش نیست و در واقع این جمع، فرهنگیان بسیجی هستند که سازمان بسیج فرهنگیان را تشکیل داده‌اند تا این سازمان، کمک حال آموزش و پرورش باشد و بسیجیان فرهنگی به عنوان رزمنده، به میدان بیایند و آموزش و پرورش را در انجام رسالت خطیر و اساسی­‌اش یاری رسانند.

* مأموریت بسیج فرهنگیان چیست و چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

مأموریت بسیج فرهنگیان کمک به ارتقای کارآمدی آموزش و پرورش است و بر همین اساس، فعالیت‌های مستمر و مقطعی داریم. فعالیت‌های مستمر توسط سازمان‌های استانی، کانون‌های شهرستانی، پایگاه‌های ما در ستاد وزارتخانه و تیم‌های مدرسه‌ای انجام می‌شود که شامل فعالیت‌های آموزشی، سازندگی، ورزشی، اردویی و از این قبیل است.

ایده‌ها در قالب‌های مختلف چون نماهنگ، انیمیشن، موشن گرافیک، کاریکاتور و پیشنهاد و ... می تواند ارائه شود

یک سری فعالیت‌های مقطعی داریم که به اقتضای شرایط روز انجام می‌شود؛ به عنوان مثال برای مقابله با کرونا، فعالیت‌ها و کارهای خوبی انجام شد. برای کمک مؤمنامه دو مرحله اقدام کشوری انجام شد. مرحله اول که در ماه مبارک رمضان بود و بسیج فرهنگیان با همکاری سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش علاوه بر توزیع تعداد زیادی بسته‌های معیشتی بین جامعه هدف، بر اساس گزارش همکاران در سازمان مدارس غیردولتی 5 میلیارد تومان جمع‌آوری شد که صرف احتیاجات نیازمندان شد.

بعد از مرحله اول، با توجه به اینکه اخبار حکایت از این داشت که کرونا استمرار خواهد داشت به مسؤولان وزارتخانه پیشنهاد دادیم که مرحله دوم را شروع کنیم که البته با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر تداوم نهضت احسان و کمک‌های مؤمنانه تأکید داشتند، با محوریت بسیج فرهنگیان، بخشنامه‌ای از سوی وزارتخانه به کل کشور در این راستا ابلاغ شد که در حال انجام است. اقدام دیگر نیز برگزاری جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کروناست.

*درباره این جشنواره توضیح دهید؟ این جشنواره چیست؟

در ایام کرونا، مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، معلمان و کارشناسان تلاش کردند که برای خلأ ایجاد شده در اثر بیماری کرونا کاری انجام دهند که اقدامات خوبی انجام شد. اولین اقدام، آموزش‌های تلویزیونی بود که معلمان زحمات بسیاری کشیدند و دومین اقدام هم فعالیت خودجوش معلمان در فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان بود؛ ما هم تصمیم گرفتیم که بر همین اساس و به مدد تجارب ایجاد شده، جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کرونا را برگزار کنیم.

* به چه شکل و در چه قالبی این جشنواره برگزار می‌شود؟

برگزاری جشنواره علمی ـ پژوهشی سازمان بسیج فرهنگیان در طی 15 مرحله با کمک دانشگاه فرهنگیان مرکز و سایر ارکان آموزش و پرورش بستر مناسبی بوده است تا بخش عظیمی از فرهنگیان را در تولید علم سهیم کند. اکنون در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا، فرایند آموزش و پرورش کشور را دچار اختلال و آسیب کرده است، بسیج فرهنگیان در راستای اجرای مأموریت «کمک به ارتقای کارآمدی آموزش و پرورش»، جشنواره شانزدهم را تحت عنوان «ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا» با محوریت دانشگاه فرهنگیان و همکاری تمام این دستگاه گسترده، به شکل جدیدی اجرا می‌کند.

* به دانشگاه فرهنگیان اشاره کردید؛ منظور از محوریت دانشگاه فرهنگیان چیست؟

به استناد اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، به ویژه بند 3 ماده 2(اهداف) و بند 8 ماده 3(وظایف و اختیارات)، انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز آموزش و پرورش بر عهده این دانشگاه مهم و «مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور» است.

دانشگاه فرهنگیان محور اجرای این جشنواره قرار گرفت تا با همدلی و هم‌افزایی بخش‌ها و سطوح مختلف آموزش و پرورش و کمک شبکه سازمان بسیج فرهنگیان کشور، این جشنواره کانون امیدی برای اصحاب فکر و اندیشه و صاحبان تجارب ارزنده و همچنین یاوری برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت باشد.

* اهداف برگزاری این همایش را چگونه پیش‌بینی کرده‌اید؟

اهداف این جشنواره شامل «کمک به دستگاه تعلیم و تربیت عمومی کشور در دوران کرونا و شرایط مشابه آن»، «شناسایی نقاط ضعف آموزش مجازی اجرا شده در سال تحصیلی 99ـ98 و راهکارهای رفع آن» و «احصا و انتشار تجربیات، ایده‌ها و راهکارها برای اعتلای آموزش و پرورش مجازی» است.

* چه محورها و موضوعاتی را برای این همایش انتخاب کردید؟

این جشنواره شامل 5 محور یادگیری مؤثر، زیرساخت، الگوهای تربیتی مؤثر نظام آموزشی، مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و سایر موضوعات مرتبط و قابل طرح است.

 یادگیری مؤثر، زیرساخت، الگوهای تربیتی مؤثر نظام آموزشی و مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا از محورهای جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کروناست

محور یادگیری مؤثر شامل موضوعات «یادگیری مؤثر در دوران کرونا»، «ارزشیابی مؤثر در آموزش‌های غیرحضوری»، «نقش خانواده در تربیت و یادگیری» و «رسانه، فضای مجازی و یادگیری مؤثر»، محور زیرساخت شامل موضوعات «شبکه شاد، قوت‌ها، ضعف‌ها و راهکارها»، «توانمندی معلمان در بهره‌گیری از ابزار رسانه و فضای مجازی»، «مهارت‌های ICDL  و تأثیر آن بر نقش معلمان و دانش‌آموزان در یادگیری» و «شبکه شاد، سلامت و امنیت دانش‌آموزان»، محور الگوهای تربیتی مؤثر نظام آموزشی شامل «همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی»، «نقش انجمن اولیا و مربیان»، «تأثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان و تربیت دانش‌آموز» و «وظیفه شناسی و احساس مسؤولیت معلمان در شرایط کرونا» و محور مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا شامل موضوعات «مدیریت زمان در آموزش‌های مجازی»، «برنامه‌ریزی کارآمد آموزشی و درسی»، «شناسایی و رفع آسیب‌های نظام آموزشی در شرایط کرونا»، «کرونا و شکاف آموزش یادگیری»، «آسیب‌شناسی پساکرونا» و «تجارب زیسته» و محور سایر موضوعات مرتبط  و قابل طرح شامل موضوع «ایده‌های دانشجویان و دانش‌آموزان» و «ایده‌های آزاد، نوآورانه، خلاق، پویا و مؤثر برای آموزش و پرورش» است.

* این موضوعات در چه قالب‌هایی باید ارائه شود؟

ایده‌ها در قالب‌های مختلف چون نماهنگ، انیمیشن، موشن گرافیک، کاریکاتور و پیشنهاد و ... می تواند ارائه شود؛ به عبارت دیگر اساتید، معلمان و دانشجومعلمان می‌توانند ایده‌های خود و تجارب زیسته را در این راستا در قالب‌های متعدد برای ما ارسال کنند.

* فرایند ارسال آثار آغاز شده است؟

بله، در تاریخ 11 مرداد امسال فرایند اجرایی جشنواره به استان‌ها ابلاغ شد و ارسال آثار نیز آغاز شده است.

* جمع‌آوری آثار به چه شکل است؟

ارسال آثار از طریق سامانه .sci-cbo.ir انجام می شود.

* مهلت ارسال آثار تا چه زمانی است؟

تا 5 شهریور پیش‌بینی کردیم.

* ویژگی این جشنواره نسبت به پانزده جشنواره علمی بسیج فرهنگیان چیست؟

ما یک ستاد ملی جشنواره داریم که در دانشگاه فرهنگیان واقع است، 32 ستاد در استان‌ها داریم و یک ستاد اجرایی هم در وزارتخانه داریم.

در جشنواره‌های قبلی، ستاد وزارتخانه خیلی درگیر نمی‌شد اما در این جشنواره، ستاد وزارتخانه را دخیل کردیم. 

* قرار است با آثار جمع‌آوری شده چه کنید؟

قرار است در نشریات و در نشر محتوا در شبکه شاد استفاده شود؛ به ایده ها و تجاربی که حداقل امتیاز جشنواره را کسب کنند، گواهی پذیرش جشنواره اعطاء می‌شود ایده ها و تجاربی که حداکثر امتیاز علمی را کسب نمایند گواهی نفرات برتر جشنواره اعطاء و ایده های آنان در کتاب چکیده آثار و ایده ها چاپ خواهد شد و آثار به زبان‌های انگلیسی و عربی هم ترجمه خواهند شد.

* تأثیر این جشنواره چه خواهد بود؟

خودش یک نوع آموزش است؛ در نظر داریم بانک اطلاعات تجارب زیسته را ایجاد کنیم و در حقیقت در آموزش و تبادل تجربه بین معلمان و کادر مدرسه یاری‌رسان خواهیم بود چرا که این دغدغه وجود دارد که در دوران کرونا، با تنزل و کاهش اثر آموزش مواجه شویم.

* اعلام نتایج چه زمانی خواهد بود؟

اختتامیه به دلیل شرایط کرونا به صورت مجازی خواهد بود و زمان آن را اعلام خواهیم کرد.

نحوه ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوره کرونا

برای ثبت نام، در صفحه اصلی سایت جشنواره به آدرس sci-cbo.ir و ثبت‌نام را آغاز می‌کنید؛ شناسه ملی خود را به عنوان نام کاربری وارد و سپس یک رمز عبور برای ورود به صفحه کاربری خود، انتخاب و درج کنید و در نزد خود نگه دارید.

اطلاعات خود را به طور کامل وارد کنید تا پیام «عملیات ثبت با موقیت انجام شد» برای شما نمایش داده شود.
پس از ثبت نام، مشخصات شما نمایش داده می شود؛ در صورت نیاز به ویرایش، در نوار بالا بر روی «ویرایش مشخصات» کلیک کنید و سپس در نوار بالای همان صفحه، بر روی «ارسال اثر» کلیک نمایید و وارد صفحه «بارگذاری و ارسال اثر» شوید.

در صفحه «ارسال اثر»، ابتدا یک موضوع را انتخاب و سپس ایده یا تجربه خود را به صورت متن در (فرم بارگذاری اثر)، قرار دهید و در صورت داشتن فایل(عکس، ویدئو، صوت و …) در قسمت فایل پیوستی قرار دهید. توضیح: حداکثر حجم فایل پیوست10mb باید باشد.

شرکت در جشنواره فقط به صورت انفرادی ممکن است و در حال حاضر امکان شرکت گروهی وجود ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول