اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

بررسی راهکارهای اطفای حریق در تئاترشهر با حضور مدیران ارشد سازمان آتش نشانی

تعدادی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در بازدید از مجموعه تئاتر شهر راهکارهای پیشگیرانه از بروز حادثه و اطفای حریق در این مجموعه را بررسی کردند.

بررسی راهکارهای اطفای حریق در تئاترشهر با حضور مدیران ارشد سازمان آتش نشانی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، تعدادی از مدیران ارشد سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران روز چهارشنبه پانزدهم مرداد ماه ضمن بازدید از تئاتر شهر پیرامون راهکارهای پیشگیرانه از بروز حوادث و اطفای حریق در این مجموعه به بحث و تبادل نظر پرداختند. در این بازدید حسن جودکی معاون اجرایی تئاترشهر، حسین طاهربخش مدیر فنی و شاهین رحمانعلی مدیرامور عمومی مجموعه نیز جضور داشتند.

علی طهرانچی «دبیر کارگروه ایمنی میراث فرهنگی» سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که در این بازدید مدیران ارشد سازمان آتش نشانی را همراهی می کرد، درباره برگزاری کارگاه «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خطر» و دلایل انتخاب مجموعه تئاتر شهر برای بازدید مدیران مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی گفت: بعد از حادثه میدان حسن آباد تهران ، حادثه بازارتبریز و حوادث جهانی دیگراز جمله کلیسای نوتردام پاریس، جامعه جهانی به سمتی رفت که باید در حوزه پیشگیری و حفاظت از حریق بناهای تاریخی باید الگوی نوینی را ایجاد کرد. به همین واسطه و نظر به اهمیتی که این موضوع برای همکاران من در سازمان آتش نشانی وجود داشت، به حکم مهندس مهدی داوری دولت آبادی (مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران ) کارگروه «ایمنی میراث فرهنگی» برای اولین بار در سازمان آتش نشانی تشکیل و بنده به عنوان دبیر این کارگروه انتحاب شدم .

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم در سازمان آتش نشانی شرایطی را برای آشنایی هرچه بیشتر مدیران و کارکنان مجموعه با الگوهای نوین حفاظت از حریق بناهای تاریخی و مهم ایجاد کنیم ، کارگاه های آموزشی «تهران، آتش، آسیب و هویت در معرض خظر» را راه اندازی و تلاش کردیم تا با بهره مندی از کارشناسان حوزه تاریخ به ویژه حوزه تهران شناسی، گام هایی را در جهت مهارت افزایی برداریم. در این چارچوب استاد نصرالله حدادی تهران شناس و از مورخان با سابقه کشورمان که در مستندسازی تهران قدیم و همچنین موضوع بررسی اطفای حریق در شهرها دارای پیشینه ارزشمندی است طی برگزاری کارگاه های اموزشی همراه گروه ما بود که واقعا شرایطی مطلوبی را نیز در جهت آشنایی مدیران ارشد سازمان با اماکن فرهنگی هنری تهران فراهم کرد. موضوعی که در بازدیدهای این چند روزه از برخی امکان فرهنگی تاریخی منتخب شهر تهران اتفاق افتاد و موجب شد تا مدیران و معاونان مناطق عملیاتی سازمان آتش نشانی ضمن حضور در کارگاه های تئوری به صورت حضوری با این اماکن، آشنا شوند.

 

«دبیرکارگروه ایمنی میراث فرهنگی» سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: به طور حتم ساختمان تئاتر شهر یکی از مجموعه های مهم فرهنگی شهر تهران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع معماری وابعادی که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برخوردار است می تواند به عنوان یک بنای استراتژیک فرهنگی هنری مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت ما در چارچوب کارگاه تصمیم گرفتیم تا بعد از بازدید از دیگر اماکن مهم شهر تهران، تئاترشهر را به عنوان آخرین بخش از مرحله بازدید کارگاه انتخاب کنیم که دربرگیرنده نکات بسیار مهمی هم بود. به هر ترتیب معماری ایرانی – اسلامی دارای پلان های ساده ای است که وضوح خدمات در این پلان ها دیده می شود، اما در دوران معاصر به ویژه در حوزه ساختمان سازی و معماری معاصر نگرش طراحان به سمت احجام خاصی رفته که برج آزادی تهران و مجموعه تئاترشهر می توانند از جمله مهم ترین نمادهای این دیدگاه در معماری باشند.

وی گفت: «پلان دوّار» و «درعمق قرار گرفتن معماری»  دو چالش مهم در زمان حریق و حوادث هستند که برای عملیات اطفای حریق در مجموعه هایی با این ویژگی معماری  مشکلاتی را ایجاد می کنند.چرا که طی زمان حریق ، حجم دود در«پلان های دایره وار» به قدری زیاد می شود که کار برای اطفای حریق بسیار سخت می شود. این دشواری، زمانی دو چندان خواهد شد که مامور آتش نشانی با این فضای معماری آشنایی نداشته باشد. از سوی دیگر در مکانی چون تئاتر شهر که به دلیل ساخت و سازهای موجود در اطراف آن موقعیت بالفعلی برای خطرآفرینی دارد شرایط ویژه ای حکفرماست که با در نظرگرفتن موارد دیگری چون پرژکتورهای نور با جریان نیروی برق بالا، وجود مواد اشتعال زا از جمله چوب در دکور، محدودیت فیزیکی تالارهای نمایشی و راهروهای متعدد در طبقات مختلف ، ماجرای اطفای حریق را در آن مشکل تر می کند.

این کارشناس ادامه داد: اگر شرایط حریق گسترده باشد قطعا از ایستگاه های مختلف عملیاتی نیروهای کمکی اعزام می شوند که طبیعتا این نیروهای کمکی آشنایی با معماری خاص تئاتر شهر ندارند و اگر این آشنایی وجود نداشته باشد، پس کار اطفای حریق نیز دچار تعلل و مشکل می شود. دقیقا در همین شرایط بود که ما این نیاز را حس کردیم تا دوستان ما در مناطق عملیاتی مختلف شهر تهران با معماری مجموعه ای چون تئاتر شهر آشنا باشند تا در زمان حریق احتمالی عملیات امداد رسانی در دو حوزه پیشگیری و اطفا نیز تسریع شود.

 

طهرانچی دربخش پایانی صحبت های خود اظهار کرد: دربازدیدی که همکاران من از مجموعه تئاتر شهر به عمل آوردند موضوعاتی چون «حفاظت از مجموعه تئاترشهر در زمان بحران»، «آماده سازی افراد غیر متخصص در زمان اطفای حریق برای پیشگیری از خطرات احتمالی»، «بررسی سیستم های اولیه کشف حریق ، تامین و نگهداری آنها»، «نحوه علامت گذاری در مسیرهای فرار حریق با در نظر گرفتن معماری ویژه تئاتر شهر» و « نحوه جلوگیری از دلهره و اضطراب تماشاگران، هنرمندان و کارکنان مجموعه تئاترشهر هنگام آتش سوزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت وطی آن راهکارهایی نیز از سوی مدیران ارشد سازمان آتش نشانی  به مدیریت مجموعه تئاتر شهر ارائه شد. عکس ها از کوروش برزی است 

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول