اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه همکاری محور نشست مقامات ازبکستان و افغانستان

مقامات ازبکستان و افغانستان در نشستی ویدئویی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و توسعه اقتصادی و زیربنایی منطقه تاکید کردند.

توسعه همکاری محور نشست مقامات ازبکستان و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مقامات ازبکستان و افغانستان در نشستی ویدئویی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه و توسعه اقتصادی و زیربنایی منطقه تاکید کردند.

«سردار عمررزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و «محمد شاکر کارگر» رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان ریاست هیأت را بر عهده داشتند. 

در این نشست همچنین رؤسای وزارتخانه‌های امور خارجه، حمل‌و‌نقل، انرژی و دیگر سازمان و شرکت‌های تخصصی دو کشور نیز شرکت کردند.

در این نشست ویدئویی موضوعات روز، همکاری متقابل در زمینه‌های بازرگانی، انرژی، ارتباطات حمل‌و‌نقلی و لجستیکی و همچنین اجرای طرح‌های مهم منطقه‌ای بررسی شد.

طرفین در این نشست بر تلاش روسای جمهور دو کشور در ایجاد سطح بالای روابط دوجانبه در سال‌های اخیر تاکید کردند و بر اجرای موثر توافقات به دست آمده پایبندی خود را اعلام کردند.

طرفین همچنین تشدید همکاری در زمینه انرژی را مهم دانستند و در مورد تداوم همکاری‌های متقابل در سازماندهی صادرات برق ازبکستان به افغانستان و توسعه این زیربناها مانند اجرای سریع طرح ساخت خط انتقال برق «سرخان- پلخمری» به توافق رسیدند.

طرفین همچنین بر اهمیت تکمیل زیربناهای ارتباطات حمل‌و‌نقلی در منطقه و تعمیق روابط ازبکستان و افغانستان از طریق توسعه کریدورهای حمل‌و‌نقلی و استفاده از پتانسیل ترانزیتی دو کشور در مسیر «آسیای مرکزی- آسیای جنوبی» و همچنین مسیر «افغانستان- چین، کشورهای همسود و اروپا» تاکید کردند.

طرفین در این نشست در مورد تحکیم بیش از پیش روابط تجاری تبادل نظر و همچنین افزایش مبادلات بازرگانی را مثبت ارزیابی کردند. در 6 ماه اول سال 2020 میلادی با وجود تاثیر منفی پاندمی حجم مبادلات بازرگانی دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 24 درصد افزایش یافته است. 

طرفین در پایان این نشست مراسم‌های مشترک برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی در آینده نزدیک هماهنگ و اقدامات عملی جهت همکاری و اجرای طرح‌های مشخص در توسعه تجارت، انرژی و حمل‌ونقل تعیین کردند.

طرفین تاکید کردند که پیشرفت به دست آمده در روابط دوجانبه برای تامین ثبات، توسعه پایدار و تعمیق همکاری‌های اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی و جذب افغانستان به این پروسه کمک می‌کند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2019 میلادی در سطح 618 میلیون دلار قرار گرفت.

هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه تجار افغانستان و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول