اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

طرح مسکن ملی، طرحی گران برای اقشار کم درآمد

طرح مسکن ملی، طرحی است که به واسطه آن قرار است 400 هزار نفر از افراد کم درآمد و طبقه متوسط شهری صاحب خانه شوند اما در گام اول اجرایی شدن آن، افراد زیادی به دلیل هزینه‌های بالای این طرح دچار مشکل شده‌اند.

طرح مسکن ملی، طرحی گران برای اقشار کم درآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، نزدیک نام‌نویسی در طرح ملی مسکن دولت تدبیر امید در آبان ۹۸ آغاز شد و طبق اعلام دولت در این طرح برای ۴۰۰ هزار نفر از افراد کم درآمد و طبقه متوسط شهری مسکن ساخته خواهد شد.

شرایطی در این طرح اعمال شده تا افراد از فیلترهای مختلف رد شوند و واجدین شرایط از طرح مسکن ملی بهره‌مند شوند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مسؤول ارشد طرح مسکن ملی اعلام کرده بود که در مرحله اول این طرح یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نام‌نویسی کرده‌اند که ۴۳ درصد آن‌ها واجد شرایط هستند.

طبق گفته وی واحدهای مسکن ملی در قالب واحدهای ۷۵ متری با قیمت برآورد شده ۳۰۰ میلیون تومان ساخته خواهند شد.
مردم شهرستان دزفول نیز استقبال خوبی از طرح مسکن ملی داشتند و بالغ بر ۹ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در این طرح ثبت‌نام کردند اما پس از اعلام زمان واریز اولین قسط طرح مسکن ملی افراد زیادی با خبرنگار فارس در دزفول تماس گرفتند که جزء قشر کارگری و ضعیف جامعه بودند و گلایه‌های زیادی از هزینه‌های این طرح داشتند.

یکی از مخاطبین خبرگزاری فارس که جز قشر کارگری است و در این طرح ثبت‌نام کرده، در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که قبل از نام‌نویسی در طرح مسکن ملی بدست آورده بودیم قرار بر آن بود که با هزینه اندکی صاحب خانه شویم، خانه‌ای که سال‌ها است حسرت داشتنش را داریم.

وی ادامه داد: در یک فرصت ۱۵ روزه فرصت داده شده تا اولین قسط را که حدود ۴۰ میلیون تومان است را واریز کنیم درصورتی‌که تمام سرمایه زندگی ما ۳۰ میلیون تومان است که آن هم در رهن خانه است.

او می‌گفت: وام ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد از تسهیلات طرح مسکن هر کارگری از پرداخت اقساطش برنمی‌آید همچنین زمان پرداخت اقساطی که هرچند یک‌بار باید پرداخت شوند بسیار محدود است.

از دولت انتظار برنامه‌ریزی بهتری داشتیم

یکی دیگر از شهروندان شهرستان دزفول که به‌تازگی ازدواج کرده در این‌باره می‌گوید: متأسفانه امروز صاحب‌خانه شدند برای جوانان تبدیل به یک رویا شده که برای خیلی‌ها محقق نخواهد شد.

این جوانان دزفولی ادامه داد: طبق مبلغی که اعلام شده اگر همچین بودجه‌ای پس‌انداز داشتم و یا میتوانستم مهیا کنم به صورت آزاد یک خانه نقلی در مناطق اصلی شهر خریداری می‌کردم نه آنکه پولم را در گرو خانه‌ای بگذارم که قرار است در حاشیه شهر که امنیت بالایی ندارد ساخته شود.

وی افزود: با مخارج امروزی تهیه چنین پولی بسیار سخت است و از دولت انتظار می‌رفت این طرح را با برنامه‌ریزی و تسهیلات بهتری اجرا کند تا یکی از دغدغه‌های مردم که تامین مسکن و رهایی از اجاره‌های بالاست برطرف شود.

بهزاد روحانی رییس اداره راه و شهرسازی دزفول در بیان جزئیات اجرای این طرح در شهرستان دزفول گفت: حدود ۹ هزار نفر در دزفول در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که اداره راه و شهرسازی ساخت آن‌ها با بنیاد مسکن است که یک قسمت ساخت آن‌ها به شرکت توسعه مسکن سپرده شد.

وی افزود: شرکت توسعه مسکن در حال حاضر قصد ساخت ۷۰۰ تا ۷۵۰ واحد در منطقه مهرشهر دزفول دارد که هم‌اکنون عضوگیری خود را از بین ۹ هزار نفر اعضای ثبت‌نامی شهرستان آغاز کرده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی گفت: آورده اول مشمولان طرح مسکن ملی ۴۰ میلیون تومان است و ۱۰۰ میلیون تومان وام هم به افراد تعلق می‌گیرد که درنهایت با جمع آورده شخصی و وام حدود ۳۸۰ میلیون تومان باید پرداخت شود.

روحانی تصریح کرد: مهلت پرداخت اولین قسط طبق اعلام وزارت راه ۲۵ مردادماه است.

اطلاعی ندارم

مسائل و مشکلات مردم شهرستان دزفول در طرح مسکن ملی را از سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی پیگیر شدیم تا همراه با سایر نمایندگان به بررسی مشکلات این طرح بپردازد که اعلام کرد چون اشراف کاملی به این مسئله ندارد و موضوع طرح مسکن ملی در حیطه کمیسیون تخصصی ایشان یعنی کمیسیون امنیت ملی نیست مصاحبه نخواهد کرد.

آوایی گفت: این بحث در صحن علنی مجلس و مطرح نشده و چون مربوط به کمیسیون تخصصی امنیت ملی نیست ممکن است مصاحبه و ارائه نظر در این‌باره موجب تکدر خاطر دیگر نمایندگان شود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول