اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

شناسایی 200 کانون تجمع زباله گردهای پایتخت

در جلسه ای با حضور فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با هدف بررسی همه جانبه پدیده مذموم زباله گردی و لزوم همکاری دو ارگان برای برخورد با این آسیب اجتماعی و اقتصادی بحث و تبادل نظر شد.

شناسایی 200 کانون تجمع زباله گردهای پایتخت

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، در ابتدای این جلسه که با حضور سردار حمید هدواند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، سردار کریم بیات فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران، مجید نوربخش معاون امور مناطق و مسعود عابدی مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برگزار شد، علیپور به دلایل شیوع پدیده مذموم زباله گردی در پایتخت پرداخت.

وی در این رابطه گفت: در ابتدای دهه هفتاد یکی از راه ها برای ساماندهی پسماندهای شهر و جمع آوری آن ها نصب مخازن هزار و 100 لیتری در معابر اصلی و فرعی بود. اگرچه وجود مخازن برای حفظ پاکیزگی شهر الزامی است، به تدریج به دلیل دسترسی آسان به زباله های موجود در مخازن و تجارت پرسود پسماند خشک، شاهد شکل گیری گروه های غیرمجاز تفکیک در شهر بودیم.

علیپور به عواقب ناشی از حضور زباله گردها در تهران به ویژه در دوره شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد:  برای حفظ جان عوامل تفکیک و شهروندان، هر نوع تفکیک زباله را از ابتدای اسفند تا اردیبهشت ماه به طور کامل ممنوع کردیم و حتی با همکاری پلیس و شهرداری 6 گروه از سردسته عوامل تفکیک غیرمجاز در تهران شناسایی و دستگیر شدند. در حال حاضر هم شهروندان به دلیل امکان شیوع ویروس از طریق زباله گردها خواهان چاره اندیشی واقع بینانه برای برخورد با این آسیب اجتماعی هستند. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه به این نکته اشاره کرد که تعداد قابل توجهی از زباله گردها از اتباع افغان هستند. وی گفت: حضور افغانستانی ها در بدنه خدمات شهری را نمی توان انکار کرد، اما این افراد که در زمینه نظافت شهر به کار گرفته می شوند همگی دارای شناسنامه کار هستند و قابل شناسایی. در مقابل اما هیچ گونه اطلاعاتی در زمینه زباله گردهای افغان وجود ندارد که همین امر به نگرانی ها در مورد حضور این افراد در شهر دامن زده است. 

علیپور از معرفی 200 نقطه از سوی سازمان مدیریت پسماند به عنوان محل تجمع و داد و ستد عوامل تفکیک غیرمجاز به نیروی انتظامی خبر داد و گفت: مطابق قانون مدیریت پسماند تخلیه ، نگهداری ، جمع آوری و دفع پسماند شهری تخلف محسوب می شود و با توجه به ماده 55 قانون شهرداری ها و مواد 16 ، 19 و 20 قانون مدیریت پسماند، مامورین شهرداری باید با موارد تخلف به همراه مامورین قانون (نیروی انتظامی) برخورد کنند. 

تاکید سردار رحیمی بر استفاده از ظرفیت پلیس برای مقابله با پدیده زباله گردی

در ادامه این جلسه، سردار حسین رحیمی تاکید کرد که پدیده زباله گردی به عنوان یک معضل اجتماعی که دارای عواقب داخلی و بین المللی است، از دغدغه های پلیس محسوب می شود و به طور حتم، در این زمینه اقداماتی انجام خواهد شد.

وی این را هم گفت که پلیس میان سردسته ها به عنوان عوامل سوءاستفاده گر با کودکان و اتباع که به دلیل شرایط سخت اقتصادی تن به این کار می دهند تمایز قائل می شود و تلاش می کند مانند سازمان مدیریت پسماند با نگاه همه جانبه و اجتماعی با موضوع زباله گردی برخورد کند تا در این بین، آسیب روانی و اجتماعی به کودکان وارد نشود. 

سردار رحیمی در این جلسه خطاب به جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ و رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، دستور داد تا در اسرع وقت کمیته ای با حضور مسئولان پسماند برای بررسی راهکارهای لازم درخصوص برخورد با عوامل و سرشاخه های اصلی پدیده مذموم زباله گردی تشکیل شود. این اقدام در راستای توافقی که پیش از این میان پلیس و سازمان مدیریت پسماند منعقد شد، صورت می گیرد.

وی در ادامه بر استفاده حداکثری از ظرفیت و توان پلیس پیشگیری و معاونت اجتماعی ناجا برای کاهش حضور زباله گردها در پایتخت و تبعات اجتماعی حاصل از آن تاکید کرد و گفت که با همکاری تمامی دستگاه های مسئول باید شرایط موجود را تغییر داد.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در پایان اظهار امیدواری کرد تا با همکاری پلیس و شهرداری تهران در آینده اقدامات لازم برای ساماندهی زباله گردها انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول