اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

اعتراض بازنشستگان فرهنگی به آموزش و پرورش/ خبری از پاداش پایان خدمت نیست!

بازنشستگان فرهنگی که در سال گذشته بازنشسته شدند خواستار پرداخت پاداش پایان خدمت و اعمال رتبه‌بندی شدند.

اعتراض بازنشستگان فرهنگی به آموزش و پرورش/ خبری از پاداش پایان خدمت نیست!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: این روزها بازنشستگان آموزش و پرورش به ویژه افرادی که سال گذشته بازنشسته شدند، گلایه‌های زیادی دارند؛ گلایه‌هایی درباره اینکه چرا پاداش پایان خدمت‌شان هنوز پرداخت نشده است و اینکه چرا به رغم آنکه برخی از آنها اول مهر بازنشسته شدند و اول مهر هم آغاز اجرای رتبه‌بندی است اما آنها مشمول رتبه‌بندی نشده‌اند.

 این گلایه‌ها بارها و بارها مطرح شده است اما چون این گروه از بازنشستگان پاسخی نگرفته‌اند، به سراغ وزارت آموزش و پرورش آمدند؛ امروز تعدادی از این بازنشستگان فرهنگی در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و با سردادن شعارهایی چون «ما پیروان ولایت، خواهان اجرای عدالت»، «عدم اجرای رتبه بندی اول مهر 98 =تبعیض و بی عدالتی» و «ما بازنشستگان اول مهر 98 خواهان بهره‌مندی از مزایای رتبه‌بندی هستیم» خواستار پیگیری مشکلاتشان شدند.

یکی از این فرهنگیان بازنشسته به خبرنگار فارس گفت: «بنده اول مهر 98 بازنشسته شده‌ام و رتبه‌بندی معلمان در سال 98 از اول مهر اجرا شد، چرا امکان استفاده بنده از رتبه‌بندی نیست».

وی ادامه داد: «آموزش و پرورش می‌گوید شما بازنشسته نیمه اول سال هستید؛ اگر ما بازنشسته نیمه اول سال هستیم باید بازنشستگی ما 31 شهریور می‌بود نه اول مهر؛ مگر اول مهر جزو نیمه دوم محسوب نمی‌شود؟».

* زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه 21 تیر امسال در اولین برنامه گفت‌وگو بر مدار تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش ‌و پرورش و مدیران کل استانی و روسای۷۶۰گانه مناطق آموزش‌ و پرورش سراسر کشور و در فضای مجازی بر بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: «ما مقید هستیم و فرهنگیان نیز مطلع باشند ان‌شاءالله قبل از مهر سال جاری پاداش بازنشستگان سال ۹۸ را تسویه خواهیم کرد».

اما فرهنگیان بازنشسته همچنان نگران هستند و اینکه روز به روز از ارزش ریالی پاداش پایان خدمت آنها کاسته می‌شود و بر این اساس شاید اگر مسؤولان به وعده خود هم عمل کنند، آن زمان وجهی که دستشان را می‌گیرد دردی از زندگی‌شان دوا نکند.

کما اینکه گاهی اوقات پاداش پایان خدمت در چند قسط پرداخت می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که عملا استفاده مناسبی از آن نشود؛ به عبارت دیگر با این مدل پرداخت پول، نمی‌شود کار ویژه‌ای کرد.

*چه کسانی مشمول رتبه‌بندی می‌شوند؟

اما مورد دیگری که بازنشستگان فرهنگی بر آن تأکید دارند، موضوع رتبه‌بندی است؛ در شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان آمده است: «مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی است و مشمولان فوق در صورت اشتغال تمام وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند».

بر این اساس، معلمان بازنشسته از رتبه‌بندی برخوردار نمی‌شود اما بازنشسته سال گذشته آموزش و پرورش می‌گویند که آنها در اول مهر 98 بازنشسته شدند و این در حالیست که اول مهر 98، رتبه‌بندی برای فرهنگیان اجرا شد و آنها می‌توانند مشمول شوند.

بهمن سال 98 فراکسیون فرهنگیان مجلس با وزیر آموزش و پرورش و برخی معاونان وی جلسه داشت و مشکلات رتبه‌بندی معلمان به وزیر ارائه شد و تصمیماتی هم گرفته شد؛ حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در این خصوص این جلسه، گفت: «یک مورد درباره معلمانی بود که 6 ماهه اول سال بازنشسته شدند که مشمول رتبه‌بندی نشدند؛ تعداد این افراد حدود 34 هزار نفر است و آنها دو سال بیشتر کار کردند و با 32،33 سال بازنشسته شده بودند و منتظر نظام رتبه‌بندی بودند؛ عنوان کردیم عدد آن هم خیلی بالا نمی‌شود و در نهایت وزیر آموزش و پرورش قبول کرد که این کار انجام شود»

به رغم این صحبت آقای حاجی‌بابایی، اما مشکل این گروه فرهنگیان بازنشسته در خصوص رتبه‌بندی حل نشد.

* روایت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین

البته فرهنگیان بازنشسته همین یک مشکل را ندارند درخواست برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با افراد شاغل از دیگر مواردی است که این گروه درخواست دارند؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و  پرورش 8 تیر امسال گفت: «طرح رتبه بندی معلمان از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است و برای اجرای این طرح رقمی در حدود دو هزار میلیارد تومان پیش بینی شد؛ این طرح در آذر سال گذشته در هیأت دولت به تصویب رسیده است؛ اجرای طرح رتبه بندی معلمان از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و همه افرادی که در نیمه اول سال گذشته بازنشسته شده‌اند از این چرخه خارج می‌شوند».

وی ادامه داد: «بر اساس قانون، دریافتی بازنشستگان حدود ۸۰ درصد افراد شاغل باید باشد و دولت موظف است به تدریج این همسان سازی را اجرا کند و برای آن اعتباری پیش بینی شده است که سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه مسؤول اجرای این برنامه هستند».

البته برخی بازنشستگان سال ۸۸ آموزش و پرورش نیز عنوان می‌کنند که «مدت ۱۱سال است هر یک مبلغی در حدود ۲ میلیون تومان طلبکار از آموزش و پرورش هستند و خواهان دریافت آن هستند».

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت پویش‌هایی با عنوان «اعتراض بازنشستگان اول مهر۹۸ و اجرای رتبه‌بندی یک روز بعد؟» خواستار پیگیری آن هستند؛ خبرنگار فارس نیز از مسؤولان آموزش و پرورش پیگیر این موارد هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول