اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

هشدار اتیوپی به آمریکا در پرونده سد النهضه

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی هشدار داد که فشارهای آمریکا در پرونده سد النهضه، به روابط دوجانبه آدیس‌آبابا و واشنگتن لطمه می‌زند.

هشدار اتیوپی به آمریکا در پرونده سد النهضه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دینا مفتی» سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی گفت که تلاش آمریکا و بانک جهانی برای اعمال فشار بر اتیوپی جهت امضای توافقنامه «نامتعادل» به مذاکرات سه‌جانبه اتیوپی-سودان و مصر در خصوص سد النهضه ضربه می‌زند.

او با اشاره به اهمیت روابط آدیس آبابا و واشنگتن تأکید کرد که فشارهای آمریکا بر اتیوپی در مذاکرات سد النهضه تأثیر منفی بر روابط دو کشور خواهد داشت و رفتارهای آمریکا و بانک جهانی نه تنها به روابط دوجانبه بلکه به مذاکرات سه‌جانبه اتیوپی-سودان و مصر لطمه می‌زند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، این مقام اتیوپیایی تأکید کرد که هیچ فشاری هرگز احداث سد النهضه یا عزم اتیوپی برای تکمیل این پروژه را متوقف نخواهد کرد.

اتیوپی روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که قصد دارد همکاری با کشورهای همسایه را در چارچوب طرح توسعه روابط خارجی به مدت ۱۰ سال، تقویت کند.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی همچنین با اشاره به اینکه آدیس آبابا طرح جدیدی در خصوص مذاکرات سد النهضه ارائه نکرده، بر تمایل کشورش برای استمرار مذاکرات با هدف دستیابی به توافقنامه جامعه تأکید کرد.

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌ و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی اخیر سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را طی سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول