اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تولید نماهنگ «واحدالدنیا» برای عید غدیر+نماهنگ/طنین آوای ابریشم در تالار رودکی

نماهنگ عربی «واحدالدنیا» (یگانه دنیا) عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات مرکز موسیقی انقلاب اسلامی «مأوا» است که همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیرخم با همراهی ارکستر «ایستگاه» منتشر شد.

تولید نماهنگ «واحدالدنیا» برای عید غدیر+نماهنگ/طنین آوای ابریشم در تالار رودکی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، مهاجر توحیدپرست تهیه‌کننده نماهنگ «واحدالدنیا» با اشاره به تولید این نماهنگ به زبان عربی توضیح داد: چندی پیش یک اثر صوتی به نام «واحدالدنیا» با کلام «شیخ ابراهیم البحرانی» از شاعران قدیمی کشور بحرین به آهنگسازی و خوانندگی حسن خانچی (خانجی) و تنظیم محسن عبدالرزاق در کشور عراق به زبان عربی تولید شد. شرایط تولید این قطعه موسیقایی هم به شکلی بود که عوامل اجرایی آنکه متشکل از نوازندگان شناخته شده ارکسترهای کشور عراق بودند در بحرانی‌ترین وضعیت این کشور کار را ضبط کردند. اما کار ارزش این را داشت که هنرمندان این اثر در بدترین شرایط آن را تولید کنند.

 

 

وی افزود: بعد از مدتی از تولید این قطعه موسیقایی، کار به دست مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) رسید که دوستان بر اساس کیفیت خوبی که این اثر متناسب با موضوع شخصیت و کرامات حضرت علی (ع) داشت تصمیم گرفتند این اثر صوتی را به تبدیل به نماهنگ کنند. در این شرایط بود که مهران علوی به عنوان کارگردان اثر معرفی و بنده نیز به‌عنوان تهیه‌کننده اثر کارها را شروع کردیم. البته لازم است اینجا توضیحی بدهم که مرکز مأوا با توجه به تاکیدی روی ارتقای کیفی آثارش دارد، چند سالی است در دو حوزه صوت و تصویر به صورت جداگانه با دو موسسه «باریتون» در حوزه صدا و موسسه «فی دا» در حوزه تصویر همکاری خود را آغاز کرده که بنده مدیریت موسسه «فی دا» را به عهده دارم.

این تهیه کننده بیان کرد: یکی از ویژگی‌های موسسه‌ای که بنده مدیریت آن را به عهده دارم تمرکز روز تولید کلیپ است که طی سال‌های اخیر در تمام دنیا به شدت مورد توجه قرار گرفته و در کشورمان نیز موضوع شرایط جدی تری پیدا کرده است. به هر حال بسیاری از کارشناسان حوزه تصویر می‌دانند که نماهنگ در برابر سایر تولیدات تصویری دربرگیرنده واکنش‌های سریع از سوی مخاطبان است که اگر دقت کرده باشید این موضوع در هنگام شهادت حاج قاسم سلیمانی نمود خود را نشان داد و ما دیدیم که تعداد انبوهی از نماهنگ با موضوع این شهید سرافراز در کشورمان تولید شد. آثاری که بسیاری از آن‌ها دارای کیفیت بالایی بود و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

توحیدپرست با بیان اینکه تاکنون در موسسه تحت مدیریت خود بیش از ۴۰ نماهنگ را تولید کرده، توضیح داد: ما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که موضوع کمیت و تعداد آثار تولیدی به شرایط استانداردی نزدیک شده، اما آنچه در این مقطع زمانی به شدت مورد توجه ماست بحث کیفیت است که در سال جهش تولید روی موضوع «جهش کیفیت» بسیار تاکید داریم. ما اکنون تصمیم داریم تا بحث تولید کارهایمان را وارد عرصه‌های بین‌المللی به ویژه حوزه خلیج فارس کنیم که نتیجه آن همان «واکنش سریع» مخاطبان باشد. اتفاقاً بر همین اساس بود که برای تولید نماهنگ «واحدالدنیا» برای خودمان شرایط دیگری را طراحی کردیم که این بار به موضوع واقعه غدیر خم به شکلی نگاه شود که تاکنون از سوی فیلمسازان و سازندگان نماهنگ کمتر به آن پرداخته شده و شما اگر کلیپ را مشاهده کنید متوجه این نوع تغییر دیدگاه می‌شوید.

وی افزود: ما با توجه به ویژگی‌های ارکسترال که نماهنگ «واحدالدنیا» داشت از ارکستر «ایستگاه» به مدیریت مهدی نوروزی دعوت کردیم تا در این کار همراه ما باشند. شرایطی که با حضور نوازندگان این ارکستر در بیابان‌های منطقه گرمسار و همراهی تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فنی برنامه تلویزیونی «عصر جدید» در حوزه تصویر، توانست نماهنگی را پیش روی مخاطبان قرار دهد که قطعاً به لحاظ کیفی دارای تفاوت‌های زیادی با تجربه‌های قبلی ماست. ما در این نماهنگ دنبال فرم‌هایی بودیم که قبلاً در صنعت موسیقی و تصویرمان کمتر تجربه کرده بودیم و این تازه آغاز راهی است که برای آن طراحی ویژه‌ای داریم.

این تهیه کننده در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: مرکز موسیقی «ماوا» و موسسه ما از همین حالا به دنبال نیروهای جوان و مستعد در حوزه تولید نماهنگ است. در این چارچوب از همین جا اعلام می‌کنم که هنرمندان و افراد مستعد در عرصه تصویر، کارگردانی و مدیریت تولید اگر فکر می‌کنند ایده‌های نویی برای تولید نماهنگ دارند قطعاً با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم.

***************************

 

طنین آوای ابریشم در تالار رودکی

 

در دومین شب اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی، شامگاه جمعه ۱۷ مردادماه، گروه آوای ابریشم در تالار رودکی به اجرای کنسرت پرداخت.

امیر اثنی‌عشری خواننده موسیقی ایرانی و عضو گروه آوای ابریشم، کنسرت آنلاین را با خواندن تصنیف «خاطر نازک به برگ گل نیازارم تو را» آغاز کرد و پس از آن آواز «حالم رو خراب کرده» را خواند.

«این‌چنین که از صوت مطرب بزم عیشم پرصداست» قطعه بعدی بود که گروه آوای ابریشم اجرا کرد و در ادامه آواز «خم ابرو و مژگونت مرا کشت» و «گفتم غم تو را دارم» توسط اثنی‌عشری اجرا شد.

 

یکی از اتفاقات خوب در این اجرا بخش پررنگ ساز و آواز بود، چرا که این روزها به دلیل حجم ساخت موسیقی‌های مصرفی، ما شاهد کمرنگ شدن این فرم از موسیقی در رپرتوار موسیقی ایرانی هستیم.

همچنین از آنجایی که ساز و آواز در موسیقی ایرانی جزو ارکان اصلی بوده و پیچیدگی‌های کیفی و خاصی دارد، با این وجود اثنی‌عشری در اجرای شب گذشته به‌خوبی ظاهر شد.

در این کنسرت، عماد حنیفه تار، حمیدرضا برزو سنتور، پویان گرامی تنبک و محسن فروغی تار، گروه آوای ابریشم را تشکیل می‌دادند.

اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی از ۱۶ تا ۲۰ مردادماه با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی هر شب ساعت ۲۱ در تلویزیون تعاملی تیوا به‌صورت رایگان پخش می‌شود.

امروز شنبه ۱۸ مردادماه گروه تیام متشکل از هادی منتظری، حسین علیشاپور، کاوه شفیعی، محمدرضا شرایلی روی صحنه خواهند رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول