اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از استعفای برایان هوک و جایگزینی آبرامز به جای او و تلاش آمریکا برای به رای گذاشتن قطعنامه‌ای در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تلاش آمریکا برای به رای گذاشتن قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل.

*استعفای هوک

از جمله تحولات هفته گذشته، استعفای «برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران از سمتش بود. او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آمریکایی گفت که قصد دارد از سمتش استعفا کند.پس از استعفای هوک به جای او «الیوت آبرامز» نماینده دولت آمریکا در امور ونزوئلا عهده دار این سمت شد.

 

 

در همین خصوص، یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که از رئیس «گروه اقدام ایران» خواسته شده استعفا کند تا مقصر شکست استراتژی علیه ایران شناخته شود.

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در همین باره در گفت‌وگو با رویترز ضمن تاکید بر شکست سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران، در واکنش به کناره‌گیری «برایان هوک» گفت که برای تهران فرقی نمی‌کند چه کسی مسئول اجرای سیاست ورشکسته واشنگتن باشد.

از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره کناره گیری برایان هوک در توئیتی عنوان کرد: «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت، شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدان‌هایش را ببندد.

 

 

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در توئیتی با بیان اینکه تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست، تصریح کرد: ایران لقمه بزرگتر از دهان همه مقامات فعلی و آینده آمریکایی است.

 

 

 «کیل براون»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه درباره انتصاب «الیوت آبرامز» به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران توضیحاتی ارائه کرد و در توئیتر نوشت: «دیروز ریاست دفتر نماینده ویژه دولت در امور ایران به وظایف آبرامز اضافه شد که این به معنی به رسمیت شناختن همگرا شدن تهدیدهای ناشی از بازیگران سرکش بین‌المللی علیه ایالات متحده است.»

وی در توئیتی دیگر نوشت: «ایران و ونزوئلا هر دو کماکان در صدر اولویت‌های وزارت خارجه و کاخ سفید قرار دارند. چندین دهه تجربه در سیاست خارجی که آبرامز با خودش آورده به پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی ما کمک خواهد کرد.»

* قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

در هفته‌ای که گذشت، یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی شد به نسخه‌ای از پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط واشنگتن دست یافته که نشان می‌دهد کاخ سفید تمایلی به در نظر گرفتن تغییرات مورد نظر متحدانش ندارد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه نیز خبر داد که واشنگتن هفته آینده قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر اعلام شد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در وین با مدیرکل آژانس اتمی انرژی اتمی دیدار و درباره ایران رایزنی کند.وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۴ آگوست به وین سفر خواهد کرد.

همچنین اعلام شد که دولت آمریکا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی خواهد گذاشت. در همین خصوص دیپلمات‌های غربی ضمن تأکید بر حفظ برجام، به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت رأی نخواهد آورد.

یک ستون‌نویس نشریه بلومبرگ هم نوشت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نخواهد آورد و چین و روسیه به فروش سلاح به ایران ادامه خواهند داد.

در هفته‌ای که گذشت نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز با ضروری دانستن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی شد هر جایی خطری علیه تل‌آویو وجود دارد، رد پای ایران در آنجا دیده می‌شود.

«کلی کرافت» نماینده واشنگتن در سازمان ملل نیز در ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، به اتهام‌پراکنی علیه ایران، روسیه و چین پرداخت.

«بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه نیز عنوان کرد: چگونه در این زمانه یک عضو شورای امنیت با نقض عهد و خروج از معاهده‌ای که خود عضوی از آن بود و دیگر نیست، سایر شرکای توافق را نیز به عهدشکنی و پیروی از سیاست‌های تحریمی خصمانه خود فرا می‌خواند.

برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا پیش از استعفایش بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی و افزایش فشارها بر ایران شده بود.

در هفته‌ای که گذشت، یک مقام آمریکایی نیز عنوان کرد که ترامپ رئیس‌جمهور این کشور با همتای فرانسوی خود درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت‌وگو کرده است.

سفیر پیشین فرانسه در فلسطین اشغالی، سازمان ملل و آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی تأکید کرد که کاهش تعهدات ایران در قبال برجام در نتیجه نقض این توافق هسته‌ای توسط ایالات متحده بوده است.

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای عنوان کرد که اگر زمان انتخابات این کشور نزدیک نبود، چین و ایران و کره‌شمالی پای میز مذاکره با واشنگتن بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در یک کنفرانس خبری در بامداد شنبه ۱۸ مرداد ماه گفت چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد، خیلی زود با ایران به توافق دست پیدا خواهد کرد.

وندی شرمن مقام سابق آمریکایی نیز با انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی این کشور علیه ایران عنوان کرد تهران به مذاکره با واشنگتن نزدیک نشده است.

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هم در هفته‌ای که گذشت، در مصاحبه‌ای گفت دولت آمریکا باید براندازی در ایران را به عنوان هدف خود تعریف کند.

برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران نیز پیش از استعفا در اظهاراتی گفته بود که نباید اجازه داد ایران ثروتمند شود، چرا که به ادعای وی در این صورت به سمت سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی عنوان کرد که کشورش برای آنچه «مهار ایران» خوانده شده شریکانش در منطقه را تقویت خواهد کرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» بر حق قانونی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از برگزاری محتمل کمیسیون مشترک برجام به طور حضوری در آینده نزدیک خبر داد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اذعان به احتمال وتوی هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت توسط روسیه و چین، گفت تحریم تسلیحاتی علیه ایران باید تمدید شود.

یکی از مشاوران نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیان کرد که او در صورت پیروزی، همزمان با تعامل با ایران مانع دستیابی این کشور به تسلیحات اتمی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم بار دیگر بر مخالفت این کشور با تلاش آمریکا در شورای امنیت جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تأکید کرد.در همین خصوص محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی در پکن با اشاره به مخالفت چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ⁧‫ایران‬⁩، عنوان کرد: یکجانبه گرایی، تشدید انزوای آمریکا در مجامع بین المللی را در پی داشته است.

«آنتونی بلینکن» مشاور بایدن مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق آمریکا استدلال دولت فعلی این کشور برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد.

از دیگر سو کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: تحریم‌های یکجانبه ای که زندگی و رفاه شهروندان یک کشور را هدف قرار می‌دهند، به منزله جنگ علیه غیر نظامیان بوده و جنایت جنگی محسوب می‌شوند.

*دستگیری شارمهد

در هفته‌ای که گذشت خبری منتشر شد مبنی بر دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر. در همین  خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه ۱۱ مرداد با قدردانی از اقدام مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان در دستگیری جمشید شارمهد سرکرده یک گروهک تروریستی و خرابکار تندر تصریح کرد: رژیم آمریکا باید پاسخگوی حمایت از گروهک تروریستی تندر و دیگر گروهک‌ها و جانیانی که از داخل آمریکا هدایت عملیات تروریستی علیه مردم ایران را برعهده‌دارند، باشد.(اینجا بخوانید)

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی با تاکید بر لزوم توقف حمایت کشورهای غربی از گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب، گفت تروریست‌ها از پناهگاه‌های خود در آمریکا و اروپا به ایجاد آشوب و کشتن غیرنظامیان ایرانی اقدام می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای که روز شنبه توسط تخت روانچی به دبیرکل سازمان ملل ارسال شد، به حمایت آمریکا از گروهک تروریستی تندر اعتراض کرد و خواستار برخورد سازمان مذکور با این کشور شد.

*انفجار در بیروت

در پی وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت در روز سه‌شنبه که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی به دو زبان عربی و انگلیسی برای شهدای حادثه بیروت طلب رحمت و برای خانواده‌های آنها آرزوی صبر و آرامش کرد و گفت که ایران همانند همیشه آماده کمک به لبنان است.

 

 

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز انفجار بیروت را تأسف آور و نگران کننده خواند و گفت: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم.(جزییات بیشتر)

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز در توئیتی با تسلیت به دولت و ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بیروت، گفت: در کنار مردم سرافراز و مقاوم لبنان برای هرگونه کمک و مساعدت ایستاده‌ایم.

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت لبنان و لبنانی‌های مقیم فرانسه در پی انفجار بیروت عنوان کرد: در این لحظات سخت، تمامی جهان در کنار مردم ⁧‫لبنان‬⁩ خواهد ایستاد.

وزیر امور خارجه همچنین روز چهارشنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای لبنانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک به لبنان در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی در پی انفجار بیروت را اعلام کرد.

ظریف با اشاره به تماس تلفنی‌اش با همتای لبنانی در توئیتی نوشت که جمهوری اسلامی ایران در کنار لبنان ایستاده است.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در اظهاراتی همدردی آمریکا و رژیم صهیونیستی با مردم لبنان را ریاکاری و دغل‌کاری برشمرد و گفت: اگر واقعا صداقت دارند، تحریم‌هایی که اخیرا علیه ملت لبنان وضع کردند را بردارند.

کمیسیون سیاسى دفاعى وزرای ادوار در بیانیه ای در پی انفجار مهیب در بندر بیروت اعلام کرد: دولت و‌ ملت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و مردم سرافراز و مقاوم لبنان و آماده هر گونه کمک و پشتیبانی از آنها است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۹ مرداد ماه با حضور در سفارت لبنان در تهران دفتر یادبود جانباختگان انفجار اخیر در بندر بیروت را امضا کرد.

 

 

* سازمان ملل: عملیات آمریکا در ترور سردار سلیمانی خودسرانه و غیرقانونی بود

در هفته‌ای که گذشت، سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره ترور سردار سلیمانی عملیات آمریکا را خودسرانه و غیرقانونی توصیف کرد.(اینجا بخوانید)

یک پایگاه خبری عراقی از اتهام یک شرکت مخابراتی در عراق مبنی بر همدستی در عملیات ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل اعتراض شدید ایران را به نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا در ارتباط با رهگیری هواپیمای مسافری خود بر فراز آسمان سوریه اعلام کرد.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل بار دیگر خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه کشورها از جمله ایران شدند و افزودند این تحریم‌ها باعث رنج و مرگ مردم در دوران همه‌گیری کرونا شده و معافیت‌های بشردوستانه هم کارایی ندارند.

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا موفق شد ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای یک سال عهده‌دار شود.

*غریب‌آبادی: آژانس درباره برنامه پنهانی هسته‌ای عربستان شفاف سازی کند

به دنبال انتشار اطلاعاتی مبنی بر ساخت کارخانه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی، نماینده دائم ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست که درباره برنامه پنهانی هسته‌ای این کشور، شفاف سازی کرده و گزارشی ارائه دهد.

*هواپیمای اوکراینی

در پی سفر هیأت ایرانی به کی‌یف در ارتباط با هواپیمای اوکراینی منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف گفت‌وگوها با طرف اوکراینی در خصوص سقوط هواپیما به ریاست معاون وزیر خارجه را مفید و سازنده خواند و گفت تهران اکتبر میزبان دور دوم مذاکرات است.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز گفت که دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیمه دوم مهر ماه در تهران برگزار می‌شود و افزود: مبنای ایران در پرداخت غرامت اسناد بین‌المللی و عرف است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه با همتای اوکراینی آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان سقوط هواپیما رامورد تأکید قرار داد.

*توافق ایران و کره جنوبی

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز در هفته‌ای که گذشت به نقل یک منبع مطلع مدعی شد که ایران و کره جنوبی برای راه‌اندازی کارگروهی جهت توسعه تجارت بشردوستانه بین دو کشور به توافق رسیده‌اند.

*دیدارها و رایزنی‌های ظریف

رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه صبح یکشنبه ۱۲ مرداد ماه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار بر بروزرسانی سند همکاری‌های بلندمدت دو کشور به روابط راهبردی تأکید کرد.

ظریف و همتای اماراتی نیز روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه به صورت ویدئو کنفرانس به گفت‌وگو پرداختند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به همتای اماراتی گفت: دیگران ممکن است از شرایط کنونی در جهت بی ثباتی منطقه بهره برداری کنند، ولی ما به عنوان همسایه باید در اندیشه ثبات منطقه باشیم.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره رایزنی ویدئویی با همتای اماراتی خود در توئیتی عنوان کرد: توافق کردیم که با توجه به چالش‌های سخت و انتخاب‌های سخت‌تری که منطقه با آن روبرو است، به گفت‌وگو بر مبنای ابتکار صلح هرمز ادامه دهیم.

خبرگزاری رسمی امارات نیز اخیرا گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور با مدیر امور خیلج فارس و خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا دیدار کرده و دو طرف در ارتباط با ایران و مسائل دیگر رایزنی کرده‌اند.

«ابراهیم بن احمد المعینی» سفیر جدید سلطنت عمان در جمهوری اسلامی ایران و «هانس اودو موتسل» سفیر جدید آلمان در تهران چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه در دیدار با ظریف رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کردند.

* ایران و چین

در هفته‌ای که گذشت مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در زمینه توافق جامع اقتصادی بین چین و ایران هشدار داد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن آنکه همکاری ایران و چین را تهدیدی برای رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات توصیف کرد، تأکید کرد که واشنگتن تمامی تلاش خود را برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران به کار خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، بار دیگر با اتهام‌زنی، در خصوص همکاری طولانی‌مدت پکن و تهران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد این همکاری به بی‌ثباتی منطقه غرب آسیا منجر خواهد شد.

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن با بیان اینکه پتانسیل فراوانی در همکاری‌های هوا و فضا با چین وجود دارد، گفت: دانشجویان نخبه ایرانی هوا و فضا در چین می‌توانند پل ارتباطی دو کشور در این عرصه باشند.

یک عضو ارشد مجلس سنای آمریکا بار دیگر ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد.

در هفته‌ای که گذشت، دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای بار دیگر چین، روسیه و ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر متهم کرده است.

*دیگر تحولات حوزه سیاست خارجی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت «ریچارد گلدبرگ» عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون را تحریم کرد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین امضای قرارداد نفتی آمریکا با یک گروه کُرد سوریه را اقدامی خلاف قوانین بین الملل و ناقض اصل حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه خواند و آن را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به وزیر امور خارجه و اروپایی کرواسی، برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی و انتصاب مجدد او به این سمت را تبریک گفت.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اگر بخواهیم در زمینه صادرات موفق باشیم باید به دنبال ایجاد تراز بازرگانی بهتری با افغانستان و عراق باشیم.

«شاهین مصطفی اف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان روز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه با «محمود واعظی»  رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی، دو طرف بر توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصاد، تجارت، صنایع، حمل ونقل کالا و ترانزیت تاکید کردند.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا هم در هفته‌ای که گذشت، تاکید کرد به رغم تهدیدهای مداوم دولت آمریکا، جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران به تقویت همکاری‌های دو جانبه از جمله در زمینه تجاری ادامه خواهند داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند نیز در یک یادداشت برای رسانه ایرلندی اعلام کرد که ایران در زمینه احترام گذاشتن به حقوق اقلیت‌های مذهبی، سابقه هزار ساله دارد.

ناصر کنعانی رئیس دفتر حفاظت منافع در قاهره با بیان اینکه ایران، شریکی قوی و همپیمانی مطمئن برای همکاری بلندمدت است، عنوان کرد: ایران هزینه پایان دادن به سلطه آمریکا و مخالفت علنی با سلطه این کشور در منطقه و ضدیت با اشغالگری رژیم صهیونیستی را می‌پردازد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در توئیتی عنوان کرد: در حالی که پیش از انقلاب اسلامی، مجلس اغلب نادیده گرفته می‌شد، اکنون ما در دولت پاسخگوی مجلس هستیم.

وزیر خارجه ایران همچنین در سالروز جنایت بمباران اتمی هیروشیما توسط نظامیان تروریست آمریکایی در جنگ جهانی دوم، خواستار پایان یافتن کابوس اتمی جهان شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو عنوان کرد: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط یک کشور مدعی و مدافع کنترل تسلیحات به خوبی معیارهای دوگانه حاکم بر جهان را نمایان کرد.

ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد ضمن تبریک عید غدیر خم به مسلمانان و شیعیان، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط خود با عراق خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت، برگزاری موفق انتخابات سراسری در سریلانکا را تبریک گفت.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول