اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دیواری کوتاه‌تر از مسجد و محراب نیست/ 90 درصد مردم ماسک می‌زنند

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با انتقاد از برگزاری مراسمی در معدن انگوران در یک سالن با حدود 400 نفر گفت: این اقدام با توجه به شرایط کرونایی دارای اشکالاتی است، اما دیواری کوتاه‌تر از مسجد و محراب نیست.

دیواری کوتاه‌تر از مسجد و محراب نیست/ 90 درصد مردم ماسک می‌زنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه استانی ستاد کرونا در راستای اتخاذ آخرین تصمیمات درباره وضعیت استان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان اظهار کرد: امروز پنج ماه از شیوع بویروس کرونا می‌گذرد که با توجه به شیوع آن باید رعایت بیشتری از سوی شهروندان صورت گیرد.

آیت‌الله شیخ علی خاتمی افزود: بر همین اساس افراد باید پاسخگوی بی‌مبالاتی خود باشند، یعنی هر فردی عروسی برگزار کند در صورت ابتلای اطرافیان باید هزینه‌های آنها را پرداخت کرده و نسبت به این کار جوابگو باشد.

وی با اشاره به بهبود وضعیت آرامستان‌های زنجان در رابطه با دفن اموات کرونایی گفت: خوشبختانه وضعیت نسبت به هفته‌های گذشته بهبود یافته است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: طی هفته‌های گذشته برگزاری مراسم عروسی در روستاها موجب ابتلای 60 یا 70 نفر از روستائیان شده است که باید مقصر واقعی این کار پیدا شود.

وی ادامه داد: از لحاظ شرعی نیز این موضوع جایز است که اگر فردی  به بیماری کرونا مبتلا و سپس فوت کند که دیه آن بر عهده فرد برگزار کننده مراسم بوده و یا هزینه سنگینی که برای هر بیماری بستری و مبتلا پرداخت می‌شود، باید با ساز و کار قانونی از شخص مقصر دریافت شود.

خاتمی با اشاره به اینکه حتی ائمه جماعات شهرهایی که نماز جماعت برگزار کرده بودند در شورای تأمین بازخواست شدند، گفت: باید به صورت جدی برای مقابله با این ویروس برخورد شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه از ابتدا ستاد کرونا اعلام کرده که در مراکز دینی، مذهبی و آلودگی ناشی از این بیماری ۲۲ صدم درصد است، گفت: این اتفاقات موجب می‌شود نماز جمعه در شهرهای زرد و نارنجی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را  برگزار کند.

وی در ارتباط با جمعیت حاضر در نماز جمعه نیز گفت: حتی یک ششم جمعیت نیز در این مراسم حضور پیدا نمی‌کنند، پس جمعیت نسبت به شرایط عادی کمتر است.

خاتمی با انتقاد از برگزاری مراسمی در معدن انگوران در یک سالن با حدود 400 نفر گفت: این اقدام با توجه به شرایط کرونایی دارای اشکالاتی است، اما دیواری کوتاه‌تر از مسجد و محراب نیست.

امام حسین (ع) حیثیت و وجود همه است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه تفاوت‌هایی در برخورد با متخلفان وجود دارد، تصریح کرد: متولیان امر باید نسبت به چنین اقداماتی پاسخگو باشند.

وی همچنین در ارتباط با برگزاری مراسمات مناسبتی ماه محرم گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان عزاداری برگزار کرد که امام حسین(ع) حیثیت و وجود همه است،  اما با توجه به شرایط حاکم، می‌توان در منازل نسبت به برگزاری روضه اقدام کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: برای ماه محرم نیز باید برنامه‌ریزی کرد که هیأت‌های شاخص  استان در راستای منویات رهبری اعلام تبعیت کردند که در این بازه نگرانی وجود ندارد، اما باید توجه داشت، که حساسیت‌های بیشتر، با یک بی‌احتیاطی تلاش‌ها را از بین می‌برد.

استاندار زنجان نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید ماسک ارائه کرد و گفت: پس از تأیید مرکز بهداشت استان ماسک سه لایه برای عموم و پس از اخذ مجوز طی هفته آینده در تیراژ ۵۰۰ هزار عددی توسط دو کارخانه استانی تولید و توزیع  می‌شود که موجب تعدیل قیمت ماسک خواهد شد.

فتح‌الله حقیقی همچنین از ذخیره‌سازی مواد لازم مورد نیاز هیأت‌ها برای ماه محرم خبر داد و بیان کرد: در همین راستا از ارسال این مواد به استان‌های دیگر  تا حدودی جلوگیری خواهد شد که این کار با هدف ذخیره‌سازی انجام خواهد گرفت.

وی با درخواست از دادستانی برای اختصاص شعبه‌ای به منظور رسیدگی به تخلفات کرونایی گفت: این امر موجب برخورد با متخلفان در این بخش خواهد شد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه مسؤولان هیأت‌های شاخص استان آمادگی و همکاری خود را برای برگزاری عزاداری ماه محرم طبق پروتکل‌های بهداشتی اعلام کردند، اضافه کرد: فرمایشات رهبری در این زمینه فصل‌الخطاب است و هیچ فردی نباید به خود اجازه دهد که در این زمینه تعبیر و تفسیرهای خود را ارائه دهد.

وی تصریح کرد: همگان به تجمعات بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن بخوبی آگاهند و این مهم نیز در عزاداری محرم نیز اهمیت دارد که باید به خوبی رعایت شود.

معاون سیاسی استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه زدن ماسک از الزامات است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مختص همه است، گفت: استفاده نکردن از ماسک تجاوز به حقوق دیگران است و کسی حق ندارد از این مهم که سلامتی مردم را تامین می‌کند خودداری کند.

خدابخش مرادی نافچی، با بیان اینکه ۹۰ درصد زنجانی‌ها از ماسک استفاده می‌کنند، افزود: واحدهای صنفی در استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و از ماسک استفاده نمی‌کنند که در این راستا باید جلوی فعالیت اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گرفته شود.

وی افزود: این استان بالاترین تست کرونا در سطح کشور را داشته است و این اقدام بسیار خوب بود و امروز روند این بیماری در استان رو به کاهش است و امیدواریم این بیماری به صفر برسد.

معاون سیاسی استاندار زنجان بر ارتقای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی تاکید کرد و گفت: باید مردم بیشتر مراقبت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز  با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان زنجان افزوده شده است، گفت: در مجموع تاکنون تست کرونای۲ هزار و ۹۷۴ نفر براساس یافته‌های آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است.

پرویز قزلباش ادامه داد: در حال حاضر ۴۰۷ نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان زنجان بستری شده‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸ هزار و ۶۳۶ نفر به‌دلیل مشکوک بودن به این ویروس در مراکز درمانی استان نمونه‌برداری و بستری شده‌اند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول