اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نان کارآفرینی در سفره بانوان/ سرپرستان خانواری که کاربلد می‌شوند

تاریخ نصف جهان، گواه آن است که زنان بسیاری در این سرزمین با به کارگیری هنرشان در گوشه و کنار خانه‌ها پا به پای مردان چرخ زندگی را می‌چرخاندند، زنانی که هنرشان زبانزد همه است.

نان کارآفرینی در سفره بانوان/ سرپرستان خانواری که کاربلد می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به دلیل آن که زنان نیمی از جمعیت فعال اقتصادی کشور به شمار می‌روند، افزایش نرخ اشتغال و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری در بین آن‌ها از یک طرف به معنای توانمندسازی زنان و از طرف دیگر به معنای افزایش رشد اقتصادی و توانمندسازی اقتصاد کشور است.

از سوی دیگر، زنان به دلایلی مانند هرگز ازدواج نکردن، فوت همسر و به ویژه طلاق در حیطه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرند؛ بر اساس آمار ارائه‌ شده نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که  افزون بر ۵۰ درصد این جمعیت، زیر ۴۰ سال هستند و احتمال افزایش مداوم تعداد آن ها همواره وجود دارد.

از این رو رسیدگی به موضوع اشتغال زنان به خودی خود به معنای رسیدگی به اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز خواهد بود، آمارها حاکی از آن است ۳۰ درصد کارآفرینان کشورهای توسعه‌یافته را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنان توانسته‌اند با ورود به عرصه کسب و کار تحولات شگرفی را در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها ایجاد کنند، کارآفرینی زنان اگر چه نیمی از بدنه جامعه را در بهبود اقتصاد کشور به تحرک وا می‌دارد، اما همواره با چالش‌ها و مسائل خاص خود روبه رو بوده است.

 

تاریخ نصف جهان گواه آن است که زنان بسیاری در این سرزمین با به کارگیری هنرشان در گوشه و کنار خانه‌ها پا به پای مردان چرخ زندگی را می‌چرخاندند، زنانی که هنرشان زبانزد همه است، آنجا که خوشه‌های انگور را برای کشمش شب یلدا بند می‌کردند، نان می‌پختند و از شیر تازه دوشیده شده صدها ارمغان خوشمزه به دست می‌آوردند، آنجا که تار و پود قالی‌های دستباف با پینه‌ها شعری رمزآلود و عاشقانه بود و زمان‌هایی که عطر نان و شیرینی سنتی هوش از سر رهگذران کوچه‌ها می‌پراکند، همه و همه نمونه‌هایی از کارآفرینی بانوان است.

کارآفرینی زنان به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران می‌تواند سکوی پرش بلندی به سمت توسعه و رونق اقتصادی اصفهان باشد، دستگاه‌های حمایتی از جمله بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی با پرداخت تسهیلات و پشتیبانی از مددجویان خود موفق شده‎‌اند بخشی از افراد تحت پوشش را خودکفا و از چرخه حمایت خارج و به تعهد خروج ۱۰ درصدی مددجو از حمایت جامعه عمل بپوشانند.

تسهیلات ویژه اداره بهزیستی برای کارآفرینان

علی‌اصغر شاه‌زیدی، معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این‌که اداره بهزیستی به ازای به کارگیری هر نفر از مددجوها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند، اظهار داشت: اداره بهزیستی از کارفرمایانی که مددجوهای بهزیستی را به کار بگیرند و طبق قانون کار به آن‌ها حقوق دهند و آن‌ها را بیمه کنند به ازای به کارگیری هر نفر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله پرداخت می‌کند.

معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان این‌که سقف این وام تا ۲ میلیارد تومان و برای به کارگیری ۴۰ تن از مددجوهای بهزیستی است، افزود: باید شرایط اعمال قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی برای مددجو فراهم باشد و کارآفرین باید تعهد دهد که حداقل تا پایان بازپرداخت وام مددجوی بهزیستی را ابقا کند و یا اگر مددجو ترک کار کرد و به هر دلیلی نتوانستند با یکدیگر کار کنند، کارفرما بلافاصله باید شخص دیگری را جایگزین کند.

 

وی با اشاره به این‌که بخش دیگری از حمایت‌های بهزیستی به این صورت است که اگر کارفرمایی معلولان شدید و خیلی شدید را به کار گیرد که زمینه‌های اشتغال برای آن‌ها کمتر فراهم است، بهزیستی می‌تواند نصف حقوق قانون کار را به کارفرما پرداخت کند، بیان کرد: طبق قانون کار معلول باید قرارداد ببندد و بیمه تأمین اجتماعی برای او اجباری است، برای ۵ سال می‌توانیم طبق حقوقی که کارفرما به مددجوی ما پرداخت می‌کند تا ۵۰ درصد برای مددجوی خیلی شدید و ۳۰ درصد معلولان شدید را به او برگردانیم.

شاه‌زیدی با اشاره به مشوق دیگری که اداره بهزیستى در اختیار کارآفرین‌های استان قرار داده است، عنوان کرد: اگر کارفرما یکی از مددجوهای بهزیستی را به کار گیرد، حال چه معلول و چه غیرمعلول و حقوق قانون کار پرداخت و او را بیمه کند، ما می‌توانیم هر سال حق بیمه کارفرما را که طبق قانون کار گفته شده است را  تا ۵ سال به کارفرما بازگردانیم.

معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی استان اصفهان با اشاره به این‌که این مشوق‌ها برای زنان و مردان یکسان است، تصریح کرد: اداره بهزیستی برای مددجوهای خود که از این سازمان وام دریافت کرده‌ و ایجاد اشتغال کرده‌اند و یا اصلاً وامی دریافت نکرده و از دارایی خود شغلی ایجاد کرده‌اند و هم اکنون نیاز به ارتقا و تقویت آن شغل دارند برای کمک به توسعه آن تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله پرداخت می‌کند.

 

حدود ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی اصفهان

وی اضافه کرد: در بین مددجوهای ما زنان سرپرست خانوار، معلولان و یا معتادان بهبودیافته‌ای هستند که از ما تسهیلات دریافت کرده‌اند و توانسته‌اند به خودکفایی و بازتوانی برسند و از چرخه حمایت بهزیستی خارج شوند.

شاه‌زیدی گفت: حدود ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی اصفهان هستند که مرد خانواده یا از کار افتاده است یا به دلیل معلولیت و بیماری صعب‌العلاج کار نمی‌کند، یا مطلقه است، یا مرد مفقودالأثر است و یا مرد فوت کرده و به هر دلیلی سرپرستی به زن واگذار شده است.

معاون امور مشارکت مردمی اداره بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از همه نیکوکاران و کسانی که دست به خیر دارند و صاحب بنگاه‌های اقتصادی هستند درخواست داریم که نیروی شاغل خود را از بین مددجوهای بهزیستی چه معلولان و چه غیرمعلول که دارای شرایط شغلی هستند به عنوان نیروی کار استفاده کنند و از مشوق‌های سازمان بهزیستی برخوردار شوند.

 

دریافت تسهیلات اولیه از بهزیستی آغازگر فعالیت کارگاه فرش شد

یکی از مددجویان بهزیستی که با دریافت تسهیلات از چرخه حمایت خارج شده است، گفت: ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال از بهزیستی دریافت و کارگاه تولید فرش را راه‌اندازی کردم.

خانم محمدی با بیان این‌که بهزیستی با پرداخت تسهیلات اشتغال سبب شد تا از گردونه حمایت این نهاد خارج شده و اکنون به عنوان بانوی کارآفرین چرخ اقتصاد خانواده را به گردش درآوردم، بیان کرد: همسرم به علت بیماری توان اداره خانواده ۴ نفره ما را از دست داد و مستمری بهزیستی جوابگوی هزینه‌ها نبود، بنابراین با دریافت ۳۰۰ میلیون ریال کارگاه تولید را راه‌اندازی کردم.

وی افزود: برای ۶ نفر در کارگاه بافت فرش و ۲۰ نفر بافنده فرش در خانه اشتغال ایجاد کرده‌ام که با استقلال مالی هزینه زندگی خود را تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: دریافت تسهیلات اولیه از بهزیستی آغازگر فعالیت کارگاه فرش شد و با حمایت این مجموعه اکنون علاوه بر استقلال مالی برای زنان سرپرست خانوار نیز شغل ایجاد شده است.

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گامی برای زدودن فقر

محمدرضا کیانی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان با بیان این‌که هدف کمیته امداد از ارائه خدمت به جامعه هدف توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است و مهم‌ترین راهبرد توانمندسازی ایجاد اشتغال پایدار است، عنوان کرد: برای تحقق این هدف فرآیندهایی مشخص شده است که بر اساس آن جلو می‌رویم.

وی با اشاره به این‌که در بخش مددکاری هر مددکار تعدادی پرونده در اختیار دارد، افزود: وظیفه این بخش ایجاد انگیزه اولیه برای افرادی است که توانمندی اولیه را برای ایجاد شغل دارند و می‌توانند طرحی را اجرا کنند، بعد از آن به قسمت اشتغال ارجاع داده می‌شوند.

کیانی با بیان این‌که کارشناسان فنی اشتغال مددجویان را بر اساس دستورالعمل‌های مشخص مشاوره شغلی می‌دهند و بر اساس توانمندی، مهارت و انگیزه، فرد راهنمایی می‌شود که چه شغلی انتخاب کند، گفت: ایجاد شغل را بر اساس شرایط اقتصادی و ویژگی‌های هر منطقه مشخص می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان با اشاره به این‌که فرد بعد از آن به قسمت آموزش معرفی می‌شود تا از آنجا به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای معرفی ‌شود، بیان کرد: در ابتدا آموزش مقدماتی و در ادامه مهارتی و آموزش‌های پایدار برای ثبات شغل را فرا می‌گیرند.

وی با بیان این‌که ۱۱۴ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان هستند که این تعداد ۲۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود، عنوان کرد: ۵۷ درصد این افراد زنان سرپرست خانوار هستند که حدود ۶۵ هزار می‌شوند.

 

اجرای ۲ هزار ۸۳۰ طرح اشتغال برای زنان سرپرست خانوار

کیانی با بیان این‌که نزدیک به ۷۰ درصد جامعه هدف افراد سالمند هستند که در روستاها زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نزدیک به ۲ هزار ۸۳۰ طرح اشتغال برای زنان سرپرست خانوار با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد تومان اجرا شد که از این تعداد حدود ۸۵۴ طرح روستایی با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد تومان و هزار و ۹۷۶ طرح شهری با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اجرا شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان ادامه داد: بیشترین طرح‌هایی که اجرا شده صنایع دستی، آرایشگری، خیاطی و حمل و نقل است و با توجه به وقوع کرونا بسیاری از این طرح‌ها به ویژه آرایشگری و حمل و نقل آسیب دیدند.

وی اضافه کرد: تعدادی از مددجویان خودشان کارآفرین هستند، بعد از شروع کار وام مکمل به آن‌ها پرداخت کرده‌ایم و کار خود را توسعه داده‌اند و در حال حاضر به عنوان یک کارآفرین حرفه‌ای تعداد دیگری از مددجویان را به کارگیری کرده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها تحت عنوان کارفرما با ما همکاری می‌کنند که تعدادی از مددجویان را به کارگیری کرده و آن‌ها را بیمه می‌کنند و در ازای به کارگیری هر نفر به آن‌ها تسهیلات می‌دهیم تا کار خود را توسعه دهند یا این‌که سهم بیمه کارفرما را ما پرداخت می‌کنیم تا کمکی به ایجاد اشتغال کرده باشیم.

کیانی با اشاره به طرح راهبری شغلی گفت: تعدادی از افرادی که کارآفرین حرفه‌ای شدند تحت عنوان راهبر شغلی با کمیته امداد همکاری می‌کنند، نظام راهبری شغلی یک الگوی کارآفرین محور است، می‌خواهیم این را توسعه دهیم؛ به این معنا که به جای اینکه تعدادی بیکار مددجو را به کارشناس دهیم تا برای آن‌ها شغل ایجاد کند این‌ها را به یک کارآفرین بیرونی می‌دهیم تا فرصت شغلی و طرح ایجاد کند.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان با اشاره به ایجاد کارگاه تولید ماسک در طرح راهبر شغلی با اشتغال ۷۰ زن سرپرست خانوار خاطرنشان کرد: ما کارآفرین‌های موفق را شناسایی می‌کنیم و می‌خواهیم برای مددجویان امداد فرصت شغلی طراحی‌کنند، در این شرایط خود کارآفرین نیز منتفع می‌شود؛ مثلاً بخشی از این افراد مواد اولیه را تأمین می‌کنند، برخی در حین کار، کار مشاوره‌ای می‌دهند و بابت آن کارمزد می‌گیرند و برخی در آخر، بازار یابی می‌کنند و سود می‌برند.

طرح‎‌های کارآفرینی تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند

 وی با بیان این‌که برای همه افراد جامعه هدف برنامه طراحی کرده‌ایم تا به یک درآمد نسبی برسند و با ایجاد اشتغال پایدار خودکفا شوند، تصریح کرد: سقف وام از ۸ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است تا طرح‌های کارآفرینی که به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان وام می‌دهیم و تا ۲ میلیارد تومان می‌توانیم برای طرح‌های کارآفرینی وام پرداخت کنیم.

کیانی با بیان این‌که در این شرایط اقتصادی سخت با وام‌های خرد بسیاری از مددجویان به یک درآمد نسبی رسیده‌اند، افزود: کمیته امداد از مددجویان خود حمایت می‌کند تا زمانی که به یک سطح پایداری برسند و توانمند شوند و افراد جدید را جایگزین افراد توانمند می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اصفهان افزود: مددجوی کمیته امداد شهرستان فریدن با مشاوره و نظارت کارشناس اشتغال اداره و دریافت تسهیلات اشتغال موفق به ایجاد کارگاه قالی‌بافی و اشتغالزایی برای ۱۵ نفر که شامل ۱۲ مددجو و ۳ نفر غیرمددجو شده است.

 

وقتی وام ۲۰ میلیونی اشتغال، سکوی پرتاب موفقیت می‌شود

بانو طاهری که تا چند سال پیش مستمری‌بگیر کمیته امداد بود حالا خود در نقش کارآفرین، ۵ نفر را بهکارگیری کرده است.

وی به افراد تأثیرگذار در زندگی‌اش اشاره می‌کند و می‌گوید: کمیته امداد پشتوانه من بوده و پدر و مادرم در موفقیت من تأثیرگذار بوده‌اند.

خانم طاهری در مورد نحوه شروع کار تولیدی و مبلغ تسهیلات اشتغال تصریح می‌کند: در آبان سال۹۷، ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۴ درصدی از کمیته امداد دریافت کردم و سپس با تلاش و پشتکار خودم کارگاه تولیدی لباس‌ را راه‌اندازی کردم.

این تولیدکننده لباس ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۶ نفر کارگر دارم و با ۳۰۰ میلیون ریال به خودکفائی رسیده و روی پای خودم ایستاده‌ام.

این تولیدکننده موفق در پاسخ به این سؤال که چرا حرفه خیاطی را انتخاب کردید، بیان می‌کند: به این کار علاقه دارم و با میل و اشتیاق این شغل را انتخاب کردم، مدرک خیاطی را از سازمان فنی و حرفه‌ای گرفتم و پس از مدتی هم پروانه کسب را از اتحادیه اخذ کردم.

خانم طاهری ایمان و توکل به خدا را پشتوانه کار و زندگی‌اش قرار داده و به‌ تنهایی در برابر مشکلات ایستاده است، خودش تأکید می‌کند: معجزه و دست نامرئی خدا را در زندگی خودم بارها دیده‌ام.

 

تسهیلات بسیج سازندگی فرصتی برای کارآفرینی

فاطمه باباسالاری، مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان با بیان این‌که جزو سیاست‌های کلی بسیج جامعه زنان بحث زن و خانواده است، گفت: یکی از مشکلات خانواده‌ها اشتغال است که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها و بانوان کارهایی در دست اقدام است.

وی با بیان این‌که امکان دارد بعضی از خانواده‌ها بدون سرپرست باشند، بنابراین در دو بُعد بسیج کار می‌کند، افزود: بسیج در درجه نخست افراد را در بخش‌های مختلف توانمند می‌کند و مهارت لازم را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

باباسالاری با تأکید بر این‌که بسیج در دو بعد مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال خانگی به بانوان کمک می‌کند، بیان کرد: بسیج در راستای تسهیل‌گری برای بانوانی که مهارت یاد گرفتند و می‌توانند از کنار آن ایجاد اشتغال کنند به آن‌ها در قالب وام‌های قرض‌الحسنه و اشتغال کمک می‌کند.

 مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان با اشاره به این‌که جزو طرح‌های اعتلای بسیج ایجاد قرض‌الحسنه محله‌محور است که با مشارکت مردم ایجاد می‌شود، تصریح کرد: هدف از ایجاد قرض‌الحسنه محله‌محور، ایجاد اشتغال‌های خانگی است، بانوان می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قرض‌الحسنه تسهیلات بگیرند.

وی با اشاره به این‌که سپاه در بخش کارآفرینی در حال فعالیت است، عنوان کرد: ممکن است خانمی فقط بتواند برای خود ایجاد اشتغال کند اما بعضی از بانوان توانمندتر هستند و می‌توانند برای چند نفر ایجاد اشتغال کنند، بنابراین سپاه از ایجاد کارگاه‌هایی مانند قالی‌بافی حمایت می‌کند و به آن‌ها وام قرض‌الحسنه می‌دهد.

 

بانوان را توصیه به ایجاد اشتغال خانگی می‌کنیم

باباسالاری با بیان این‌که در بحث قالی‌بافی در شهرستان‌های مختلف هم توانسته‌ایم در احیای آن کمک کنیم و هم در زمینه قالی‌بافی برای بانوان اشتغال خوبی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در بخش صنایع دستی و پارچه‌های دستباف مانند کرباس‌بافی در خوروبیابانک بانوان توانسته‌اند، کارآفرینی کنند و محصولات بسیار زیبا و با کیفیتی را تولید کنند؛ در بحث خیاطی کارگاه‌های خوبی در شهر اصفهان و شهرستان‌های آن در حال فعالیت هستند.

 مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان با اشاره به موفقیت بانوان در کیف‌دوزی، کفش‌دوزی و هنرهای تجسمی بیان کرد: تسهیلات بسیج به نوع مشاغل بستگی دارد، بانوان می‌توانند در سامانه جامع بسیج سازندگی ثبت نام کنند و از طریق بسیج سازندگی سپاه به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: بانوان با توجه به مهارتی که دارند می‌توانند کمک حال خانواده باشند، خانم‌ها می‌توانند در فضای خانه ظرفیتی را ایجاد کنند و حین اینکه به کانون خانواده می‌رسند در خانه ایجاد اشتغال کنند و هم برای خود سرمایه‌ای را ایجاد کنند و هم کمک خرج خانواده باشند، بنابراین بانوان را توصیه به ایجاد اشتغال خانگی می‌کنیم.

باباسالاری با بیان این‌که بانوان می‌توانند در فضای مجازی اشتغال ایجاد کنند و هم سنت‌هایی که مغفول مانده را مانند قالی‌بافی و کرباس‌بافی احیا کنند، تصریح کرد: بانوان در بحث کارآفرینی می‌توانند کار کنند، سپاه به اندازه بضاعت خود کار می‌کند و در این زمینه هم مجلس شورای اسلامی باید یک حرکت جدی‌تر داشته باشد و هم مسؤولانی که در استان هستند و وظیفه ذاتی آن‌ها ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها است باید بحث بانوان را جدی‌تر بگیرند به ویژه بانوانی که سرپرست خانواده هستند و بار اقتصادی خانواده را به دوش می‌کشند.

مسؤول بسیج جامعه زنان استان اصفهان با تأکید بر این‌که اشتغال‌های خانوادگی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ممکن است مرد خانه بیکار باشد، بنابراین خانواده‌ها به سمت اشتغال‌های خانوادگی پیش بروند، خانواده‌ای در قهجاورستان تولید کفش دارند، کل خانواده تلاش می‌کنند تا اقتصاد خانواده را بچرخانند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول