اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روایت کارآفرینی که دلش از دلالان پُر است/ ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی شدند

کارآفرین رامسری می گوید: برای من چون در چند مزارع کار کردم مجبورم این کار را ادامه دهم، چراکه حدود 10 تا 15 نفر کارگر دارم و اگر هر کدام از این کارگران را بیرون کنم در معاش‌شان دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین این مزارع را با فروش خانه، زندگی، حتی خودروی زیر پایم نگه دارم.

روایت کارآفرینی که دلش از دلالان پُر است/ ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، دنیای کارآفرینی و اشتغال همواره با فراز و فرودهایی همراه است اما یک کارآفرین با هزار امید و آرزو همه این دلواپسی‌ها را به جان می‌خرد و قدم در این مسیر می‌گذارد، مسیری که شاید نه راه پس داشته باشد نه راه پیش؛ اما امیدوار است و همین امیدش است که وی را به ادامه راه تشویق و ترغیب می‌شود همه اینها بخشی از دنیای کارآفرینان است که حتی برخی با حداقل داشته‌ها و با علاقه خود بر ترس‌شان پیروز می‌شوند.

 

البته این بازار گاهی با ناملایماتی نیز همراه است از بحث دلالی و واسطه‌گری گرفته تا افزایش قیمت مواد اولیه و سایر بخشی از مسائلی است که می‌تواند گام‌های تولیدکنندگان را برای پیشرفت قدری کند و یا شاید در برخی مواقع از حرکت متوقف کنند اما مهم هدف و علاقه‌ای که یک تولیدکننده و کارآفرین به دنبالش است که همین هدف محرک اصلی‌اش بوده که موجب شده آستین همت را بالا بزند و به کسب و کارش رونق بخشد.

 

 

در این گزارش به سراغ علی اصغر گلین‌مقدم ۴۲ ساله از شهرستان رامسر رفتیم که از سال ۸۰ مشغول پرورش آبزیان است، شروع کارش با تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا و آزاد بوده و اکنون ١٠ سال است که پرورش خاویاری را هم شروع کرده است.

 

برای نخستین‌بار از استخرهای طولی دراز برای پرورش ماهی خاویار استفاده کرده که در این زمینه ١٠ سال از فعالیتش می‌گذرد.

 زمانی‌که می‌خواست در این حرفه سرمایه‌گذاری کند، با وجود اینکه رشته مورد علاقه‌اش نبود و در رشته فنی تبحر داشت و مکانی هم نداشت اما مهارتش در زمینه فنی موجب شد در این کار پیشرفت بیشتری کند.

 

این تولیدکننده می‌گوید: سرمایه اولیه با کمک پدرش فراهم شد و با دنیایی از آرزو کارش را شروع کرد و با تبحری که در رشته فنی داشت توانست با بهره‌گیری از دانش روز دنیا اقداماتی را انجام دهد که هم موجب کاهش هزینه و هم بهره‌وری بیشتر شود.

یکی از اقدامات خاص این کارآفرین ساخت پمپ‌های مخصوصی بود که باتوجه به اینکه پمپ برای پرورش آبزیان هزینه زیادی داشت اقدام به ساخت کرد و با یک سوم قیمت توانست از این تکنولوژی در مزرعه‌اش استفاده کند.

 

گلین‌مقدم ادامه می‌دهد: موضوع دیگر ساخت تکنولوژی است که در زمان قطعی برق آسیبی به مزرعه وارد نشود، با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا توانستم این طراحی را داشته باشم البته با هزینه ناچیزی بوده که الان ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد.

 

 

* تولید زیر بار دلالی کشته می‌شود

طی این سال‌ها تلاش‌های بسیاری داشتم، ولی الان می‌گویم کاش تولیدکننده نمی‌شدم، به اعتقاد تولید دارد زیر بار دلالی و واسطه‌گری کشته می‌شود و اگر اقدام جدی صورت نگیرد به جرات ۷۰ درصد مزارع پرورش ماهی تعطیل می‌شوند.

 

وی اضافه می‌کند: عملا بازار قفل شد و صنعت ما را دارد به فنا می‌رود و باتوجه به بالا بودن هزینه‌های تولید شرایط سختی داریم، اگر در زمینه دیگری فعالیت نمی‌کردم الان باید تعطیل می‌کرد‌م، در حال حاضر فعالیت در دو مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا و تولید خاویار در شهرستان رامسر هستم، سال اولی که شروع کردم یک آدم تازه کار با دانش روز بودم که تازه فارغ‌‌التحصیل شدم  و با بازدید از مزارع توانستم دانشم را ارتقا دهم.

 

*شرایط بازار جرقه‌ای در کارم بود/ به سمت تکثیر سوق یافتم

وی ادامه می دهد: همان سال‌ها با تولیداتی که به‌صورت ارگانیک روانه بازار می‌کردم می‌دیدم سود زیادی برایم به همراه ندارد و خیلی زود متوجه شدم که ارگانیک بودن نمی‌تواند قیمت را بیشتر کند همیشه ماهی بیشتر وارد بازار می‌شد نمی‌توانستم کم کم متوجه شدم در این رقابت کیفیت محصولات ملاک نیست که همین موضوع جرقه‌ای در کارم بود؛ چراکه دوست نداشتم وجدانم را زیر پا بگذارم و ماهی بی‌کیفیت نیز وارد بازار کنم و از طرفی هم نمی‌توانستم از کیفیت بزنم این اتفاقات باعث شد به سمت تکثیر سوق یابم و به مولدسازی روی آورم.

*مجوزی که صنعت تولید را دوباره زنده کرد

این کارآفرین اضافه می‌کند: همان سال‌ها شیلات مجوز تخم وارداتی اصلاح شده را داد، درست است مشتری مولدها را از بین برد اما از طرفی صنعت تولید را دوباره زنده کرد و این صنعت دوباره آن روزها پا گرفت تا اینکه تکثیر کردیم ما خودمان تخم ماهی آوردیم و مجوز واردات گرفتیم و یک مقداری این صنعت جان گرفت.

 

 

*بازار اقتصاد؛ خطرناک‌تر از ویروس و بیماری در صنعت شیلات

در این برهه از زمان بیماری‌هایی وارد این صنعت شد ولی باید بگوییم در کنار ویروس‌ها و بیماری‌ها که مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد اما این روزها خطرناک‌تر از ویروس وارداتی بازار اقتصاد است یعنی اگر بازار نداشته باشیم می‌خواهیم ماهی را به چه کسی بفروشیم؛ ماهی که کیلویی ۲۵ هزار تومان برای ما تمام می‌شود چگونه پرورش دهنده مجبور شده ماهی زنده ۲۳ هزار تومان را برای ما خالی کند این نشان از مرگ صنعت می‌دهد که اگر این اوضاع ادامه پیدا کند در آینده ۷۰ درصد مزارع پرورش ماهی ما تعطیل می‌شوند و بقیه مزارع هم نمی‌توانند پا بگیرند.

*هشدار مرگ تولیدکنندگان و پاگرفتن واسطه‌‌گرها و دلالان

برای من چون در چند مزارع کار کردم مجبورم این کار را ادامه دهم، چرا که حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر کارگر دارم و اگر هر کدام از این کارگران را بیرون کنم در معاش‌شان دچار مشکل می‌شوند و مجبور می‌شوم به هر شکلی که هست این مزارع را با فروش خانه، زندگی، حتی خودروی زیر پایم نگه دارم و این به‌معنای مرگ تولیدکنندگان و پاگرفتن واسطه‌‌گرها و دلالان است.

 

گلین‌مقدم خاطرنشان می‌کند: هیچ فکری اندیشیده نمی‌شود این داستان صنعت ماست و روند ما رو به خوب شدن نیست؛ شاید من آدم بدبینی باشم ولی امیدوارم پیش‌بینی‌های من درست نباشد ولی به نظر می‌رسد شرایط خوبی نداریم غیر از این باشد می‌گویم من پرورش‌دهنده مقصرم، چون دانشم کم است چرا تکنیک کار را بلد نیستم ولی من پرورش‌دهنده به جرات می‌گویم از بیماری در بچه ماهی و مولدها و حتی تکنیک پمپ‌ها و تولید برق از آب،بچه ماهی که خودم دارم؛ باید بگوییم روند ما رو به جلو نیست و نمی‌توان به این صنعت امیدوار بود و حتی اشتغال جدید در این حرفه را نمی‌توان تشویق کنیم که شما بیایید این کار را انجام دهید.

 

 برخی مواقع دوستان از من می‌پرسند که می‌خواهیم پرورش ماهی راه بیندازیم می‌گویند شما صلاح می‌دانید من اگر بخواهم بگویم نه، فکر می‌کنند من آنها را رقیب می‌بینم و با یک دید دیگری به من نگاه می‌کنند و اگر تشویق‌شان کنم آنان را وارد مشکلات می‌کنم و واقعا نمی‌دانم..

 

 

*باید ریشه‌ای کار شود

سؤال من این است، چگونه در یک کشوری با این همه منابع ما نتوانستیم تولید کنیم؛ ادعا نمی‌کنم ولی می‌دانم می‌توانیم به‌خوبی تولید کنیم و بازار دنیا را با یک برنامه‌ریزی درست بگیریم ولی مشکلات و بیماری‌های اقتصادی در این صنعت دارد زیاد می‌شود و این صنعت را رو به تعطیلی می‌برد و ما پرورش‌دهندگان نمی‌توانیم به داد این صنعت برسیم که باید ریشه‌ای رویش کار شود امیدواریم اتفاقات برایش با این همه کارگر و اشتغال زایی رو به تعطیلی نرود.

 

*خاطره شیرین یک کارآفرین

این کارآفرین می‌گوید: کار در این حرفه خاطرات تلخ و شیرینی زیادی دارد ولی یکی از خاطرات من زمانی است که ماهی مولد تکثیر می‌کردم چون این ماهی فصل زمستان تکثیر می‌شود مزرعه من نیز در مکانی بود که یخ‌بندان بود و روزی خسته از بحث تکثیر برگشته بودیم و کار را انجام دادم و در آن تعداد مولدسازی به ۵۰۰ مورد رسید، وقتی به منزل رسیدم، یکی از کارگران تماس گرفتند که مولدها به سمت ورودی آب شنا می‌کنند بیهوش می‌شوند و دوباره به سمت ورودی برمی‌گردند، ساعت یک بامداد آن شب به همه اساتید و کسانی که در این حرفه تجربه دارند تماس گرفتم و هیچ کس با چنین موردی روبرو نشده بود و هر کسی نظر می‌داد و من هم فکر می‌کردم بیماری است آن سال‌ها کم تجربه بودم ساعت ۳ بامداد از منزل حرکت کردم و ساعت پنج بعد از دو ساعت به مزرعه رسیدیم و در مزرعه درحال فکر کردن بودم که چه اتفاقی می‌افتد دستم به نرده‌ کنار استخر خورد و ناگهان دستم را برق گرفت و تازه متوجه شدم ماهی‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شدند که برق را قطع کردم و فردا همه افرادی که شب گذشته در این زمینه با آنان تماس گرفته بودم پیگیری می‌کردند گفتم که برق‌گرفتگی بوده که می‌خندیدند و خدا رو شکر مشکل خاصی نبود.

 

باتوجه به شرایط بازار کجاست پرورش دهنده‌ای که بتواند بچه ماهی خریداری کند طی سال‌ها مشتری ما کم شد و امسال هم به صفر رسید و این کار از توجیه خارج شد در کنارش کیفیت و نظارت کم و البته افزایش قیمت‌ها در زمینه خوراک ماهی و سایر مسائل همه دست به دست هم داده و این کار را از توجیه خارج کرده است.

 

* هر بلایی هم سر این صنعت بیاید با آن خواهم بود

درست است من در این رشته دارم کار می‌کنم هر بلایی هم سر این صنعت بیاید با آن خواهم بود ولی از این مسؤولانی که دارم می‌بینم هیچ خواسته‌ای ندارم و نمی‌توانند کاری کنند ما جلوی وزیرش نشستیم و خیلی شفاف مشکلات را بازگو کردیم ولی هیچ ترتیب اثری داده نشد البته همیشه در دل آرزو داریم این صنعت پا بگیرد و بسیاری از افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند سرگردان نشوند.

 

این کارآفرین بعد از 19 سال فعالیت در این حرفه می‌گوید: باید بگویم که به خواسته‌هایم رسیدم ولی با آرزوهایم فاصله دارم،آرزو من این اسن که روزی این همه صیاد را که از دریا صید می‌کنند به سمت تولید ماهی آزاد در قفس دریای خزر  و سپس صادرات به اروپا هدایت کنم، به امید آن روز....

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول