اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رفتار دوگانه قدرت‌ها در مورد تروریسم، مواد مخدر، خلع سلاح و حقوق بشر/آمریکا برای تامین مالی تروریسم باید پاسخگو باشد

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت:دولت امریکا به علت فراهم نمودن جای امن، دادن اقامت، تأمین مالی، اجازه فعالیت آشکار، در اختیار گذاشتن وسایل ارتباطی و تلویزیون ماهواره‌ای باید در مقابل جامعه جهانی پاسخگو باشد.

رفتار دوگانه قدرت‌ها در مورد تروریسم، مواد مخدر، خلع سلاح و حقوق بشر/آمریکا برای تامین مالی تروریسم باید پاسخگو باشد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفتگویی با روزنامه اعتماد داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- گروهک تروریستی تندر که گروه کوچکی هم بود چند ویژگی داشت. در میان گروه‌های معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران متأسفانه این‌ها از معدود گروه‌هایی بودند که معتقد به حداکثر‌کشی بودند. ما به خاطر فرهنگ خاص ایرانیان اعم از موافق یا مخالف کمتر چنین طرز فکری را شاهد هستیم. این طرز فکر بیشتر در میان گروه‌های تروریستی غیرایرانی مثل داعش و القاعده قابل مشاهده است.

- دومین ویژگی این گروه این بود که ابایی از بیان و ترویج این طرز فکر به‌صورت عمومی چه از طریق وب‌سایت خودشان و چه از طریق کانال تلویزیونی که در اختیار آنها بود نداشتند. حتی در تبلیغات خود ابایی نداشتند که از عباراتی مثل انجام عملیات تروریستی یا خونریزی و عبارات خشونت‌آمیز مشابه استفاده کنند. در عمل هم همین طرز فکر را در انفجار حسینیه شیراز و طرح‌ریزی اقداماتی که قرار بود انجام دهند نشان دادند.

- این‌ها قصد داشتند چند بمب کوچک را که متصل به کپسول‌های پر از سیانور بوده در هنگام شلوغی نمایشگاه بین‌المللی کتاب منفجر کنند که می‌توانست هزاران نفر را در اثر استنشاق سیانور از بین ببرد. یا قصد داشتند سد سیوند در استان فارس را منفجر کنند که در صورت موفقیت میلیون‌ها نفر در پایین دست سد می‌توانستند جان خود را از دست بدهند. این گروه به دنبال عملیاتی بودند که بتوانند حداکثر قربانی را از مردم بگیرند. هنوز هم این مطالب در وب‌سایت این گروه قابل مشاهده است.

- ما در سال‌های گذشته چندین مرتبه به دولت امریکا به خاطر میزبانی این گروه و در اختیار گذاشتن ابزار ارتباطی و لجستیکی اعتراض کرده بودیم. مکتوب یادداشت‌های ما و صورت‌جلسه مذاکراتی که با سفیر محترم سوییس به عنوان حافظ منافع امریکا در آرشیو وزارت امور خارجه موجود است. حتی از طریق اینترپل بین‌الملل در سپتامبر ۲۰۰۸ به پلیس همه کشورها از جمله امریکا، آلمان و غیره اطلاع داده بودیم که این فرد و سایر اعضای گروه آنها در تأمین مالی تروریسم و مشارکت در اقدامات تروریستی نقش داشته‌اند ولی همه درخواست‌های ما با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد.

- دولت آلمان ادعا کرده که آقای شارمهد تابعیت این کشور را داشته و خواستار ارایه توضیحاتی درباره بازداشت او شده است؛ دولت آلمان یا هر دولت دیگری به‌جای درخواست توضیحات از ما ابتدا خود باید پاسخگوی ما باشند که چرا به رغم همه هشدارهای ما برای چنین افراد و گروه‌هایی جای امن ایجاد می‌کنند، آنها را میزبانی کرده و از آنها از طریق اعطای تابعیت، پناهندگی و اقامت میزبانی می‌کنند.

- در این رابطه هم دولت آلمان نیاز به توضیح جدید ندارد کافی است به اخطار قرمز پلیس بین‌الملل برای دستگیری این فرد و اعضای گروه آنان که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده و یک نسخه از آن هم در دست پلیس کشور آلمان است مراجعه نماید. در آن سند جرم تروریستی و شواهد مربوط به آن توضیح داده شده است.

- در مورد مکان، زمان و چگونگی دستگیری این فرد ما هیچ اطلاعاتی نداریم و نمی‌توانیم گمانه‌زنی کنیم. اقدامات امنیتی توسط سایر نهادهای مقتدر کشورمان انجام می‌شود که در شرح وظایف وزارت امور خارجه نیست و طبعا ما اطلاعی در این مورد نداریم.

- متاسفانه ما شاهد رفتار دوگانه، عدم صداقت و ریاکاری بعضی کشورهای قدرتمند در مورد تروریسم، مواد مخدر، خلع سلاح و حقوق بشر هستیم. اعضای برخی از این گروه‌ها به عنوان ابزار فشار علیه ایران و به‌کارگیری آنها در اقدامات خرابکارانه، جاسوسی و تروریسم مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

- این باعث مسوولیت بین‌المللی این کشورها است. ما نیز برای اثبات این مسوولیت از همه ابزار مشروعی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد. کما اینکه دیروز نمایندگی کشورمان در نیویورک اولین شکایت کشورمان را در رابطه با حمایت امریکا از این گروه و گروه‌های مشابه به سازمان ملل متحد ارسال کرد و خواستار پاسخگویی امریکا در این رابطه شد.

- دولت امریکا به علت فراهم نمودن جای امن، دادن اقامت، تأمین مالی، اجازه فعالیت آشکار، در اختیار گذاشتن وسایل ارتباطی و تلویزیون ماهواره‌ای و حمایتی که از گروه‌های تروریستی برای فعالیت تروریستی می‌کند مسوولیت بین‌المللی دارد و باید در مقابل جامعه جهانی پاسخگو باشد.

- امریکا این اقدامات را نه تنها در مورد ایران بلکه احتمالا علیه سایر کشورها از جمله چین، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، عراق و بسیاری دیگر از کشورها با روش‌های مختلف انجام می‌دهد.

- جامعه جهانی باید امریکا را در قبال اعمال غیرقانونی‌اش پاسخگو کند و از این انفعال کسل‌کننده دست بردارد.

- به‌صورت کلی در نظام بین‌المللی از دولتی نمی‌توان شکایت کرد مگر قبلا به نحوی صلاحیت دادگاه مورد نظر را برای آن اقدام پذیرفته باشد. پیچیدگی‌هایی در این کار هست که شاید در این مختصر جا نشود. ما همه تلاش خود را برای پاسخگو کردن این کشورها در مجامع بین المللی انجام خواهیم داد و در جایی هم که امکان پیگیری قضایی باشد بررسی کارشناسی انجام شده و با توجه به نتیجه‌ای که مورد نظر است و امکان حصول آن حتما پیگیری و اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول