اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بررسی وضعیت و کاستی‌های شهرک‌ صنعتی بزرگ شیراز/ قطب صنعتی فارس نقش مهمی در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دارد

با توجه به استقرار ۷۸۴ واحد تولیدی و صنفی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، این مجموعه به‌عنوان قطب صنعتی استان فارس و یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه صادرات، جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

بررسی وضعیت و کاستی‌های  شهرک‌ صنعتی بزرگ شیراز/  قطب صنعتی فارس نقش مهمی در جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دارد

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس؛ شیراز | هدف از ساخت شهرک‌های صنعتی، توزیع جمعیت در سطح ملی و منطقه‌ای، ایجاد توسعه‌ در مناطق محروم، تمرکززدایی از شهرها و افزایش بهره‌وری تولید عنوان‌شده است، پس برای دست‌یابی به جهش تولید، ضرورت بهره‌گیری و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شرکت‌ها و واحدهای تولید و صنعتی امری ضروری به نظر می‌رسد؛ اما این واحدها نیز در مسیر فعالیت خود با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که رفع آن‌ها لازم و ضروری است.

هم‌اینک افزون بر سه هزار واحد صنعتی و تولیدی در ۶۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فارس مستقر است.

امروز هیچ‌کدام از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که وظیفه تامین نیازها و ارائه خدمات به شهرک‌های صنعتی را دارند، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و تمام هزینه‌های تامین و نگهداری این امکانات و زیرساخت‌ها روی دوش صنعتگر گذاشته‌شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس پیش‌از این طی گفتگویی زیرساخت‌های ایجادشده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به‌ویژه شهرک صنعتی شیراز را نامطلوب توصیف و بیان کرده بود: امروز هیچ‌کدام از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که وظیفه تامین نیازها و ارائه خدمات به شهرک‌های صنعتی را دارند، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و تمام هزینه‌های تامین و نگهداری این امکانات و زیرساخت‌ها روی دوش صنعتگر گذاشته‌شده است.

بنابه این گزارش، جمال رازقی با تصریح بر این موضوع که بر اساس قانون، شرکت‌های گاز، برق، آب و مخابرات وظیفه‌دارند امکانات را تا درِ ورودی شهرک‌ها آورده و در آنجا تحویل شرکت شهرک‌های صنعتی بدهند، اما با نگاهی به وضعیت امروز شهرک‌ها و فراهم نبودن این زیرساخت‌ها متوجه می‌شویم هیچ‌کدام از آن‌ها آن‌گونه که باید به وظیفه خود عمل‌نکرده‌اند، اظهار داشت: این در حالی است که صنعتگر قبل از شروع فعالیت، هزینه تمام این زیرساخت‌ها را هم پرداخت کرده؛ اما از تحویل و دریافت آن‌ها خبری نیست.

وی همچنین وضعیت آب و حوادث رانندگی متعدد در جاده دسترسی به شهرک صنعتی شیراز را از دیگر ایرادات این شهرک دانست و ادامه داد: شهرداری نیز در قبال شهرک، به وظایف خود عمل نمی‌کند و فضای سبز شهرک و نظافت و جمع‌آوری زباله نیز با پول خود صنعتگران مدیریت و انجام می‌شود.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد که این‌ها، حداقل زیرساخت‌های موردنیاز در شهرک‌های صنعتی است.

در همین راستا؛ جواد باصری، مدیرعامل سابق شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز هم شهرک صنعتی شیراز به‌عنوان یکی از شهرک‌های صنعتی بزرگ کشور معرفی می‌کند که هم‌اینک در پنج فاز فعال است؛ درحالی‌که زیرساخت‌های موجود در آن به هیچ موجه متناسب با تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در آن نیست و این در حالی است که روند توسعه شهرک همچنان ادامه دارد و زمینه واگذاری زمین به صنعتگران در فاز شش هم در حال آماده شدن است.

 بر اساس اظهار سازمان تامین اجتماعی، حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر از این کارگران بیمه‌شده هستند و اگر زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای فراهم شود که امکان فعالیت واحدهای تولیدی در دو یا سه نوبت وجود داشته باشد، تعداد اشتغال ایجادشده نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت

وی تعداد کارگران مشغول به کار در شهرک صنعتی بزرگ شیراز را حدود ۲۰ هزار کارگر برشمرد و گفت: بر اساس اظهار سازمان تامین اجتماعی، حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفر از این کارگران بیمه‌شده هستند و اگر زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای فراهم شود که امکان فعالیت واحدهای تولیدی در دو یا سه نوبت وجود داشته باشد، تعداد اشتغال ایجادشده نیز افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.

وی با تصریح بر اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز در بحث زیرساخت‌های مخابراتی هم مشکل دارد، ادامه داد: سرعت تامین زیرساخت‌ها در این شهرک به‌مراتب کندتر از سرعت ایجاد زیرساخت‌ها بوده است و پیشنهاد می‌شود که با توجه به فراهم نبودن زیرساخت‌ها، روند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز متوقف شود و زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شد زمین به سرمایه‌گذار واگذار شود.

احمد پژمانیان، مدیرعامل شرکت شیراز دینا نیز در گفتگویی گفت: شهرک صنعتی شیراز با مشکلات بسیاری مواجه هست؛ اما آن‌قدر این مشکلات را بیان کرده و نتیجه نگرفته‌ایم که امروز دیگر از بیان این مشکلات هم خسته شده‌ایم.

وی ادامه داد: اکثر صنعتگران ما امروز و در این شرایط سخت اقتصادی مشغول فعالیت و تولید هستند و اگر این تولیدکننده و صنعتگر حمایت نشود و موانع و مشکلات که پیش روی او قرار دارد مرتفع نگردد، هیچ‌کس انگیزه و اشتیاقی برای ورود به این عرصه و انجام فعالیت اقتصادی نخواهد داشت.

باوجود همه این مشکلات زیرساختی، مجموعه‌های تولیدی این شهرک به کار خود ادامه می‌دادند تا شیوع کرونا، که باعث شد تعداد زیادی از این واحدهای تولیدی و صنعتی، برای مدتی با هدف قطع زنجیره این بیماری، تعطیل شوند.

این تعطیلی در شرایطی اتفاق افتاده که هرساله در چنین ایامی، پیک فعالیت کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و متوسط بود و این واحد‌ها با بالاترین ظرفیت مشغول به کار بودند

مدیرعامل سابق شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در فروردین‌ماه، در جمع خبرنگاران در این رابطه گفت: این تعطیلی در شرایطی اتفاق افتاده که هرساله در چنین ایامی، پیک فعالیت کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و متوسط بود و این واحد‌ها با بالاترین ظرفیت مشغول به کار بودند.

باصری با تاکید بر رعایت تمام اصول بهداشتی در واحد‌های فعال، گفت: وضعیت فعلی لطمات زیاد‌ی به واحد‌های صنعتی- خدماتی و سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه وارد کرده و انتظار‌ می‌رود دولت تمهیدات اساسی برای حمایت از فعالان اقتصاد‌ی و صیانت از سرمایه‌گذاری‌ها بیندیشد.

به گزارش فارس، حمایت‌ها از واحدهای تولیدی و صنعتی در روزهای مبارزه با کرونا، روند روبه رشدی داشت و  با ورود دادستانی شیراز و دادگستری استان، بعضی واحدهایی که به دلایل مختلف، اعم از بدهی‌های بانکی، بیمه‌ای، مالیاتی و بدهی به شرکت‌های خدمات رسان، تقسیط و کارها به روال عادی تولید بازگشت.

مدیرعامل جدید شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز هم که حدود یک ماه است در این سمت، کار خود را آغاز کرده، در گفتگو با خبرنگار فارس از فعالیت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی به شهرک صنعتی شیراز خبر داد و گفت: یک سری مسائلی وجود دارد که با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و نیز شیوع کرونا، گریبان گیر بیشتر واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک و حتی خارج از آن شده است که در این زمینه‌ها، اقدامات لازم را در حد توان انجام داده‌ایم، ازجمله تشکیل جلساتی با حضور نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با حمایت‌های آن‌ها، مقدار زیادی از مشکلات حل‌شده یا در حال رفع است.

وی با تاکید بر رعایت تمام شرایط بهداشتی و اجرای پروتکل‌های اجرایی از سوی وزارت بهداشت در واحدهای مستقر در این شهرک، گفت: برای رعایت بیشتر حال کارگران، ساعات کاری واحدهای تولیدی تقلیل پیداکرده و حتی بعضی واحدها اعلام کرده‌اند که اگر کسی احساس تب داشت، با اعلام به مدیران، از مرخصی تشویقی بهره‌مند خواهد شد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس هم در جلسه کارگروه سلامت استان فارس با حضور دستگاه‌های مختلف در ایام آغازین شیوع کرونا که با موضوع مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در فارس تشکیل‌شده بود، با بیان اینکه کارخانجاتی داریم که امکان تغییر خط تولید را دارند ولی باید علوم پزشکی مجوز صادر کند، افزود: ۱۳ کارخانه مواد شوینده و هشت کارخانه منسوجات در استان فارس وجود دارد که می‌توان با تغییر کاربری از آن‌ها برای تولید ماسک و مواد شوینده استفاده کرد.

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس هم در این جلسه، در حمایت از این اقدام گفت: کارخانجاتی که مشکل دارند، سرمایه در گردش در اختیارشان قرار داده شود تا مشکل تولید برطرف شود و بتوانیم افزایش تولید مواد ضدعفونی‌کننده داشته باشیم؛ همچنین از سوی علوم پزشکی تغییر خط تولید واحدهای مذکور بررسی و مجوز موقت داده شود.

اما جلسات متعددی برای رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی برگزارشده و با ورود نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، دادستانی شیراز و سازمان بسیج کارگری و کارخانجات سپاه فجر فارس، نه‌فقط در شهر شیراز که در استان فارس، به نتایج قابل قبولی هم منتج شده است.

۲۲ تیرماه هم نشست چهار ساعته‌ای برای بررسی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز با حضور نمایندگان مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، یکی از بخش‌های مهم و نقش‌آفرین در اقتصاد استان را شهرک‌های صنعتی معرفی کرد و گفت: تعامل و ارتباط بیشتر با تولیدکنندگان و آشنا شدن با نیازها و چالش‌های تولیدکنندگان نقش قابل‌توجهی در تحقق جهش تولید و توسعه اشتغال پایدار در استان و کشور دارد.

با توجه به استقرار ۷۸۴ واحد تولیدی و صنفی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، این مجموعه به‌عنوان قطب صنعتی استان فارس و یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در توسعه صادرات، جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دارد

حمیدرضا ایزدی با اشاره به استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی در بخش‌های مختلف شهرک صنعتی شیراز افزود: با توجه به استقرار ۷۸۴ واحد تولیدی و صنفی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، این مجموعه به‌عنوان قطب صنعتی استان فارس و یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، که نقش مهمی در توسعه صادرات، جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رفع موانع و مشکلات بخش تولید و صنعت و تلاش در راستای ایجاد اشتغال را از اولویت‌های نمایندگان ذکر کرد و گفت: اگر مشکلات و موانع در سطح استان قابل چاره‌اندیشی و رفع باشد، باید که با هماهنگی مجموعه مدیریتی استان پیگیری و رفع شود و چنانچه نیاز به اختیارات فرا استانی باشد، نمایندگان از ظرفیت‌های ملی برای رفع مشکلات استان استفاده نموده و موضوع را تا حصول نتیجه در سطح وزارتخانه‌ها و نهادها پیگیری خواهند کرد و ما این آمادگی را اعلام می‌کنیم.

جعفر قادری، رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه بودجه لازم در خصوص تصفیه‌خانه شهرک بزرگ صنعتی از طرف دولت تامین و این مهم به‌زودی عملیاتی خواهد شد، ادامه داد: در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال پایدار و جهش تولید، واحدهای تولیدی در پرداخت اقساط تسهیلات خود سرعت عمل لازم را داشته باشند تا زمینه برای فعالیت سایر واحدهای تولیدی دیگر در استان فراهم گردد.

در این راستا، محمدعلی حمیدی مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان فارس هم در گفتگویی با خبرنگاران که چندی پیش انجام شد، با بیان اینکه در سازمان بسیج کارگران و کارخانجات از ابتدای سال جاری تاکنون پیگیر حل مشکلات واحدهای تولیدی در استان فارس بوده‌ایم، گفت: با تعامل و برگزاری جلسات متعدد با سایر نهادها، سازمان‌ها، ادارات در سطح استان و کشور و بخصوص همکاری دستگاه قضائی توانستیم مشکلات ۵۷ واحد تولیدی را حل کرده و اشتغال شش هزار کارگر را فراهم و یا حفظ کنیم و پیگیر حل مشکلات سایر واحدهای تولیدی نیز هستیم.

وی ادامه داد: با کمک کارگروه رفع موانع تولید و با حضور مسئولان استان ما به‌عنوان بسیجدر مقام تسهیلگر و نه متولی و متصدی، در زمینه تسویه بدهی کارخانجات و صنایع فارس به اداراتی نظیر گاز، برق و بانک‌های استان ایفای نقش کردیم که تهاتر، تقسیط بدهی، رفع مشکلات قضایی، مالیاتی و بیمه‌ای نمونه‌هایی از آن‌هاست.

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان فارس گفت: دریکی از موارد با تعامل یکی از دستگاه‌های خدماتی، به حفظ اشتغال ۲۵ زن سرپرست خانوار کمک شده است.

حمیدی خاطرنشان کرد: قشر بسیج کارگری و همچنین صاحبان کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در مقابله با بیماری کرونا و آسیب‌های اقتصادی ناشی از این بیماری، عملکرد درخشانی داشتند؛ به‌عنوان نمونه یکی از کارفرمایان باوجوداینکه که کسب‌وکار وی بر اثر این بیماری تعطیل‌شده بود، حقوق بیش از 800 نفر از کارگران خود را پرداخت می‌کرد و در تهیه بسته‌های معیشتی نیز مشارکت فعال داشت.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مهم حمایت از تولید داخلی باید برای نسل آینده کشور تبیین شود، با بیان اینکه ظرفیت‌های سازمان بسیج کارگران و کارخانجات برای مقابله با بیماری کرونا به کار گرفته شد، افزود: در ابتدای بروز این بیماری تمام تلاش خود را برای تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع بومی فارس برای تولید اقلام بهداشتی به کار گرفتیم و الکل موردنیاز صنایع با همکاری سایر نهادها از خارج از استان تامین شد، در مرحله بعد نیز با کمک به راه‌اندازی کارخانه تولید الکل طبی و فراهم آوردن ملزومات موردنیاز برای تولید ماسک بخش مهمی از نیاز مردم شریف فارس به مواد ضدعفونی‌کننده و نیازمندی‌های کارگاه‌های تولیدی به مواد اولیه تامین شد.

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان فارس ادامه داد: با توجه به این‌که هیچ کارخانه تولید مواد ضدعفونی‌کننده‌ای در استان نداشتیم و فقط یک کارخانه تولید ماسک داشتیم، این سازمان همچنین در موضوع هماهنگی و تسهیلگری جهت صدور مجوز واحدهای تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده ورود کرد.

حمیدی گفت: بسیجیان در قالب نیروهای داوطلب جهادی برای حضور در کارگاه‌های تولیدی، آن هم در ایام عید که توام شده بود با بیماری کرونا و خیلی‌ها ‌حاضر نبودند از خانه بیرون آیند، همکاری بسیار خوبی داشتند که در تأمین اقلام بهداشتی نقش موثری داشتند.

درمجموع به نظر می‌رسد که با همه کاستی‌های زیرساختی در شهرک صنعتی، شهر شیراز آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در صنعت و واحدهای تولیدی دیگر را دارد و در صورت همراهی و حمایت مسئولین ذی‌ربط، توانایی تولیدات صنعتی و غیر صنعتی موردنیاز استان، استان‌های هم‌جوار و حتی در حد صادرات به کشورهای همسایه را داراست

بنابه گزارش فارس؛ درمجموع به نظر می‌رسد که با همه کاستی‌های زیرساختی در شهرک صنعتی، شهر شیراز آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در صنعت و واحدهای تولیدی دیگر را دارد و در صورت همراهی و حمایت مسئولین ذی‌ربط، توانایی تولیدات صنعتی و غیر صنعتی موردنیاز استان، استان‌های هم‌جوار و حتی در حد صادرات به کشورهای همسایه را داراست.

اما تاکید می‌شود: همراهی دستگاه‌ها، کم شدن بروکراسی اداری، مالیات متناسب با اوضاع و شرایط و ارائه طرح‌های تشویقی مالیاتی برای تولیدات با کیفیت بالا، ارائه تسهیلات متناسب با بروکراسی و مدت‌زمان کم. این‌ها، موارد اشاره‌شده تعدادی از تولیدکنندگان در شرکت‌های صنعتی است. چه برای کالاهای صنعتی، چه غیر صنعتی. اگرچه تولیدکنندگان در واحدهای تولیدی، ترجیح دادند در رابطه با مشکلات و زیرساخت‌های موردنیاز در استان صحبتی نشود، چراکه تاکنون گفته‌اند و به نتایج مطلوب نرسیده‌اند، اما معتقدند علاوه بر تأمین زیرساخت‌های فیزیکی موردنیاز در شهرک صنعتی، زیرساخت‌های اداری و خدماتی هم باید هماهنگ باهم تأمین شود تا با جهش تولید در استان فارس روبرو شویم؛ و ازنظر این تولیدکنندگان، جهش تولید، با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط باید به انجام برسد، نه با شعار و جلسات و حرف‌های بدون اقدام عملی.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول