اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

حقیقت تلخ مصرف نوشیدنی های شیرین شده

مطالعه انجام شده از سوی پژوهشگران اروپایی نشان می دهد که مصرف روزانه دو نوشابه گازدار یا بیشتر (رژیمی یا معمولی) و سایر نوشیدنی های شیرین شده تا 17 درصد خطر مرگ زودرس در نتیجه امراض و بیماری های مختلف را افزایش می دهد.

حقیقت تلخ مصرف نوشیدنی های شیرین شده

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: نوشابه های گازدار شیرین شده یکی از ناسالم ترین نوشیدنی ها در جهان  محسوب می شوند. پژوهشگران اروپایی دریافته اند که مصرف این نوشیدنی ها گذشته از بالا بردن قند خون و چربی احشایی، می تواند به مرگ زودرس نیز منجر شود.
این مطالعه که در نشریه «پزشکی داخلی جاما» منتشر شده، نشان می دهد که مصرف روزانه دو نوشابه گازدار یا بیشتر (رژیمی یا معمولی) و سایر نوشیدنی های شیرین شده تا 17 درصد خطر مرگ زودرس در نتیجه امراض و بیماری های مختلف را افزایش می دهد.
برای بررسی رابطه بین مصرف نوشابه های گازدار و خطر مرگ و میر مرتبط با دلایل مشخص یا غیرمشخص، این پژوهشگران 451 هزار و 734 نفر را که در 10 کشور اروپایی دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس زندگی می کردند، مورد مطالعه قرار دادند.
شرکت کنندگان از جمله افراد حاضر در مطالعه «تحقیقات جامع اروپا در مورد سرطان و تغذیه» بودند که یکی از بزرگ ترین مطالعات جمعی جاری در مورد رژیم غذایی و ارتباط آن با سرطان و دیگر امراض مزمن به شمار می رود. هیچ یک از این شرکت کنندگان به مشکلات پزشکی حادی مبتلا نبودند.
این پژوهشگران مصرف نوشابه های گازدار از سوی این عده را به طور میانگین طی 16 سال مورد بررسی قرار دادند. در طول این دوره در مجموع 41 هزار 693 نفر از این عده به دلایل مختلفی جان باختند که 11 درصد آنها گزارش کرده بودند هر روز دست کم دو نوشابه گازدار مصرف می کنند در حالی که 9 درصد گزارش کرده بودند که بیشتر از یک نوشابه در ماه مصرف نمی کردند.
شرکت کنندگانی که دو لیوان یا بیشتر نوشابه گازدار مصرف می کردند نیز در معرض خطر بالاتر مرگ  به دلایل بیماری های قلبی قرار داشتند. در عین حال در کسانی که گزارش کرده بودند سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر و شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کردند، خطر بالاتر مرگ به دلیل بیماری های گوارشی  مشاهده شده بود.
آن دسته از شرکت کنندگانی که نوشابه گازدار رژیمی مصرف می کردند نیز از این قاعده مستثنا نبودند. بنا به گزارش پژوهشگران، کسانی که این نوشابه ها را مصرف می کردند نیز با خطر بالاتر مرگ زودرس در اثر بیماری های قلبی عروقی مواجه بودند.
در مجموع این یافته ها نشان می دهند که مصرف نوشابه های گازدار، نوشابه های رژیمی و دیگر نوشیدنی های شیرین شده، با مرگ زودرس در نتیجه امراض مختلف از جمله تصلب شرائین و بیماری های گوارشی مرتبط است.
پژوهشگران خاطرنشان می کنند که مطالعه آنها تاییدکننده هدف کارزارهای سلامت همگانی در جهت محدود کردن مصرف نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های دارای شکر افزوده هستند.

کاستن از مصرف نوشابه های گازدار
شکر به خودی خود چیز بدی نیست. اما مثل نمک بدن انسان تنها به مقادیر کمی از آن نیاز دارد. بر اساس دستورالعمل های تهیه شده از سوی انجمن قلب آمریکا، مردان نباید روزانه بیشتر از 9 قاشق چای خوری شکرافزوده  و زنان بیشتر از 6 قاشق مصرف کنند.
با این حال فقط یک لیوان از تمام نوشیدنی های تجاری یا فرآوری شده  (از جمله نوشابه های گازدار، نوشیدنی های رژیمی، آبمیوه ها، نوشیدنی های انرژی زا) حاوی  مقدار بسیار بیشتری شکر است.
سانجیو پاتل متخصص قلب در موسسه قلب و عروق مموریال کر در کالیفرنیا می گوید که بهترین میزان شکل مصرفی این است که اصلا شکر مصرف نکنید. به این دلیل که بدون در نظر گرفتن منبع شکر آن، نوشیدنی های شیرین شده با خطر بسیار بالای تصلب شرائین و سرطان مرتبط است.
با این حال پاتل تصدیق می کند که قطع کردن کامل مصرف شکر نیز برای عده زیادی از مردم هدف واقع بینانه ای نیست. به این دلیل کارشناسانی نظیر او توصیه می کنند که به جای قطع  کامل مصرف شکر، رژیم غذایی خود را تغییر دهید. این کار می تواند شامل قطع مصرف نوشابه های گازدار یا جایگزین کردن نوشیدنی های فرآوری شده با انواع طبیعی آنها باشد.
نوشیدن مقداری آب آشامیدنی همیشه بهترین گزینه است. ولی اگر  کم کردن میزان شکر مصرفی برایتان دشوار بود، همیشه می توانید با آب میوه های تازه را بگیرید  یا با ترکیب کردن میوه ها و سبزیجات با ماست کم چرب شیرین نشده، شیر یا آب، یک اسموتی سالم و انرژی زا برای خود تهیه کنید.

نویسنده: دایوینا رامیرز (Divina Ramirez) روزنامه نگار

منبع: https://b2n.ir/811357

انتهای پیام.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول