اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

جوانان اراکی موفق به ساخت سامانه «مناره» شدند/ وقتی مسجد هوشمندسازی می‌شود + عکس

سه جوان با انگیزه و مسجدی اراک، موفق به ساخت و طراحی سامانه مناره برای نخستین بار در کشور شدند.

جوانان اراکی موفق به ساخت سامانه «مناره» شدند/ وقتی مسجد هوشمندسازی می‌شود + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، «محسن احمدی، علی مالک‌آبادی (یک) و علی مالک‌آبادی (دو)» سه جوان خلاق اراکی هستند که اراده و همت را به خلق دانش پیوند زدند و امروز سامانه مناره را طراحی کرده‌اند؛ سامانه‌ای که در نوع خود نمونه داخلی و خارجی ندارد و کاربرد آن بسیار گسترده است.

قصه همت این جوانان شنیدنی است و برای کسب علم نه تنها دانشگاه بلکه مغازه‌ای برای تحصیل تجربه اجاره کرده‌اند و امروز همت را به تجلی ظهور رسانده‌اند.

سامانه مناره در محل مورد نظر که می‌تواند خانه، مسجد، سازمان و نهادی خاص باشد، نصب می‌شود و با نرم‌افزار برنامه‌ریزی شده، تمام کنترل‌های مکان را در اختیار می‌گیرد و تنها با استفاده از گوشی همراه، امکان کنترل و برنامه ریزی آن وجود دارد، اولین نوع این سامانه طراحی شده توسط این گروه سه نفره در مسجد اهل بیت(ع) الهیه اراک نصب شده است که برای بازدید از این اختراع به همراه محسن احمدی راهی مسجد شدیم.

این سامانه بسیار کاربردی و دقیق طراحی شده است، تمام بخش‌های مسجد که شامل کنترل نور، صدا، تصویری که روی پروژکتور قرار می‌گیرد، مداحی و هر آنچه که نیاز به اطلاع رسانی وجود دارد تنها از طریق تلفن همراه امکان پذیر است. برای تنظیم همه این بخش‌ها نیازی به تردد و صرف زمان و در نهایت ناهماهنگی‌های احتمالی نیست بلکه تنها با نصب یک نرم افزار روی گوشی همه این موارد را می‌توان در کسری از ثانیه و بدون کوچک‌ترین خللی انجام داد.

امکان در نظر گرفتن برنامه وعده‌های نماز و نمایش روی پروژکتور پخش اذان، نمایش عکس و کلیپ بدون کم‌ترین زحمت امکان پذیر شده است و می‌توان گفت یک مسجد بروز با تکنولوژی روز به وجود آمده است 

هر قسمت مسجد را می‌توانستیم با استفاده از نرم افزاری که روی گوشی همراه نصب شده است کنترل کرد، امکان در نظر گرفتن برنامه وعده‌های نماز و نمایش روی پروژکتور پخش اذان، نمایش عکس و کلیپ بدون کم‌ترین زحمت امکان پذیر شده است و می‌توان گفت یک مسجد بروز با تکنولوژی روز به وجود آمده است.

 

ماجرای اینکه این گروه سه نفره چگونه تشکیل شده است و چطور به راه اندازی یک شرکت رسیده‌اند بسیار جذاب و شنیدنی است.

محسن احمدی در این خصوص گفت: روزی هر سه نفر ما در هیات اصحاب مهدی(عج) در مسجد اهل بیت(ع) الهیه فعالیت مذهبی داشتیم به صورت اتفاقی با علاقه یکدیگر و توانایی که داشتیم آشنا شدیم.

وی ادامه داد: علی مالک‌آبادی شماره یک و شماره دو پسرعمو بودند و یک نفرشان اعتقادی به تحصیل در دانشگاه نداشت، او یک مغازه نزدیک مسجد را به مدت یک سال اجاره و همه شیشه‌های مغازه را با روزنامه پوشاند و به مدت یک سال ساکن مغازه شد.

احمدی بیان کرد: در مدت یک سال در مورد کامپیوتر تحصیل کرد و بعد از این مدت دقیقا به یک متخصص تبدیل شد، علی مالک آبادی شماره دو هم در دانشگاه در رشته برق و الکترونیک تحصیل کرده بود اما در شاخه برنامه نویسی به صورت تجربی مهارت و علم لازم را به دست آورد و خودم هم در شاخه مدیریت و بازاریابی تحصیل و تخصص داشتم.

وی گفت: ما هر روز شاهد این بودیم که فاصله جوانان با مسجد بیشتر می‌شود و از طرفی در پخش برنامه‌ها و رسانه در مسجد کاستی‌های متعددی وجود دارد و اغلب اوقات ناهماهنگی باعث می‌شد مخاطب رضایت کامل را در خصوص برنامه‌ها نداشته باشد.

این مخترع اظهار کرد: همین موضوع باعث شد ما سه نفر با همکاری و هم فکری مقدمات طراحی یک سامانه که به کمک آن بتوان تمام بخش‌ها را به شیوه نوین کنترل و که البته جذابیت لازم را برای نسل داشته باشد را فراهم کنیم.

احمدی ادامه داد: بعد از طراحی سامانه و به پارک علم و فناوری مراجعه کردیم و بعد از طی مراحل اداری و ثبت اختراع در این شرکت مبلغ پنج میلیون تومان تسهیلات دریافت کردیم و با همان مبلغ کار را شروع کردیم.

وی افزود: بعد از تکمیل سامانه محصول را به مسجد ارائه و از ما خریداری شد و توانستیم کار را گسترش بدهیم و امروز شرکتمان فعال شده است و امکان تولید فروش سامانه به مساجد مختلف و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها را داریم.

در حقیقت سیستم مسجد بروز رسانی شده است و از علم و تکنولوژی برای ارتباط بهتر با مخاطب بهره گرفته شده است 

احمدی تاکید کرد: در ابتدا هدف ما کمک به رونق مسجد بود، از طریق این سامانه امکان پخش کلیپ، تنظیم، خاموش و روشن کردن روشنایی، تنظیم صدای مداح، پخش کلیپ و همه امکانات مورد نیاز با استفاده از گوشی همراه وجود دارد و به سرعت انجام می‌شود، در حقیقت سیستم مسجد بروز رسانی شده است و از علم و تکنولوژی برای ارتباط بهتر با مخاطب بهره گرفته شده است.

وی ادامه داد: امروز هم هدفمان این است که همه مساجد به این سیستم مجهز شوند که به این ترتیب از این امکان برای خدمات دهی بهتر استفاده شود.

احمدی در خصوص امکان نصب در سایر مکان‌ها یا منازل نیز گفت: این امکان وجود دارد و سامانه برای سازمان‌های دولتی و خصوصی یا منازل کاربرد دارد و در نوع خود نمونه خارجی و داخلی ندارد.

وی در رابطه با امنیت سیستم نیز گفت: با پشتیبانی‌هایی که برای سامانه مناره طراحی شده است امکان هک و سوء استفاده وجود ندارد و ایمنی در حد بسیار بالایی است.

به گزارش فارس، سامانه‌ای که به دست جوانان اراکی ساخته شده است در نوع خود از نظر طراحی و آیتم‌های مختلف مشابه ندارد، برای خرید یک دستگاه با قابلیت‌های بسیار محدودتر نیاز است سفارش از خارج از کشور داده شود که باتوجه به تحریم واسطه‌های متعدد و البته هزینه دلار قابل توجه‌ای نیاز دارد و درنهایت از پشتیبانی سیستم هم خبری نیست و برای تنظیمات باید از توان شخصی استفاده شود.

 

به همت جوانان این سامانه در نمونه‌ای بسیار کامل‌تر در داخل تولید شده و در کنار امنیت قابل قبول، امکان پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز وجود دارد

امروز به همت جوانان این سامانه در نمونه‌ای بسیار کامل‌تر در داخل تولید شده و در کنار امنیت قابل قبول امکان پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز وجود دارد. 

در واقع این جوانان ثابت کردند با اندکی اراده می‌توان علم تولید بسیاری از اقلام را به دست آورد و با سرمایه‌ای اندک نه تنها شغلی پر درآمد ایجاد کرد بلکه نیاز داخلی را نیز تامین و وابستگی به بازارهای خارج از کشور را کاهش داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول