اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

گروه تیام‌ با «سر عشق» به رودکی رفت/ «آکوردنوازی سه‌تار» کتاب شد، نواختن ترانه‌های پاپ با سه‌تار!

حسین علیشاپور خواننده موسیقی ایرانی و گروه تیام در سومین شب کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی هنرنمایی کردند.

گروه تیام‌ با «سر عشق» به رودکی رفت/ «آکوردنوازی سه‌تار» کتاب شد، نواختن ترانه‌های پاپ با سه‌تار!

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در سومین شب اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی، شامگاه شنبه ۱۸ مردادماه، گروه تیام در تالار رودکی به اجرای کنسرت پرداخت.

اولین بخش اجرای این کنسرت به پیش‌درآمد اختصاص داشت که اعضای گروه تیام قبل از درآمد آواز بیات اصفهان، به اجرای آن پرداختند.

سپس حسین علیشاپور خواننده موسیقی اصیل ایرانی تصنیف «سر عشق» با شعری از سعدی را خواند که این تصنیف یکی از تصنیف‌های قدیمی موسیقی ایرانی است.

 

قطعه چهارمضراب و ساز و آواز «مرا به هیچ بدادی» نیز از دیگر قطعاتی بودند که گروه موسیقی تیام اجرا کرد.

بخش اصلی این کنسرت، آواز بود که علیشاپور به‌ خوبی آن را اجرا کرد. قطعاتی که در این کنسرت اجرا شدند در آواز بیات اصفهان بود.

حسین علیشاپور (خواننده)، هادی منتظری (نوازنده کمانچه)، کاوه شفیعی (نوازنده سنتور) و محمدرضا شرایلی (نوازنده تنبک) اعضای گروه تیام را در این کنسرت آنلاین تشکیل دادند.

اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی از ۱۶ تا ۲۰ مردادماه با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی هر شب ساعت ۲۱ در تلویزیون تعاملی تیوا به‌صورت رایگان پخش می‌شود.

امروز یکشنبه ۱۹ مردادماه گروه نقش متشکل از امیر شریفی، مهدی امامی، محمد عشقی، المیرا مردانه، مرجان مهربان، سهیل الله‌دادیان روی صحنه خواهند رفت.

 

*****************************

«آکوردنوازی سه‌تار» کتاب شد/ نواختن ترانه‌های پاپ با سه‌تار!

 

«آکوردنوازی سه‌تار» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار تالیفی این روزهای حوزه موسیقی است که به قلم محمد خالقی مولف و پژوهشگر موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر نشر «خنیاگر» ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که پیش از این صورت گرفته بود به تازگی کتاب «آکورد نوازی سه تار در همراهی با ترانه‌های ماندگار پاپ» تالیف محمد خالقی عنوان یکی از تازه‌ترین آثار پژوهشی و تالیفی حوزه موسیقی است که به تازگی توسط نشر «خنیاگر» در بازار فروش محصولات موسیقایی عرضه شده است.

وی افزود: «اجرای آکورد با سه تار» و «نواختن ترانه‌های پاپ با سه تار» دو ایده‌ای هستند که مولف در این کتاب به دنبال آن بوده است. البته هر دو ایده‌ای که در این اثر پژوهشی مورد توجه قرار گرفته در حیطه ادبیات مکتوب برای سه‌تار نوین هستند. چرا که تاکنون نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سه‌تار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی حاوی نت تنظیم‌شده ترانه‌های پاپ برای مشتاقان این ساز پیش روی آن قرار گرفته است. بنابراین ارائه هم‌زمان این دو ایده در قالب کتاب حاضر از این‌روست که اگر مخاطب به آکوردنوازی در سه‌تار تمایل نداشته باشد، نت ۲۵ ترانۀ موسیقی پاپ را با انگشت‌گذاری، تکنیک و کوک متداول سه‌تار برای اجرا در اختیار داشته باشد.

این پژوهشگر که تاکنون آثار تالیفی متعددی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عرضه کرده ادامه داد: ترانه‌های انتخاب‌شده در کتاب حاضر از ملودی‌های غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند و اجرای آنها در سازی سنّتی چون سه‌تار نیز خالی از لطف نیست. از سوی دیگر نظر به تعداد زیاد ترانه‌ها و پرهیز از حجیم‌کردن کتاب و نیز از آنجا که اشعار این ترانه‌ها از طریق اینترنت به‌راحتی در دسترس مخاطبان هست، از درج اشعار ترانه‌ها در کتاب صرف‌نظر شده است.

 

مِنا با اشاره به موضوع «آکورد نوازی با سه تار» به عنوان موضوع شاخص این کتاب گفت: در میان سازهای موسیقی دستگاهی سه‌تار تنها سازی است که با آن می‌توان آکورد نواخت. شاید برخی بر این موضوع تأکید داشته باشند که اصولاً سازهای موسیقی دستگاهی برای اجرای ملودی تک‌صدایی پرورش یافته‌اند و با رویکرد موسیقی چندصدایی ساده و بدوی جلوه می‌کنند و برای اجرای موسیقی چندصدایی بهتر است از سازهای غربی مشابه (مثلاً گیتار به‌جای سه‌تار) استفاده کرد. هرچند این اقدام مؤلف سنگ اول این بنا محسوب می‌شود و در حال حاضر آکوردنوازی با سه‌تار دارای تشخص و هویت جداگانه‌ای نسبت به گیتار نیست، پس می‌بایست پیشرفت تدریجی آن‌را به‌عنوان روشی جدید در همراهی با ملودی و ایجاد فضاهای صوتی و رنگ‌آمیزی جدید در تنظیم‌های موسیقی ایرانی انتظار کشید.

این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: تمامی ترانه‌های کتاب حاضر به‌صورت دونوازی ملودیکا و همراهی آکورد با سه‌تار توسط حامد همتی و محمد خالقی ضبط و نواخته شده که فایل‌های صوتی آن‌ها از طریق ارسال پیام به صفحه اینستاگرامِ این کتاب قابل خرید است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول