اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افغانستان و آسیای مرکزی؛ «ناامنی» بلای جان دو همسایه

با توجه به رشد تهدیدات تروریستی در افغانستان، تقویت سیستم‌ها و سامانه‌های دفاعی آسیای مرکزی یکی از اولویت‌های مهم سازمان پیمان امنیت جمعی است.

افغانستان و آسیای مرکزی؛ «ناامنی» بلای جان دو همسایه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، تحولات ناشی از افغانستان همچنان یکی از بزرگترین تهدیدات برای کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

با توجه به رشد تهدیدات تروریستی ناشی از شمال افغانستان، تقویت سیستم‌ها و سامانه‌های دفاعی آسیای مرکزی یکی از اولویت‌های مهم سازمان پیمان امنیت جمعی است.

برای اجرای مؤثر برنامه‌های تأمین امنیت در منطقه باید به بررسی بیشتر تهدیدات و چالش‌هایی پرداخت که در لیست مهم‌ترین این تهدیدات قاچاق کالا، مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی، افراط‌گرایی، امنیت انرژی، درگیری‌های داخلی در افغانستان قرار دارد.

سال‌های اخیر کارشناسان تهدیدات ناشی از گسترش بی‌ثباتی سیاسی با توجه به انتقال قدرت را به این لیست نیز اضافه می‌کنند.

در چارچوب این برنامه مؤسسه‌های مختلف در کشورهای آسیای مرکزی، سازمان همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای تأسیس شد و هدف آن تأمین امنیت است.

سازمان پیمان امنیت جمعی در بین دیگر مؤسسه‌ها نقش فعالی دارد که نه سازمان بین‌المللی سیاسی بلکه نظامی است. دفاع و تأمین امنیت در منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، حمایت از استقلال از طریق همکاری سیاسی می‌توان یکی از اهداف اصلی آن برشمرد.

به نظر مقامات سازمان پیمان امنیت جمعی تحولات و تنش‌ها در افغانستان مهمترین تهدید برای اعضای سازمان است که درگیری‌ها در این کشور غیرقابل پیش‌بینی است.

وجود مرزهای مشترک با کشورهای آسیای مرکزی چالش‌های جدی را ایجاد کرده که در صورت بدتر شدن اوضاع در شمال افغانستان احتمال ورود شبه‌نظامیان سازمان‌های افراطی و اعضای گروه‌های تندرو وجود دارد.

با توجه به این عوامل سازمان، اقدامات جمعی برای کاهش تهدیدات ناشی از افغانستان انجام می‌دهد.

تأمین امنیت در آسیای مرکزی یک پروسه جمعی است که کشورها به تنهایی توانایی مبارزه با چنین تهدیداتی را ندارند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول