اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

واکنش تند و خارج از عرف به اخبار انتقادی تنها رویکرد مسوولان چرام در قبال خبرنگاران

متاسفانه موردی که در شهرستان چرام به وفور مشاهده می‌شود، واکنش تند و ناشایست در برابر انعکاس اخبار انتقادی است که باید متذکر شد؛ طبق ماده 3 و 4 حقوق مطبوعات، اصحاب رسانه حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و‌ به اطلاع عموم برسانند.

واکنش تند و خارج از عرف به اخبار انتقادی تنها رویکرد مسوولان چرام در قبال خبرنگاران

خبرگزاری فارس چرام ؛نسرین هاشمی_۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست عوامل گروه طالبان به‌عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است، این روز به طور رسمی «روز خبرنگار» نامگذاری شده ولی در عصر کنونی تمام لحظه ها و ساعت ها و روزها متعلق به خبرنگاران و اصحاب رسانه است زیرا آنان همیشه می کوشند پل ارتباطی خبر رسانی بین تمام ارکان جامعه و مردم باشند و پیوند دهنده اجتماع به شمار می آیند،خبرنگارانی که در طول سال، آماج حملات، بی‌مهری‌ها و ناملایمتی‌ها هستند.

بدون تردید موضوع ارتباطات واژه و زبان است، اوایل قرن بیستم زمانی که رسانه‌های ارتباط جمعی گسترش پیدا کرد، ظرفیت توجیهی و انتقالی مفاهیمی مانند جهان سوم به شدت افزایش یافت،تاثیر روزافزون رسانه‌های جمعی در توسعه و قابلیت تغییر افراد و جامعه در حوزه‌های روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی و سایر حوزه‌ها مشهود بوده و بر جهانیان پوشیده نیست.

جهانی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم را جهان ارتباطات نام داده‌اند و پرواضح است که کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته برای رسیدن به توسعه و استانداردهای مختلف در همه حوزه‌ها از علم ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنند.

در این راستا، آشنایی افکار عمومی با نوآوری‌های جدید و مفاهیم مورد نیاز توسعه در سایه وسایل ارتباط جمعی با پوشش وسیع مخاطبان می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین اطلاع‌رسانی صحیح و متناسب با مخاطبان در جهت ایجاد ارتباط مؤثر و تغییر نگرش و رفتار آنان در هر زمینه‌ای در جهت پیشبرد توسعه جامعه شهری لازم و ضروری است.

اهمیت و تاثیر نقش رسانه بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است که از جمله بیانات معظم له به شرح ذیل است؛ «امروز تأثیر رسانه‌‏ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌‏های عظیم اطلاع‌‏رسانی اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است.»

تاکید بر اهمیت و نقش مهم وسایل ارتباط جمعی بارها نیز در سخنان رئیس‌جمهور محترم دولت تدبیر و امید مشهود شده است، آنجا که ذکر کردند؛ رسانه‌ها در توسعه فرهنگ جامعه، مبارزه با فساد که جزو اهداف این دولت است، در مبارزه با قاچاق، در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش بسیار تاثیرگذاری می‌توانند داشته باشند چرا که اساسا اصحاب رسانه باید واسطه بین دولت و مردم باشند، هم برنامه‌های دولت را برای مردم تشریح کنند و هم نظرات و نقدهای مردم را منتقل کنند.

خبرنگاران در مرکز ثقل دایره جهانی قرار دارند و جهان بدون خبرنگار و روز بدون خبر جذابیتی برای ساکنان این کره خاکی ندارد و به همین دلیل نمی توان از تقدیر این قشر زحمتکش دریغ کرد.

نگارش خبر کار خبرنگار است، نگارشی که بر اساس نظاره دقیق واقعیت ها و کشف موشکافانه حقایق صورت می گیرد و هدف از آن «اطلاع رسانی در زمان» و «آگاهی بخشی» است.

خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان تلاشگران اصلی عرصه قلم و فرهنگ بدون هرگونه توقعی همواره در جبهه اطلاع رسانی خدمت کرده و نقاط قوت و ضعف جامعه را مطرح می کنند اما با این وجود هنوز جایگاه واقعی این قشر فرهنگی در میان برخی از مسئولان مشخص نیست به طوری که در برخی موارد با خبرنگاران با نگاهی منفی نظر می کنند،اما در سال های اخیر خبرنگاران متعددی متحمل احضار، بازداشت، فشارهای مستقیم و غیر مستقیم شده اند، که موجب آسیب پذیری حرفه ای و تهدید امنیت در این حوزه شده است و می تواند آثار زیانباری برای فردای کشورمان به دنبال داشته باشد.

متاسفانه موردی که در شهرستان چرام به وفور مشاهده می‌شود، واکنش تند و ناشایست در برابر انعکاس اخبار انتقادی است که باید متذکر شد؛ طبق ماده 3 و 4 حقوق مطبوعات، اصحاب رسانه حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و‌ به اطلاع عموم برسانند که معظم‌له نیز در این زمینه با اشاره به سه وظیفه عمده مطبوعات از جمله نقد و نظارت، اطلاع‌رسانی و تبادل آراء می‌فرمایند «معتقدم که آزادى قلم و بیان حق مردم و مطبوعات است، در این هم هیچ تردیدى ندارم و این جزو اصول مصرّحه قانون اساسى است، معتقدم اگر جامعه‌اى مطبوعات آزاد و داراى رشد و قلم‌هاى آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلى چیزهاى دیگر را هم از دست خواهد داد، وجود مطبوعات آزاد یکى از نشانه‌هاى رشد یک ملت و حقیقتاً خودش هم مایه رشد است؛ یعنى از یک طرف رشد و آزادگى ملت، آن را به‌وجود مى‌آورد».

خبرنگاران شهرستان چرام را قشر جوان تشکیل میدهد،جوانانی که عدم امنیت شغلی و مواجهه با خطرات روزافزون سیاسی و اجتماعی همواره زندگی آنان را به مخاطره می افکند، اصلی ترین نیاز این قشر ، باور توان و استعداد آن ها از سوی مسئولان است.

تاکنون مساله خبرنگاران و نحوه حضور و مشارکت آنان در عرصه های مختلف اجتماعی از سوی مسوولان جدی گرفته نشده است.

نبود باور برخی مسئولان به نیروی خلاق قشر خبرنگار، مهمترین مشکل این قشر از جامعه است، این مشکل در برقراری ارتباط خبرنگاران با دستگاه های اجرایی بیشتر نمایان شده و این افراد را برغم توان بالای علمی و تخصصی از مشارکت در بخش اجرایی محروم می کند،خبرنگار، توان و استعداد خود را می شناسد ولی آنچه که سرنوشت ساز است درک این توان از سوی مسئولان است که متاسفانه کمتر وجود دارد.

در پایان ضرورت افزایش همکاری روابط عمومی ادارات و دستگاه های اجرایی با خبرنگاران شهرستان چرام مورد تاکید است و با توجه به خالی بودن ردیف روابط عمومی در بسیاری از ادارات،ادارات شهرستان می توانند با بهره گیری از ظرفیت بالای خبرنگاران، ضعف خود را در زمینه اطلاع رسانی رفع کنند.

انتهای پیام/82002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول