اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مدیران از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت کنند

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ضمن حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: درخواست تأمین اعتبار و تجهیزات به نهاد مربوطه ارائه می‌شود.

مدیران از دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عباس گلرو ظهر امروز در دیدار با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به توجه به اصل مهارت و استعدادیابی دانش‌آموزان از دوران ابتدایی در کشورهای توسعه‌یافته بیان کرد: متأسفانه در کشور ما درس فقط به‌عنوان هدف در نظر گرفته شده است؛ در صورتی که درس وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف بزرگ‌تر باشد.

وی گفت: جامعه‌ای موفق است که تولید محور و عمل‌گرا باشد؛ دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیروی تولیدکننده و مولد تحویل جامعه می‌دهد و در سال جهش تولید وظیفه خطیری را عهده‌دار است.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ضمن حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: از این دانشگاه حمایت خواهم کرد و درخواست تأمین اعتبار و تجهیزات به‌صورت کتبی به نهاد مربوطه ارائه می‌شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان هم اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اشتغال‌زایی بسیار موفق عمل کرده و 63 درصد از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی شاغل می‌شوند که این عدد بالای اشتغال بسیار قابل‌تأمل و مهم است.

وی گفت: در استان سمنان چهار دانشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که دو دانشکده در سمنان به تفکیک جنسیت و دو دانشکده در شهرستان‌های شاهرود و امیرآباد دامغان تأسیس شده است که در مجموع با چهار هزار دانشجو و 500 عضو هیأت علمی و استاد حق‌التدریس خدمت ارائه می‌کند.

نقدی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کل کشور دارای سه هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه بوده که سهم استان سمنان، 60 کارگاه و آزمایشگاه است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان خاطرنشان کرد: آموزش‌های مهارتی امروزه نقش مهم و ارزشمندی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد؛ چراکه این آموزش‌ها علاج بیکاری و همتی اثربخش برای رسیدن به شغل است که در هریک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت‌آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند و کلید اشتغال، مهارت‌آموزی همراه با نگاه کارآفرینی است که این امر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کاملاً ملموس و قابل رؤیت است.

نقدی، بیکاری را از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های امروز دانست و افزود: آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است، چراکه رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزش‌هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در این میان، تقویت مهارت آموزش‌های مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که باید بیش‌ازپیش ترویج شود.

او با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: خوداشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و رسالت این دانشگاه را تربیت تکنسین ماهر و پنجه‌های کارآمد توصیف کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشند و چون ۶۰ درصد دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌صورت کارگاهی ارائه می‌شود، دانشجویان در کنار درس تئوری، مهارت انجام کار را نیز فرا خواهند گرفت.

نقدی ادامه داد: نسبت دانشجو به هیأت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار پایین است که نیازمند پیگیری در مراجع مرتبط و تحقیق ردیف استخدام کشوری است.

وی ادامه داد: اعضای هیئت علمی در استان سمنان یک به 300 است که یک معضل بسیار بزرگ است که تا دو ماه دیگر با توجه به بازنشسته شدن چهار نفر از این اعضا، یک به 400 می‌شود. همچنین کمبود نیروی انسانی به‌عنوان کارمند از دیگر مشکلات این دانشگاه است.

نقدی گفت: با توجه به اینکه 60 درصد دروس به‌صورت کارگاهی است با کمبود تجهیزات و کمبود فضای کارگاهی مواجه هستیم و تجهیزات کارگاهی ما در کل کشور به‌صورت قدیمی بوده و درخواست بودجه به‌صورت کشوری را خواستاریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در خصوص رشته‌های جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دولتی است و تحصیل در مراکز این دانشگاه رایگان است و در سال جدید مجوز اخذ رشته‌های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به‌صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت‌بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم تحقیقات فناوری اخذ شده است.

انتهای پیام/74003/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول