اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بیمه اجباری سلامت برای چه کسانی رایگان است؟

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی، گفت: قانون برنامه ششم بند الف بیمه اجباری شده است همچنین برای دریافت بیمه رایگان باید آزمون وسع شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، وحید مجیدی، مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی و ارتباط ویدئوکنفرانسی سازمان بیمه سلامت با استان‌ها اظهار کرد: قانون برنامه ششم بند الف بیمه اجباری شده است همچنین برای دریافت بیمه رایگان باید آزمون وسع شود. 

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرای این قانون اجباری شدن بیمه از مرداد ۹۶ ابلاغ شد، گفت: الان برخی از مدیران شهرستان‌ها تازه از خواب بیدار شده و به این ابلاغیه ایراد می‌‌گیرند در حالیکه این یک قانون بوده و اصلا جزو مصوبات دولتی نیست. 

مدیرکل بیمه سلامت استان، بیان داشت: قانون اجباری شدن بیمه و دریافت بیمه رایگان از طریق آزمون وسع یکی از قوانین به‌جا و مناسب است. 

وی افزود: منطق بر این اساس است که افراد توانمند هزینه بیمه را پرداخت کند زیرا شایسته نیست که فردی با دو خودرو لوکس بیمه دریافت کند. 

مجیدی ابراز کرد: البته میزان پرداختی بیمه سلامت هم به اندازه‌ای نیست که نتوان پرداخت کرد زیرا سالانه ۶۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. 

وی متذکر شد: ۶۵ درصد افراد ثبت‌نام کرده جزو دهک‌های کم درآمد بوده و بیمه رایگان گرفته‌اند و فقط ۳۵ درصد جزو دهک‌های با درآمد بودند که باز جای اعتراض برای آنها هم وجود دارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان به موضوع نسخه‌نویسی الکترونیکی اشاره کرد و تصریح کرد: هر تحولی در دنیا با مقابله و مقاومت‌هایی روبه ‌رو است و متاسفانه  تعداد انگشت‌شماری از پزشکان به‌جای کمک برای پیشبرد این طرح، سنگ‌اندازی هم می‌کنند در حالی که این مصوبه بیمه سلامت نیست بلکه یک قانون است. 

وی یادآور شد: یکی از پای‌کارهای اصلی نسخ الکترونیکی بیمه تکمیلی است و طبق تفاهم سازمان بیمه سلامت با بیمه مرکزی، تمام استان‌ها دارای یوزرنیم و پسورد هستند ولی گلایه از بیمه تکمیلی در استان‌ها داریم زیرا عملاً تاکنون قدمی پیش نگذاشته‌اند و باور قدیمی نسخه کاغذی را از ذهن خارج نکرده‌اند.  

گزارش فارس حاکی است،  با آغاز به‌کار طرح تحول سلامت در سال ۹۳ مقرر شد، پوشش بیمه رایگان برای ایرانیان محقق شود؛ ‌ طرحی که برای پوشش پنج میلیون نفر آغاز به‌کار کرد و متناسب با این جمعیت نیز بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شد اما ‌با آغاز به‌کار این طرح ۱۱ میلیون نفر در سراسر کشور تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند. این درحالی بود که بودجه متناسب با افزایش جامعه آماری بیمه‌شدگان تغییری نکرد و همین موضوع چالشی شد برای شروع بدهی‌های سازمان بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد.

بر همین اساس، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در جلسه‌ اخیرش با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کسری بودجه، راهکارهایی مد نظر قرار گرفت تا بتوانیم به مدیریت منابع و مصارف دست یابیم؛ به‌گونه‌ای که هشت درصد هزینه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

وی همچنین در این دیدار تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای اعتبارات مورد نیاز در سال ۹۹ حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان است که از مجلس می‌خواهیم از این موضوع حمایت کند.

از طرف دیگر، به استناد بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه،  آیین‌نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع توسط هیات وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تائید سازمان برنامه و بودجه، تصویب شد.

این طرح در حالی مطرح شد که پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ تا ۷ میلیون نفر در کشور فاقد هر نوع بیمه درمانی باشند. به این ترتیب بر اساس طرح "پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی"، افراد فاقد بیمه درمانی موظفند نسبت به بیمه کردن خود اقدام و به شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول