اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

تشریح برنامه‌های بنیاد دعبل در دوره مدیریت جدید/ تشکیل خیریه‌ای برای حمایت از پیرغلامان

۱۷ تیرماه حجت‌الاسلام قمی طی احکامی اعضای هیأت مدیره بنیاد دعبل خزاعی را معرفی کرد. با برگزاری میزگردی برنامه‌های مدیریت جدید این بنیاد را بررسی کردیم که یکی از آن‌ها تشکیل خیریه‌ای برای حمایت از پیرغلامان بود.

تشریح برنامه‌های بنیاد دعبل در دوره مدیریت جدید/ تشکیل خیریه‌ای برای حمایت از پیرغلامان

خبرگزاری فارس - حوزه مسجد و هیأت - امیرحسین کسائی: بنیاد علمی، فرهنگی و آموزشی دعبل خزایی، نهادی حمایتی، خدماتی و غیرانتفاعی است که با هدف تحقق دستور مقام معظم رهبری، مبنی بر حمایت مادی و معنوی از جامعه ستایشگران و ذاکران اهل‌ بیت (ع) تأسیس‌شده است. این بنیاد سوم مرداد سال ۱۳۸۴ تأسیس شد و تاکنون خدمات بسیاری به ستایشگران اهل بیت (ع) داشته است. ۱۷ تیرماه امسال حجت‌الاسلام قمی طی احکامی اعضای هیأت مدیره این بنیاد را تغییر داد و براین اساس، مدیرعامل جدید نیز منصوب شد. طی میزگردی با حضور محسن طاهری مداح اهل بیت (ع) و رئیس هیأت مدیره، جواد حیدری مداح اهل بیت (ع) و عضو هیأت مدیره و سعید غضنفری مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی، اهداف تشکیل این بنیاد را مرور و برنامه‌ها و فعالیت‌های مدیریت جدید را بررسی کردیم که ماحصل را در ادامه می‌خوانید:

بنیاد دعبل وظیفه خدمت و حمایت از جامعه ستایشگری را دارد

بنیاد دعبل خزاعی با چه هدفی توسط حاج علی آهی تشکیل شد؟

طاهری: بنیاد دعبل به دستور مقام معظم رهبری طی درخواست مرحوم حاج علی آهی ایجاد شد که ایشان به حجت‌الاسلام خاموشی رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ کردند که این مجموعه برای خدمت و حمایت از جامعه ستایشگری ایجاد شود. عمده خدمات این بنیاد به این جامعه در حال حاضر برقراری بیمه تامین اجتماعی است.


افزایش جامعه تحت پوشش دعبل هدف مدیریت جدید

اگر هرکدام از ما در این زمینه گامی برداریم، براساس آیات قرآن کریم، «مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا؛ هرکس کسى را زنده بدارد چنان است که گویى تمام مردم را زنده داشته است» به این معناست که اگر ما کسی را حمایت کنیم، به معنای حمایت از تمام اقشار جامعه است.

بنیاد دعبل خزاعی در مدیریت جدید چه برنامه‌ها و اهدافی را دنبال می‌کند؟

غضنفری: حدود سه هفته است که با تغییر اعضای هیأت مدیره بنیاد از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدیرعامل هم تغییر کرد. مأموریت ذاتی بنیاد دعبل، حمایت از جامعه ستایشگران اعم از مداحان و شاعران آیینی است که در این سال‌های خدمت‌رسانی، حدود ۲ هزار نفر در جامعه هدف خدمت‌رسانی بنیاد و تحت پوشش بیمه هستند. رویکرد و اهداف بنیاد در دوره جدید این است که تا توان و ظرفیت داریم، جمعیت بیشتری از ستایشگران را تحت پوشش قرار دهیم و خدمات ویژه ارائه کنیم.

به دنبال تقویت بنیه مالی دعبل هستیم

برای افزایش این خدمت‌رسانی و جامعه هدف چه برنامه‌هایی دارید؟

غضنفری: در گام اول به دنبال توسعه خدمت‌رسانی‌ها هستیم و بنا داریم صرفاً محدود در بیمه نباشیم و این فرصت را ایجاد کنیم تا جامعه مظلوم و همواره مورد هجمه ستایشگران به جایگاه لازم در خصوص وضعیت معیشتی و خدماتی برسند. اصلی‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم، رسیدن به درآمد پایدار و تقویت بنیه مالی دعبل است تا بتوانیم از بودجه‌های دولتی فاصله بگیریم. البته این به معنای عدم نیاز به حمایت سازمان تبلیغات اسلامی نیست زیرا اگر این حمایت‌ها نباشد، بنیاد نمی‌تواند سرپا بایستد. جامعه مداح گسترده است و پراکندگی بسیاری هم دارد که یقیناً نیازمند کمک‌رسانی است که این بار سنگین تنها از عهده دعبل برنمی‌آید.

ستایشگران قشر اثرگذاری هستند که در تمام مقاطع حساس اگر نبودند، شاید نمی‌توانستیم به هدف اصلی و مطلوب برسیم، این جامعه در مشکلات اقتصادی و اجتماعی کنار مردم بودند، لذا این ظرفیت باید دیده شود و مورد رسیدگی قرار گیرد. این برنامه‌ها و اهداف نیازمند تحقق یک نقطه اقتصادی پایدار و درآمد ثابت است.

سال آینده ۵۰ درصد اهداف مدنظر را رقم خواهیم زد

برای تأمین این بودجه‌ها و درآمد ثابت چه رویکردی را دنبال می‌کنید؟

غضنفری: بنیاد در قدم اول به دنبال جذب بودجه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف است که این بودجه را برای امور مختلف استفاده می‌کنند و حیف است که این ظرفیت را در خدمت ستایشگران هم قرار ندهیم. امید داریم در یک سال آینده به ۵۰ درصد اهداف مدنظر قرارگرفته خود دست پیدا کنیم.

اصلی‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم، رسیدن به درآمد پایدار و تقویت بنیه مالی دعبل است تا بتوانیم از بودجه‌های دولتی فاصله بگیریم. البته این به معنای عدم نیاز به حمایت سازمان تبلیغات اسلامی نیست زیرا اگر این حمایت‌ها نباشد، بنیاد نمی‌تواند سرپا بایستد

برنامه‌های محتوایی دعبل همچون گذشته در جریان است اما باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت معیشت ستایشگران، از اولویت خارج شده است و مأوریت اصلی خود را تا یک سال آینده برای رسیدن به نقطه مطلوب و دستیابی به وضعیت اقتصادی لازم قرار دادیم تا بتوانیم دایره خدماتی دعبل را وسیع‌تر و متنوع‌تر کنیم.

در استان‌ها بعد از انتخابات کانون مداحان، اتفاقات جدیدتری رخ خواهد داد و بنیاد دعبل نیز تشکیلات خود را قوی‌تر خواهد کرد و براساس مصوبه هیأت مدیره به صورت شورایی اداره می‌شود و از ظرفیت کانون مداحان، سازمان تبلیغات و ظرفیت مردمی دعبل در این زمینه بهره خواهیم برد.

دعبل ۱۰ نوع بیمه برای ستایشگران دارد​

خدمات بنیاد دعبل خزاعی به جامعه ستایشگری تنها شامل بیمه است؟

غضنفری: خیر، بیمه یکی از خدمات بنیاد دعبل است که با مشتقات خود شامل ۱۰ عرصه می‌شود که شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه عمر و ... است. در حوزه رفاهی نیز ما به اهداف اصلی خود نرسیدیم و بنا داریم در این حوزه نیز افزایش خدمت‌رسانی داشته باشیم. بخشی از خدمات ما نیز در حوزه مستمری ستایشگران است زیرا برخی از پیرغلامان به دلیل کهولت سن مشمول بیمه نمی‌شدند و یا با افزایش سن، از پوشش خارج می‌شوند و در این یک سال اخیر نیز به دلیل مشکلات اقتصادی این بُعد پرداخت مستمری رشد پیدا کرده است. این پرداخت مستمری و خدمات مانند سایر نهادهای صنفی کشور مانند بازیگران، هنرمندان و ... است و به دنبال آن هستیم تا این خدمات را افزایش دهیم.

بودجه دعبل وابسته به سازمان تبلیغات است

در حال حاضر بودجه بنیاد دعبل خزاعی از چه طریقی تأمین می‌شود؟

غضنفری: بودجه دعبل در حال حاضر بودجه حمایتی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی است که اگر همین مقدار هم نبود این خدمات و تلاش‌ها صورت نمی‌گرفت. براساس بررسی‌های صورت گرفته بودجه فعلی کفاف برنامه‌ها و تلاش‌های بنیاد در دوره جدید را نخواهد داد و نیاز به تقویت است که یکی از راه‌هایش جذب بودجه مسئولین اجتماعی نهادها و ارگان‌هاست که درخواست می‌کنیم از این سازمان‌ها تا در آستانه محرم بودجه‌های خود را به این امر اختصاص دهند تا بتوانیم خدمات بیشتری به جامعه ستایشگری ارائه کنیم.

ستایشگران در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی، موانع مختلف اجتماعی و سیاسی و همچنین تلطیف فضای جامعه می‌توانند اثرگذار باشند زیرا صاحب تریبون و نفوذ هستند و اغلب آن‌ها در جامعه مرجع هستند.

تعیین ۶۰ شاخص برای شناسایی ستایشگران 

تعداد دو هزار ستایشگر بیمه و ۱۰ هزار متقاضی برای بیمه شدن از دوره‌های مدیریتی مختلف در بنیاد دعبل مطرح هستند، بعد از تحقیقات بسیار این لیست دو هزار نفره ریزش داشت زیرا برخی مداح نبودند، در خصوص ورود این افراد جدید آیا صحت سنجی لازم صورت می‌گیرد؟

غضنفری: در دوره جدید احصاء درخواست‌ها و اعضا در دستور کار قرار خواهد گرفت و این انجام نمی‌شود مگر اینکه شبکه استانی ما تقویت شود و برای این امر شورای تائید صلاحیت در استان‌ها شکل گرفته است تا بتواند افراد عضو را بررسی کند و در خصوص جذب جدید دقت داشته باشد. برای این بررسی‌ها ۶۰ شاخص تعیین شده است. افراد جدید باید براساس مستندات مصاحبه کنند و سپس در تهران حضور پیدا کنند تا در نهایت تدئید صلاحیت لازم انجام شود.

خیریه «حبیب ابن مظاهر» برای حمایت از پیرغلامان تشکیل می‌شود

برای خدمت‌رسانی به پیرغلامان بنیاد دعبل علاوه بر بیمه و خدمات درمانی چه رویکردها و برنامه‌هایی دارد؟

حیدری: بنیاد دعبل مرهون تلاش‌های حاج علی آهی است، ایشان همواره گره‌گشای جامعه ستایشگری بودند. در شرایط کنونی نیز توجه به پیرغلامان دوباره آغاز شده است، این قشر بیشتر از آن‌که نیازمند کمک و حمایت باشند، به دنبال دیده شدن هستند یعنی زمانی که این افراد برای پیش‌منبرخوانی دعوت می‌شوند و در پایان جلسه نیز صله‌ای به آن‌ها پرداخت می‌شود بسیار برایشان مطلوب‌تر از آن است که به آن‌ها کمک پرداخت شود.

پیرغلامان بیشتر از آن‌که نیازمند کمک و حمایت باشند، به دنبال دیده شدن هستند یعنی زمانی که این افراد برای پیش‌منبرخوانی دعوت می‌شوند  و در پایان جلسه نیز صله‌ای به آن‌ها پرداخت می‌شود بسیار برایشان مطلوب‌تر از آن است که به آن‌ها کمک پرداخت شود

در دوره جدید مدیریتی، کمک به پیرغلامان در دستور کار است و در گام اول برای شناسایی این افراد برنامه‌ریزی خواهیم کرد. در دوره کرونا تلاش‌هایی برای این قشر صورت گرفت اما بنا داریم صندوق خیریه جداگانه‌ای در بنیاد دعبل به نام «حبیب ابن مظاهر» تشکیل شود که اگر روزی بنیاد یا این مدیران هم نبودند، ادامه پیدا کند و اختصاصاً برای پیرغلامان خدمت‌رسانی کنند. تاکنون هیأت مدیره در خصوص پیرغلامان مصوبات خوبی داشته و چند مراجعه فعلی نیز به خوبی مورد توجه قرار گرفتند.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با بسیجیان فرمودند: روند اداری را حذف کنید که در این زمینه ما نیز باید همین رویه را داشته باشیم و امور اداری را کاهش دهیم. 

به هیأت‌ها و مداحان توصیه می‌کنم ظرفیت‌های خود را برای کمک به پیرغلامان فعال کنند. هر هیأتی می‌تواند پیرغلامان دور و اطراف خود را پیدا کند و با دعوت آن‌ها به عنوان پیش‌منبر و ... مورد حمایت قرار دهند. از سازمان‌های مختلف مانند اوقاف نیز درخواست داریم که موقوفات مرتبط با سیدالشهدا را به بنیاد اختصاص دهند تا از این طریق بتوان خدماتی به این قشر داشته باشیم.

ما از بزرگتران عرصه مداحی همچون حاج منصور ارضی آموختیم که امام حسین (ع) برروی پیرغلامانش بسیار تعصب دارد و بسیاری از آسیب‌های این عرصه ناشی از عدم توجه به این قشر است.

حمایت از  پیرغلامان با شعار «خدمت بی‌منت» 

غضنفری: شعار بنیاد دعبل در خصوص کمک‌رسانی و حمایت از پیرغلامان «خدمت بی‌منت» است و به‌دنبال این هستیم اگر پیرغلامی در بستر بیماری حضور دارد تیمی را فراهم کنیم تا با حضور در منزل او کارهای مختلف درمانی‌اش را دنبال کند.

بسیاری از ستایشگران دارای ظرفیت مالی و جایگاهی خوبی هستند که می‌توانند در زمینه کمک به پیرغلامان و پیشکسوتان این عرصه یاری‌رسان باشند و تأسیس خیریه «حبیب‌ابن مظاهر» نیز می‌تواند در این عرصه بار مهمی را از دوش بردارد.

این صندوق حمایتی وابستگی به بنیاد دعبل نخواهد داشت و با کمک ظرفیت اعضای هیأت مدیره برای کمک به پیرغلامان فعال خواهد شد. مهدی کشاورز، حجت‌الاسلام داوود صالحی، محسن طاهری، حمید بهرامی، جواد حیدری و حسین لولاچیان از اعضای هیأت مدیره ما هستند که در بخش‌های مختلفی با ظرفیت بالای خود می‌توانند کمک‌رسان باشند.

نحوه حمایت اهل بیت از مداحان

خیریه «حبیب ابن مظاهر» با خیریه دیگر هیأت‌ها و نهادهایی که در حوزه مداحی در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند، همکاری خواهد داشت؟

حیدری: فضای کاری این خیریه قبل از حضور بنده در بنیاد دعبل آغاز شده بود که موجب شد خود هیأت‌ها نیز به پیرغلامان توجه داشته باشند و اگر فردی روزی در این هیأت روضه‌خوان بوده و به دلیل بیماری و کهولت سن از او غافل شده بودند، دوباره مورد حمایت قرار دادند. این هیأت یا از این افراد مجدداً دعوت به عمل می‌آورند و یا کمک‌رسان معیشت آن‌ها می‌شوند. بسیاری از مداحان جوان کشور صله‌هایی که بعد از هیأت دریافت می‌کنند یا تمام و یا بخشی را به پیرغلامان اختصاص می‌دهند. این مبالغ را این مداحان یا خودشان می‌رسانند و یا از طریق ما اقدام می‌کنند که این امر به شهرستان‌ها نیز سرایت پیدا کرده است.

علامه امینی نقل می‌کند که در زمان اهل بیت (ع) به حدی به شاعران صله می‌دادند که زندگی آن‌ها تأمین شود و به هیچ امری جز ستایشگری و سرودن شعر نپردازند. یکی از دلایلی که موجب افت علمی مداحی شده است، عدم تمرکز مداحان در این عرصه است زیرا در گذشته مداح تمام وقت خود را برروی مداحی صرف می‌کرد و به حفظ شعر و مطالعه می‌پرداخت اما امروزه به دلیل مشغله‌های بسیار کمتر تمرکز دارند.

از ظرفیت هیأت‌های بزرگ مانند حاج منصور ارضی، حاج محمدرضا طاهری و حاج محمود کریمی برای خدمت‌رسانی به پیرغلامان استفاده می‌کنیم، این هیأت پیرغلام دعوت می‌کنند تا به‌عنوان پیش‌منبر در جلسات روضه بخوانند که این امر الگویی می‌شود تا هیأت‌های مختلف دیگر نیز همین رویه را در پیش بگیرند.

بنیاد دعبل در خصوص اشتغال‌های غیر از ستایشگری این قشر نیز می‌تواند تلاشی داشته باشد؟

غضنفری: شأن حضور افراد در هیأت مدیره جدید متفاوت است که درحوزه های مختلف کمک‌رسانی می‌کنند اما جامعه ستایشگری دارای شئون خاصی هستند که برای اشتغال این افراد با رعایت حفظ شأن درحال برنامه‌ریزی هستیم. برنامه‌های متعددی برای این قشر داریم که به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول