اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

هزینه کرد 37 میلیارد تومانی در مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از هزینه کرد ۳۷ میلیارد تومانی در زمینه تملک، کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز خبر داد.

هزینه کرد 37 میلیارد تومانی در مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا قوچی  اظهار داشت: احیای مجموعه تاریخی، فرهنگی دانشگاه ربع رشیدی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، یکی از مطالبات مهم مردم تبریز و آذربایجان همچنین یکی از اهداف مهم اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است که طی سال‌های اخیر در قالب عملیات متعدد به‌صورت مستمر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۷ میلیارد تومان در مجموعه ربع رشیدی طی سال‌های ۹۶ تاکنون در زمینه تملک، باستان‌شناسی و مرمت از سوی اداره‌کل هزینه شده است، گفت: طی سال‌های مذکور با پیگیری‌های اداره‌کل بیش از ۲۱ میلیارد تومان در خصوص تملک زمین‌های دارای معارض در عرصه ربع رشیدی صورت گرفته است که در نوع خود بی‌نظیر است و در کنار آن اقداماتی نظیر کاوش‌های باستان‌شناسی، مرمت توپخانه، استحکام‌بخشی پی‌های برج‌های دور قلعه، ایجاد مسیر گردشگری با چوب تراورس روسی، ساخت کوره آجرپزی، تهیه و ساخت اتاقک‌های چوبی برای کارگاه‌های باستان‌شناسی به صورت مستمر انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه عملیات ساماندهی ربع رشیدی از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، یادآور شد: ساماندهی این مجموعه تاریخی طی دهه گذشته آغاز و مراحل اولیه کاوش‌های باستان‌شناسی نیز طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ انجام شد، در این راستا در سال‌های اخیر به منظور بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی در باستان‌شناسی‎های این مجموعه، عملیات کاوش توسط موسسه بین‌المللی باستان‌شناسی آلمان به‌صورت منسجم و تخصصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت پژوهشی میراث فرهنگی استان و پژوهشگاه ملی میراث فرهنگی کشور بر اقدامات باستان‌شناسی در این مجموعه نظارت داشته و طی سال‌های ۹۶ تاکنون سه فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی به سرپرستی بهرام آجرلو استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز و نظارت حسین اسماعیلی‌عتیق سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ربع رشیدی انجام شده است.

قوچی با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌گرفته در راستای ساماندهی مجموعه تاریخی ربع رشیدی، متذکر شد: براساس تفاهم‌نامه چهارجانبه، علاوه بر اقدامات صورت گرفته توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز نیز با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از اواخر سال‌جاری اقدام به تکمیل دیوارکشی مجموعه ربع رشیدی کرده است.

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول