اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کمپین هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد در فارس من به نتیجه رسید/ شهریه دانشگاه آزاد از ترم آینده کاهش می‌یابد

یک ترم پس از شیوع کرونا در کشور و مجازی شدن آموزش‌ها، سرانجام دانشگاه آزاد تفاوت شهریه آموزش حضوری و مجازی را پذیرفت؛ مسؤولان این دانشگاه ایجاد تغییر اساسی در شهریه‌ها را وعده دادند و ترم آینده، قیمت تمام‌شده شهریه متغیر دروس را محاسبه خواهند کرد.

کمپین هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد در فارس من به نتیجه رسید/ شهریه دانشگاه آزاد از ترم آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از مسائل مرتبط با تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی در دوران شیوع کرونا، مسئله شهریه دانشجویان است.

از ابتدای مجازی شدن آموزش ها اغلب دانشجوهای شهریه پرداز معتقدند که باید شهریه آموزش مجازی نسبت به حضوری کاهش یابد و مسوولان دانشگاه ها هم در پاسخ به این خواسته اعلام می کنند که هزینه های آموزش تغییری نکرده است.

*کمپین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در فارس من برای کاهش شهریه آموزش مجازی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مطالبه گران جدی خواسته کاهش شهریه آموزش مجازی هستند و این خواسته خود را در کمپین های متعددی در این سامانه ثبت کرده اند تا صدای خود را از طریق خبرنگاران خبرگزاری فارس به گوش مسوولان برسانند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اخیرا هم در کمپینی خواستار کاهش شهریه آموزش مجازی و حداقل بازگرداندن بخشی از شهریه شدند.

باوجود طرح چند باره موضوع و پیگیری های متعدد، در نخستین ترم کرونایی خواسته دانشجویان دانشگاه آزاد برای کاهش شهریه آموزش مجازی به نتیجه نرسید و ترم مجازی بهمن ۹۸ با شهریه حضوری تمام شد.

*حمایت مجلسی ها از کاهش شهریه آموزش مجازی

اگرچه خواسته دانشجوها برای کاهش شهریه آموزش مورد تایید مسوولان دانشگاه نبود اما مجلسی ها از این مطالبه حمایت کردند. از جمله غلام‌حسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در این باره به خبرنگار فارس، گفت: افکار عمومی می‌توانند قضاوت داشته باشند که هزینه برگزاری کلاس‌های مجازی در مقایسه با کلاس‌های واقعی و حضوری متفاوت است یا خیر؟ در برخی بخش ها می توان بخشی از شهریه ها را به دانشجوها باز گرداند.

وی ادامه داد: طبیعی است که دانشجویان دانشگاه آزاد انتظار داشته باشند که هزینه‌های آموزش‌های مجازی مانند آموزش‌های حضوری نباشد و به نظرم بازگرداندن بخشی از هزینه‌ها به دانشجویان، انتظاری منطقی است. 

*شهریه آموزش مجازی ترم اول کرونایی در دانشگاه آزاد کاهش نیافت

خبرنگاران فارس درخواست دانشجویان دانشگاه آزاد را برای کاهش شهریه از مسوولان این دانشگاه پیگیری کردند.

رضا همدانچی مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این مطالبه دانشجوها به خبرنگار فارس، گفت: دانشگاه ‌آزاد، دانشگاهی شهریه‌پرداز است و براساس شهریه دریافتی اداره می‌شود و یک میلیون و صدهزار دانشجو دارد. دانشگاه آزاد ۲۶ هزار عضو هیات علمی تمام وقت، ۲۳-۲۲ هزار استاد حق‌التدریسی و مدعو و ۳۶ هزار کارمند دارد و با احتساب خانواده‌هایشان بحث پرداخت حقوق را داریم که باید انجام شود و اگر شهریه از دانشجویان دریافت نشود مشکل اساسی پیش می‌آ‌ید و ما این سازوکار را انجام دادیم تا دغدغه خانواده‌ها و دانشجویان را کاهش دهیم.

همدانچی گفت: با بانک‌های مختلف تفاهم‌نامه و قراردادهایی درخصوص وام‌ دانشجویی منعقد کرده‌‌ایم که بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دربر می‌گیرد و رقم‌های خوبی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. صندوق رفاه هم فعال است و تخفیفاتی برای اقشار ضعیف درنظر گرفته‌‌ایم  و براساس سازوکار و قوانین این شرایط را لحاظ کرده‌‌ایم و حتی شرایطی برای دانشجویان مهیا شده است که بتوانند شهریه را به صورت اقساط پرداخت کنند تا دغدغه‌ای برای پرداخت شهریه نداشته باشند. 

*روش تعیین شهریه دانشگاه آزاد در ترم آینده اصلاح می شود

اما نیمه های مرداد امسال عید سعید غدیر خم اخبار خوبی برای دانشجویان دانشگاه آزاد داشت.

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تغییر روش این دانشگاه در تعیین شهریه های ترم آینده خبر داد و گفت: ترم بعد شهریه در رشته ‌های مختلف و واحدهای مختلف براساس پرمخاطب بودن رشته، جایگاه و سرآمدی واحدهای دانشگاهی و شرایط شهر متفاوت و آگاهانه تنظیم می شود.

وی گفت: موضوع شهریه باید با دقت بررسی شود و شهریه رشته‌ها براساس پرمخاطب بودن رشته و جایگاه و سرآمدی واحدهای دانشگاهی، در نظر گرفته شود. 

وی گفت: در راستای عدالت آموزشی ۲ فاکتور اصلی برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده است؛ اولی عرضه و تقاضا و دیگری هم موقعیت واحد دانشگاهی از لحاظ جغرافیایی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی منطقه.

طهرانچی توضیح داد: تاکنون رویه به این شکل بوده که مثلاً شهریه دانشجویی که در ورامین و شهر قدس که از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر است، زندگی و تحصیل می‌کند، برابر با فردی است که در خود شهر تهران زندگی و تحصیل می‌کند اما اکنون ما به دنبال اصلاح آن هستیم. تصمیم داریم شهریه علوم پایه را که تا پیش از این تقریباً دو برابر رشته‌های علوم انسانی بوده است، کاهش دهیم.

*دانشگاه آزاد تفاوت شهریه آموزش حضوری و مجازی را پذیرفت

 اما جدیدترین اخبار از دانشگاه آزاد نوید بخش تغییرات اساسی بیشتر در شهریه آموزش مجازی دانشجویان این دانشگاه از ترم آینده است.‌ 

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیداری به مناسبت روز خبرنگار گفته: اکنون می‌پذیریم شهریه آموزش حضوری و غیرحضوری با یکدیگر متفاوت هستند. دانشگاه آزاد اسلامی در ترم آینده، اتفاقات جدی را در بخش شهریه دانشجویان رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: باید در دو حالت آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری، قیمت تمام شده را محاسبه کنیم؛ واقعیت این است که ما ترم گذشته غافلگیر شدیم و اکنون می‌پذیریم این ۲ شیوه (آموزش حضوری و غیرحضوری) با یکدیگر متفاوت هستند؛ ولی باید کارشناسان به ما بگویند که قیمت تمام شده دروس نظری به صورت مجازی و حضوری چقدر و تفاوتش چه میزان است؟

*شهریه آموزش مجازی دانشگاه آزاد از ترم آینده کاهش می یابد

‌رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در حال حاضر کارگروهی روی این موضوع کار می‌کند که قیمت تمام شده شهریه متغیر دروس نظری را که به صورت مجازی ارائه می‌شود، محاسبه کند. ‌این قول را به دانشجویان می‌دهیم که ان‌شاءالله قیمت‌ها را در ترم آینده واقعی کنیم.

طهرانچی یادآور شد: البته شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی در ترم تحصیلی آینده حتی اگر به صورت مجازی هم برگزار شود، کاهش نخواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول