اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

ضوابط برگزاری مراسمات عزادارای «محرم» در هرمزگان اعلام شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، ضوابط برگزاری مراسمات عزاداری محرم را در این استان تشریح کرد.

ضوابط برگزاری مراسمات عزادارای «محرم» در هرمزگان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری‌راد عصر امروز در جلسه تشریح دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر در محل سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهار کرد: امسال شرایط خاصی بر مراسمات محرم حاکم است و باید تلاش کنیم تا ضمن برگزاری شایسته مراسمات عزاداری، پروتکل‌های دقیق کرونا نیز رعایت شود.

وی در تشریح ضوابط استانی برگزاری مراسم عزاداری محرم عنوان داشت: برگزاری مراسم در اماکن بسته اعم از مساجد ، حسینیه ها ، خیمه ها ، تکایا و ... فقط بصورت سخنرانی و روضه خوانی و با یک چهارم گنجایش کل مکان و درکمتر از  یک ساعت انجام شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان ادامه داد: مراسم سینه زنی ( زمینه ، واحد و ... ) در فضای باز و در صورت رعایت فاصله 2 متری هر کدام از سینه‌زنان و حاضران از یکدیگر، بلامانع است و حداکثر زمان برگزاری مراسم 2 ساعت می باشد.

حجت‌الاسلام انصاری‌راد همچنین تأکید کرد: ضد عفونی کردن مکان مراسم، قبل و بعد از آن ضروری است و پیش بینی تهویه هوا در فضای برگزاری مراسم از سوی مسئول هیئت باید صورت گیرد. و محدودیت روزهای عزاداری در مقایسه با سنوات قبل حداکثر تا شام غریبان باید پیگیری و اجرا شود.

 جانمایی محل نشستن عزاداران براساس فاصله گذاری 2 متری از چهار طرف و ضرورت استفاده از ماسک بصورت مستمر برای همه عزاداران و عوامل اجرایی مراسم از دیگر موضوعاتی بود که مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان از آن به عنوان الزامات برگزاری مراسمات عزاداری محرم یاد کرد.

وی همچنین بیان داشت: بدلیل شدت یافتن توان شیوع این ویروس و عدم تشخیص فوری افراد مبتلا، استفاده از تب سنج در بدو ورود عزاداران توصیه می شود و  انجام دسته روی در محل هیئت در صورت عدم جابجایی از مکانی به مکان دیگر (بدلیل عدم کنترل فاصله گذاری) و فقط درشرایط سکون بلامانع می باشد.

انصاری راد تأکید کرد: استفاده از طبل و سنج  و دیگر وسایل مشترک ممنوع می‌باشد و زنجیر زنی فقط در حالت سکون و صرفا با استفاده از زنجیرهای شخصی بلامانع است و با نصب پلاکاردهایی از عزاداران خواسته شود از لوازم شخصی خود نظیر کتب ادعیه ، مهر، تسبیح و... استفاده کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: توجیه عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای در مراسم و حتی الامکان توجیه عدم حضور کودکان بدلیل احتمال ابتلای به کرونا باید حتما صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مراسمات خاص در برخی شهرستان ها نظیر پنجم محرم در میناب، زیر پرچم، علم گردانی، شیر خوارگان، تعزیه خوانی و ... بدلیل تجمع و تراکم زیاد جمعیت و جابجایی و عدم کنترل دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و احتمال قوی سرایت بیماری ممنوع می باشد. 

انصاری راد ادامه داد: برپایی هرگونه ایستگاه‌های صلواتی (موکب‌ها، خیمه‌ها و چادر و...) توزیع  چای، شربت، شیر ، دمنوش و ... بدلیل تجمع و تراکم جمعیت و استفاده از ظروف مشترک در تمامی نقاط شهری و روستایی ممنوع است و هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسمات نیز مطلقا ممنوع خواهد بود.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول