اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

مبارزه برای برابری اقتصادی، تاریخی به قدمت خود آمریکا دارد

با شروع قرن بیست و یکم بار دیگر نگرانی های آمریکاییان از افزایش نابرابری های اقتصادی و این چشم انداز که هر چه می گذرد عده بسیار معدودتری بر ثروت و قدرت مسلط می شوند افزایش یافته است. همزمان احکام دادگاه فدرال به شرکت ها قدرت بیشتری بخشیده و اجازه داده برای کارزارهای انتخاباتی بودجه های نامحدودی هزینه شود.

مبارزه برای برابری اقتصادی، تاریخی به قدمت خود آمریکا دارد

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه هر چه می گذرد کنترل ثروت ها به دست عده کمتری از افراد جامعه می افتد، نگرانی آمریکاییان نسبت به موج خیزنده نابرابری اقتصادی نیز بیشتر می شود. مفسران برای یافتن خاستگاه های این نگرانی ها، معمولا به عصر طلایی در اواخر قرن نوزدهم اشاره می کنند، زمانی که عده معدودی از مردان ثروت و قدرت بسیار هنگفتی در آمریکا کسب کردند و کارگران و مزدبگیران گرفتار فقر مفرطی شدند.
اما تاریخ ترس از ثروت های کلان و نیاز به برابری اقتصادی، تا خاستگاه های پیدایش خود این کشور به عقب برمی گردد.

ثروت به مثابه خطری برای ملت
در دهه 1700 آنگلو- آمریکاییان به تدریج به این باور رسیدند که بهترین دولت یک جمهوری است که بتواند مصالح عمومی را با اجتناب از تمرکز ثروت ها تضمین کند. سنت سیاسی انگلیسی حق رای دادن را به مردانی منحصر می کرد که مالک اموالی بودند: این تعداد در انگلستان حدود 20 درصد بود ولی در مستعمره های آمریکایی آنها به 50 تا 80 درصد می رسید.
در سال 1773 همزمان با نزدیک شدن مستعمره ها  به طغیان، بنجامین ترامبول  وزیر نیو هیون اصرار داشت که مقامات انتخابی کنترل «تقسیم برابر» اموال را در دست بگیرند تا «مانع از آن شوند که تمام ثروت ها و اموال یک کشور در دست عده ای معدود انباشت شود.» چهار ماه بعد از اعلامیه استقلال، روزنامه پنسیلوانیا راکت گزارشی را از پیشنهاد یک قانونگذار این ایالت در مورد مالیات بر ثروت ها منتشر کرد که می توانست «وقتی اموال موجود در دست افراد از حد می گذشت، از مقدار این اموال بکاهد.»
در طول جنگ استقلال تلاش های گسترده ای در سطح ایالتی و فدرال برای قانون گزاری در مورد قیمت کالاها و خدمات صورت گرفت. این قوانین بر اساس این آرمان مساوات طلبانه جدید و این فرض های قرون وسطایی تدوین می شد که یک اجتماع باید  قیمت مایحتاج خود را تنظیم کند.

برابری اولیه
با خاتمه جنگ داخلی، آمریکاییان استقلال و این تصور را که کشور نوپایشان مساوات طلب ترین کشور روی زمین است جشن گرفتند. نوآ وبستر واژه نگار معروف در  کتابچه سال 1781 خود در حمایت از قانون اساسی پیشنهادی ایالات متحده، این دیدگاه رایج را بازگو کرد که جمهوری آمریکا بر «توزیع عام و نسبتا برابر اموال روی زمین» متکی است.
اما بسیاری از رهبران و نویسندگان آمریکایی از آینده بیمناک بودند. ایالت ها اوراقی تضمینی را برای جمع آوری پول ها منتشر کردند. تجار ثروتمند با تخفیف های کلان این اوراق را خریداری کرده بودند و اکنون بازپرداخت کامل وجه آنها را مطالبه می کردند. تلاش ها برای پرداخت وجوه آنها با وضع مالیات های سنگین ویرانگر بر اموال، طغیان هایی را در نیوانگلند غربی و پنسلیوانیای شرقی به راه انداخت که به ندرت می توانستند آنها را مهار کنند. تهدید هرج و مرج و درگیری هر روز بیشتر می شد.

رویارویی با تهدید ثروت
آمریکاییان راه حل های مختلفی را برای تهدید ثروت و قدرت فساد آور پیشنهاد کرده اند. در سال 1785 توماس جفرسون مجموعه ای از مالیات های مترقی بر املاک و مستغلات را پیشنهاد کرد. در سال 1797 نویسنده انقلابی نامدار توماس پاین یک مالیات بر املاک و مستغلات را به منظور تامین بودجه مورد نیاز برای تامین مقرری سالمندان و پرداخت مبلغی اندک به تمام افراد تا 21 سالگی توصیه کرد. رایج تر از همه درخواست ها برای محدود کردن مالکیت زمین بود. هر چند عمدتا به این دلیل که آمریکاییان از مالیات و دولت های قدرتمند بیزار بودند، این پیشنهادها ناکام ماند.
اما این کشور جدید برای رسیدن به آینده ای برابرتر، دست به اقدام قابل توجهی زد: ایالت ها سنت  وقف کردن و ارشدیت فرزند اول را لغو کردند. این سنت های حقوقی انگلیسی از طریق ممانعت از فروش یا تغییر دادن بخشی از یک ملک (وقف کردن) و رسیدن تمام آنها به بزرگ ترین فرزند پسر، در خدمت تمرکز ثروت و قدرت از نسلی به نسل دیگر قرار داشتند.
تا اواخر قرن هجدهم تقریبا تمام  ایالت ها وقف کردن را ممنوع کردند و تقسیم مساوی املاکی را که صاحبانشان بدون باقی گذاشتن وصیتنامه مرده بودند الزامی کردند. تحقیقات نشان داده اند که دست کم در ویرجینیا این اصلاحات باعث شده اند که از وسعت مزارع به ارث برده شده کاسته شود. با این حال این تمرکز بر زمین نقش فزاینده سرمایه در اقتصاد کشور را نادیده گرفته بود. هر چه می گذشت انباشت ثروت بیشتر بر اساس دلارهای انباشت شده اندازه گیری می شد تا وسعت هکتارهای اراضی.

ظهور تضاد طبقاتی
در اوایل قرن نوزدهم مزارع پنبه متکی به بردگان در جنوب و تولیدکنندگان کالاها در شهرهای متورم شده شمال عملیات های تولیدی خود را گسترش دادند. یک نتیجه این تولید انبوه این بود که ثروتمندان، اغلب با به به رخ کشیدن ثروت هایشان ثروتمندتر شدند. هر چه گذشت آمریکاییان بیشتر از تضاد طبقاتی سخن گفتند.
اما اکثر رهبران فقط از اصلاحات غیربنیادی حمایت می کردند. ایالت ها اجازه رای دادن به تمام مردان را فارغ از میزان دارایی شان دادند، در حالی که این قدرت را برای سفیدپوستان منحصر کردند. ایالت های شمالی شروع به ایجاد سیستم های تحصیلات دولتی کردند که یکی از دلایل آن ایجاد  تحرک اقتصادی بود.
هیچ یک از این تدابیر شامل بازتوزیع برابری طلبانه ثروت ها نبود. در واقع خاتمه دادن به الزام برخورداری از اموال برای رای دادن  بود که اجرای این قبیل تدابیر را راحت تر کرد. پیشنهادها برای وضع مالیات بر درآمد یا املاک به هیچ جا نرسید.
ایده دادن اراضی فدرال (که از بومیان گرفته شده بودند) در قواره های کوچک به مهاجران و ساکنان اولیه آمریکا ابتدا در دهه 1780 به بحث گذاشته شد و بعدتر شتاب گرفت. در سال 1844 مجمع اصلاحات ملی  توانست به کنگره فشار آورد تا به هر یک از این افراد تا 160 هکتار از اراضی فدرال را بدهند. قانون واگذاری زمین سال 1862 این فرصت را فراهم آورد، اما شامل محدودیت هایی برای میزان مالکیت زمین که مجمع اصلاحات ملی نیز خواهان آن بود نمی شد.
اما هرچه آمریکا به اصلاحات مساوات طلبانه عمیق تر نزدیک می شد، باز هم این کار به تاخیر می افتاد. در طول جنگ داخلی کنگره بازتوزیع مزارع پهناور جنوب را در میان بردگان آزاد شده  به منظور مجازات خائنین و تبدیل کردن «اشراف سالاری» به «یک «دمکراسی» درنظرگرفت. در سال 1865 ویلیام تی. شرمن ژنرال اتحادیه این ایده را در مناطق ساحلی جنوب شرق به اجرا گذاشت و به هر یک از بردگان آزاد شده تکه ای 40 هکتاری زمین داد و برای کمک به شخم زدن آنها قاطرهای ارتش را در اختیارشان گذاشت. اما بعد از ترور لینکلن، رئیس جمهور جدید اندرو جانسون به سمت احیای کشتزارها- و قدرت سفیدپوستان- گام برداشت.
تلاش ها برای اصلاحات ارضی ادامه یافت اما بیشتر جمهوریخواهان بر دفاع از حقوق اموال پیش از جنگ و خاتمه دادن به اشغال ارتش در جنوب تمرکز داشتند. سرانجام کنگره تاکید کرد که مردان آزاد شده تنها لازم است از حق رای دادن برخوردار باشند و از این رو متمم پانزدهم قانون اساسی را به تصویب رساند.

ثروت ها و رکود اقتصادی
در اواخر دهه 1870 به دنبال اجرای برنامه «بازسازی»، قدرت شرکت ها به شدت افزایش پیدا کرد و مردانی چون جی پی مورگان  به سطوح هنگفت و خیره کننده ای از ثروت دست یافتند. به نظر می رسید  آرمان های برابری اقتصادی دوران انقلابی فراموش شده باشند.
با این حال آمریکاییان همچنان موضع خصمانه خود را نسبت به ثروت متمرکز شده حفظ کردند. در سال 1892 حزب عوامگرا خواستار ملی شدن راه آهن و املاک و مستغلات آنها شد. در سال 1895 میلفورد هاوارد سناتور آلاباما پیشنهاد کرد مالکیت فردی «تمام انوع اموال» تا سقف یک میلیون دلار محدود شود و مابقی این ثروت ها از سوی خزانه داری ایالات متحده ضبط شود.
نگرانی ها نسبت به ثروت و قدرت مفرط ، محرک تصویب قوانین ضد انحصار، یک مالیات بردرآمد ملی و اهداف مساوات طلبانه «برنامه بزرگ اصلاحات اقتصادی» نیز بود. اما رفاه پس از جنگ جهانی دوم و برنامه های ضد فقر «جامعه بزرگ» در دهه های 1960 و 1970 فراخوان ها برای انجام اصلاحات عمیق تر را به حاشیه راند.

وارثان امروزی آرمان های اولیه
با شروع قرن بیست و یکم  بار دیگر نگرانی های آمریکاییان از افزایش نابرابری های اقتصادی و این چشم انداز که هر چه می گذرد عده بسیار معدودتری بر ثروت و قدرت مسلط می شوند افزایش یافته است. همزمان احکام دادگاه فدرال به شرکت ها قدرت بیشتری بخشیده و اجازه داده برای کارزارهای انتخاباتی بودجه های نامحدودی هزینه شود.
از منظر قرن هجدهمی نسل بنیانگزار آمریکا، این اتفاقات تحولاتی به شدت فسادآور به شمار می رفت. همچنین اگر امروز آنها وجود داشتند، پیشنهادهای اخیر برای انجام اصلاحاتی نظیر مالیات های بالاتر بر املاک و مستغلات و «مالیات بر ثروت» را که سناتور الیزابت وارن و دیگران پیشنهاد کرده اند مورد تایید قرار می دادند و برای آن کف می زدند.
در حالی که آمریکاییان درباره آینده بحث و گفتگو می کنند،  بد نیست به خاطر بیاوریم که بنیانگزاران آمریکا معتقد بودند که بقای این جمهوری بر شکلی اولیه از برابری ثروت ها متکی است.
نویسنده: دنیل مندل(Daniel Mandell) استاد تاریخ در دانشگاه  ایالتی ترومن
منبع: https://theconversation.com/fight-for-economic-equality-is-as-old-as-america-itself-143163

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول