اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحلیلگر عراقی: محتوای سفر «الکاظمی» به واشنگتن باید به پارلمان ارائه شود

یک تحلیل‌گر عراقی بر ضرورت ارائه گزارش از محتوای سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور به پارلمان تاکید کرد.

تحلیلگر عراقی: محتوای سفر «الکاظمی» به واشنگتن باید به پارلمان ارائه شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت که محتوای سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به آمریکا باید در پارلمان مطرح شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پارلمان هنوز مذاکرات بغداد - واشنگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق را پیگیری نمی‌کند. سفر الکاظمی به واشنگتن دارای پرونده‌های مهم  زیادی است که باید پارلمان برای اعلام فصل الخطاب در جریان آن قرار گیرد زیرا این ملت عراق هستند که باید نظر خود را درباره قضایای سرنوشت ساز مملکت خود اعلام کنند.

الخیکانی ادامه داد: واشنگتن از سکوت پارلمان سوء استفاده و برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد و احتمال دارد که تصمیم‌ خود برای ابقای نیروهای آمریکایی و انحصار پرونده‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی در راستای منافع خود را تحمیل کند.

وی پیشتر نیز هشدار داده بود که در مذاکراتی که دولت عراق با طرف آمریکایی درباره حضور نیروهای آمریکایی در این کشور انجام می‌دهد، نقش پارلمان مفقود است. این در حالی است که ریاست پارلمان باید به وظیفه خود در پرسش از دولت و اطلاع از آنچه که طی مذاکرات روی می‌دهد، عمل کند.

این تحلیلگر عراقی درباره چرایی این سکوت پارلمان گفته بود: سکوت پارلمان در قبال مذاکرات با طرف آمریکایی این چنین القاء می‌کند که نوعی توافق پنهانی مبنی بر عدم سخن گفتن درباره مذاکرات با واشنگتن حاصل شده است به ویژه که رئیس پارلمان مسئول عدم برگزاری هرنوع جلسه‌ای درباره بررسی این مسأله است.

آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در راس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام حسین اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده‌ است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

با وجود تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

قرار است مرحله دوم این گفت‌وگو با حضور شخص نخست‌وزیر عراق برگزار شود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.«محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، معتقد است که واشنگتن عامدانه مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی با بغداد را به تاخیر می‌اندازد تا از این زمان برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق استفاده کند. هرچند که این گفت‌وگو نیازمند مراحل متعددی است و مسأله بقا یا خروج نیروهای آمریکایی طی مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی نهایی نخواهد شد.

تاکنون شمار زیادی از نمایندگان پارلمان عراق از اینکه بغداد آنها را در جریان جزئیات روند گفت‌وگوها با واشنگتن قرار نمی‌دهد، اعتراض کرده‌اند این در حالی است که هرگونه توافقی که در این گفت‌وگوها حاصل شود برای اجرا، نیازمند تایید و تصویب در پارلمان عراق است.

کاخ سفید دیروز (جمعه - هفتم آگوست) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در بیستم اوت (۳۰ مرداد ماه) در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول