اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

غنی: طالبان تعهد کرده پس از آغاز مذاکرات ۴۰۰ زندانی دولت را آزاد کند

رییس‌جمهور افغانستان خبر داد که طالبان قرار است بعد از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، ۴۰۰ زندانی دولت را آزاد کند.

غنی: طالبان تعهد کرده پس از آغاز مذاکرات ۴۰۰ زندانی دولت را آزاد کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «اشرف غنی»، رییس جمهور افغانستان، امروز جمعه، هفدهم مرداد، در مراسم گشایش لویه‌جرگه مشورتی صلح در کابل گفت که دولت این جرگه را برای بحث و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت ۴۰۰ زندانی گروه طالبان برگزار کرده است.

غنی تأکید کرد که این شمار از زندانیان گروه طالبان دارای «پرونده‌های سنگین» هستند و او مطابق قانون اساسی صلاحیت آزادی آن‌ها را ندارد.

رییس جمهور افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان مطابق توافق‌نامه دوحه که حوت پارسال بین نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر به امضا رسید، هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان، پیش از شروع مذاکرات رسمی بین‌الافغانی، ندارد.

وی افزود که با وجود این، حکومت به خاطر حسن‌نیت و نشان دادن تعهد خود به صلح، پنج‌هزار و ۱۰۰ زندانی گروه طالبان را تا کنون از زندان آزاد کرده است.

طبق توضیحات غنی، در توافق‌نامه دوحه آمده است که آمریکا زمینه آزادی زندانیان طالبان را تا سقف پنج‌هزار نفر به خاطر شروع مذاکرات مستقیم این گروه با دولت تسهیل می‌کند.

رییس جمهور افغانستان گفت که طالبان با سوء استفاده از خلاء مذاکرات، این عدد را به «پنج‌هزار چهره و نام» تبدیل کردند، که از این میان ۴۰۰ تن آن‌ها دارای «پرونده‌های سنگین» هستند.

اشرف غنی گفت که کابل در چهارچوب قانون اساسی و با مشورت استره‌محکمه و ریاست عمومی امنیت ملی، چهارهزار و ۶۰۰ نفر از زندانیان طالبان را مطابق همان فهرستی آزاد کرده است که از سوی گروه طالبان تهیه شده بود.

همچنین به گفته غنی، حکومت ۵۰۰ زندانی دیگر این گروه را به خاطر عید قربان و تکمیل رقم پنج‌هزار زندانی که به آزادی آن‌ها تأکید شده بود، از زندان آزاد کرده است.

این ۵۰۰ زندانی آزاد شده خارج از فهرست طالبان است و به گفته غنی مشمول تمام ولایات افغانستان می‌شوند.

بر این اساس، غنی گفت که طالبان تهدید کرده که اگر ۴۰۰ زندانی این گروه مطابق فهرست آزاد نشوند، آن‌ها نه تنها به جنگ ادامه خواهند داد که سطح خشونت‌ها را افزایش نیز خواهند داد.

به گفته رییس جمهور افغانستان، رهبران طالبان در عین حال تعهد کرده است که اگر چنان‌چه این شمار از زندانیان این گروه از زندان آزاد شوند، سه روز پس از رهایی آن‌ها، وارد مذاکرات مستقیم به هیات مذاکره‌کننده دولت خواهند شد.

وی با اشاره به این تعهد گفت که با شروع مذاکرات رو در رو، نخستین برنامه این مذاکرات، توافق روی آتش‌بس دایمی است.

اشرف غنی همچنین افزود که حکومت با این تهدید و تعهد طالبان بر سر دو راهی قرار گرفت؛ نقطه حساسی که باید لویه‌جرگه یکی از این راه‌ها را انتخاب کند و به گفته رییس‌جمهور افغانستان راه سومی برای انتخاب موجود نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که لویه‌جرگه مشورتی صلح می‌تواند این بن‌بست را بشکند و تصمیم درست درباره سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان در نزد دولت بگیرد. او هرچند اتخاذ این تصمیم را دشوار خواند.

رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که باور دارد تصمیم و فیصله این لویه‌جرگه به خیر و صلاح کشور است.

غنی از سوی دیگر گفت که جمهوریت یک «ظرف» بسیار بزرگ است و می‌تواند بیش‌تر از امروز کثرت‌گرا باشد و ظرفیت جذب و ادغام بیش‌تری را دارد؛ در حالی که هیچ گروه و نظام دیگری این ظرفیت را ندارد.

وی طالبان را یک واقعیت در جامعه افغانستان توصیف کرد و افزود که بر ما است تا برای ثبات کشور یک راه حل سیاسی پیدا کنیم و به این ترتیب به خون‌ریزی پایان بدهیم.

رییس جمهور افغانستان در آغاز صحبت‌هایش اشاره‌ای به اجماع منطقه‌ای و جهانی درباره روند صلح افغانستان و محور قرار گرفتن «جمهوریت» در آینده کشور نیز داشت.

وی گفت که در ایام عید با روسای جمهور کشورهای ترکیه، آذربایجان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و هند گفت‌وگو کرده است و محورهای این گفت‌وگوها هم تقویت روابط دوجانبه و چندین جانبه بوده است.

به گفته غنی، همه رهبران این کشورها از روند صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان حمایت کرده‌اند و «جمهوریت» نظامی است که همه در آن جای می‌گیرند و مورد اجماع کشورهای منطقه است.

رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که رویای افغانستان تبدیل شدن به چهارراه وصل منطقه است و این مهم دیگر به رویا باقی نخواهد ماند و در پی برقراری صلح محقق خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد که افغانستان عمق استراتژیک برای هیچ آزمند و حلقه حریص در منطقه نیست، بلکه دوست استراتژیک همه کشورها خواهد بود و این دوستی در محور منافع مشترک و قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست باید باشد.

رییس جمهور افغانستان افزود که افغانستان می‌خواهد دوستان بیش‌تری داشته باشد و در مشکلات بین آن‌ها طرف واقع نشود و نیت دشمن‌تراشی هم ندارد.

غنی تأکید کرد که از خاک افغانستان علیه هیچ همسایه‌ای هیچ گونه استفاده سوء نخواهد شد و تقاضا دارد که اقتدار ملی، و عزت و اعتبار افغانستان نیز مورد احترام همسایه‌ها باشد.

رییس جمهور افغانستان به روابط نیک بین افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیز اشاره کرد و گفت که رشته‌های کهن فرهنگی، اقتصادی و تاریخی افغانستان با این کشورها در حال گسترش است.

به گفته غنی، علاوه بر کشورهای منطقه، جامعه اروپا، ژاپن، کانادا، استرالیا، کشورهای اسکاندیناوی و انگلستان نیز متحد افغانستان هستند و وعده همکاری درازمدت با کابل داده‌اند.

وی روابط افغانستان با آمریکا را پایه‌دار و بنیادی توصیف کرد و گفت که از تلاش‌های این کشور برای اعاده صلح و دست‌یابی به راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان قدردانی می‌کند.

رییس جمهور افغانستان از بیانیه جدید وزارت خارجه آمریکا در قبال لویه‌جرگه مشورتی صلح نیز استقبال کرد و افزود که آمریکا در این اعلامیه تعهد خود به مردم و دولت افغانستان را عمومی کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته بود که لویه‌جرگه مشورتی صلح یک فرصت تاریخی برای برداشتن آخرین مانع از برابر روند صلح است.

لویه‌جرگه مشورتی صلح برای امروز و فردا با حضور سه‌هزار و ۲۰۰ از ۳۴ ولایت کشور برای بحث در باره آزادی  ۴۰۰ زندانی طالبان از زندان دولت برگزار شده است.

ریاست این جرگه را عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بر عهده دارد.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول