اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

سبک زندگی| غدیر را عزیز بداریم/ چند پیشنهاد ویژه برای جشن غدیر

نذورات و خیرات در عید غدیر چندین برابر محاسبه می‌شود. بنا به سفارش اکید اهل بیت (ع) و بزرگان دینی، در این روز دست‌کم یک نفر را اطعام کنید تا ثواب بی‌حساب ببرید. بعضی از سادات گرانقدر هم هر سال در این روز، غذای نذری توزیع می‌کنند.

سبک زندگی| غدیر را عزیز بداریم/ چند پیشنهاد ویژه برای جشن غدیر

گروه خانواده؛ سبک زندگی: بزرگترین عید ما شیعیان که عید غدیر است رسیده و ما و همه مردمی که سال های سال جشن عید غدیر را با شور و شوق فراوانی برگزار می کردیم برای اولین بار با شرایط متفاوت و ویژه ای رو به رو شدیم. خیلی از ما تا همین لحظه نمی دانیم چگونه و چطور می توانیم در شرایطی که بیماری کرونا بر ما تحمیل کرده، جشن عید بزرگ غدیر را برگزار کنیم که هم بچه ها در شادی و عظمت جشن شریک باشند و هم خانواده یک روز متفاوت غدیری را تجربه کند. ما در این یادداشت چند پیشنهاد ویژه برای تان داریم. 

 

 

 
1) بهترین‌ها را برای امروز بگذارید  
بسیاری از ما تعدادی لباس، کیف، کفش و... را که به نظرمان مناسب‌تر هستند، برای روز خاصی کنار می‌گذاریم؛ یا بعضی اسباب‌بازی‌های فرزندمان را برای وقتی که از اسبا‌ب‌بازی‌های دیگرش خسته شد، مخفی نگه می‌داریم. 
هیچ وقتی را شادتر و مبارک‌تر از این روزها پیدا نمی‌کنید که بهترین کفش‌ها و لباس‌هایتان را بپوشید، حتی در خانه. از بهترین وسایل‌تان استفاده کنید و بهترین اسباب‌بازی‌های فرزندتان را در اختیارش بگذارید. 
اگر قرار است برای فرزندتان لباس یا وسیله‌ای بخرید، این کار را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این روزها انجام دهید. البته بهتر است با همراهی و نظر فرزندتان، اقلام موردنظر را به صورت اینترنتی سفارش دهید تا کمتر در معرض خطر ابتلا باشید. بسیاری از فروشندگان اینترنتی، سفارش‌ها را به درخواست مشتری و مطابق سلیقه‌ی او، کادوپیچ می‌کنند. از این امکان بهره بگیرید تا فرزندتان را خوشحال‌تر کنید. باز کردن بسته‌ی کادو، حتی اگر بدانید داخلش چیست، لذت‌بخش است! 
اگر لباس، کفش، عطر و... را قبلا خریده‌اید، اما هنوز استفاده از آن را آغاز نکرده‌اید، چه روزی بهتر از این روزها؟ توصیه شده که در عید غدیر لباس نو بپوشید و بهترین عطرها را بزنید. حتی اگر وسیله‌ی آشپزخانه یا آچار و پیچ‌گوشتی نو دارید، همین روزها جعبه‌اش را باز کنید و آن را به روند مصرف بکشانید. وسایل و اشیاء هم باید خوش‌اقبال باشند که در این روزهای پربرکت، خدمت‌رسانی‌شان را به شما شروع کنند. 
در این هفته و خصوصا در روز عید غدیر، بهترین غذاها، میوه‌ها و تنقلاتی را که می‌توانید، برای خانواده‌تان تدارک ببینید. البته نه در حدی که همه‌ بودجه‌تان را در همین یک روز هزینه کنید! 
به فرزندان‌تان بگویید امروز می‌توانند برنامه‌ی غذایی باب میل‌شان را به شما بدهند. تلاش کنید تا حد امکان غذاهای درخواستی را برایشان بپزید. حتی اگر دوست دارند، در آشپزی هم از خودشان کمک بگیرید. بچه‌ها معمولا غذاهای عجیب و غریبی سفارش نمی‌دهند! اغلب خواسته‌هایشان در حد ماکارونی پر ملات، سیب‌زمینی سرخ‌کرده با سس فراوان و پیتزا است. تا حد امکان غذا را سالم تهیه کنید، ولی استثنائا امروز را کمتر سخت بگیرید. 

 

   
2) با بچه‌ها در کارهای خیر شرکت کنید  
حضرت علی (ع) در خطبه‌ی غدیریه‌ فرموده‌اند: «کمک‌هاى مالى به دیگران در امروز (غدیر) به اموال‌تان برکت می بخشد و بر عمرتان مى‏ افزاید؛ مهربانى به دیگران سبب رحمت و عنایات حق خواهد شد.»

در روایات آمده است که ثواب انفاق و اطعام در این روز ۱۰ برابر روزهای دیگر است. 
شاید سال‌های پیش در این روزها شیرینی، شربت یا غذای نذری تهیه و توزیع می‌کردید. امسال به دلیل شرایط ویژه‌ای که ویروس منحوس کرونا برایمان رقم زده، بهتر است این قبیل کارها را موقتاً کنار بگذارید. به توصیه‌ رهبر عزیزمان، هزینه‌ تهیه‌ی این خوراکی‌ها را صرف بسته‌های کمک مؤمنانه کنید. اگر بودجه‌ای که برای نذری در نظر گرفته‌اید، به تنهایی کفاف چند بسته را نمی‌دهد، می‌توانید با دوستان و بستگان‌تان در این کار شریک شوید. از آنها کمک مالی بگیرید یا مبلغ موردنظرتان را به افرادی که چنین بسته‌هایی تهیه می‌کنند، بسپارید. در هر صورت، با فرزندان‌تان تبادل نظر داشته باشید و آنها را وارد کار کنید. 
برایشان توضیح بدهید که خداوند کارهایش را با وسیله‌ها و واسطه‌ها انجام می‌دهد و حالا ما را واسطه کرده تا مقداری خوراکی برای عده‌ای تهیه کنیم. بچه‌ها حس و حال کار خوب را کاملا می‌فهمند. اجازه بدهید احساس خوشایند مفید بودن، کمک کردن و جلب رضای خداوند را بچشند. از انفاق‌های شبانه‌ی حضرت علی (ع) برایشان بگویید و بکوشید این الگو را در ذهن‌شان ماندگار کنید. بچه‌ها با این کار، خودشان را اندکی شبیه به آن حضرت (ع) احساس خواهند کرد و ارزش این شباهت را می‌دانند. 
اگر خودتان برنامه‌ای برای تهیه‌ بسته‌های کمک مؤمنانه ندارید، با فرزندتان ساعتی به مسجد محله یا جایی که این بسته‌ها را آماده می‌کنند، بروید و به آنها کمک کنید. البته قبل از خروج از خانه حتما به ماسک، شیلد، دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده مجهز شوید. 

 

 
3) از دعا و جشن غافل نشوید 
دعاهای منتسب به مولا علی (ع) را به بچه‌ها معرفی کنید. به زبان ساده و متناسب با سن و درک‌شان، مفهوم توسل و لزوم واسطه قرار دادن اهل بیت (ع) را برایشان توضیح دهید. 
از جمله دعاهای معروف درباره‌ حضرت علی (ع)، دعای «ناد علی» است. در این دعای زیبا و دلنشین آن حضرت را کمی توصیف و برای برآورده شدن خواسته‌ها به ایشان توسل می‌کنیم. خوب است بچه‌ها را به حفظ دعای ناد علی تشویق کنید تا در طول زندگی و در مواجهه با شرایط سخت از آن کمک بگیرند. 
با توجه به سن و علاقه‌ فرزندتان، از روش‌هایی بهره بگیرید که به خاطرسپاری متن را برایش آسان‌تر کند. می‌توانید فایل صوتی دعا را از اینترنت دریافت و برایش پخش کنید؛ با فرزندتان آن را هم‌خوانی کنید؛ اگر فرزندتان خواندن و نوشتن می‌داند، متن دعا را با سلیقه و خط خودش بنویسد، در جایی که دوست دارد نصب کند و مرتب آن را ببیند و بخواند تا از بر شود؛ یا روش‌های دیگری که ممکن است خودش پیشنهاد دهد. در روز عید غدیر مسابقه‌ای بین فرزندان‌تان برگزار کنید تا دعای ناد علی را برایتان بخوانند. بعد به همه‌ آنها جایزه بدهید. 


احتمالا برای رعایت بیشتر نکات بهداشتی، به مراسم جشن نمی‌روید، اما نگران نباشید؛ می‌توانید در خانه و به همراه خانواده جشن بگیرید. همگی در سالن جمع شوید. بخش کوتاهی از یکی از دعاهای منتسب به امیرالمؤمنین علی (ع) را انتخاب کنید و آن را با معنی بخوانید تا بقیه با دقت گوش بدهند. بعد مولودی بخوانید یا فایل یک مولودی شاد را که از قبل آماده کرده‌اید پخش کنید. در انتها هم با شکلات و شیرینی از خودتان پذیرایی کنید. در این جشن تا می‌توانید بخندید و بخندانید. بگذارید بچه‌ها نهایت لذت را از این جشن کوچک خانگی ببرند. اگر جشن به بازی‌ها و سرگرمی‌های دوست‌داشتنی برای بچه‌ها ختم شود، چه بهتر!

 

   
4) اعمال روز عید را با بچه‌ها انجام دهید 
طبیعتا قرار نیست تمام روز بچه‌ها را مشغول نماز و دعاهای خاص غدیر کنید. اما خوب است آنها را به انجام بعضی از اعمال این روز تشویق و ترغیب کنید. روزه‌ی عید غدیر ثواب زیادی دارد. اگر فرزندتان به سنی رسیده که می‌تواند روزه بگیرد، پیشنهادش را به او بدهید. بچه‌های کوچک‌تر شاید دوست داشته باشند روزه‌ی کله‌گنجشکی بگیرند که آن هم لطف خودش را دارد. در هر صورت سعی کنید افطاری جذاب و دلخواه‌شان را تدارک ببینید. اگر روزه نگرفتند باز هم بهترین غذاها و خوراکی‌ها را برای روز عیدشان آماده کنید.   
غسل روز عید غدیر نیز بسیار سفارش شده است. روش غسل کردن و نیت آن را برای بچه‌ها توضیح بدهید، بعد یکی یکی آنها را به حمام بفرستید. نوبت را هم می‌توانید با قرعه‌کشی، سنگ کاغذ قیچی و... به بچه‌ها بدهید تا کمی هیجان‌ به آن اضافه شود. از هر بهانه‌ای برای بازی بهره بگیرید. مختصری آب‌تنی در حمام خانه را ضمیمه‌ غسل عید غدیر کنید تا هم ثوابش را ببرند، هم خوش بگذرانند. البته مراقب باشید در مصرف آب زیاده‌روی نکنند. 
در روایات آمده که دعا در روز عید غدیر مستجاب است. در این مورد برای بچه‌ها حرف بزنید و بگویید به خواسته‌های خودشان فکر کنند. قرار بگذارید که سر ساعت مشخصی، زمان کوتاهی را با هم به خواندن دعای فرج امام زمان (عج) و خواستن خواسته‌های خودتان اختصاص بدهید. متناسب با سن‌شان، برایشان توضیح دهید که دنیا و مردمش نیاز به یک منجی مصلح دارند تا نجات پیدا کنند و ما باید دعا کنیم که خدا ظهور ایشان را نزدیک کند. 
یکی از جذاب‌ترین سفارش‌های ائمه در این روز، دادن بهترین عیدی‌ها و هدایا است. بهترین‌ها را به روز عید غدیر موکول کنید. 
 
5) صله‌ی رحم را مجازی به جا بیاورید 
در شرایط عادی در روز عید غدیر، به دیدن ساداتی که بین دوستان و خویشان سراغ داریم می‌رویم. اما به دلیل شرایط ویژه‌ی کرونایی، بهتر است عید امسال را در خانه بمانیم. در عوض صله‌ی رحم مجازی را به صورت تلفنی یا اینترنتی انجام دهیم. با دوستان و بستگان، خصوصا سادات، تماس تصویری بگیرید و عید را به آنها تبریک بگویید. بچه‌ها را هم وارد جمع کنید تا صحبت کنند و تبریک بگویند. تشویق‌شان کنید اگر دعای نادعلی یا دعاهای دیگر خاص عید غدیر را از بر کرده‌اند، برای طرف مکالمه بخوانند یا اگر لطیفه‌ای یاد گرفته‌اند، تعریف کنند تا با هم بخندید. 
ویروس منحوس کرونا، عید امسال عده‌ای از هموطنان‌مان را داغدار از دست دادن عزیزان‌شان کرده است. اگر بین آشنایان‌تان فرد داغدیده‌ای وجود دارد، با او تماس بگیرید و برایش تسلی خاطر باشید. از او دلجویی کنید و عید را تبریک بگویید. در همان مکالمه برای عزیز از دست رفته‌اش آرزوی آمرزش کنید و فاتحه‌ای بخوانید. 
می‌توانید از امکان ویدیو کنفرانس استفاده کنید و چند خانواده از دوستان و بستگان، به صورت مجازی دور هم جمع شوید. 

 

 
6) کمک‌رسانی به دیگران را فراموش نکنید 
نذورات و خیرات در عید غدیر چندین برابر محاسبه می‌شود. بنا به سفارش اکید اهل بیت (ع) و بزرگان دینی، در این روز دست‌کم یک نفر را اطعام کنید تا ثواب بی‌حساب ببرید. بعضی از سادات گرانقدر هم هر سال در این روز، غذای نذری توزیع می‌کنند. اگر گرفتار محدودیت‌های کرونایی نبودیم، خوب بود غذای مختصری بپزید و برای نیازمندان یا اطرافیان ببرید. اما در شرایط فعلی، بهتر است روش‌های دیگری برای اطعام دیگران پیدا کنید. می‌توانید مبلغ موردنظرتان را به خانواده‌ی سادات بسپارید تا در نذرشان شریک شوید؛ از طرفی رونق بیشتر نذری آنها، باعث شادی و عزت خانواده‌ی سادات خواهد بود. 
اگر موردی برای مشارکت در نذری سادات در دسترس‌تان نبود، همان مبلغ را برای تهیه‌ بسته‌های کمک مؤمنانه به مسجد محل بدهید تا به دست خانواده‌های نیازمند برسانند. 
با تمام نکات گفته‌شده، اگر تصمیم گرفتید غذای نذری بپزید، خودتان و فرزندان‌تان که به شما کمک می‌کنند، تمام پروتکل‌های بهداشتی را با دقت تمام رعایت کنید. در حین تهیه‌ی وسایل، پختن غذا، بسته‌بندی و توزیع حتما ماسک بزنید و دستکش بپوشید. در تمام طول کار از دست زدن به چشم و دهان خود و وسایلی که ضد عفونی نشده‌اند، بپرهیزید. می‌توانید بسته‌های غذا را در ساختمان خودتان پخش کنید که نیازی به ورود به خیابان‌ها نباشد. اگر قرار است برای اقوام و دوستان غذای نذری ببرید، لازم نیست برای صرف شیرینی و چای وارد خانه شوید! بسته را جلوی در تحویل بدهید و برگردید. 

هر تصمیمی برای روش نذر و اطعام گرفتید، حتما از بچه‌ها کمک بگیرید و آنها را وارد گود کنید. آنها فعالان آینده‌ رزمایش‌های همدلی هستند و باید یاد بگیرند که این راه را ادامه بدهند.

 

*مینا فرقانی؛ کارشناس سبک زندگی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول