اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رها سازی 60 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران /ذخیره 514 میلیون مترمکعبی آب

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه امسال 60میلیون متر مکعب آب در 2 مرحله از این سد رها سازی شده است، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر در شهریور ماه امسال رهاسازی می‌شود.

رها سازی 60 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران /ذخیره 514 میلیون مترمکعبی آب

اکبر خدری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است که آب آن  از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود.

 وی ادامه داد:  این سد سالانه  آب آشامیدنی 20 شهر و ۲ هزار روستا با جمعیتی افزون بر 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان فارس و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به اینکه در حال حاضر  حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۱۴ میلیون متر مکعب است،گفت: ظرفیت گنجایش مخزن سد کوثر 580 میلیون مترمکعب است.

وی در ادامه به رهاسازی آب از سد کوثر اشاره و ابراز کرد: امسال در 2 مرحله آب از سد کوثر رهاسازی شده است.

خدری با اشاره به اینکه تاکنون 60 میلیون مترمکعب آب از سد کوثر با هدف مدیریت آب این سد و پیشگیری از سرریز و سیلاب رها سازی شد، عنوان کرد: در فروردین ماه امسال 40 میلیون متر مکعب آب و در تیرماه امسال 20میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با اشاره به رها سازی 20 میلیون متر مکعب آب در تیرماه امسال گفت: این رها‌سازی به منظور  بهبود کیفیت آب رودخانه شهرستان هندیجان، مصرف شرب و کشت‌های مجاز  این شهرستان صورت گرفت.

وی اذعان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته  مقرر شد که ۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر در شهریور ماه امسال رهاسازی شود.

 خدری با بیان اینکه در سال زراعی امسال (( از مهرماه تاکنون)) در ایستگاه هواشناسی سد کوثر۳۷۲ میلیمتر  باران به ثبت رسیده بود عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون۴۰۴ میلیون متر مکعب آب وارد سد کوثر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر ماه امسال تا کنون بیش از  155 میلیون متر مکعب از آب‌های سد کوثر جهت شرب پنج استان،36 میلیون متر مکعب کشاورزی، 3 میلیون متر مکعب برای حوزه صنعت و86 میلیون متر مکعب در حوزه زیست محیطی استفاده شده است.

به گزارش فارس،  آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود آمده است.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستاهای مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.

 آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، چرام، لنده ، لیکک و روستاهای تابعه از سد کوثر گچساران تامین خواهد شد.

 انتهای پیام/82031

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول