اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

طلبه بازی‌ساز: عده‌ای ورود طلبه‌ها را به حوزه بازی سازی نمی‌پسندند/ به دنبال ترویج مفاهیم دینی و ملی هستیم

حبیب داستانی بِنیسی، در جایگاه یک روحانی بازی‌ساز از سال 1384 و با ساخت بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیات انهدام 1» کار خود را آغاز کرده و شرکتش به عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان صنعت گیم کشور ثبت شده است.

طلبه بازی‌ساز: عده‌ای ورود طلبه‌ها را به حوزه بازی سازی نمی‌پسندند/ به دنبال ترویج مفاهیم دینی و ملی هستیم

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیماری کرونا به مرحله همه‌گیری رسیده است و این مسأله را نباید دست کم گرفت و باید درک کرد که این روز‌ها بیماری کرونا از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر شده و امن‌ترین جا برای ما، ماندن در خانه است.

از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، اقدام مهم دیگری که به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری بارها به آن تأکید شده، دوری از اجتماعات است. این کار احتمال قرارگیری افراد در معرض ویروس را کاهش می دهد و از بار سنگینی که در شرایط حاضر بر دوش نیروهای درمانی جامعه وجود دارد می کاهد.

ماندن در خانه باعث شد هرکس راهی برای گذران اوقات فراغت طولانی روزهای قرنطینه انتخاب کند. در این میان بازی کردن، انتخاب اول طرفداران بازی‌های موبایلی بود و بسیاری از مردم بخش زیادی از زمان فراغت خود را به بازی کردن اختصاص دادند، در واقع همه‌گیری ویروس کرونا و برنامه‌ریزی دولت‌ها برای نگه داشتن افراد در خانه، باعث محبوبیت و رشد صنعت بازی‌های دیجیتال در دنیا شد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده، چرا که آخرین پیمایش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) که اوایل اردیبهشت سال 1399 به ‌منظور بررسی وضعیت اکوسیستم بازی‌های دیجیتال ایران انجام شد، نشان از افزایش  59‌درصدی نصب بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای توسط کاربران داد.

براساس آمارهای موجود، بازی‌های ویدئویی، رسانه‌ای هستند که به صورت روزانه بیشتر از رسانه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اقشار مختلف از کودکان 2 تا 3 سال گرفته تا سالمندان را به خود جذب کرده‌اند.

تا جایی که معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا اکثر فعالیت‌های اقتصادی با ضرر مواجه بوده، گفت: خوشبختانه در این ایام بازی‌های موبایلی ایرانی وضعیت خوبی پیدا کردند و استفاده از گیم در ایام شیوع کرونا نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث جذب مخاطب بیشتر و درآمدزایی بیشتری برای بازی‌سازان شد به نحوی که اصطلاح بیان شده (Corona Proof) کاملاً درباره صنعت گیم صدق می‌کند. 

استقبال گیمرها از ژانر دفاع مقدس

این اتفاق یعنی رونق صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایام شیوع کرونا، حالا که این روزها با ایام اوقات فراغت تابستانی کودکان و نوجوانان و لزوم دسترسی آنها به سرگرمی‌های دیجیتال سالم نیز همراه شده بازی های موبایلی می توانند گزینه خوبی برای سرگرمی باشند.

یکی از ژانرهای پرطرفدار در بین بازی های رایانه ای، ژانر دفاع مقدس است، بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، آثار هنری بسیاری در حوزه‌های مختلف برای پاسداشت و ادای دین به این رویداد بزرگ تولید و عرضه شد، آثار بسیاری که بیش‌تر از زاویه دید هنرمندان به آن رویداد مهم و تاریخی روایت شده و کمتر به بطن ماجرای جنگ پرداخته است.

در هنرهای تجسمی، رمان و داستان، موسیقی و سینما این آثار از نظر کمیت در سال‌های گذشته وضعیت خوبی داشته و  در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی(کامپیوتری)  هم شاهد بازی های خوبی بوده ایم.

یکی از شرکت هایی که به ساخت بازی هایی با ژانر دفاع مقدس روی آورده «رسانه‌گستر بِنیسی» است، حبیب داستانی بِنیسی، در جایگاه یک روحانی بازی‌ساز از سال 1384 و با ساخت بازی رایانه‌ای سه‌بعدی «عملیات انهدام 1» کار خود را آغاز کرده و شرکتش به عنوان نخستین شرکت دانش‌بنیان صنعت گیم کشور ثبت شده است.

ساخت بازی برای او با ساخت «عملیات انهدام 1» به پایان نرسید و با انتشار نسخه های 2 و3 این بازی ادامه پیدا کرد.

ساخت بازی‌ دوبعدی «سفر جنجالی  1و2 » و همچنین تألیف کتاب «آموزش بازی‌نامه‌نویسی» از دیگر فعالیت‌های بنیسی در عرصه بازی‌سازی است.

کار پدرم را در قالب نیاز امروز ادامه دادم

وی در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص فعالیت خود در این عرصه گفت: قبل از ورود به این حوزه در مورد مباحث فناوری اطلاعات دوره‌هایی را گذرانده بودم و گواهینامه‌هایی را هم گرفته بودم و همزمان با این دوره‌ها این ایده به ذهنم رسید که موضوعات مذهبی را با فناوری اطلاعات تلفیق کنم. 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رسانه گستر بنیسی افزود: با توجه به گسترش دنیای بازی در سال‌های اخیر شروع به تولید بازی کردم البته قبل از آن  نرم‌افزارهای متعددی ساخته بودم. 

این روحانی بازی‌ساز ادامه داد: سال 84 رسماً تولید بازی را آغاز کردم و تا الان به صورت تخصصی و ویژه کار می‌کنم.

داستانی بنیسی با اشاره به اینکه پدرش اولین کسی بود که کتاب داستان مصور برای کودکان نوشت، گفت: من هم به تعبیت از پدرم کار خود را در قالب نیاز امروز آغاز کردم. آن زمان هیچ دوره یا کتابی مرتبط با بازی‌سازی وجود نداشت که آموزش ساخت بازی را بدهد.

وی افزود: تا الان چندین بازی تولید کرده‌ام که اولین آن سال 84 آغاز و سال 87 به بازار آمد که «عملیات انهدام 1»نام داشت و زمانی که منتشر شد مورد استقبال خیلی‌ها قرار گرفت.

رونمایی از «عملیات انهدام 3»

سال 92 بازی «عملیات انهدام 2»را با موضوع فتح خرمشهر وارد بازار کردم و در سال 95 بازی «سفر جنجالی 1» با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی به بازار آمد.

این روحانی بازی‌ساز با بیان اینکه در سال 96 به درخواست کشورهای عربی بازی «عملیات انهدام 2»به زبان عربی ترجمه و صادر شد، گفت: در سال 98 بزرگترین کار من یعنی «عملیات انهدام 3» رونمایی شد و امسال هم در خردادماه بازی اندرویدی «سفر جنجالی 2» را وارد بازار کردم.

داستانی بنیسی با تأکید براینکه به زودی نسخه موبایلی بازی عملیات انهدام به بازار می‌آید، گفت: من با یک کامپیوتر شخصی کار خود را آغاز کردم و در آن موقع امکانات خاصی نداشتم. در واقع تلاش کردیم برای هر پروژه شرکایی جذب کنیم که در همین راستا برای بازی عملیات انهدام 1 یکی از ادارات استان قم موافقت کرد تا در 50درصد پروژه شریک شود که همین موضوع کار ما را پیش برد.

وی با بیان اینکه بازی عملیات انهدام تنها بازی سریالی در ایران است،‌گفت: شکل بازی سه بعدی است و ما در عملیات انهدام 1 به موضوع والفجر 8 پرداختیم. در عملیات انهدام 2 نبرد بیت‌المقدس را به تصویر کشیده‌ایم و در عملیات انهدام 3 نبرد فتح‌المبین و خیبر، جنگ پاوه و جنگ 33 روزه را روایت کرده‌ایم.

آنچه در عملیات انهدام رخ می دهد

سبک این بازی اوّل شخص تیراندازی محسوب می‌شود، بازی‌باز در قالب رزمنده‌ای به نام کمیل وظیفه دارد مأموریت‌های مختلف داستان عملیات والفجر 8 را به وسیله فرماندهان خود انجام دهد. این بازی در پنج مرحله توسعه یافته؛ مرحله اول بررسی اروندکنار و وارد شدن مخفیانه به نخلستان ایران است.

مرحله دوم اروندرود است و که بازی‌باز وظیفه دارد به صورت غواص در این مرحله عملیات شناسایی را انجام دهد و با شنا کردن از سمت رودخانه اروند به سمت ساحل عراق خط نخست دشمن را از بین ببرد.

مرحله سوم بازی معروف به پاکسازی کانال‌هاست و بازی‌باز باید علاوه بر پاکسازی کانال‌ها و از بین بردن سنگرهای دشمن، سنگر فرماندهان، اتاق رادار را هم پاکسازی کرده و خود را به جاده آسفالتی که به سمت شهر فاو کشیده شده برساند.

مرحله چهارم در شهر فاو روی می‌دهد و بازی‌باز وظیفه دارد با ورود به این شهر بندری پس از درگیری به دشمن خود را ابتدا به مسجد بزرگ فاو و سپس به منابع بزرگ نفت برساند.

در مرحله نهایی و پنجم بازی بازی‌باز پس از خروج از منابع نفتی می‌بایست وارد صحرا شده تا دو سایت موشکی بزرگ عراق را منهدم کند و با تانک‌های زیادی از دشمن مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد و وارد کارخانه نمک شود.

به دنبال ترویج و نهادینه کردن مفاهیم دینی و ملی هستیم

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رسانه گستر بنیسی در مورد بازی سفر جنجالی گفت: این هم یک بازی 2بعدی رقابتی و آنلاین است که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. مهم‌ترین هدف ما از طراحی این بازی‌ها ترویج و نهادینه کردن مفاهیم دینی و ملی با استفاده از قالب‌های جدید در دل نوجوانان و جوانان است.

این بازی که در ژانر سبک زندگی (Life Style) و در سبک اشیای پنهان (Hidden Objects) ساخته شده است، پس از استقبال مردم از نسخه نخست ویندوزی و اندرویدی این بازی عرضه شده است.
از ویژگی‌های این بازی می‌توان به وجود 70 مرحله متنوع شهری و روستایی، گرافیک جذاب و دلپسند، گیم‌پلی آسان و روان و لذت‌بخش، چالش‌های جالب و هیجان‌انگیز، امکان بازی به صورت آفلاین، امکان رقابت آنلاین با سایر مسافران این سفر (بازی‌بازان دیگر این بازی در سراسر جهان)، و وجود اقلیم‌ها و آب‌وهواهای مختلف اشاره کرد. این بازی که با حجم بسیار کم نسبت به نسخه‌های پیشین و تنها با 29 مگابایت و به صورت کاملاً رایگان عرضه شده، بسیار سبک بوده و قابلیت اجرا بر روی انواع گوشی‌های و تبلت‌های اندرویدی را دارد.

لزوم افزایش کیفیت در بازی های ایرانی

وی در پاسخ به این سؤال که برای دوری بچه‌ها از بازی‌های غربی باید چه کاری انجام دهیم، گفت: برای اینکه بچه‌ها از بازی‌های غربی فاصله بگیرند نیاز به 2 کار داریم. اول اینکه تبلیغات متنوعی از سوی رسانه‌ها، مارکت‌ها و شرکت‌ها انجام شود و دوم اینکه کیفیت بازی‌ها را افزایش دهیم که این موضوع خیلی اهمیت دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خوب و هدفمند است که قطعاً مردم هم باید حمایت کنند. 

داستانی بنیسی در مورد نامگذاری بازی‌ها گفت: اسم بازی‌ها را براساس نظر یک کارگروه تخصصی به نام بازی‌نامه نویسی انتخاب می‌کنیم که در این کارگروه حدود هشت نفر حضور دارند که هر کدام در یک رشته متخصص هستند. اسمی را پیشنهاد می‌دهند که پس از بررسی نهایی می‌شود.

باید خیلی زرنگ باشیم تا بازی‌هایمان بین نوجوان‌ها و جوان‌ها جا بیفتد

این روحانی‌ بازی‌ساز با اشاره به برخی حساسیت‌ها و واکنش‌‌های منفی نسبت به نام انهدام در عنوان بازی‌ها اشاره کرد و گفت:‌ انهدام به معنای خراب کردن نیست بلکه یک اصطلاح نظامی است و نباید با رویکرد منفی به آن نگاه کرد.

داستانی بنیسی با اشاره به اینکه ما در ایران 28 میلیون گیمر داریم، گفت: میانگین بازی در این آمار 90 دقیقه است که آمار بزرگی است و بیشتر مربوط به بازی‌های غربی می‌شود و اگر ما مهم‌ترین بازی دنیا را هم بسازیم باید خیلی زرنگ باشیم تا بازی‌هایمان بین نوجوان‌ها و جوان‌ها جا بیفتد. 

وی ادامه داد: استفاده از بازی‌های موبایلی در سال‌های اخیر در کشور زیاد شده البته هنوز هم بازیکن‌های حرفه‌ای به سراغ بازی‌های کامپیوتری می‌روند. 

امکان تنظیم میران خشونت در بازی عملیات انهدام

این روحانی بازی‌ساز در خصوص محتوای بازی‌های و عدم خشونت در آنها گفت: مادر بازی عملیات انهدام روی مسائل محتوایی و بحث خشونت دقت زیادی کردیم تا جایی که شما می‌توانید حین بازی میزان خشونت آن را (خون و خونریزی) تنظیم کنیم. الان بازی‌ها در 2 پلتفرم PC و اندروید طراحی شده و خوشبختانه استقبال خوبی هم شده است. البته یکسری نکات منفی هم از سوی عده‌ای بیان شده است. 

عده‌ای ورود طلبه‌ها را به حوزه بازی سازی نمی‌پسندند

داستانی بنیسی گفت: انتقادات بر سر بد بودن بازی نیست بلکه عده‌ای ورود طلبه‌ها را به این حوزه نمی‌پسندند این در حالی است که ما در برخی نمایشگاه‌های خارجی به خصوص در لبنان مورد استقبال قرار گرفتیم.

وی در پایان گفت:‌امیدوارم با تهیه و تبلیغ این بازی‌ها از تولید داخلی حمایت کنیم.

اگر شما هم علاقه مند به ساخت بازی هستید باید بدانید که انستیتو ملی بازی‌سازی و دانشکده فنی دانشگاه تهران برای نخستین بار یک دوره مشترک آموزش تخصصی بازی‌سازی با موتور یونیتی را برگزار کرده، دوره‌ای که بعد از پایان به شرکت کنندگان در آن گواهی‌ دانشکده فنی دانشگاه تهران و انستیتو ملی بازی‌سازی اعطا می‌شود.

این دوره بازی‌سازی مشترک آغازی برای همکاری‌های آموزشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با این دانشگاه است و به زودی دوره‌های پیشرفته‌تر آموزشی با همکاری این دو نهاد برگزار می شود.

از آنجایی که هنوز در دوران شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستیم، این دوره فقط به صورت آنلاین برگزار می‌شود. حمید جلیلی‌نژاد از اساتید مجرب دپارتمان فنی انستیتو ملی بازی‌سازی که دارای مدرک بین‌المللی (Unity Certified Developer) از Unity Technologies است، نیز مدرس آن خواهد بود.

این دوره به مدت 32 ساعت و روزهای شنبه از ساعت 17 الی 20 برگزار می شود. شروع دوره از 25 مرداد تا 10 آبان است و برای ثبت نام و آشنایی بیشتر با این دوره باید اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول