اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بهره‌برداری سیاسی عجولانه متحدان سعودی در لبنان از انفجار بیروت

در حالی که تنها دو روز از انفجار بیروت می‌گذرد و هنوز تحقیقات لازم برای مشخص شدن ابعاد ماجرا مشخص نیست برخی از متحدان سعودی در لبنان تلاش می‌کنند از این آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرند و به حزب‌الله بتازند.

بهره‌برداری سیاسی عجولانه متحدان سعودی در لبنان از انفجار بیروت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه‌شنبه (چهاردهم مردادماه) بود که انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت لبنان تا کنون حدود ۱۳۷ نفر در آن کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تنها دو روز از این فاجعه می‌گذرد و هنوز تحقیقات لازم برای مشخص شدن ابعاد ماجرا انجام نشده اما نکته قابل توجه مواضع سیاسی برخی از متحدان سعودی در لبنان است که همگام با برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند، صرفا انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله بگیرند.

خبرنگار لبنانی مخالف حزب‌الله

عامل لبنانی «جری ماهر» که خود را خبرنگار معرفی می‌کند و دشمن سرسخت حزب‌الله و از نزدیکان «جریان ۱۴ مارس» بویژه حریری‌ها به شمار می‌رود در توییتی مدعی شد باید یک تحقیقات بین‌المللی شفاف درباره اینکه چه کسی مواد با قابلیت انفجار بالا را در بندر بیروت ذخیره کرده و اینکه چه کسی از بندر بیروت برای عبور سلاح غیرقانونی استفاده می‌کند، انجام شود.

وی سپس در ادامه حرف‌های کنایه‌آمیز خود ادعا کرد ، لبنان در برابر فاجعه واقعی قرار دارد که حزب‌الله مسؤول آن است.

 

حزب المستقبل

اعضای فراکسیون پارلمانی «المستقبل» هم با تشکیل جلسه‌ای و بیان مواضع سیاسی دوپهلو سعی کردند که بذر شک و تردید در میان لبنانی‌ها بپاشند.

بر اساس گزارش «النشره»، آنها مدعی شدند: شک و ظن‌های جدی درباره انفجار، زمان و چگونگی رخ دادن آن و مواد منفجره که عامل آن بوده، وجود دارد و با اقدامات امنیتی و قضایی عادی نمی‌توان به این شک‌ها پایان داد.

فراکسیون المستقبل هم خواستار مشارکت کارشناسان بین‌لمللی در کشف حقیقت انفجار بندر بیروت شد.

این اظهارات جریان المستقبل از سوی دیگر به این موضوع برمی‌گردد که قرار بود جمعه (فردا) حکم دادگاه ترور «رفیق الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان صادر شود که در پی انفجار به تعویق افتاد.

«سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» لبنان و نخست‌وزیر سابق این کشور هم دیروز (چهارشنبه) در جریان بازدید از یک مسجد کاملا تخریب شده در جریان انفجار بیروت، دولت فعلی را مسؤول این وضع دانست.

 او در سخنانی گفت: «جریان حاکم باید مسئولیت انفجار بیروت را بر گردن بگیرد. بیروت روز گذشته کشته شد و همبستگی که لبنانی‌ها از خود نشان داده‌اند به معنای عدم محاکمه عاملان و عدم مسئولیت‌پذیری نیست.»

«اشرف ریفی»

«اشرف ریفی» وزیر دادگستری پیشین لبنان و وابسته به جریان ۱۴ مارس هم در توییتی تلاش کرد این نکته را القا کند که انفجار عمدی بوده است.

وی در ادعایی نوشت، آیا این انفجار تصادفی بوده؟ چه تصادفی! درست در شب حکم دادگاه ترور رفیق الحریری و همراهانش این جنایت ترسناک در بیروت رخ می‌دهد... یک انفجار رخ می‌دهد تا انفجار دیگر را بپوشاند.

اشرف ریفی در ادامه نیز اتهاماتی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.

«ولید جنبلاط»

«ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست ترقی خواه) هم امروز (پنجشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی با بی‌اعتبار کردن دولت و حکومت لبنان اعلام کرد، به هیچ وجه به تحقیقات داخلی اطمینان ندارد و خواستار تحقیقات مراجع بین‌المللی در انفجار بیروت است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، وی ضمن اعلام اینکه فراکسیون پارلمانی‌اش «اللقاء الدیموقراطی» در پارلمان باقی خواهد ماند، مدعی شد: می‌مانیم زیرا به نحو استعفای ما مجال برای محور «التیار الوطنی الحر- حزب‌الله» برای سیطره بر کل پارلمان باز می‌شود.

جنبلاط سپس گفت، تحقیقات دلیل انفجار را نشان خواهد داد اما موضوع مشخص آن است که ماده منفجره نیاز به یک چاشنی برای انفجار دارد.

وی مدعی شد، تخریب بیروت در شرایطی مشکوک انجام شده و چه بسا توطئه  از قبل چیده شده باشد.

اتهام‌زنی مقام صهیونیست به حزب‌الله

«یاکوف (یعقوب) عمیدرور» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: انفجار در بندر بیروت چه بسا ناشی از انبار مهمات حزب‌الله باشد.

این در حالی است که روزنامه «الجمهوریه» لبنان دیروز نوشت، شاهدان عینی اعلام کرده‌اند قبل از انفجار پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان را دیده‌اند و یکی از فرضیه‌ها، دست داشتن تل‌آویو در این انفجار است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول