اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

سردرگمی کنکوری‌ها از الزام یا اختیار ارائه‌ گواهی سلامت/ سازمان سنجش تکلیف پرینت گواهی سلامت را روشن کند

تلاش مسؤولان برگزاری کنکورها، برای ارتقای پروتکل‌های بهداشتی در کنکور ارشد نسبت به کنکور دکتری، به الزامی شدن ارائه گواهی سلامت توسط همه داوطلبان کرونایی و غیرکرونایی منتج شد که این تصمیم در عمل با چالش‌هایی مواجه شده است.

سردرگمی کنکوری‌ها از الزام یا اختیار ارائه‌ گواهی سلامت/ سازمان سنجش تکلیف پرینت گواهی سلامت را روشن کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کنکورهای سال ۱۳۹۹ امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کشور است.

ابتدا کنکورها به تعویق افتاد و در نهایت اول کنکور دکترا با تلاش برای رعایت تدابیر بهداشتی برگزار شد و سپس کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۹ به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا و سلامت داوطلبان در سه روز پیاپی برگزار شد.

اما کنکور دکترا و ارشد اگرچه در تلاش برای رعایت تدابیر بهداشتی وضعیت مشابهی داشتند اما ایده بهبود و ارتقاء پروتکل های بهداشتی در کنکور ارشد نسبت به کنکور دکترا، مسوولان را بر آن داشت که ارائه گواهی سلامت را علاوه بر داوطلبان کرونایی برای داوطلبان دیگر هم الزامی کنند.

این تصمیم در عمل با چالش هایی مواجه شد که خبرنگار فارس با گفت وگو با چند داوطلب کنکور ارشد به طرح این موضوع پرداخته است.

*پرینت گواهی سلامت در کنکور بررسی نشد

فاطمه یکی از داوطلبان کنکور ارشد ۹۹ درباره الزام سازمان سنجش برای دریافت و ارائه گواهی سلامت در روز آزمون به خبرنگار فارس، گفت: به دلیل شرایط خاص کنکور تحت تاثیر ویروس کرونا، شب پیش از کنکور برای اطمینان یک بار دیگر مدارک مورد نیاز در سایت سازمان سنجش آموزش کشور را بررسی کردم تا موردی را از قلم ننداخته باشم؛ متوجه شدم که قید شده همه داوطلبان نیاز به ارائه گواهی سلامت در روز آزمون دارند.

وی ادامه داد: شبانه در سایت salamat.gov.ir ثبت نام کردم که البته به هیچ صفحه قابل چاپی منتهی نشد و در نتیجه ناگزیر پیامکی که از طرف سامانه salamat مبنی بر ثبت نام در سامانه غربالگری کرونا برایم آمد را پرینت گرفتم و اتفاقا همان موقع در صحت این پرینت هم برایم سوال ایجاد شد.

این داوطلب کنکور ارشد ۹۹ ادامه داد: در روز آزمون این پرینت را همراه بردم اما در آزمون فقط کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی را چک کردند و اصلا داشتن یا نداشتن گواهی سلامت بابت کرونا از داوطلبان سوال نشد.

* اصلا salamat.gov.ir پرینتی بابت گواهی سلامت نمی دهد

مهدی یکی از داوطلبان کنکور ارشد ۹۹ درباره الزام سازمان سنجش برای دریافت و ارائه‌ گواهی سلامت در روز آزمون به خبرنگار فارس،گفت: شنیدم که گفتند گواهی الزامی است اما من گواهی نداشتم و در جلسه آزمون هم کسی گواهی سلامت را چک نکرد.

وی گفت: وقتی به سایت salamat.gov.ir برای دریافت گواهی سلامت مراجعه کردم دیدم که چند سوال کوتاه پرسیده شد و سپس به مرحله نهایی رفت و پرینتی هم نداد. 

به گفته این داوطلبان کنکور ارشد ۹۹، وقتی این سامانه پرینتی نداد یعنی چیزی به اسم پرینت گواهی سلامت هم وجود ندارد و با خیال راحت بدون گواهی سلامت به آزمون رفتم.

*خوداظهاری در عمل فقط برای بیماران مبتلا به کرونا الزامی بود 

ساناز یکی از داوطلبان کنکور ارشد ۹۹ هم در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره الزام سازمان سنجش برای دریافت و ارائه‌ گواهی سلامت در روز آزمون،گفت: محض اطمینان پرینت را همراه برده بودم اما از قبل می دانستم لازم نیست. در خبرها خوانده بودم که در کنکور دکترا هم همین طور بوده است.

وی با بیان اینکه مگر برای کسی که نمی داند که بیمار است، تشخیص ابتلا به کرونا با ۴ سوال خوداظهاری مشخص می شود؟ گفت: حتی کسی که بداند بیمار است اما در خوداظهاری اول، بیمار بودن به کرونا را اظهار نکرده باشد، آیا در خود اظهاری دوم اعلام می کند که بیمار است؟

این داوطلب کنکور ارشد 99 ادامه داد: با این شرایط از ابتدا هم معلوم بود که فقط خوداظهاری برای بیماران مبتلا به کرونا پیش بینی شده است که محل آزمون متفاوت برایشان در نظر گرفته شود.

*تناقض الزام داشتن گواهی سلامت در سایت سازمان سنجش و کارت ورود به آزمون

سعیده یکی دیگر از داوطلبان کنکور ارشد ۹۹ درباره الزام سازمان سنجش برای دریافت و ارائه گواهی سلامت در روز آزمون به خبرنگار فارس،گفت: من اصلا اطلاع نداشتم که پرینت گواهی سلامت را باید بیاوریم؛ بعد از جلسه فهمیدم. زیرا در کارت آزمون صحبتی در این باره نشده بود اما گویا در سایت سازمان سنجش این موضوع گفته شده بود.

وی گفت: فقط می دانستم که کسی که مبتلا به کرونا است باید در زمان معین شده برای خوداظهاری اعلام کند.

*سازمان سنجش تصمیم خود را درباره گواهی سلامت حداقل در کنکور سراسری بگیرد

وی گفت: اگر سازمان سنجش ارائه گواهی سلامت برای همه داوطلبان را اجباری نمی داند، چرا در سایت خود داشتن گواهی سلامت را اجباری اعلام می کند؟ اگر اجباری است چرا در آزمون این گواهی بررسی نمی شود؟ چرا در کارت ورود به جلسه به همراه داشتن آن قید نشده است؟

این داوطلب کنکور ارشد ۹۹ با اشاره به یکی دیگر از موارد دوگانه درباره کنکورها، گفت: سازمان سنجش مشابه این کار را درباره وسائل همراه داوطلبان هم انجام می دهد؛ همواره به صورت مکتوب قید می کند که داوطلب وسیله اضافه مانند کیف و موبایل به همراه نداشته باشد زیرا در حوزه امتحانی جایی برای تحویل و به امانت دادن وسایل داوطلبان نیست؛ اما همیشه در حوزه های امتحانی بخش امانات وجود دارد، زیرا خود مسوولان سازمان سنجش هم یا کنکور داده اند یا در خانواده فرد کنکوری داشته اند و بنابراین می دانند که در واقعیت داوطلب بدون کیف و موبایل که نمی تواند به خانه بازگردد یا با خانواده خود تماس بگیرد که او را بازگردانند.

به گزارش فارس، نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دهه دوم شهریور و نتایج نهایی اواخر مهر اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول