اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

روایت عینی داوطلبان کنکور ارشد از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون جنجالی/ استرس کرونا نتوانست امنیت کنکور را تحت شعاع قرار دهد

مسؤولان وزارت بهداشت از رضایت ۹۱ درصدی داوطلبان کنکور ارشد از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون خبر می‌دهند؛ خبرنگار فارس میان داوطلبان کنکور رفته و نظرات و میزان رضایت آنان از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی را جویا شده است.

روایت عینی داوطلبان کنکور ارشد از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون جنجالی/ استرس کرونا نتوانست امنیت کنکور را تحت شعاع قرار دهد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۹ باوجود همه نظرات موافق و مخالف درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا، با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در حوزه های امتحانی برگزار شد. 

آزمون در ۶ گروه آموزشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی در ۳ روز پیاپی برگزار شد.

علیرضا رئیسى معاون بهداشت وزارت بهداشت از رضایت ۹۱ درصدی داوطلبان شرکت کرده در آزمون از رعایت الزامات و اصول بهداشتی در برگزاری کنکور خبر داده است.

باوجود اظهار نظر رسمی مسوولان در این باره خبرنگار فارس به میان داوطلبان کنکور ارشد رفته تا از نظرات آنان درباره رعایت الزامات و پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه های امتحانی مطلع شود.

*۳۴۴ هزار و ۵۵۸ نفر در کنکور ارشد ۹۹ شرکت کردند

در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۴۴ هزار و ۵۵۸ نفر زن و ۳۴۹ هزار و ۸۵۹ نفر مرد بودند.

همچنین با تکمیل فرم خوداظهاری توسط داوطلبان کنکور ارشد ۹۹، مشخص شد که ۸۵ داوطلب مبتلا به ویروس کرونا در کشور هستند که ۲۶ نفر آنان در تهران بودند و به صورت جدا از سایر داوطلبان آزمون دادند. 

*پرهیز از تجمع داوطلبان حتی در پیدا کردن شماره صندلی و کلاس

سارا داوطلب کنکور ارشد که در گروه روان شناسی آزمون داده درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی  خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: دانشگاه محل برگزاری آزمون من دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک بود و از رعایت الزامات و پروتکل‌های بهداشتی در حین برگزاری کنکور رضایت دارم.

وی گفت: سال دومی است که در کنکور این رشته شرکت می کنم و به یاد دارم که سال پیش در دانشگاهی که کنکور دادم، اطلاعات مربوط به جانمایی صندلی ها را به بوردی زده بودند که همه باید می رفتند و از روی بورد اطلاعات را می خواندند و جای صندلی و کلاس خود را پیدا می کردند.

این داوطلب کنکور ارشد، گفت: اما امسال برای اینکه تجمع نشود، شماره صندلی ها را روی برگه هایی چاپ کرده بودند و به تعداد کافی در دسترس داوطلبان قرار داده بودند. با این کار داوطلبان مجبور نشدند برای خواندن یک برگه مشترک روی بورد در کنار هم جمع شوند و به نظرم این ایده، کار خوبی بود.


حال و هوای حوزه های امتحانی کنکور امسال متفاوت بود

*تقریبا جای نیمی از داوطلبان در کلاس خالی بود

مهسا، داوطلب کنکور ارشد که در گروه روان شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران کنکور داده، درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی  خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: در کلاسی که ما آزمون می دادیم از ۱۲ صندلی که برای داوطلبان کنکور آماده شده بود ۷ صندلی پر شد و ۵ صندلی خالی ماند و تا آخر آزمون هم غایبان نیامدند.

وی گفت: نمی دانم در کنکورهای دیگر هم آمار غایبان این طور است یا در کنکور امسال غایبان به دلیل ترس از کرونا زیاد شده بود؛ اما به هر حال جای چندانی برای نگرانی وجود نداشت.


تعداد داوطلبان در دانشگاه محل برگزاری کنکور به گونه ای بود که تجمع ایجاد نمی شد

*شرایط برگزاری کنکور در دانشگاه های بزرگ به طور محسوس با دانشگاه های کوچک متفاوت است

سوگند، داوطلب دیگری در کنکور ارشد است که با او هم در دانشگاه علامه طباطبایی تهران و در میان داوطلبان گروه روان شناسی گفت وگو کردیم.

وی درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی خود به خبرنگار فارس، گفت: همه چیز از نظر رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران خوب بود؛ فاصله صندلی ها خوب بود، کلاس تهویه داشت و پنجره هم باز بود. اما با تجربه ای که از کنکور دادن دارم می گویم که همیشه شرایط در دانشگاه های بزرگ و اصلی خوب است و به طور محسوس کنکور در دانشگاه های بزرگ با کنکور در دانشگاه های کوچک متفاوت است. طبیعی است که دانشگاه های کوچک یا قدیمی شرایط و امکانات دانشگاه های بزرگ یا جدید را نداشته باشند.


به دلیل قرارگرفتن در تابستان و الزام استفاده از ماسک، تهویه مناسب و باز بودن پنجره از اولویت های کنکورهای امسال است

*رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن تذکر داده می شد

با آرام داوطلب دیگر کنکور ارشد در دانشگاه علامه طباطبایی تهران پس از آزمون، وقتی تقریبا همه رفته بودند و او منتظر پدرش برای بازگشت به خانه بود، هم صحبت شدیم.

وی درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی خود به خبرنگار فارس، گفت: مراقب ها فاصله اجتماعی و ماسک را به دفعات تذکر می دادند. یادم هست که در بدو ورود موقع بازرسی بدنی، باید فاصله اجتماعی را رعایت می کردیم و به نوبت وارد ساختمان می شدیم و در جلسه هم همه ماسک داشتند و تذکر می‌دادند که ماسک بزنید.

وی گفت: اما در آخر جلسه دیگر طاقتم تمام شد و داشتم خفه می شدم، ماسکم را پایین دادم و فکر کنم چون دیگر تقریبا همه داوطلبان دیگر برگه های خود را تحویل داده بودند و رفته بودند، مراقب چیزی نگفت و تذکر نداد، منم باقی امتحان را بدون ماسک دادم؛ البته اگر در حین جلسه هم کسی چیزی می خورد بابت ماسک تذکر نمی دادند.

*بازرسی فیزیکی با ابزار الکترونیکی بدون تماس دست

پس از اطلاع از نظرات داوطلبان دختر در یک مرکز بزرگ آزمون به سراغ داوطلبان پسر در مراکز دیگری رفتیم و نظران آنان را هم درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه های امتحانی جویا شدیم.

مهدی داوطلبی که در دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر در کنکور ارشد شرکت کرده بود، درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: در دانشگاه تهران، بازرسی بدنی بدون تماس با بدن انجام شد و از ابزار الکترونیکی برای بازرسی استفاده کردند که من از این کار خیلی رضایت داشتم. 

وی گفت: در آزمون در راهرو بودم و فاصله صندلی ها هم خوب بود؛ البته دیدم برای داوطلبانی که در کلاس ها بودند فاصله اجتماعی حتی بیشتر از صندلی های چیده شده در راهرو رعایت شده بود.

مهدی اضافه کرد: شرایط تهویه از نظر سرمایش و باز بودن پنجره ها برای رفت و آمد هوا هم مطلوب بود و در مجموع از اینکه کنکور ارشد را در دانشگاه تهران پشت سر گذاشتم راضی هستم.


اغلب دانشگاه ها از ابزار الکترونیکی و بدون دخالت دست برای بازرسی فیزیکی استفاده کردند

*استرس کرونا، مراقبت های دیگر را تحت شعاع قرار نداد

امیرحسین داوطلب دیگری که در دومین روز برگزاری ۳ روزه کنکور ارشد، آزمون خود را پشت سر گذاشت، درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی  خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: وقتی آزمون دکتری به عنوان اولین کنکور امسال برگزار شد، پیش از برگزاری آزمون ارشد شنیده بودم که به دلیل اینکه مراقبان نمی توانند به خاطر رعایت فاصله اجتماعی به داوطلبان نزدیک شوند، تقلب در کنکور دکتری زیاد اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: حتی شنیدم که به دلیل اینکه همه ماسک دارند و مراقبان نمی توانند زیاد دقت کنند، امکان اینکه فرد دیگری هم به جای داوطلب اصلی در کنکور شرکت کند، فراهم است یا شنیدم که برخی در جلسه کنکور دکتری، موبایل برده اند. این حرف ها بابت تحت شعاع قرار گرفتن مراقبت های دیگر کنکور به دلیل کرونا، نگرانی ها و ابهاماتی را برایم ایجاد کرده بود.

این داوطلب کنکور گفت: اما برای حضور در جلسه کنکور بازرسی بدنی با ابزار الکترونیکی شدیم؛ سپس وقتی در جلسه کنکور ارشد حاضر شدم، هم مراقب مشخصات من را با برگه امتحانی ام چک کرد؛ هم بعدا مراقب دیگری برای دیدن کارت شناسایی داوطلبان آمد و در نهایت بازرس دیگری هم آمد و نگاه کلی تری داشت. حتی این بازرس به ساعت یک پسر که مدل ساده ای از ساده دیجیتال بود شک کرد و خواست ساعت اش را ببنید. بنابراین مطمئن هستم استرس کرونا، مراقبت های دیگر را تحت شعاع قرار نداده و از بابت تضییع حق در کنکور کرونایی ارشد نگرانی ندارم.

*دفترچه سوالات امتحانی هم روی زمین گذاشته نمی شد

در دانشکده فنی دانشگاه تهران با روهام دیگر داوطلب کنکور ارشد هم صحبت کردیم.

وی درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی  خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: من اصلا وقت نکردم که اخبار را دنبال کنم و فقط می دانستم که کنکورم در چه روزی برگزار می شود و باید در جلسه حاضر شوم، به همین خاطر از بسیاری از موارد اطلاع نداشتم و فک می کردم به تبع وجود کرونا، شرایط کنکور هم سخت است؛ اما وقتی در جلسه حاضر شدم دیدم که اتفاقا فکرهای خوبی شده است.

وی ادامه داد: حتی من فکر می کردم دفترچه سوالات امتحان روی زمین گذاشته می شود و چون نایلونی است بر می داریم و  باید نایلون را ضدعفونی می کنیم و نایلون را دور می اندازیم؛ اما دیدم دفترچه سوالات امتحانی هم روی زمین گذشته نمی شد و مراقبان دفترچه سوالات را به دست داوطلبان دادند یا روی میز گذاشتند. بنابراین چندان هم به اسپری ضدعفونی کننده که بردم نیاز پیدا نکردم.


برخی داوطلبان تصور می کردند که باید دفترچه سوالات را ضدعفونی کنند که این طور نبود

*فشار روی مراقبان کنکور برای رعایت اصول بهداشتی در آزمون

امیرعلی داوطلب کنکور ارشد امسال است که در دانشکده فنی دانشگاه تهران کنکور را تجربه کرد و پس از آزمون با او هم صحبت شدیم.

این داوطلب کنکور ارشد درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی  خود در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: در اثر فشار رسانه ای و گلایه های مردم، به نظر می رسد مراقب ها بسیار تحت فشار برای رعایت اصول بهداشتی در کنکور هستند.

وی ادامه داد: مثلا اصلا به داوطلبان نزدیک نمی شدند و انگار که کارهایشان تحت نظر است، پیگیری و جدیتی زیادی در رعایت اصول بهداشتی داشتند؛ آنقدر که ما که داوطلب بودیم کمتر سخت گرفته بودیم.


مراقبان کنکور امسال به داوطلبان نزدیک نمی شدند

*انگار خود دولت و وزارت بهداشت هم نمی دانند که بالاخره باید دستکش پوشید یا نباید؟

داوطلب دیگری که متوجه این مصاحبه بود، به گفت وگو اضافه شد و در تکمیل حرف های امیرعلی، گفت: همان طور که ایشان گفتند من هم متوجه شدم که مراقب ها دست کش پوشیده بودند و از بلندگو هم اعلام شد که مراقب ها حتما دستکش داشته باشند؛ در حالی که خود داوطلبان دستکش نداشتند و اصلا دست کش جزء الزامات نبود.

وی به شوخی می گوید: گویا بالاخره خود دولت و وزارت بهداشت هم نمی دانند که باید دستکش پوشید یا نه؟ مثل ماسک که اول گفتند نزنید بعد گفتند بزنید. خودشان هم دقیق نمی دانند درباره کرونا چه باید کرد.

درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور ویدئوی زیرا ببنید:

*قبل از شروع آزمون پنجره ها باز شد

سعیده، داوطلبی است که در رشته علوم کامپیوتر در کنکور ارشد شرکت کرده است و کنکور خود را در دانشکده شریعتی در تهران پشت سر گذاشته است.

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی خود، گفت: ما در سلف دانشگاه شریعتی بودیم و سلف پنجره باز نداشت. در این باره به مراقبان اعتراض کردیم و در حالی که ساعت ۸ و نیم امتحان شروع می شد در ساعت ۸ برای باز کردن پنجره ها با پیچ گوشتی آمدند و با کلی سر و صدا موفق شدند پنجره ها را باز کنند.

*کنکور در یک ورزشگاه با سقف بلند و درهای باز برگزار شد

ارغوان داوطلب دیگری از گروه علوم کامپیوتر در دانشکده شریعتی اما روایت متفاوتی از رعایت پروتکل ‌های بهداشتی در این حوزه امتحانی دارد؛ به طوری که حرف هایی کاملا خلاف حرف های سعیده را مطرح کرد.

وی گفت: کنکور ما در یک ورزشگاه با سقف بلند و در باز برگزار شد و با اینکه در سالن افراد زیادی حضور داشتند اما مشکلی احساس نمی کردم.

*بین کنکور کرونا و کنکور عادی تفاوت زیادی احساس نکردم

همچنان که داوطلبان از دانشگاه خارج می شدند، خبرنگار فارس به سراغ داوطلب دیگری رفت تا درباره شرایط برگزاری آزمون اطلاعات بیشتری به دست آورد.

شیما از داوطلبان کنکور ارشد امسال، درباره نحوه رعایت الزامات و میزان رضایت از پروتکل ‌های بهداشتی در حوزه امتحانی خود به خبرنگار فارس، گفت: در دانشگاه شریعتی کنکور دادم و از بابت همه چیز از جمله نحوه بازرسی بدنی، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه سالن رضایت داشتم.

وی گفت: امسال سال دومی است که در کنکور ارشد شرکت می کنم و واقعا می توانم بگویم در کنکوری که در شرایط کرونا برگزار شد با کنکوری که در حالت عادی باید برگزار می شد تفاوت خاصی احساس نکردم.

*بهتر که کنکور برگزار و تمام شد

پس از کنکور ارشد در این حوالی دانشکده شریعتی با داوطلب دیگری در کنکور هم صحبت شدیم. 

یگانه، در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که در مجموع از برگزاری کنکور در شرایط کرونا رضایت دارید یا موافق به تعویق افتادن کنکور بوده اید؟ گفت: به هیچ وجه موافق به تعویق افتادن کنکور نبودم؛ نه من نه حتی یک نفر از هم کلاسی هایم علاقه نداشتیم که این شرایط بیشتر از این طول بکشد.


برخی از داوطلبان از بسته شدن دفتر کنکور امسال رضایت خاطر دارند

وی ادامه داد: زیرا همه داوطلبان که به صورت جدی برای کنکور درس می خوانند، می دانند که کنکور خواندن شرایط سختی است و واقعا اواخر مهلت و نزدیک به کنکور، فقط دوست دارید کنکور بدهید و تمام شود.

وی ادامه داد: امسال هم که کنکور به تعویق افتاده بود و یک مهلت بیشتری فراهم شد که همان زمان برای دوره کردن در فرصت آخر بس بود. به نظر من کسانی که علاقه دارند که کنکور به تعویق بیفتد بیشتر از دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری هستند زیرا آن دوران شرایط و روحیات خاص خود را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول