اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| 195 هزار امضا برای نظارت بر بورس/ سازمان بورس ابهامات را با شفافیت پاسخ دهد

عدم شفافیت در برخی تصمیمات نهادهای ناظر در سازمان بورس مشکلاتی را برای عده‌ای از سهام‌داران ایجاد کرده است.

فارس من| 195 هزار امضا برای نظارت بر بورس/ سازمان بورس ابهامات را با شفافیت پاسخ دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با رشد شاخص بورس در ماه های گذشته و علی الخصوص از اسفند سال 98 تا کنون، تعداد افرادی که وارد بورس شده اند افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

گسترش تعداد کدهای بورسی طی این مدت، سبب شده است مشکلات سهامداران نیز بیشتر به چشم بیاید. البته بخشی از این مشکلات در حوزه های مختلف ناشی از بی اطلاعی افرادی جدیدی که وارد بورس شده اند، بوده است. اما نکته اساسی در این زمینه به عدم شفافیت موجود در سازمان بورس بر می گردد.

برخی از سهامداران معتقدند این مشکلات ناشی از تخلفات صورت گرفته در بورس است. اما باید به این نکته اشاره کرد، رویه های موجود در سازمان بورس و نهادهای ناظر بر معاملات، سهامداران، ناشران و کارگزاران مشخص بوده و عدم اطلاع رسانی از سوی سازمان بورس به این ابهامات دامن زده است.

افزایش مطالبات بورسی در سامانه «فارس من»

از ابتدای سال 99 تاکنون حدود 1050 سوژه مرتبط با بورس و بازار سرمایه در سامانه فارس من خبرگزاری فارس ثبت شده است که این تعداد سوژه به امضا و حمایت حدود 320 هزار نفر نیز رسیده است. اما نکته جالب توجه در این باره اینکه حدود 450 سوژه از این تعداد مربوط به نظارت بر بورس و بحث شفافیت در این بازار مالی است. از این تعداد سوژه بیش از 195 هزار حمایت صورت گرفته است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد سهامداران و افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند، با ابهامات زیادی مواجه هستند. عدم شفافیت نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی سازمان بورس و نهادهای ناظر در این سازمان خریداران و فروشندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

البته باید این مساله را نیز عنوان کرد که کارشناسان بازار سرمایه هم به برخی رویه های موجود در نهادهای ناظر این سازمان ایراداتی وارد می کنند.

علی رضایی کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برخی رویه های موجود در زمینه ابطال یا تائید برخی نمادهای بورسی سبب شده است، مردم نسبت به عملکرد شفاف این سازمان با نگاه مثبتی نگاه نکنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بسته بودن برخی نمادها به مدت طولانی و متضرر شدن سهامداران این شرکت ها، تصریح کرد: علت باز یا بسته شدن برخی نمادها باید به صورت شفاف توسط سازمان بورس اعلام شود تا مردم هم تنها مدیران و ناظران سازمان بورس را مقصر ندانند و خواستار پاسخگویی شرکت های مورد اشاره باشند.

شفافیت در تصمیمات سازمان بورس و نهادهای ناظر خواسته مردم

بررسی مطالبات مخاطبان خبرگزاری فارس نشان می دهد اکثر این مطالبات شفافیت در بورس و تصمیمات نهادهای ناظر را خواستار شده اند.

بسته شدن نمادهای بورسی به صورت طولانی مدت، باز نشدن برخی نمادها در موعد مقرر، مشخص نبودن دلایل ابطال یا تائید معاملات برخی نمادها، عدم شفافیت علت تغییر ساعت معاملات برخی نمادها و... از جمله مهمترین خواسته های مردم در این زمینه است. 

بیان نکردن دلایل تصمیمات اتخاذ شده در نهادهای ناظر سازمان بورس برای سهامداران این شبهه را ایجاد کرده است تا برخی تصمیمات مبنای قانونی نداشته و بیشتر به نظرات شخصی افراد حاضر در این نهادها بر می گردد.

از سوی دیگر شرکت های بورسی یا ناشران نیز در زمینه این عدم شفافیت نیز نقش داشته اند. برخی اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت ها نیز نهادهای ناظر را قانع نکرده و این نمادها در وضعیت مبهم قرار گرفته‌اند. 

سامانه کدال سهامداران را قانع می کند؟

ارائه اطلاعات در سامانه کدال توسط ناشران و شرکت های بورسی و اطلاعیه های سازمان بورس و نهادهای ناظر در این سامانه نشان می دهد هنوز سهامداران را متقاعد نکرده است که همه اطلاعات را از این سامانه درخواست کنند. برخی مواد قانونی استناد شده در این سامانه هنوز برای سهامداران شفافیت ندارد. 

به نظر می رسدالزامی شدن آموزش های اولیه برای سهامداران یکی از نکات مغفول مانده در سال های اخیر بورس است که این مساله بر ابهامات افزوده است.

خبرگزاری فارس با توجه به رسالت خود در زمینه پیگیری دغدغه ها و نیازهای مردم در حوزه اطلاع رسانی، بسیاری از این سوژه ها را پیگیری کرده و سوژه نطارت بر بورس را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

مخاطبان این خبرگزاری نیز می‌توانند از سوژه «لزوم نظارت بر نظرات سلیقه‌ای ناظران بورس» حمایت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول