به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، تغییر سبک زندگی و ورود به فضای سایبر و مجازی در دوران قبل از کرونا نیز بسیار فراگیر شده بود و حالا که کرونا به عنوان عضوی از زندگی همه ایرانیان به شمار میرود، نیز بیش از پیش فضای مجازی همراه مردم شده است. به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نیز با برنامهریزی گسترده در سه حوزه تولید و توزیع و ترویج کتاب در این حوزه ورود جدی داشته و برنامههای فراوانی در دست اقدام دارد و تلاش دارد با بهرهگیری از نشر الکترونیک، فروش مجازی و ترویج کتابخوانی از بسترهای مختلف غیرحضوری به عنوان ناشری فعال در فضای مجازی شناخته شود.
حسین سعیدی مدیرعامل به نشر در این خصوص با اشاره به اینکه برنامهریزیهای به نشر برای دستیابی و ورود به حوزه نشر الکترونیک از سال قبل شروع شده بود، گفت: ورود کرونا به کشور به فعالیتهای مجازی به نشر سرعت بخشید.
تولید ۱۲ عنوان کتاب صوتی
وی با بیان اینکه، ورود به عرصه گویاسازی و تولید کتابهای صوتی بصورت جدی در دستور کار است، اظهار کرد: در گذشته تنها ۴ عنوان کتاب صوتی در به نشر تولید شده بود ولی در ماههای اخیر ۱۲ عنوان کتاب با موضوع رضوی و زندگی امام رضا (ع) با همکاری مؤسسه رسانههای صوتی و تصویری آستان قدس رضوی تولید شده است و ۱۷ عنوان دیگر نیز در موضوعات رضوی، انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی در دست تولید قرار دارد.
سعیدی خاطرنشان کرد: کتابهای «راز آن بوی شگفت» به قلم فریبا کلهر با گویندگی سمانه هادی، «صبح روز عید» به قلم حمیدرضا شاه آبادی با گویندگی شهرام شکیبا، «کتاب باران دوشنبه» به قلم سیدعباس صحفی با گویندگی سیداحمد هاشم آبادی، «آبیها» به قلم سعید تشکری با گویندگی محمد ملتجی، صادق سفیدباغی، هاله صدیقیان، علی ضمیری، مهناز آسوده، کتاب «نشانهها» به قلم ابراهیم حسن بیگی با گویندگی سیداحمد هاشمآبادی، کتاب «موقف» به قلم سعید تشکری با گویندگی محمد جهانپا، مصطفی جلالی، صبا صفا، رمان جذاب دعبل و زلفا به قلم مظفر سالاری با گویندگی حجت باغانی، مهناز آسوده، ابوالفضل اکبری، فاطمه حیدری، مهناز آسوده و کتاب ماه غریب من به قلم مجید ملامحمدی با گویندگی سینا خدادای آماده شده است و کتابهای مجموعه «یاران پیامبر»( تنها زندگی میکنی، آن روی زیبا، آخرین مهاجر،سال های بردگی)، «خلوت مدیر»، «کلاغ پر»، «سنگر علافها»، «تا ابد باتو میمانم»، «پیرمرد و حوری»، «بادیمانی»، مجموعه «روزهای جنگ»(شامل 6 عنوان رمان نوجوان) و «قصههای قشنگ ایرانی» در دست اقدام است.
سعیدی با بیان اینکه هم اکنون نوار یکی از بزرگترین و پر طرفدارترین اپلیکیشنها در زمینه تولید و فروش کتاب صوتی است، گفت: مذاکره با اپلیکیشن نوار جهت عرضه و فروش کتابهای صوتی به نشر بر روی اپلیکیشن نوار صورت گرفته است و همچنین پیشنهاد عرضه کتاب صوتیها به مجموعه مختلف آستان قدس جهت استفاده در بستههای فرهنگی اهدایی را داریم.
راه اندازی اپلیکیشن کتابخوان
سعیدی با اعلام خبر راه اندازی اپلیکیشن کتابخوان به نشر با ۲۴۰ عنوان کتاب در ۶ دسته موضوعی ( امام رضا و زیارت، انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری، داستان و رمان، سبک زندگی ایرانی اسلامی، کودک و نوجوان، معارف اسلامی) گفت: نرم افزار اندرویدی کتابخوان به نشر، قابلیتهای متنوعی همچون، جستجو در متن و فهرست کتاب، دسترسی به تاریخچه جستجو، پیمایش در متن از طریق فهرست عناوین و صفحه، دسترسی آسان به پاورقیها، حاشیهنویسی، رنگی کردن متن، علامتگذاری، اشتراکگذاری متن، تنظیم حالت مطالعه در شب و ... را در اختیار استفادهکنندگان خود قرار میدهد که علاقهمندان برای دانلود رایگان اپلیکیشن کتابخوان به نشر می توانند به سایت behnashr.com مراجعه کنند.
وی افزود: این نرم افزار اندرویدی با مشارکت مرکز علوم و تحقیقات کامپیوتری نور که از مراکز با سابقه و با تجربه در حوزه نرمافزارهای دینی و اعتقادی است، راهاندازی شده است.
سعیدی همچنین گفت: هماکنون تعداد کتب بارگذاری شده و فعال در طاقچه به بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب افزایش یافته است که این رقم تا انتهای سال گذشته ۲۸۰ عنوان کتاب بوده است و هر ماه به طور متوسط ۵۰۰ عنوان کتاب الکترونیک در طاقچه به فروش میرسد که روند تصاعدی و فزونی قابل قبولی دارد.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۸ هزار کتاب الکترونیک در طاقچه فروخته ایم و بیش از ۴۸ هزار بار دانلود از روی محتوای به نشر در طاقچه صورت گرفته است.
تشکیل کتابخانه دیجیتال آثار به نشر
سعیدی همچنین از راهاندازی کتابخانه دیجیتال به نشر خبر داد و گفت: به منظور حفظ میراث مکتوب به نشر و ایجاد پایگاهی برای حفظ آثار پیشینی این انتشارات که قدمتی بیش از سی سال دارد و نیز سهولت استفاده پژوهشگران از آثار چاپ شده در به نشر، پروژه ایجاد کتابخانه دیجیتال به نشر با همکاری سازمان کتابخانه ها، موزهها و اسناد آستان قدس رضوی آغاز شد.
مدیرعامل به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در ادامه عنوان کرد: پایگاه کتابخانه دیجیتال به نشر بر روی صفحه اصلی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir قرار گرفته است.
سعیدی ادامه داد: در فاز اول با ۳۷۷۲ فراداده در کتابخانه دیجیتال به نشر مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، در حال حاضر این کتابخانه در حال تکمیل و افزایش داده نیز است.
وی با اشاره به ایجاد تغییرات در سایت فروش به نشر افزود: فروشگاه اینترنتی به نشر به آدرس behnashr.com با ایجاد تغییرات محتوایی و گرافیکی و افزودن قابلیتهای بیشتر به نسبت نسخه قبلی سایت، در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
سعیدی ادامه داد: ضعفهای موجود در سایت قدیم در سایت جدید تا حد زیادی برطرف شدهاند که از مهمترین این ضعفها ریسپانسیو نبودن است که در نسخه جدید سایت این مشکل برطرف شده است. مشکلات ظاهری و عدم وجود هویت بصری و نیز دستهبندیهای موضوعی سلیقهای که بارویکرد محتوایی به نشر همخوانی ندارد، از دیگر مسائل مهم و قابل توجه در سایت است.
سعیدی اذعان کرد: در این سایت بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف بارگذاری شده است و علاقهمندان میتوانند در این سایت تمامی کتابهای چاپ شده توسط به نشر را به صورت اینترنتی خریداری کرده و از طرحهای تخفیفی نیز باخبر شوند.
ورود جدی در شبکههای اجتماعی
سعیدی با تأکید بر اینکه ورود جدی در گستره شبکههای اجتماعی یکی دیگر از اهداف پیش روی به نشر در عرصه فضای مجازی است، افزود: به نشر توانسته در این حوزه در شبکههای اجتماعی بله و اینستاگرام به معرفی تازههای نشر کتاب، عرضه و فروش سایر کتابها بپردازد.
به گفته سعیدی، تشکیل شبکه فعالی از مخاطبان، ذی نفعان ، مشتریان، تصویرگران، نویسندگان و ... به نشر در فضای مجازی برای حفظ، جلب و ارتباط با ذی نفعان که مهمترین سرمایه به نشر هستند از جمله اهداف پیش روی این مجموعه است که به زودی محقق خواهد شد.
وی در پایان برگزاری جشنوارههای مختلف، مسابقات کتابخوانی در عرصه فضای مجازی ، تهیه کتاب ویدیو، محصولات چند رسانهای با محتوای خوب و مناسب در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال را از دیگر اهداف به نشر در عرصه فضای مجازی عنوان کرد.
برنامههای آینده
مدیرعامل به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) همچنین در خصوص برنامههای آینده حوزه فضای مجازی گفت: تلاش برای برجسته کردن به نشر به عنوان یک ناشر تخصصی که به طور مشخص و روشن در حوزه ادبیات دینی فعالیت میکند و زمینهسازی در فضای مجازی در جهت برند کردن به نشر در این عرصه، ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط بهتر با سایر مجموعههای فرهنگی آستان قدس رضوی و استفاده از ظرفیتهای متقابل، حضور فعالتر و موثرتر در مسابقات و جشنوارههای عرضه محصولات مجازی و تلاش در جهت استفاده حداکثری از ظرفیتهای فضای مجازی و استفاده از سایر پلتفرمهای نشر الکترونیک مانند کتاب ویدیو، کتاب تعاملی، بازی از مهمترین این موارد است.
انتهای پیام/