اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بانک اهداء شیر؛ گامی مؤثر در کاهش مرگ و میر نوزادان

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امیدواریم با «معرفی بانک اهداء شیر» به مادران و ایجاد فرهنگ اهدای شیر با نیت نذر سلامت کودکانمان بتوانیم شاهد کاهش مرگ نوزادان در استان فارس باشیم.

بانک اهداء شیر؛ گامی مؤثر در کاهش مرگ و میر نوزادان

 سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز: تغذیه با شیر مادر که یکی از آموزه‌های معنوی دین مبین اسلام نیز است کلید دست‌یابی به سلامت پایدار نوزادان قلمداد می‌شود.

بررسی‌ انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که شیر مادر، کامل‌ترین غذای ممکن برای کودک در آغاز حیات است از این رو یکی از اهداف این سازمان ترویج شیردهی مادران برای ارتقای سلامت کودکان در تمام کشورهای دنیا است.

تلاش بسیاری صورت گرفته تا اصول صحیح شیردهی درست به مادران آموزش داده شود به طوری که امروزه تبلیغ شیر خشک و شیشه شیر در جهان ممنوع شده است.

کارشناسان معتقدند، کودکانی که به مدت طولانی شیر مادر را خورده‌اند نسبت به کودکانی که شیر خشک خورده‌اند امن‌تر و مستقل‌تر هستند زیرا نیازهای خود را در طول دوره آسیب‌پذیر اوایل رشد دریافت کرده‌اند.

هر چند امروزه در استان فارس تنوع شیرخشک وجود ندارد و یا اینکه در حال حاضر نوزادانی که به هر دلیل، استفاده از شیر خشک عادی برای آن‌ها حساسیت‌زا است این نوع شیر در دسترس نیست.

هفته جهانی شیر مادر در بیش از ١٧٠ کشور مختلف جهان ‏گرامی داشته می‌شود؛ هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی ‏است.

تغذیه با شیر مصنوعی؛ روندی پرمخاطره برای نوزادان

ثریا زحمتکش رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت شیر مادر می‌گوید: بهترین تغذیه برای شیرخوران و نوزادان تغذیه با شیر مادر است چرا که تغذیه با شیر مادر علاوه بر ایجاد رابطه عاطفی قوی بین مادر و شیرخوار، به خاطر اینکه سرشار از مواد ایمنی‌زا به خصوص در روزهای اول زایمان مادر است، به عنوان اولین واکسن نوزادان نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به این معنی که پس از شروع  تغذیه با شیر مادر در ساعات اولیه تولد نوزاد، او را در برابر بسیاری از بیماری‌های عفونی شایع واکسینه می‌کنیم.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان می‌کند: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار زیر ۶ ماه را برآورده می‌کند  و حتی برای رفع تشنگی نیز نیازی به دادن آب به او نیست.

زحمتکش می گوید: ترکیبات شیر مادر متناسب با سن کودک متغیر است به طوری که شیر مادر نوزادانی که زودتر از موعد و نارس متولد می‌شوند، غنی‌تر و قوی‌تر است تا نوزاد رشد مناسب‌تری داشته باشد که این از خواص شگفت‌انگیز شیر مادر است.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از نگرانی‌های مادران در روزهای اول تولد این است که شیرشان کم بوده و ممکن است نیاز تغذیه‌ای کودکشان تأمین نشود و کودک گرسنه بماند در حالی که اندازه معده نوزاد در بدو تولد مانند یک تیله بزرگ است و حدود ۵ تا ۶ سی‌سی گنجایش دارد و همان مقدار شیر اولیه ترشح شده از سینه مادر که آغوز نام دارد هم نیازهای اولیه کودک را تأمین می‌کند و هم به عنوان اولین واکسن کودک در برابر بیماری‌ها تلقی می‌شود.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: حدود ۹۵ درصد از مادران، بدون هیچ گونه مشکلی قادرند ۲ سال تمام به کودکان خود از شیر خودشان تغذیه کنند.

زحمتکش تأکید می‌کند: با کمک به ترویج تغذیه با شیر مادر، سالانه از مرگ ۸۰۰ هزار کودک در جهان پیشگیری می‌شود.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه گروهی از نوزادان پیش از موعد و نارس متولد می‌شوند که این نوزادان که در بخش‌های ویژه در بیمارستان بستری می‌شوند و به دلایل مختلف از تغذیه با شیر مادر محروم هستند.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه می‌کند: با توجه به عدم تکامل سیستم گوارشی نوزادان نارس، شروع شیر مصنوعی برای تغذیه آن‌ها  به شدت سلامت آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و حتی باعث ایجاد بیماری گوارشی و گاه مرگ قطعی می‌شود.

زحمتکش اظهار می‌کند: به منظور نجات جان کودکان نارس و بیمار بستری در بخش‌های مراقبت ویژه خوشبختانه بانک شیر مادر در تابستان سال ۱۳۹۸ در بیمارستان حضرت زینب(س) در شهر شیراز به عنوان اولین بانک اهدای شیر مادر در منطقه جنوب کشور راه‌اندازی شد.

به توصیه وی؛ مادرانی که کودک زیر یک سال دارند در صورتی که احساس کنند شیر مازاد بر نیاز شیرخوار خود دارند و داوطلب اهداء شیر خود به نوزادان نیازمند هستند از طریق مراقبان سلامت و مشاوران شیر مادر در سطح شهر شیراز به بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب(س) معرفی می‌شوند.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در آن‌جا پس از انجام آزمایشات سلامت مادر و تأیید آن، آموزش دوشیدن و ذخیره‌سازی شیر توسط مشاور شیر در بانک  به مادر داده می‌شود، ادامه می‌دهد: مادر در منزل روزانه شیر مازاد بر نیاز کودک خود را در ظرف‌های مخصوص بانک شیر ریخته و در یخچال منزل نگهداری می‌کند و طی تماس مادر با بانک، راننده بانک شیر به درب منزل مادر مراجعه و شیرهای اهدایی با رعایت زنجیره سرما به بانک شیر منتقل می‌شود.

زحمتکش خاطرنشان می‌کند: در بانک شیر پس از انجام آزمایش‌های لازم برای کنترل سلامت، شیر شیرهای اهدایی پاستوریزه شده و به مصرف نوزادان نارس و بیمار بستری در بخش‌های بیمارستان می‌رسد البته در صورتی که شیرهای اهدایی  به اندازه کافی باشد می‌توان از این شیرها برای نوزادان نارس و بیمار بستری در بیمارستان‌های دیگر غیر از بیمارستان حضرت زینب(س) هم استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری می‌کند: با «معرفی بانک اهدا شیر» به مادران و ایجاد فرهنگ اهدای شیر با نیت نذر سلامت کودکانمان می‌توان شاهد کاهش مرگ نوزادان در استان فارس باشیم.

مسؤول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مادر باید دانش کافی درباره‌ مزایای تغذیه نوزادش با شیر مادر داشته باشد، می‌گوید: آموزش شیردهی در بارداری، قبل و بعد از زایمان همچنین قبل از ترخیص مادر و نوزاد در مدت شیردهی بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول