اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

موج سوم کرونا در راه مشهد/ مدیران مالی شهرداری با هرگونه شفاف سازی مخالفند!

رئیس شورای شهر مشهد گفت: حجم مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری، امکان بروز موج دیگری از ویروس را محتمل کرده که امیدواریم اتفاق نیفتد.

موج سوم کرونا در راه مشهد/ مدیران مالی شهرداری با هرگونه شفاف سازی مخالفند!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری، امروز در یکصدویکمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به وضعیت کرونا در مشهد اظهار کرد: گزارش‌هایی مبنی بر کاهش اندک آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر داشته‌ایم که علت آن، توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است؛ حجم بالای مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری، امکان بروز موج دیگری از ویروس را محتمل کرده که امیدواریم اتفاق نیفتد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پیش رو بودن ماه محرم و صفر، تصریح کرد: رویکرد مدیریت شهری در برگزاری مراسم عزاداری امام‌حسین(ع)، رویکردی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند؛ قطعا می‌توانیم هر خانه را به مکانی برای برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان تبدیل کنیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه به رویکرد شفافیت و انضباط مالی شورای پنجم اشاره و عنوان کرد: این مهم یکی از بحث‌های محوری بوده که قول آن را به مردم دادیم و در برنامه‌ها و مصوبات نیز پیوسته به آن تاکید داشتیم.

حیدری گفت: ساختار بروکراتیک، حجیم و بزرگ شهرداری ایجاب می‌کند که به شفافیت و انضباط مالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم چراکه گستردگی مجموعه می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد برخی از مشکلات باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در بحث استفاده از فناوری‌های نوین و گردش آزاد اطلاعات اتفاقات خوبی افتاده که در این خصوص از تلاش‌ها و زحمات مهندس آل‌شیخ کمال تقدیر و تشکر را داریم.

وی افزود: طراحی سامانه فاش، بارگذاری تمامی اطلاعات شهرسازی و دسترسی آنلاین شهروندان، تشکیل کارگروه شفافیت در شورای شهر و پیگیری مستمر اتفاقات شهرداری و لایحه سوت‌زنی از جمله مصوبات شورا در باب تحقق شفافیت و انضباط مالی بوده و در ادامه راه هم به منظور نهادینه شدن و توجه ویژه به این موضوع، وقت بیشتری خواهیم گذاشت؛ کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌ها نیز نظارت بیشتری اعمال کنند تا برنامه‌هایی که به مردم در زمینه شفافیت داده بودیم، محقق شود.

حیدری خاطرنشان کرد: اطلاعات مختلفی روی سامانه فاش بارگذاری شده که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ این داده‌ها می‌تواند در اصل رقابت‌پذیری و کنترل برخی از انحرافات احتمالی، عامل موثری باشد که امیدواریم با همراهی، گام‌های ماندگار و نهادینه‌ای در فضای شهر برداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به ۲۵ مردادماه، روز خانواده، اظهارکرد: خانواده یکی از پایدارترین نهادهای اجتماعی است؛ در جریان مدرنیته و تغییرات سبک زندگی، عمدا و یا سهوا تلاش شده نقش این نهاد بنیادین کمرنگ شود ولی این اتفاق نیفتاد چراکه اصل و اساس خانواده با فطرت و شرایط خلقتی که خداوند برای انسان پیش‌بینی کرده سازگار است.

وی گفت: خانواده را کانون محوری و اساسی جریان زندگی اجتماعی می‌دانیم و به تبعیت از آموزه‌های دینی خود، روی این اصل اساسی که در آموزه‌های دینی و سیره ائمه تاکید شده، باورمند هستیم؛ خوشبختانه در ایران هم با وجود همه تاثیرات جریان عمومی جهانی شدن، خانواده همچنان محور است.

حیدری افزود: شیوع ویروس کرونا کانون خانواده و شبکه‌های خویشاوندی و ارتباطات خانوادگی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و آثار روانی و اجتماعی نیز داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد این تاثیر را نشانه محوری بودن ساختار خانواده دانست و گفت: مدیریت شهری و حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید در راستای آموزش خانواده‌ها و تقویت آن تلاش کند.

وی در ادامه با اشاره به مناسبت‌های هفته جاری و تبریک فرارسیدن ۲۰ ذی‌الحجه، سالروز ولادت امام‌کاظم(ع)، بیان کرد: بخشندگی، برخورداری از اخلاق علوی، صبر و بردباری و حلم امام‌کاظم(ع) از ایشان شخصیت بی‌بدیلی ساخته بود؛ رنج‌ها و مشقت‌های وارده به امام در دوران حصر و زندان و مقاومت و پافشاری ایشان به ارزش‌های دینی موجب شد تا این امام همام، الگویی شاخص برای تاریخ و تشیع باشند.

حیدری گفت: بخشندگی، از ویژگی‌های بارز امام‌کاظم(ع) بوده و بذل و بخشش ایشان زبان‌زد خاص و عام بوده چراکه هیچ نیازمندی از در خانه‌ ایشان ناامید برنگشته است؛ ما نیز به‌عنوان پیروان این امام وارسته، باید در راستای سیره عملی حضرت گام برداریم و به وظایف خود عمل کنیم.

۲۱ مرداد، روز حمایت از صنایع کوچک، دومین مناسبتی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و افزود: در بحث رویکردهای حوزه اشتغال، کشورهای درحال توسعه تجربه‌های موفقی دارند و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی روی صنایع بزرگ و کوچک داشته‌اند.

وی متذکر شد: کشورهای درگیر بحران اشتغال، تمرکز بیشتری روی صنایع کوچک دارند چراکه با سرمایه کمتر، اشتغال بیشتری ایجاد می‌کند، بسیار خرسندیم که شورای شهر مشهد و کمیسیون اقتصادی در مقیاس شهری موضوع حمایت از مشاغل خرد و خانگی را در دستورکار خود قرار داده تا از این طریق بتوان اشتغالزایی و توانمندسازی شهروندان ساکن در مناطق کم‌برخوردار و محلات هدف باز‌آفرینی را دنبال کرد.

حیدری گفت: در مرکز توانمندسازی و شبکه‌های کسب‌وکار خرد و خانگی، مبتنی بر زنجیره‌های ارزش، اقدامات خوبی شکل گرفته و مصوبه‌ای هم در این خصوص در تبصره ۵۴ بودجه داشتیم؛ مدیریت شهری و شورای پنجم شهر مشهد مسئولیت مستقیمی در این جهت نداشته ولی با هدف توانمندسازی شهروندان قدم در این عرصه گذاشته و امیدواریم با استمرار و پیگیری به شکل کامل عملی شود.

رئیس شورای شهر مشهد به ۲۲ مردادماه، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی هم اشاره و بیان کرد: حمایت از تشکل‌های مردمی و مشارکت‌اجتماعی یکی از بحث‌های محوری و برنامه‌های شاخص شورای پنجم بوده و مبنای موفقیت مدیریت شهری به میزانی است که در ایجاد تعامل و ارتباط با مردم موفق باشد، بتواند اعتمادسازی کند و از سرمایه اجتماعی خود بهره گیرد تا شهروندان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و حوزه‌های عملی کنار مدیریت شهری باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون حوزه اجتماعی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در طرح‌هایی مثل محله ما و دفاتر تسهیلگری از ظرفیت تشکل‌های مردمی استفاده کرده و گام‌هایی برداشته است، گفت: در عین حال هنوز ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیاری وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته و بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

 حیدری در ادامه تصریح کرد: یکی از عوامل پذیرش و مشارکت شهروندان، باور کردن احساس شایستگی و دانش‌مداری مدیران شهری است؛ از جمله زمینه‌های تحقق این مهم، حذف زواید و اصلاح فرآیند‌ها، پرهیز از هزینه‌های بیهوده و استفاده مناسب از منابع مالی و ارائه کارهای با کیفیت در عرصه خدمات و عمران شهری است که مردم دائم رصد می‌کنند و از این طریق در جهت حفظ و نگهداری و مشارکت بیشتر تشویق می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی، به ویژه در حوزه مشارکت‌های اجتماعی یکی از رویکردهای مورد تاکید شورای پنجم بوده و امیدواریم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و شهرداری نیز در جهت رسیدن به استانداردهای مطلوب گام بردارند.

سوال عضو شورای شهر از شهردار مشهد برای عملکرد نامطلوب در بحث شفافیت

در ادامه این جلسه علنی، یکی از اعضای شورای شهر درباره عمل به مصوبه شفافیت از شهردار مشهد سوال کرد.

محمد حاجیان شهری گفت: لازم می‌دانم فرازهایی از سخنان امام علی (ع) را در مورد شفافیت بیان کنم؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند که حق شما مردم بر من این است که رازی را از شما پنهان ندارم و هیچ حرفی را از شما مخفی نکنم مگر در جنگ و مسائل جنگی که با دشمن طرف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خود فرمودند که مسوولان جز در موارد نظامی امنیتی و اموری که با دشمن سروکار داریم باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.

این عضو شورا افزود: مردم خوب مشهد از جمله شعارهایی که به خاطر آن به لیست امید اعتماد کردند و رای دادند بحث شفافیت، شهرداری شیشه‌ای و شهرداری شفاف بود؛ هدف از عنوان این شعار در لیست امید جلب اعتماد عمومی مردم نسبت به این لیست، بهبود رابطه مردم با شهرداری و جلوگیری از ایجاد فساد درون شهرداری بود.

حاجیان شهری ادامه داد: بر همین اساس پیرو پیگیری‌هایی که در بهمن ۹۶ به همراهی سایر اعضای شورای شهر داشتیم، کمیته شفافیت در شورا شکل گرفت و از جمله مصوباتی که خروجی این کمیته بود و بعد در شورا به تصویب رسید همین مصوبه ۷۹۶۲ در تاریخ ۱۶ مرداد ۹۷ بود که به شهرداری هم ابلاغ شد.

وی گفت: بر اساس این مصوبه مقرر شد اسناد تمامی معاملات شهرداری اعم از مناقصات، مزایده‌ها، استعلام‌ها و قراردادهای مشارکتی از ابتدای شروع فرایند، حین فرایند و اتمام فرایند در سامانه‌ای تحت عنوان سامانه جامع معاملات جهت اطلاع رسانی به مردم و ذی نفعان در مدت سه ماه راه اندازی و اطلاعات کامل در آن بارگذاری و بهره برداری شود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه دو سال از تاریخ ابلاغ این مصوبه می‌گذرد و شهرداری مشهد با راه اندازی سامانه فاش اطلاعات مورد تاکید این مصوبه را متاسفانه به شکل غیردقیق ناقص مخدوش بر اساس اطلاعات کم ارزش معاملات راه اندازی کرده است، گفت: متاسفانه این اطلاعات قابلیت استفاده زیادی برای کاربران عادی و حتی پژوهشگران حوزه‌های مالی آکادمیک نیز ندارد.

حاجیان شهری، هدف از تصویب این مصوبه را ایجاد شفافیت در معاملات شهرداری به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه روابط ناسالم مالی در معاملات، نظارت بر پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری توسط مردم و سایر پیمانکاران رقیب، اطلاع رسانی و ایجاد دسترسی عموم شهروندان بر چگونگی معاملات، هزینه کرد درآمدهای ناشی از عواید مختلف و فروش اموال شهری عنوان کرد.

وی متذکر شد: مجموع بودجه عمرانی شهرداری مشهد طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است آیا با توجه به این اعداد نجومی مردم حق ندارند به طور دقیق و شفاف بدانند شهرداری پول آنها را چگونه، چرا و کجا هزینه می‌کند؟

این عضو شورا در ادامه گفت: به همین دلیل پس از حدود ۲۰ ماه از ابلاغ مصوبه مذکور و عدم اجرای کامل و دقیق آن تذکری به شهردار مشهد در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ داده شد اما اکنون پس از گذشت چهار ماه و طولانی شدن فرایند جواب، امیدوار بودم تغییری در روند بارگذاری اطلاعات در این بخش از سامانه فاش اتفاق افتاده باشد ولی متاسفانه هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است، امیدوارم امروز پاسخ شهردار در مورد علت عدم اجرای دقیق و کامل این مصوبه قانع کننده باشد.

شهردار مشهد: عددی که ما از تحقق مصوبه شفافیت داریم عدد ۸۰ درصدی است

شهردار مشهد که طبق اعلام رئیس شورای شهر ۱۵ دقیقه فرصت برای پاسخ داشت بیشتر از ۲۰دقیقه توضیح داد.

محمدرضا کلایی درخصوص علت تاخیر و عدم اجرای کامل مصوبه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی اطلاعات معاملات شهرداری گفت: کمیته شفافیت بهمن۹۶ شکل گرفت و در معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد موضوع دنبال و در قالب سامانه فاش مقرر شد مجموعه‌ای از اطلاعات که نشان‌دهنده فرآیندها و تصمیمات مدیریت شهری است در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکات این بود که سامانه‌های متعددی مانند «سیگنا» و «مبسا» وجود داشت که اطلاعات را در دسترس قرار می‌داد. مقرر شد اطلاعات برخط از سامانه‌ها به نحوی آسان در اختیار مردم قرار گیرد که شامل بخشی از موضوعات اداری و مالی بود. این روند سه ماه که هیچ، سه ساله نیز قدرت تحقق کامل ندارد و اگر در سه ماه به ۵۰درصد برسیم عالی است اما اصل کار محقق شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه قابلیت جستجوی پیشرفته اکنون در سامانه فاش وجود دارد، ادامه داد: مدیریت شهری این ریسک را پذیرفته که این مهم را در اختیار افراد قرار دهد، مصوبه نمی‌گوید از ۲۰ سال قبل هر قراردادی منعقد شده بیاید بلکه می‌گوید از ابتدای سال ۹۸ کسی که این فرایند را رعایت نکند پرداختی به وی صورت نگیرد.

کلایی افزود: با توجه به اینکه ما سامانه‌ها را با هم ترکیب کردیم بخشی که قابلیت قضاوت دارد به نظر می‌رسد از ابتدای سال ۹۸ منوط به رعایت این بند خواهد بود. ما در موضوعات داخلی آئین نامه باگ درون سیستمی داشتیم که متوجه شدیم و قرار شد روی آن کار بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در این که شفافیت یکی از نقاط اصلی مد نظر شورای پنجم است تردیدی نیست و این کار مهم مشهد در شورای شهر تهران به عنوان کار ویژه مطرح می‌شود. غنای این مصوبات در کنار مصوبه منع مداخله و افشای اطلاعات شهرسازی سه پایه اساسی برای موضوع شفافیت هستند.

شهردار مشهد ادامه داد: عددی که ما از تحقق مصوبه داریم عدد ۸۰ درصدی است اگرچه بنده از این عدد راضی نیستم در دو سال گذشته ما می‌توانستیم این مهم را محقق کنیم. اما این راهم بگویم که همه اهتمام مدیریت شهری بر این اصل قرار دارد.

حاجیان شهری خطاب به شهردار: شما گفتید که مدیران مالی شهرداری با هرگونه شفاف سازی مخالفند!

بعد از طرح توضیحات شهردار مشهد، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در طرح سوالی گفت: شورای شهر مثلث سه ضلعی را از ابتدای راه تعریف کرده است در طرح این مثلث ضلع اصلی آن را کارایی و کارآمدی مدیریت شهری و شهرداری تعریف کردیم.

 حمیدرضا موحدی زاده، با بیان اینکه حلقه واسط بین کارایی و پاسخگویی مساله شفافیت است، افزود: موضوع مورد تاکید ما از لحاظ این مصوبه ثبت معاملات شهرداری و نظارت بر فعالیت پیمانکاران و اطلاع رسانی اینکه ما شهر را چگونه اداره می‌کنیم بوده و هست بر این اساس می‌خواهیم ارزیابی کنیم که آیا از طریق تهاتر سرمایه شهر، مشهد اداره می‌شود یا خیر؟

وی گفت: اولین نامه را در این خصوص رئیس شورا در مهرماه سال ۹۷ به شهردار می‌زند و پیگیرمصوبه است، نامه دومی هم وجود دارد که در تاریخ۹۷/۳/۱۰ پیگیری دوم مصوبه بوده که نشان می‌دهد این دو نامه زده شده من جوابی برای این دو نامه نمی‌بینم.

شهردار مشهد در پاسخ به این عضو گفت: واقعیت اینجاست که حجم عملیات مرتبط با مصوبه زیاد است تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان معامله در بخش عمرانی وجود دارد. نکته دوم این است که می‌گوییم این سامانه ۸۰ درصد پیشرفت کرده به این معنا نیست که ۲۰ درصداز اجرایی شدن باقی مانده بلکه از این ۲۰ درصد واقعا ۱۰ درصدش اجرا شدنی نیست.

کلایی گفت: ما در قالب دو نامه جواب ارائه دادیم.

نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در طرح سوالی دیگر گفت: از گزارش شهردار در این مدت زمان خیلی نمی‌توان درک درستی داشته باشیم باید فرصتی شود که درک درست تری نسبت به موضوع پیدا کنیم درخواست داریم این فرصت در آئین نامه ایجاد شود.

حاجیان شهری پس از شنیدن همه این صحبت‌ها و پاسخ‌های شهردار اظهار کرد: کیفیت سنجی بندهای این مصوبه و نمره دهی به عملکرد شهرداری در رابطه با این مصوبه کار بسیار مشکلی است و اصلا کار ما این نیست، ما یک مصوبه خیلی شفاف و روشن داده‌ایم الان ارزیابی درصد عمل به بندها کار ما نیست وظیفه ما این است ببینیم آیا به آن توجه شده و اجرا شده است یا خیر؟!

این عضو شورا تصریح کرد: اینکه شهردار الان می‌گوید که بخش‌هایی از مصوبه غیرقابل اجرا بوده باید پیش از این تقاضای اصلاحیه می‌کرد، این مصوبه در هیات تطبیق فرمانداری مشهد با قوانین بالادستی تطبیق داده شده است حالا می‌گویند با قوانین بالادستی مغایرت دارد؟!

وی با بیان اینکه طبق فرمایش امیرالمومنین نجات و رستگاری در صداقت و راستگویی است، خطاب به کلایی گفت: من امروز از شما توقع داشتم با توجه به صحبتی که چندی پیش در یکی از جلسات داشتید و گفتید «ما با راه اندازی سامانه فاش یک شوآف راه انداخته ایم اما مدیران مالی شهرداری با هرگونه شفاف سازی مخالفند»  جواب روشنی داشته باشید.

حاجیان شهری ادامه داد: در آن جلسه از ما پرسیدید من چه کنم؟ و در آنجا که غیر از من چهار نفر دیگر از اعضای شورا حضور داشتند، پاسخ مقتضی برای اجرای مصوبه به شما داده شد اما شما چه کردید؟!

این عضو شورا ادامه داد: به جنابعالی یادآوری می‌کنم به عنوان شهردار، کارگزار مردم هستید نه کفیل آنها بنابراین نباید به جای مردم تصمیم بگیرید باید بدانید عدم شفافیت مالی در شهرداری چقدر فسادزا و موجب تضییع حقوق مردم می‌شود.

حاجیان شهری ادامه داد: در انتها فرازی از سخنان رهبر کبیر انقلاب را اول به خودم و بعد همه دوستان یادآوری می‌کنم آنجا که فرمودند «بترسید از روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست».

وی در پایان گفت: بنده از پاسخ شهردار قانع نشدم و تقاضا دارم وفق آیین نامه داخلی شورا عمل شود.

در این موقع طبق اعلام رئیس شورای شهر و بر اساس آیین نامه قرار به رای گیری شد تا مشخص شود اگر اکثریت قانع نشده اند استیضاح شهردار رقم بخورد، اما دقیقا در همین لحظه سیستم رای گیری شورا از کار افتاد!

پس از رفع این مشکل بی‌سابقه و راه افتادن دوباره سیستم رای گیری، ۶ نفر از اعضا اعلام کردند قانع نشده اند، سه نفر یعنی نوروزی، گندمی و فیضی رای ممتنع دادند و بقیه اعلام کردند قانع شده اند، به این ترتیب شورا قانع شد و کار به استیضاح شهردار نرسید.

طبق آیین نامه داخلی شورای شهر مشهد، چنانچه امروز اعضای شورا از پاسخ شهردار قانع نمی‌شدند در جلسه آینده کلایی استیضاح می‌شد.

مهمترین مصوبات یکصد و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

در یکصد و یکمین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری مشهد مکلف شد تا در راستای انجام رسالت اجتماعی خود با هدف ارتقای سلامت جامعه جهت حمایت و پشتیبانی از کادر درمانی فعال در خط مقدم مبارزه با کرونا در شهر مشهد، نسبت به تهیه آمار دقیق این عزیزان اقدام و پیشنهادات خود، جهت تقدیر و تشکر از آنان و خانواده شهدای مدافع سلامت را به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

همچنین مهدی حاتمی، سرپرست معاونت و سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد، به‌عنوان عامل ذی‌حساب اول ویژه حوزه معاونت اقتصادی برای عضویت در کمیسیون عالی معاملات و کمیسیون‌های مندرج در آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری به‌صورت مستقل، تأیید شد.

همچنین مصوبه مجوز انعقاد تأمین دوچرخه اصلاح و تعداد دوچرخه‌ها از ۲هزار دستگاه به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه و لوازم‌یدکی آن از ۲۰۰ دستگاه به ۱۲۰ دستگاه کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول