اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابتلای 23 هزار نفر به کرونا در استان اصفهان از آغاز شیوع/ هزینه 40میلیونی بیماران بستری در ICU

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: کل بیماران مبتلا از ابتدای اسفند تا کنون ۲۳۷۲۶ نفر، کل ترخیصی‌ها ۲۰۱۴۹ نفر بودند، موارد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته در حال حاضر ۱۱ نفر هستند و جمعاً ۸۶۰ بیمار بستری کوید در بیمارستان‌ها بستری هستند.

ابتلای 23 هزار نفر به کرونا در استان اصفهان از آغاز شیوع/ هزینه 40میلیونی بیماران بستری در ICU

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ظهر امروز طاهره چنگیز در نشست مجازی با خبرنگاران، بیان کرد: وضعیت ابتلا به کرونا در استان، روند هیچ گاه تند و نیز نبوده و از ابتدای اپیدمی تا کنون همیشه سیر کند و منحنی‌های با شیب کم داشتیم؛ در مرحله اول فرایند افزایشی، سپس کاهش کلی و مجددا از یک ماه پیش افزایش کند را در استان شاهد هستیم و به لحاظ پذیرش روزانه در اوج پذیرش به ۲۰۰ نفر رسیده و الان به ۱۰۰ بیمار بستری جدید در روز رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در ادامه گفت: دامنه ابتلا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ است و در اردیبهشت که بیماری کنترل شده بود، این تعداد به ۷۰ الی ۸۰ نفر می‌رسید، تعداد فوتی‌های مثبت بستری و افراد بستری از میانگین کشوری برحسب جمعیت، پایین‌تر است و این به علت تلاش همکاران و مراقبت‌های جدی است.

وی درخصوص آمار ابتلایان به کوید ۱۹ اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ بیمار بستری جدید و ۸۷ ترخیص جدید داشتیم؛ به این ترتیب کل بیماران مبتلا از ابتدای اسفند تا کنون ۲۳۷۲۶ نفر، کل ترخیصی‌ها ۲۰۱۴۹ نفر بودند، موارد مرگ در ۲۴ ساعت گذشته در حال حاضر ۱۱ نفر هستند و جمعاً ۸۶۰ بیمار بستری کوید در بیمارستان‌ها بستری هستند که ۱۷۷ نفر از آن‌ها در آی‌سی‌یو هستند که ۹۶ نفر از آن‌ها به کمک دستگاه‌های تنفسی، نفس می‌کشند.

چنگیز در خصوص پیش‌بینی از وضعیت کرونا و ابتلا به آن، بیان داشت:  پیش‌بینی ما به شرایط اجتماع و مراعات دستورالعمل‌ها بستگی دارد، در بازه زمانی دو الی شش هفته، آثار مراقبت و عدم مراقبت در بیمارستان‌ها خود را نشان می‌دهد، مشاهده افت نسبی این روزها حاصل مراقبت جدی پروتکل‌ها و استفاده از ماسک با حجم بیشتر در ۳ هفته گذشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها، استفاده از ماسک و اجتناب از تجمع در مکان‌های سربسته و مراعات فاصله فیزیکی بیان کرد: امید است این سیر نزولی حفظ شود؛ در غیر این صورت ممکن است با افزایش ناگهانی روبه رو شویم.

وی درخصوص کمبود مواد مورد‌نیاز برای تولید ماسک در کشور، توضیح داد: تولید مواد داخلی در دو کارخانه انجام می‌شد، با افزایش تعداد کارخانه‌ها و دستگاه‌های تولید ماسک در کشور، مواد اولیه مورد‌نیاز تولید ماسک نیاز چندبرابری تولیدماسک را تامین نمی‌کرد: البته این بحث ملی بود که علاوه بر اقدام برای وارد کردن در اصفهان نیز مقداری تولید شد؛ پتروشیمی در حال اقداماتی برای تولید ماده ‌اولیه است و در حال حاضر مشکل حادی برای تولید وجود ندارد.

چنگیز در خصوص توزیع ماسک اظهار کرد: طبق تغییر سیاست صورت گرفته توزیع ماسک بر عهده سازمان صمت است و بهداشت‌ و ‌درمان نیاز خود را دریافت می‌کند و توزیع برای فروشندگان دیگر در اختیار این سازمان است، ما در حال رایزنی هستیم سهمیه بخش بهداشت ‌و‌ درمان استان را دریافت کنیم و مشکلی برای کمبود نداشته‌باشیم؛ به علاوه توصیه کرده بودیم بیمارستان‌ها و معاونت دارو ذخایری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مشکل رزیدنت‌‌ها گفت: فشار سنگینی  بر  رزیدنت‌ها و کادر پرستاری است و جز لطف خدا هیچ چیز این فشار را کاهش نمی‌دهد؛ در بیمارستان‌های آموزشی فشار کار بر هیأت علمی، رزیدنت‌ها، کادر درمان، کادر پشتیبانی و کادر پرستاری است و در بیمارستان‌های غیرآموزشی پزشکان عمومی با کمک متخصصین این کار را انجام می‌دهند، در بیمارستان‌های تامین اجتماعی نیز کادر درمان این مسوؤلیت را برعهده دارند.

 وی افزود: اگر راهی داشته باشیم که عده ای تازه نفس را وارد این چرخه کنیم، دریغ نخواهیم کرد و از دوستان پزشک عمومی یاری می‌طلبیم تا همکارانی که قدری از توانشان کم شده‌ است، استراحت کنند؛ البته برای رزیدنت‌های داخلی که بار عمده کار به عهده آن‌ها است شیفت‌های خاصی برایشان در نظر گرفته شده تا فرصت استراحتی داشته‌باشند.

چنگیز درخصوص بیمارستان الزهرا به عنوان بیمارستان مرجع در سطح استان، خاطر نشان کرد: از ابتدا نمی‌خواستیم این بیمارستان برای بیماران کرونایی استفاده شود؛ اگر از ابتدا برای بیماران کرونایی استفاده می‌شد، ۶ ماه بیماران پیچیده و فوق تخصصی استان را از خدمات غیرکویدی محروم می‌کردیم و هنوز هم درگیری این بیمارستان باعث ایجاد خسارت برای بیماران دیگر خواهد شد؛ الزهرا بیمارستان بعدی درصورت افزایش تعداد مبتلایان است ولی درصورت ادامه روند کاهشی الزامی برای ورود این بیمارستان به این صحنه نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بحث واکسیناسیون اظهار داشت: دستورالعملی برای واکسیناسیون وجود ندارد که همه کادر درمان واکسینه شوند، طبق سال‌های قبل تنها واکسنی که باید بزنند هپاتیت است و اگر امسال آنفولانزا به عنوان روتین کادر درمان و مشاغل پرخطر اعلام شود، نه تنها کادر درمان و خبرنگاران؛ بلکه بقیه مشاغلی که ارتباطشان با مردم زیاد است باید جز پروتکل باشند و واکسن را دریافت کنند.

وی با اشاره به ساخت و تولید دستورات حمایتی بیماران کرونا بیان کرد: دستگاه های ونتیلاتور توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید می‌شود، صد در صد نیاز جدید کشور برای خرید ونتیلاتور توسط این شرکت‌ها تامین می‌شود و نیازی به واردات نداریم.

چنگیز درخصوص وضعیت تخت‌های آی‌س‌یو، عنوان کرد: در کل استان به جز کاشان و آران‌و‌بیدگل ۸۰۰ تخت آی‌سی‌یو داریم و  در شهر اصفهان ۵۰۰تخت، بنابراین کل بیماران نیازمند هیچ‌گاه به نصف این تعداد نرسیده است، مشکل کمبود تخت آی‌سی‌یو نداریم، ممکن است در بیمارستانی در مقطعی ظرفیت تکمیل شده باشد؛ ولی با انتقال بیماری که نیازمند آی‌سی‌یو است این مشکل برطرف می‌شود، هیچ گاه بیماری نداشتیم که نیاز به آی سی یو داشته باشد و خدمات آی سی یو به او نرسیده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افرود:  بیش از ده هزار بازدید از مراکز تولید و فروش مواد غذایی صرفا توسط همکاران بهداشت انجام می‌گیرد و بیش از ۴۰۰ مورد پلمپ و معرفی به مراجع قضایی داشتیم، بیشترین مورد درخصوص موادغذایی ارجاع به تعزیرات در حوزه نانوایی بوده است.

وی در ادامه گفت: در مورد ادارات به صورت بازدیدهای مشترک توسط نمایندگان اصناف، استانداری و بهداشت انجام می‌شود؛انا تعداد واحدها زیاد است، من درخواست دارم خبرنگاران چشم‌و‌گوش سیستم بهداشتی و سیستم نظارت باشند و اگر تخلفی صورت گرفت به ما منعکس کنند.

چنگیز هم‌چنین افزود: سامانه ۱۹۰ برای ثبت شکایات اعلام شده است و بلافاصله پس از اعلام تیم بازدید می‌کنند و نسبت به اعمال قانون اقدام می‌کنند؛ اخیرا تعداد شکایات زیاد شده است و ممکن است صف بررسی طولانی شود، اما همکاران مکلف به گزارش هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص ذخیره پلاسما و اثربخشی پلاسما درمانی توضیح داد: پلاسمای بیماران بهبود یافته و حاوی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس است به درمان کمک می‌کند این که درمان قطعی باشد، ثابت نشده است؛ در اصفهان اعلام شده ذخیره پلاسما به صفر رسیده و نیازمندیم عزیزانی که بهبود یافتند، برای اهدای پلاسما اعلام آمادگی کنند و به عنوان نذری برای سلامتی خود در نظر بگیرند.

وی با اشاره به بخش روان بیمارستان الزهرا که به امین منتقل شد، بیان کرد: در الزهرا از ابتدای بحث کوید و جابه‌جایی‌های بخش‌ها، بخش روانپزشکی کودکان تعطیل شد و از قبل از تعطیلی اقدام به بازسازی ساختمانی مستقل در بیمارستان امین شده‌ بود.

چنگیز درخصوص نسبت مرگ و میر در کشور در بیماری کرونا عنوان داشت: تاکنون بالای ۲۰۰ نفر کادر درمان درگیر شدند که با مجموعه بهداشت به حدود ۴۵۰ نفر می‌رسد؛ این افراد کسانی هستند که تست pcr آن‌ها مثبت بوده است؛ عدد کلی اعلام‌شده  برای متوسط کشوری مرگ‌و‌میر ۱۲درصد مرگ قطعی در بین بیماران مشکوک و قطعی است که این عدد در استان اصفهان در مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی زیر ۱۰ درصد است، البته در بعضی بیمارستان‌ها این عدد کم‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در بعضی بیمارستان‌ها اغلب افراد بستری بالای ۷۰ سال سن دارند و نسبت مرگ کرونا در سالمندان بیشتر از جوانان است، درخصوص زنان و مردان اختلاف سنی چندانی مشاهده نمی‌شود.

وی درمورد داروهای خاص بیان داشت: انسولین از مواردی است که کمبود کشوری است، اخیرا شروع به تولید داخل شده است و مشمول تحریم بود؛ اما در حال حاضر کمبودی که خاص استان باشد، نباشد نداریم و ممکن است برندهای خاصی باشد که مشابه داخلی آن موجود است.

چنگیز درخصوص هزینه درمان بیمار کوید اعلام کرد: طبق برآورد  وزارتخانه  برای بیمار عادی که روی تخت معمولی بستری است و بعد از ۳ روز مرخص شود،  حداقل بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان و در  آی‌سی‌یو ۴۰تا ۵۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت: متوسط مرگ ‌و‌ میر بیماری کرونا در اصفهان به نسبت سطح کشوری کم‌تر است و آنچه مهم است مراقبت است که بیمار از نظر قند خون، آب، عملکرد کلیه، ریه، کبد چه مشکلی پیدا می‌کند و برحسب شرایط بیمار مراقبت لازم انجام گیرد و این ذهنیت نباید در مردم ایجاد شود که دارویی برای کرونا وجود دارد، اصل مار مراقبت همه‌جانبه از بیمار است.

وی گفت: ممکن است مجددا شاهد افزایش ابتلا باشیم، رفتار ویروس بستگی به رفتار جامعه دارد، اگر جامعه مراقبت کند ویروس مهار می‌شود ولی از بین نمی‌رود.

چنگیز در رابطه با فراخوان عمومی برای پلاسما عنوان کرد: فراخوان عمومی کارساز نیست، با افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام می‌شود در تماس هستیم و پرونده بهداشتی برای آن‌ها تشکیل می‌دهیم و مراقبین بهداشت از آن‌ها دعوت می‌کنند که پلاسمای خود را اهدا کنند، لزومی ندارد برای فراخوان ۲۸۰۰۰ نفری که در استان تست آن‌ها مثبت شده است و شماره تماس و آدرس آن‌ها را داریم، فراخوان بدهیم.

انتهای پیام/63086/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول