اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به بخش گل و گیاه/ پسته در 28 استان کشت می‌شود

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: در سال جاری ویروس کرونا خسارتی به ارزش 23 هزار میلیارد ریال به بخش گل و گیاه و گلخانه‌های کشور وارد کرد که قرار است به آنها تسهیلات 12 درصدی داده شود.

خسارت 23 هزار میلیارد ریالی کرونا به بخش گل و گیاه/ پسته در 28 استان کشت می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کشاورزی در معاونت امور باغبانی مدیران این معاونت بخشی از مسائل و مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خبرنگاران در میان گذاشتند.

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی به مشکلاتی که ویروس کرونا در بخش گیاهان دارویی و قارچ خوراکی ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان این بخش تا حدودی خسارت دیدند، اما به مرور با اطلاعاتی که به آنها داده شد آنها توانستند خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازیابی کنند و به این مشکلات فائق بیایند.

وی تعطیلی رستوران‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم که در پی ویروس کرونا اتفاق افتاد، برای تولیدکنندگان حوزه گل و گیاه مشکل‌ساز عنوان کرد و گفت: اما تولیدکنندگان آرام آرام مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل می‌کنند.

تقوی به 23 هزار میلیارد ریال خسارت ویروس کرونا به تولیدکنندگان گل و گیاه، قارچ و گلخانه در کشور اشاره کرد و گفت: این خسارت‌ها طوری بود که کمیسیون اقتصادی هم این خسارت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قالب 14 بسته خسارت‌دیده از کرونا طبقه بندی کرد.

به گفته این مسؤول برای حمایت از تولیدکنندگان خسارت دیده از کرونا تسهیلات 12 درصدی داده می‌شود که تاکنون 19 هزار و 376 نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که معادل 24 هزار میلیارد ریال است.

وی همچنین گفت: وام بانکی این تولیدکنندگان خسارت از کرونا هم به مدت 5 سال امهال می‌شوند.

* تولید سالانه 120 هزار تن موز در کشور

در ادامه این نشست زهرا جلیلی مقدم مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه موانعی سر راه توسعه تولید موز در کشور وجود دارد، گفت: نخست باید ارقام تجاری سازگار وارد بشود. دوم این که مصرف آب این محصول بالا است و به همین دلیل محدودیتی در تولید داریم. سوم این که باید حمایت‌هایی صورت بگیرد تا تولیدکنندگان بتوانند سایبان ایجاد کنند تا هزینه‌های مصرف آب آنها کمتر شود.

وی تولید داخل موز در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 120 هزار تن و مصرف آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 570 هزار تن عنوان کرد و گفت: طرح توسعه میوه‌های گرمسیری از جمله موز در دست اقدام است.

جلیلی مقدم 33 درصد محصولات باغبانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ میوه‌های گرمسیری عنوان کرد و گفت: از نظر سطح زیر کشت هم این گونه میوه‌ها 25 درصد کل میوه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود.

به گفته جلیلی سال گذشته 122 هزار تن افزایش تولید در حوزه میوه‌های گرمسیری اتفاق افتاده و 8500 هکتار این گونه باغات توسعه یافتند.

مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد اظهار داشت: با همکاری سازمان خواربار جهانی (فائو) آیین نامه تولید در شرایط کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تدوین کردیم و همچنین با نهادهای بین المللی استانداردهای تولید خرما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تدوین می‌کنیم.

* توسعه پسته در 28 استان کشور

در این نشست حاجی‌وند مدیر علوم تحقیقات باغبانی تولید بذر هیبرید ر ا از مهم‌ترین دغدغه‌های این بخش عنوان کرد و افزود:‌ در سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی در این حوزه وجود داشته است.

وی همچنین به تولید پسته در 28 استان کشور اشاره کرد و گفت: این اقدامات با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود و با توجه به ارزآوری خوب پسته تولید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسعه می‌دهیم.

به گزارش فارس، دهه‌های متمادی در این کشور تولید پسته محدود به استان کرمان و رفسنجان بود و گفته می‌شد وزرای کشاورزی آن زمان تحت تأثیر فشارها توسعه پسته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کشور ادامه نمی‌دهند تا انحصار در این محصول ارزآور همچنان ادامه یابد.

حاجی‌وند همچنین به برنامه تولید آناناس در کشور اشاره کرد و گفت: امسال 85 هزار نهال تحویل بخش خصوصی داده شده است.

* برنامه توسعه 10 هزار هکتار گلخانه در کشور

صادق پور معاون طرح توسعه گلخانه‌های کشور به برنامه ایجاد 10 هزار هکتار گلخانه در کشور تا 4 سال آینده اشاره کرد و گفت: تاکنون 8350 هکتار از این گلخانه‌ها انجام شده که رشد 85 درصدی داشته و طی امسال 998 هکتار احداث گلخانه داشتیم.

صادق پور گفت: دولت تسیهلات بانکی با سود پایین به ایجاد گلخانه می‌دهد و تاکنون 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات منظور شده است.

* 6 درصد صادرات کشور گیاهان دارویی است

زینعلی مجری گیاهان دارویی هم به ارزآوری 450 میلیون دلاری تنها 3 گیاه دارویی شامل زعفران، زیره سبز و گل محمدی اشاره کرد و گفت: اگر حمایت بشود می‌توان میزان صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یک میلیارد دلار افزایش داد.

وی با بیان این که صادرات گیاهان دارویی 6 درصد صادرات بخش کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل می‌دهد گفت: تنها راه رقابت در بازارهای جهانی مکانیزه کردن تولید گیاهان دارویی است.

به گفته این مسؤول 4 هزار فرآورده گیاهان دارویی در کشور وجود دارد و قرار است تا یک هفته آینده اپلیکیشن بازار مجازی رونمایی شود. همچنین 2 اپلیکیشن دیگر نیز در حوزه تسهیل بازار گیاهان دارویی تا یک ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

* روغن زیتون سالم‌ترین است

پریچهر مجری طرح زیتون هم به اهمیت روغن این محصول اشاره کرد و گفت: روغن‌هایی که امروزه در منازل استفاده می‌شود برای سلامتی جامعه مشکل ساز است.

وی روغن زیتون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سلامتی بسیار بااهمیت خواند و گفت: بسیاری از کشورها روز به روز سرانه مصرف خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا می‌برند. برخی از کشورها تا 10 کیلوگرم مصرف می‌کنند. استفاده از این روغن باعث کاهش مرگ و میر شده و به عنوان مقدمه جذب ویتامین D محسوب می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول