اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

پیش‌بینی هوای گرم برای روزهای آینده در گیلان/ کشاورزان اقدام به برداشت برنج کنند

مدیرکل هواشناسی گیلان از استقراری جوی تقریباً پایدار با افزایش نسبی دما در استان خبر داد و گفت: کشاورزان در این فرصت برنج را از مزارع قابل‌برداشت، برداشت کنند.

پیش‌بینی هوای گرم برای روزهای آینده در گیلان/ کشاورزان اقدام به برداشت برنج کنند

محمد دادرس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت جوی گیلان طی روزهای آینده اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده استقراری جوی غالباً پایدار و افزایش نسبی دما تا اواخر هفته در منطقه است.

به گفته وی، طی این مدت به‌ویژه دوشنبه و سه‌شنبه گاهی به سبب تقویت ناپایداری‌های موقتی در بعضی نقاط رگبار و رعدوبرق به‌دوراز انتظار نیست.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان گیلان با اشاره به فصل درو برنج در گیلان و توصیه‌های هواشناسی به زارعان برنج تصریح کرد: خشک‌کردن مزارع در مرحله رسیدن با قطع آبیاری و خارج نمودن آب‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر، اقدام به برداشت برنج در مزارع آماده برداشت، آماده‌سازی اراضی شالیزاری برداشت‌شده برای محصولات کشت دوم و پرورش راتون و خودداری از سوزاندن کاه و کلش و استفاده از آن به‌عنوان خوراک دام به کشاورزان توصیه می‌شود.

دادرس همچنین با توصیه‌هایی در خصوص منابع طبیعی برای هفته جاری نیز بیان کرد: پرهیز از برافروختن آتش و اطمینان از خاموش کردن آن پس از موارد نیاز احتمال، عدم استقرار در مناطق باز و پناه گرفتن در مکان‌های امن و مناسب در هنگام وقوع رعدوبرق به‌ویژه در کوهپایه‌ها و ارتفاعات، اطمینان از باز بودن مسیر حرکت آب در رودخانه‌ها و احتمال افزایش دبی رودخانه‌ها به‌ویژه پس از رگبارهای شدید ازجمله توصیه‌های هواشناسی است.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان گیلان با اشاره به دیگر توصیه‌های هواشناسی برای جلوگیری از خسارت‌ها افزود: رعایت حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پرهیز از توقف در حاشیه آن‌ها تا سه ساعت پس از بارندگی و رگبار شدید و توجه و رعایت در مسیر حمل‌ونقل به ارتفاعات در مناطق رگبار و بارندگی شدید و تا چند ساعت پس‌ازآن به علت وقوع رانش‌های احتمالی ازجمله توصیه‌های هواشناسی در خصوص منابع طبیعی است.

وی با توصیه‌هایی در خصوص شیلات گفت: عدم غذادهی استخرهای سردابی غیر مسقف در صورت بارندگی شدید در طول هفته، کوددهی استخرهای خاکی پرورش ماهیان گرمابی (کپور ماهیان) به میزان نصف نرمال، غذادهی استخرهای خاکی پرورش کپور ماهیان به میزان نرمال در طول هفته، جمع‌آوری آزولا در استخرهای خاکی جهت جلوگیری از کاهش اکسیژن آب، روشن کردن هواده‌های اسپلاش در استخرهای پرورش ماهیان گرمابی به مدت دو ساعت در سه نوبت در رو ازجمله توصیه‌های سازمان هواشناسی در خصوص شیلات طی روزهای پیش رو است.

به گفته دادرس، روشن کردن هواده‌های ایرجت و دمنده‌های دیفیوزر دار در استخرهای پرورش ماهیان سردابی، روشن کردن هواده‌های کامبوجت در استخرهای برگشت آب تولید ماهیان سردابی، اقدام به تمهیدات لازم در ورودی آب استخرهای سردابی مناطق کوهپایه‌ای به جهت جلوگیری از مخاطرات سیل، استفاده از فیلتراسیون و هوادهی در آب برگشتی استخرهای رسوب‌گیر پرورش ماهیان سردابی مناطق کوهپایه‌ای در صورت بروز گل آلودگی آب رودخانه و ورود آب تازه به استخرهای خاکی گرمابی به مدت یک ساعت در روزبه همراه خروج آب را ازجمله دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی در خصوص شیلات طی روزهای پیش رو اعلام کرد.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان همچنین توصیه‌های به زنبورداران گیلانی کرد و افزود: زنبورداران باید اقدام به برداشت عسل ییلاق، آب شرب در نزدیکی محل استقرار کندوها را فراهم، از کندوهای زنبورعسل بازدید مستمر و همچنین از وجود عسل کافی در کندو اطمینان حاصل کنند.

دادرس همچنین به چای‌کاران توصیه کرد علف‌های هرز یک‌ساله تابستانه و چندساله باغات چای از طریق قطع، کندن و جمع‌آوری آن‌ها را حذف، از کود سرک در باغات چای جهت آماده‌سازی برای برداشت سوم چای در برخی مناطق چای خیز استفاده و همچنین محلول‌پاشی باغات چای ترجیحاً در صبح یا غروب و در زمان عدم وزش باد را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول