اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معلمانی که سالی یکبار حقوق می‌گیرند

روایت معلمان خرید خدمات، روایت غمناکی شده است؛ روایت زنان و مردانی که به عشق معلمی و حضور در دستگاه تعلیم و تربیت، وارد طرح «خرید خدمات آموزشی» شدند و اکنون می‌بینند جایگاهی برایشان در نظر گرفته نشده است.

معلمانی که سالی یکبار حقوق می‌گیرند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: روایت معلمان خرید خدمات، روایت غمناکی شده است؛ روایت زنان و مردانی که به عشق معلمی و حضور در دستگاه تعلیم و تربیت، وارد طرح «خرید خدمات آموزشی» شدند و اکنون می‌بینند جایگاهی برایشان در نظر گرفته نشده است.

در طرح خرید خدمات آموزشی قرار بود برخی مدارس دولتی به همراه دانش‌آموزان به مؤسس مدارس غیردولتی واگذار شوند که البته جای این مؤسسان را شرکت‌هایی گرفته‌اند که قادر به تأمین پرداخت حقوق ماهانه معلمان نیستند.

این گروه از معلمان توسط مؤسس یا مدیر شرکت، انتخاب می‌شوند البته آموزش و پرورش گزینشی برای تمام معلمان مدارس غیردولتی هم دارد و افرادی که به عنوان معلم فعالیت می‌کنند دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

* چرا حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی با تأخیر پرداخت می‌شود

در طرح خرید خدمات آموزشی قرار بود موسسان در قبال سرانه‌ای که به ازای هر دانش‌آموز از دولت دریافت می‌کنند، وظیفه آموزش آنها، تأمین معلم و پرداخت حقوق را عهده‌دار شوند اما این مبلغ سرانه از سوی آموزش و پرورش با تأخیر پرداخت می‌شود.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: معلم ناگزیر است تدریس کند و مسؤول این معلمان، پولی که دریافت می‌کند، چون پول مستمر نیست، ممکن است ۲۵ درصد دریافت کند و بقیه آن تا آخر سال می‌رود و آن ۲۵ درصد را مثلا خرج اداره واحد آموزشی می‌کند یا بیمه کسانی که بکارگیری شده‌اند، می‌پردازد و پولی برایش باقی نمی‌ماند که به معلمان حقوق بدهد؛ بنابراین برخی از اینها با حقوق خیلی کمی کار می‌کنند.

وی ادامه داد: ما این امر را توقف دادیم. باید اهلیت کسانی که وارد این حوزه می‌شوند ثابت شود و باید ضمانت‌هایی داشته باشد که حقوق معلم تا پایان سال رعایت شود.

حالا این معلمان معترض هستند و اعتراضشان را در این روزهای کرونایی به جلوی مجلس، وزارت آموزش و پرورش و استانداری‌ها در استان‌ها برده‌اند.

نه قرارداد مشخص داریم و نه بیمه‌ای برای ما پیش‌بینی شده است. در حال حاضر سالی یکبار به ما حقوق می‌دهند

آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوین «لطفا با استخدام معلمان خرید آموزشی به تبعیض چند ساله پایان دهید»، «فرهنگیان خرید خدمات آموزشی خواهان تبدیل وضعیت(استخدام) و بهبود وضعیت معیشتی معلمان هستیم» و «معلمان حمایتی بدون هیچ هویتی»، خواهان پیگیری وضعیتشان شدند.

یکی از این معلمان به خبرنگار فارس گفت: ما نه قرارداد مشخص داریم و نه بیمه‌ای برای ما پیش‌بینی شده است. در حال حاضر سالی یکبار به ما حقوق می‌دهند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از معلمان خرید خدمات در مراغه ماهی ۳۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و ماهی ۱۰ روز بیمه دارد و این در حالیست که در شرایط غیرکرونا هر روز به مدرسه می رفت.

معلم خرید خدمات دیگری اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش در حال خارج کردن مدارس خرید خدمات از این طرح است؛ مثلا در استان‌های گلستان و ایلام برخی معلمان خرید خدمات با این اقدام بیکار شدند. 

چرا آموزش و پرورش، اول تکلیف نیروهایی که در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند را روشن نمی‌کند و بعد دنبال آزمون استخدامی و جذب نیروی جدید برود

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در نظر دارد آزمون استخدامی برگزار کند ولی از معلمان خرید خدمات استخدام نمی‌کند در حالی که این معلمان دارای تحصیلات دانشگاهی و با تجربه هستند.

این معلم خرید خدمات ادامه داد: چرا آموزش و پرورش، اول تکلیف نیروهایی که در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند را روشن نمی‌کند و بعد دنبال آزمون استخدامی و جذب نیروی جدید برود.

وی افزود: وقتی که حرف از کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش است، یکی از راه‌های حل مشکل، استفاده از نیروهای خرید خدمات است و این نیروها در آن زمان توانمندی تدریس در مدرسه را دارند ولی در زمان استخدام، ناتوان از نظر آموزش و پرورش هستند.

اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش مهر 98 درباره نیروهای خرید خدمات آموزشی اعلام کرد: «طبق ماده 41 قانون «الحاق2» به آموزش و پرورش اجازه داده می شود به منظور پوشش کامل تحصیلی دانش آموزان لازم التعلیم در مناطقی که ظرفیت کافی در مدارس دولتی ندارند نسبت  به خرید خدمات آموزشی اقدام کند.

باتوجه به ماده قانونی ذکرشده و به منظور کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس دولتی از سال 1393 وزارت آموزش و پرورش ملزم به خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی شد، در تفاهم نامه منعقده معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی با اداره کل استان‌ها موارد زیر درج می‌شود که اداره‌کل آموزش و پرورش استان متعهد می‌شود نسبت به تعیین کیفیت تولید و ارائه خدمات آموزشی و نحوه نظارت بر کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس مشمول طرح، برنامه‌ریزی و اقدام کند.

اداره کل آموزش و پرورش استان متعهد می‌شود از اشخاص حقوقی واجد صلاحیت یا موسسان مدارس غیردولتی برای ارائه آموزش و پرورش رسمی به دانش‌آموز در فضای مدارس غیردولتی منتخب با میانگین سرانه (قیمت برآوردی خدمات آموزشی قابل خرید) بابت هر دانش آموز و در مجموع برای کل مشمولین قانون خرید خدمات آموزشی استفاده کند. 

اداره کل آموزش و پرورش استان موظف است با همکاری اشخاص حقوقی واجد صلاحیت مؤسسان مدارس غیردولتی برای کلیه نیروهای شاغل در مدارس طرح مورد نظر متناسب با پایه تحصیلی مورد اشتغال با رعایت ماده 27 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی (مصوب 1395) و با نظارت اداره برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت برگزار کند».

به گزارش فارس، به نظر می‌آید وزارت آموزش و پرورش که دارای مشکل نیروی انسانی است و از سوی دیگر معتقد است که نیروهای خرید خدمات، دوره آموزشی را گذراندند، تحصیلات دارند و کیفیت آموزشی را هم کم نکرده‌اند، در این خصوص اقدامی کنند و حداقل تکلیف این نیروها مشخص شود.

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات 93» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول