اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

آیین‌نامه اجرایی قانون خاک به زودی به دولت ارسال می‌شود

آیین‌نامه اجرایی خاک تدوین شده و در آینده نزدیک برای تصویب به دولت ارسال می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی قانون خاک به زودی به دولت ارسال می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پس از تصویب و ابلاغ قانون خاک از سوی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، آیین‌نامه اجرایی خاک توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان دفاتر معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های زیر مجموعه و انجمن علوم خاک در ۴۵ ماده تهیه و تصویب شد.

جهانبخش میرزاوند افزود: این آیین‌نامه که درباره جزئیات و مدیریت بهینه خاک تدوین شده است، پس از اظهار‌نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه در مورد مفاد آن، اکنون مراحل نهایی را در دفتر حقوقی وزارت جهاد کشاورزی طی می‌کند.

وی اظهار کرد: رویکرد دفتر خاک کشاورزی در معاونت آب و خاک این است که هرگونه مطالعه‌ای باید به دستورالعمل اجرایی برای مدیریت بهینه خاک منجر شود.

میرزاوند ادامه داد: این دفتر با ورود به پروژه های عمرانی بزرگی که معاونت آب و خاک اجرا کرده، علاوه بر به روز کردن اطلاعات پروژه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی مدیریت بهینه خاک را برای آنها تهیه می‌کند.

وی با بیان این که تهیه دستورالعمل اجرایی مدیریت بهینه خاک برای پروژه ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان شروع شده است، گفت: اکنون این دستورالعمل‌ها آماده شده و امیدواریم با اجرای آن شاهد رونق و جهش تولید در این اراضی باشیم.

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قصد داریم به زودی دستورالعمل‌های اجرایی مدیریت بهینه خاک را برای پروژه رودخانه‌های مرزی و پروژه احیای  ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان و ایلام تهیه کنیم.

وی درباره مزیت تدوین این دستورالعمل‌ها اظهار کرد: در گذشته تنها کارشناسان، مشاوران و مهندسان از نتایج مطالعات خاک مطلع می شدند، اما با تهیه این دستورالعمل‌ها اجرایی، بهره برداران در بخش کشاورزی نیز به نتایج مطالعات و خصوصیات خاک دست پیدا خواهند کرد.

میرزاوند افزود: بهره برداران با توجه به خصوصیات خاک مزرعه، شرایط اقلیمی، آب و کیفیت خاک می‌توانند بهترین مدیریت را در اراضی خود و در عرصه تولید اعمال کنند.

وی در همین حال از برنامه ارتقای سطح حاصلخیزی و مدیریت بهینه و پایدار خاک در مناطقی که زیر ساخت‌های آب و خاک دارند، خبر داد و تصریح کرد: امسال در راستای جهش تولید، اجرای این برنامه در اراضی کشاورزی که زیر نظر تعاونی‌های تولید و یا شرکت های مهندسی زراعی قرار دارند، در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: در برنامه ارتقای حاصل‌خیزی، مطالعات خصوصیات خاک و نقشه‌های اجرایی به روز و با توجه به نوع خاک و کشت، دستورالعمل تغذیه نیز اعمال می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول