اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آنکارا باز هم علیه «لغو خودمختاری کشمیر» موضع‌گیری کرد

وزارت خارجه ترکیه به مناسبت اولین سالگرد لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر بیانیه صادر و تاکید کرد، این اقدام هند «کمکی به صلح و ثبات منطقه نکرده است».

آنکارا باز هم علیه «لغو خودمختاری کشمیر» موضع‌گیری کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت ترکیه در ادامه اظهار مواضع این کشور علیه لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، این بار در بیانیه‌ای به مناسبت اولین سالگرد این اقدام دولت هند خواستار گفت‌و‌گو برای حل اختلافات بر سر کشمیر شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز چهارشنبه به مناسبت 5 آگوست که اولین سالگرد لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر بود، بیانیه صادر کرد.

به گفته این مقام ترکیه‌ای، اقدام هند در لغو خودمختاری جامو  کشمیر و الحاق آن کمکی به صلح و ثبات در منطقه نکرده است.

چهاردهم مرداد ماه ۱۳۹۸ بود که وزیر کشور هند در پارلمان این کشور از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند خبر داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از «تروریسم و جدایی‌طلبی» آزاد می‌کند، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد.

دولت هند سال گذشته همچنین قانون موسوم به «قانون شهروندی» را تصویب کرد که مهاجران مسلمان را از کسب تابعیت این کشور محروم می‌کند. طبق این قانون، هندوها، بودایی ها، سیک‌ها، مسیحیان و اقلیت‌های مذهبی دیگر که پیش از ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۴ از افغانستان، پاکستان و و سایر کشورها به هند آمده‌اند، می‌توانند تابعیت بگیرند ولی مسلمان‌ها این حق را ندارند و غیر هندی به شمار می‌روند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه تصریح کرد: «ملاحظه شد که اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر از زمان لغو بند (۳۷۰) قانون اساسی هند که به جامو و کشمیر وضعیت خودمختاری می‌داد، تنها باعث پیچیده تر شدن اوضاع شده و کمکی به صلح و ثبات منطقه نکرد».

حامی اکسوی در این بیانیه موضع قبلی ترکیه را تکرار کرد و خواستار مذاکره طبق اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های این سازمان درباره حل اختلافات بر سر کشمیر شد.

اظهارنظرهای مقام‌های ترکیه شامل رئیس‌جمهور این کشور پیش از این واکنش مسئولان هند را در پی داشته بود و آنها در اعتراض، سفیر آنکارا در دهلی نو را احضار کرده بودند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول