اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته 99 امسال با وجود شیوع ویروس کرونا بدون هیجان و انگیزه داوطلبان، امروز 16 مرداد ماه 99 در 236 حوزه امتحانی برگزار شد.

کنکور کرونایی در ایستگاه ارشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ویروس کرونا امسال باعث از هم گسیختگی نظم و برگزاری آزمون‌های دکتری، کارشناسی ارشد و سراسری شده است. طوری که زمان برگزاری این آزمون‌ها چندین بار به تعویق افتاده است. 

در این بین بسیاری از داوطلبان به دلیل شیوع ویروس کرونا خواستار لغو یا به تعویق افتادن کنکور بودند؛ اما تصمیم مسؤولان بر برگزاری کنکور پایان یک سال سخت و پراضطراب برای کنکوری‌های بود. به طوری که هفته گذشته کنکور دکتری با تمام تمهدات بهداشتی که سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت در نظر گرفته بودند برگزار شد. 

اما امروز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۹۹ بار دیگر ماراتن علمی کارشناسی ارشد با ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر که ۵۰ درصد از داوطلبان زن و ۵۰ درصد داوطلبان مرد هستند در ۲۳۶ حوزه امتحانی در ۸۰ شهرستان کشور آغاز شد.

از صبح روز قبل هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود تا برای پوشش خبری سازمان سنجش آموزش کشور به پردیس فنی مهندسی عباسپور بروم؛ و این اولین باری نبود که من برای تهیه گزارش به محل برگزاری آزمون می‌رفتم. امروز دست و دلم دیگر نمی‌لرزید و راحت‌تر برای تهیه گزارش از خانه خارج شدم. 

تازه هوا از گرگ و میش درآمده بود و خنکای شب هنوز بر آفتاب تابان مرداد ماه چیره شده بود و دیگر دلهره و اضطرابی نداشتم که شاید با حضور در دانشگاه به بیماری کرونا مبتلا شوم. من نیز مانند تمام داوطلبان ماسک داشتم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بودم. 

ساعت 7 صبح تابستانی بود که من به ورودی پردیس فنی مهندسی عباسپور رسیدم خبری از ازدحام جمعیت نبود و چند مامور انتظامات برگزاری جلسه آزمون که شیلد به صورت داشتند و گان پوشیده بودند به داوطلبان تذکر می‌دادند که فاصله اجتماعی را رعایت کنند و پشت خط‌هایی که در نظر گرفته شده بایستند و آنها را به داخل محوطه دانشگاه هدایت می‌کردند و پس از اینکه داوطلبان از دستگاه ایکسری عبور می‌کردند کمی جلوتر تمام داوطلبان با دستگاه راکت بازرسی بدنی می‌شدند و به سمت سالن‌های برگزاری آزمون هدایت می‌شدند.

با این اوصاف کنجکاو بودم تا ببینم آیا واقعا دستورالعمل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و الزامات بهداشتی آزمون‌ها از همان بدو ورود داوطلبان رعایت می‌شود یا نه.

من هم با ارائه کارت شناسایی وارد محوطه شدم و همینطور که به سمت سالن‌های آزمون می‌رفتم با داوطلبان صحبت کردم تا کمی از دغدغه‌های کنکوری که با چاشنی کرونا همراه شده جویا شوم. 

می‌توان گفت که ترس و استرس در وجود داوطلبان دیده نمی‌شد، همینطور که به سمت سالن‌ برگزاری آزمون می‌رفتم فردی توجه‌ام را جلب کرد در فضای سبز محوطه نشسته بود و با یک دستش پوشه قرمز رنگی جلوی صورتش گرفته بود و غرق در تلفن همراه بود؛ به سمتش رفتم و از دغدغه های چگونگی برگزاری کنکور پرسیدم.

گفت به نظر من، آزمون‌ها باید در زمان‌ مقرر برگزار می‌شد، دلیل این همه استرس و نگرانی را نمی‌دانم، مگر این مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی و مراکز خرید نمی‌روند؟ مگر این مردم به محل کار خود نمی‌روند؟ پس چه دلیلی دارد نحوه و زمان برگزاری کنکور جزو دغدغه‌هایشان شود. 

کمی جلوتر به سمت داوطلب دیگری رفتم که نه دستکش بر دست داشت و نه ماسکی بر صورت، از او پرسیدم چطور توانستی بدون استفاده از ماسک وارد محوطه دانشگاهی شوی؟ سری تکان داد و بدون اینکه پاسخی دهد سریع به سمت دیگری رفت. 

هر چه زمان می‌گذشت حضور داوطلبان بیشتر می‌شد و همه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سمت سالن‌های برگزاری آزمون می‌رفتند و در این میان نیز بودند برخی از داوطلبانی که استرس داشتند و برای پیدا کردن سالن و کلاسی که باید در آن حاضر می‌شدند با مشکلاتی مواجه می‌شدند. 

وارد سالن شدم سکوت همه جا را فرا گرفته بود، از گعده‌های دانشجویی که قبل از برگزاری هر آزمونی هست هم خبری نبود، سالن خلوت بود و داوطلبان تک به تک با فاصله وارد سالن می شدند و یه نگاهی به کارتی که در دست داشتند می‌انداختند و صندلی خود را پیدا می‌کردند و مستقر می‌شدند تا آزمون شروع شود. 

به ظاهر همه چیز آرام بود؛ اما استرس و نگرانی را در صورت برخی از داوطلبان موج می‌زد. 

به سمت کلاس‌های کوچکتر رفتم تمام پنجره‌ها باز بود؛ با وجود اینکه صندلی‌های نزدیک یکدیگر چیده شده بودند اما شماره‌گذاری‌ صندلی‌ها با فاصله بود و داوطلبان با فاصله‌های 120 تا 150 سا نتی‌متری کنار هم نشسته بودند؛ به یک کلاس بسنده نکردم حدود ربع ساعتی در کلاس‌ها و سالن‌ها چرخیدم تا واقعا خودم را هم مجاب کنم که بله؛ درست است؛ واقعا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و نیاز به  این همه نگرانی و دلواپسی برای حضور در آزمون وجود ندارد. 

وارد کلاس دیگری شدم با یکی از داوطلبان درباره اینکه موافق برگزاری کنکور بوده یا خیر، نظرش را جویا شدم، که به شدت مخالف برگزاری کنکور بود، تاکید داشت سازمان سنجش باید این آزمون را در شرایط بهتری برگزاری می‌کرد که مردم از لحاظ روانی کمی آرام‌تر می‌شدند و با وجود این ویروس کمی کنار می‌آمدند. 

همچنین تاکید داشت که بسیاری از داوطلبان درگیر بیماری و فوت عزیزانشان هستند و برگزاری چنین آزمون باید به زمان دیگری موکول می‌شد. گلایه‌های بسیاری داشت. انگار از زمین و زمان شاکی بود و سر بی دردی می‌خواست تا گلایه‌هایش را بازگو کند. 

بودند برخی دیگر که عنوان می‌کردند باید آزمون باید به تعویق نمی‌افتاد و در موعد مقرر برگزار می‌شد. 

با یک داوطلب دیگر صحبت کردم که می‌گفت نباید بیشتر از این کنکور به تعویق می‌ افتاد، هر فردی باید خودش بتواند بهداشت عمومی و فردی را رعایت کند تا این ویروس منحسوس ریشه کن شود. 

چند ساعتی در پردیس فنی مهندسی عباسپور پرسه زدم و فضا و نحوه برگزاری آزمون را از نزدیک دیدیم، با تعدادی زیادی از داوطلبان نیز درباره دغدغه‌ها و نحوه و شرایط برگزاری کنکور صحبت کرده بودم؛ از سالن‌ خارج شدم و به سمت خبرگزاری حرکت کردم همینطور که به سمت خروجی می‌آمدم با یکی از داوطلبان که از سر جلسه آزمون خارج شده بود تا خروجی هم صحبت شدم. 

از نحوه و برگزاری آزمون رضایت داشت و می‌گفت لزومی بر به تعویق افتادن کنکور نمی‌دیدم. 

وی حتی بر این نکته تاکید داشت که افراد باید خودشان پروتکل‌ها و فاصله‌‌های اجتماعی را رعایت کنند تا از ویروس کرونا در امان بمانند. 

به هر حال با وجود استر‌س‌ها، نگرانی‌ها، اضطراب‌ها، موافقت‌ها و مخالفت‌های داوطلبان و خانواده‌هاشان کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۹ صبح روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۹۹ با کم و کاستی‌های احتمالی که ممکن است در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته برگزار شد. 

استخراج و اعلام فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در اواخر مهرماه از طریق سایت سنجش اموزش کشور اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول