اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانشمندان و فناوران باید از حمایت های جامعه برخوردار شوند/فعالیت ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور ایجاد شده است ،گفت: اگر دانشمندان و فناوران از حمایت‌های جامعه برخوردار نباشند قطعا کار آنها ابتر شده و موثر نخواهند بود.

دانشمندان و فناوران باید از حمایت های جامعه برخوردار شوند/فعالیت ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تور بازدید از بزرگترین مرکزCGI کشور با حضور پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، سید احمد موسوی صمدی مدیر گروه اجتماعی شبکه ۴ و سید مهدی جوادی مدیر عامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون به همراه جمعی از تهیه کننده‌های شبکه‌های مختلف سیما و فعالان حوزه تصویرسازی کشور از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون انجام شد. 

کرمی افزود: زیست‌بوم فناوری و نوآوری زنجیره کامل و درستی از بازیگران حوزه‌های علمی کشور را شناسایی و حمایت می کند، این زنجیره در کنار هم و در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری به توسعه علم و فناوری در کشور و معرفی دستاوردهای این حوزه به جامعه می‌پردازد.

وی با اشاره به تلاش‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های کشور، بیان کرد: در حال حاضر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ۵ هزار و ۳۰۰ شرکت و ۶ هزار استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری، گفت: پهنه‌های فراموش شده و از کار افتاده و متروک شهری با استقرار شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها در دلشان به محل تولید استارتاپها تجمیع ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور بدل شدند.

کرمی ادامه داد: همین مجموعه رایمون که به عنوان یک مرکز نوآوری و شتاب‌دهی در حوزه تصویرسازی فعالیت می‌کند هم در یک سوله متروک شده و قدیمی ایجاد و به قلب یکی استودیوهای مجهز کشور تبدیل شده است.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در حال حاضر ۱۲۰ مرکز شتاب‌دهی در کل کشور ایجاد شده است. این مراکز به عنوان یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور حضور دارند.

کرمی همچنین بیان کرد: تولید محتوا یکی از حوزه‌هایی است که ظرفیت بالایی برای کمک به توسعه فرهنگ علم و فناوری کشور و نیز اشتغال زایی دارد. حرکت‌ها در این حوزه آغاز شده اما هنوز زنجیره آن تکمیل نشده است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: بطور مثال ایران در حوزه زیست‌فناوری و نانوفناوری حرف اول را در منطقه می‌زند. این اتفاق با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفت. توانایی ایران در این حوزه‌های علمی در دوران شیوع کرونا به جامعه اثبات شد.

کرمی در ادامه بیان کرد: باور مردم به توانمندی‌های علمی کشور به فرهنگ‌سازی و معرفی این تلاش‌ها وابسته است. مثلا روزهای شیوع کرونا بهترین فرصت بود که مردم بدانند زیست‌بوم فناوری و نوآوری چه توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد.

کرمی ادامه داد: زیست‌بوم‌ فناوری و نوآوری زمانی تکمیل می‌شود که همه ارکان آن اعم‌ از دولت، بخش خصوصی و دانشمندان ومردم بعنوان حامی به آن ورود و نقش خود را به صورت کامل ایفا کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین قهرمان‌سازی موثر، دوام یافتن و افزایش اشتغال‌زایی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را به حضور مفید رسانه‌ها در این حوزه منوط کرد و گفت: هر حرکت نوآورانه و خلاقانه‌ای در کشور در ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو می‌شود. همانگونه که برای شروع کار تاکسی‌های اینترنتی پیش آمد اما نباید از این مخالفت‌ها ترسید. باید قدم‌های موثر برداشت و توسعه علم و فناوری را با کمک همه بازیگران این عرصه پیش برد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که نوآوری راه خود را پیدا می‌کند. اما حضور و زبان رسانه در این حوزه راه‌گشا است و به شفاف‌سازی اقدامات و توسعه این حوزه کمک می‌کند.

وی بر اهمیت بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی در توسعه علم و فناوری تاکید کرد و گفت: باید از این ابزار مهم و موثر برای معرفی تلاش‌های علمی و معرفی دستاوردها در جهت امید افزایی و پیشرفت به جامعه بهره ببریم.

کرمی در این بازدید با بیان اینکه تنها راه تاثیرگذاری دستاوردها و یافته‌های علمی،  رفع نیاز و نمود آنها در جامعه است، بیان کرد: اگر دانشمندان و فناوران از حمایت‌های جامعه برخوردار نباشند قطعا کار انها ابتر شده و موثر نخواهند بود.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در گذشته رسانه‌ها و رسانه‌های مکتوب شناخت کافی از حوزه علم و فناوری نداشتند و دانشمندانمان  نیز از رسانه‌ها دوری می‌کردند.

کرمی ادامه داد: تنها راه برون رفت از این فضای نامطلوب، معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری به جامعه با شیوه  درست و قابل فهم برای رسانه‌ها بود. ما همه ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در کشور داریم اما از آن استفاده  درست و کاملی نمی‌‌کنیم.

تبدیل ایران به  قطب انیمیشن و جلوه‌های ویژه  خاورمیانه

سید مهدی جوادی مدیر عامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون نیز در این تور بازدید گفت: ما در رایمون با استفاده از تکنولوژی‌های روز قابلیت تولید فیلم ها و تیزرهای مشابه خارجی را داریم که به دلیل عدم آگاهی و یا ضعف دانش استفاده تاکنون کمتر در سینما و تلویزیون استفاده شده است.

جوادی با اشاره به این موضوع که استفاده از تکنولوژی موشن کپچر هزینه های تولید را پایین می آورد و به سادگی قابلیت شبیه سازی را دارد که در متری شیش و نیم از این قابلیت رایمون استفاده شده است. برای بازیگران نیز تطبیق با فضای خیالی سخت است و کارگردان ها کمتر به سمت استفاده از این تکنولوژی می روند.

وی با اشاره به این موضوع که برای رشد و ارتقا در حوزه تولیدات موفق قابل رقابت با عرصه جهانی نیازمند فاصله گرفتن از حمایت های دولتی و تجاری سازی تولیدات هستیم، گفت: استفاده از تجهیزات به روز و قیمت پایین خدمات در ایران، ایران را کشوری مستعد برای تبدیل شدن به قطب تولید انیمیشن و جلوه های ویژه در خاورمیانه کرده است.

تولید محتوا در ایران مغفول مانده است

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون با اشاره به این موضوع که باید به محتوا به عنوان یک محصول و کالای ارزشمند نگاه کرد. ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه را ضروری دانست و افزود: تقریبا ارزش تولیدات محتوا در دنیا بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است. باید تولید محتوا را از شکل سفارشی خارج کنیم و به سمت درآمدزایی، عرضه و فروش سوق دهیم. رایمون تمام توان خود را برای حمایت از استارتاپ های تولید محتوا در کشور کرده است.

دولتی سازی تولیدات رکود به همراه دارد

جوادی با اشاره به این موضوع که از فعالیت های نوآورانه استقبال می‌کنیم، افزود: در بحث تولید محتوا ناگزیر از حرکت به سمت تولید محصول فناورانه هستند در این صورت است که محصول ناگزیر به طی کردن مسیر از  تجاری سازی و فعال شدن در حوزه رقابتی است این در حالی است که دولتی بودن تولیدات قابلیت رقابتی بودن محصول و تولید براساس نیاز مشتری را از محصول می گیرد و رکود به همراه دارد.

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون تصریح کرد: در حال حاضر محتوا به عنوان سود تجاری در بازار شناخته می شود. در دو سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه محتوا در آمد زایی ایجاد شده است. وقتی از این توانمندی و هنر به درستی استفاده شود نیاز به ارگان های سفارش دهنده مانند سازمان صدا و سیما و سفارشی تولید کردن نیست و خلاقیت وارد عرصه تولید می شود تا از مزیت های رقابتی محصول استفاده شود.

ارائه خدمات استودیوئی به برنامه های ناظر به عرضه در بازار عمومی

 جوادی خاطرنشان کرد: مرکز شتاب‌دهی و نوآوری رایمون به عنوان مرکز CGI  کشور در نظر گرفته شده است تا با درکنار هم قرار دادن نیاز های تولید به تهیه کنندگان و تولیدکننده ها برای تولید محصول فن آورانه کمک کند، مجموعه رایمون دارای مجهز ترین استودیو موشن کپچر ایران، استاپ موشن، صدا، تصویر، کروماکی و  بلک باکس ، سالن تصحیح رنگ، سینمای خانوادگی است و برای در ارائه خدمات استودیویی به برنامه های ناظر به عرضه در بازار عمومی توجه داریم.

وی یادآور شد: اکثر انیمیشن های بزرگ ایران از خدمات رایمون استفاده کرده اند و تولید برنامه های مختلف تلوزیونی مانند آفتاب شرقی، زندگی پس از زندگی، فن آورد، کپچر فیلم‌های سینمایی و ارائه خدمات رندر فارم به تهیه کننده و کاردان‌های مختلف مانند فیلم مسخره باز، خورشید، متری شیش و نیم ، فرود  نشان از توانمندی رایمون در حوزه CGI دارد.  

نگاه رایمون فرامرزی است

مدیر عامل مرکز نوآوری و شتاب‌دهی رایمون با اشاره به نگاه فرامرزی این مرکز از دریافت سفارش تولید از کشورهای اطراف، اسپانیا و هند خبرداد و گفت: یکی از افتخارات رایمون دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای جلوه های ویژه توسط یکی از استارتاپ هایی بود که دو سال قبل از یکی از شهرستان ها به رایمون وارد شده بود، است. علاوه بر این تولیدات داخلی در حوزه بین الملل نیز برای کشور هند ۲.۰ که دو هفته تاپ لاین بالیوود بود، نام برد.

رایمون پایگاهی برای استفاده از زنجیره خدمات شتاب‌دهی

جوادی با اشاره به تحریم ها گفت: نیروهای توانمند رایمون با استفاده از قابلیت نیروهای داخلی خود سعی در دور زدن تحریم ها و بومی سازی برخی از تجهیزات موشن کپچر و یا شکستن قفل نرم افزارهای این حوزه کرده است. از دیگر ابتکارات ما در رایمون با استفاده از خدمات آنلاین که طراحی شد امکان ارسال و دریافت فایل از راه دور را برای همه تهیه کنندگان داخلی و خارجی فراهم کردیم که پروژه های سنگین انیمیشن داخلی و خارجی را از این طریق و بدون حضور فیزیکی انجام دادیم.

وی با اشاره به ورود رایمون به حوزه شتابدهی افزود: نگاه رایمون تجاری سازی محصولات فن آورانه است که برای تحقق این مهم از همه ابزارها و قابلیت های مجموعه مشاوران، منتورها و کارشناسان کمک گرفتیم تا بتوانیم تیم های استارتاپی را به مرحله شتابدهی خود برسانیم. در این راستا اقدام به ایجاد فضای کار اشتراکی برای تیم های استارتاپی با قابلیت استفاده از زنجیره خدمات رایمون مدیا کردیم.

در پایان کرمی به  فعالان عرصه تولید فیلم  برنامه های تلوزیونی و تهیه کننده‌های صدا و سیما گفت: یکی از پروژه های موفق معاونت علمی که با حمایت این معاونت و ستاد اجرائی فرمان امام تاسیس شد، مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون به عنوان یکی از بزرگترین مراکز CGI  کشور بود و از تهیه کننده خواست تا از این قابلیت های رایمون استفاده کنند.

در این تور میهمانان از بخش‌های مختلف مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون شامل سالن سینما، استودیو کروماکی، استودیو استاپ موشن، استودیو موشن کپچر، فضای کار اشتراکی و رندر فارم  بازدید و قابلیت‌های رایمون برای میهمانان بازگو شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول